Meer leerlingen halen havo- of vwo-diploma

NederlandOnderwijs • Geschreven door Novum op 16-01-2012 @ 11:20
print 

Het aantal leerlingen dat een havo- of vwo-diploma haalt stijgt. Tegelijk zijn er ook meer leerlingen die voor hun examen zakken. Dat komt doordat meer leerlingen naar havo en vwo gaan en minder naar het vmbo, blijkt maandag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Doordat meer leerlingen naar havo en vwo gaan zijn er meer die kans maken op een havo- of vwo-diploma. Zij hebben tegelijk ook meer kans het examen niet te halen. Het slagingspercentage is hierdoor gedaald, op het vwo van 93 naar 89 en op de havo van 89 naar 85. Het totaal aantal geslaagden is echter gestegen.

In 2006 waren er ruim 74,5 duizend examenkandidaten voor havo en vwo. Daarvan haalden er ongeveer 67,4 duizend een diploma. In 2010 gingen 84,6 duizend leerlingen op, waarvan er 73,6 duizend een diploma haalden.

Het aantal dat een fikse teleurstelling te verwerken kreeg nam dus toe van ruim zevenduizend naar een kleine elfduizend. Omdat met ingang van het huidige schooljaar strengere exameneisen gelden, verwacht het CBS dat de slagingspercentages voor vmbo, havo en vwo dit jaar nog lager uitvallen. De toename van het aantal examenkandidaten op havo en vwo wordt vooral mogelijk door een afname op de lagere leerwegen van het vmbo. In 2005 waren daar een kleine 57 duizend eindexamenkandidaten, in 2010 nog maar vijftigduizend. Op de theoretische leerweg van het vmbo nam dit toe van 49 duizend naar vijftigduizend.


Bron: Novum


Lees ook:

» 11:49 Drukte op wegen naar de kust14
» 11:47 GroenLinks krabbelt iets op, VVD levert weer in79
» 09:51 Vermoorde man gevonden in woning Geleen9
» 09:50 Verhoogd brandgevaar in sommige natuurgebieden9


delen | eKudos nujij

3392 views / 27 reacties
Reacties op dit bericht
27  van 27 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
quote:
Op maandag 16 januari 2012 @ 11:21 schreef paterkroepoep het volgende:
havo
paterkroepoep
userIcon
En zo devalueren onze diploma's net zo snel als de euro. Devaluatie is het modewoord van 2012
Zie het ook wel. Ik heb mavo gedaan maar beide broertjes zitten nu op vwo. Dit misschien ook omdat ouders en leerlingen teveel naar de cito-score kijken, welke in feite niet veel over je intelligentie zegt.
userIcon
Het wordt tegenwoordig allemaal veel te gemakkelijk gemaakt. Vroeger moest je echt blokken, nu zie je daar niet veel meer van.
userIcon
Dan wordt het weer tijd om terug te gaan naar de 1640 lesuren van de tweede fase uit 2000/2001...
userIcon
Al die klagers, vooral mensen van de vroegere mavo, die altijd beweren dat een mavo papiertje gelijk staat aan een havo of vwo papiertje. Dat is ook al lang achterhaald.

Het is gewoon een feit dat ouders er alles, maar dan ook alles eraan doen om het kind op de havo te krijgen. Dat het kind daar geestelijk aan kapot gaat maakt niet uit, want immers alles beter dan het vmbo. Mijn vader is leraar aan het vmbo en volgens hem stromen jaarlijks complete!! klassen af van de havo naar het vmbo, allemaal te hoog ingeschaald.
userIcon
Bedankt.
In Holland.
userIcon
quote:
Op maandag 16 januari 2012 @ 11:31 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Flikker op dwaas

De stof wordt er niet makkelijker op, hooguit zelfs meer omdat de tijd niet stilstaat en er dus steeds meer wordt ontdekt wat op school bekend gemaakt moet worden.

Maar hey, vroegâh...
Onzin. Mijn oom is leraar Nederlands op de Havo. Vergeleken met 10/15 jaar geleden is de lesstof wel degelijk eenvoudiger geworden. Niet alleen bij het vak Nederlands, maar bij vrijwel alle vakken. Hij spreekt geregeld zijn zorgen hierover uit en heeft over het hele land contact met leraren die deze zorgen delen.
Als je maar meer en meer kinderen naar het vwo blijft sturen zal het aantal diploma's ook toenemen. Dat er vervolgens ook massa's kinderen zakken is ook een logisch gevolg.
userIcon
Ik heb begrepen dat ze op de basisschool hier in het dorp in het laatste jaar niets anders doen dan voor de Heilige Allesbepalende St. Cito klaarstomen.
Ze weten aan het eind van het jaar niets meer over de wereld dan toen ze eraan begonnen en ze kunnen nog steeds niet hoofdrekenen en ook geen werkwoorden vervoegen.

Wel wist de school afgelopen schooljaar trots te melden dat er maar één vmbo-advies was gegeven en de rest kreeg havo/vwo.
Dat is dus niets anders dan een catastrofe voorbereiden.
In mijn tijd ging de helft naar de mavo, een kwart naar havo/vwo en een kwart naar de lts. En die boerenzonen en koempelkinderen hier zijn echt niet slimmer geworden.
userIcon
quote:
Op maandag 16 januari 2012 @ 12:17 schreef trabant het volgende:
Ik heb begrepen dat ze op de basisschool hier in het dorp in het laatste jaar niets anders doen dan voor de Heilige Allesbepalende St. Cito klaarstomen.
Ze weten aan het eind van het jaar niets meer over de wereld dan toen ze eraan begonnen en ze kunnen nog steeds niet hoofdrekenen en ook geen werkwoorden vervoegen.

Wel wist de school afgelopen schooljaar trots te melden dat er maar één vmbo-advies was gegeven en de rest kreeg havo/vwo.
Dat is dus niets anders dan een catastrofe voorbereiden.
In mijn tijd ging de helft naar de mavo, een kwart naar havo/vwo en een kwart naar de lts. En die boerenzonen en koempelkinderen hier zijn echt niet slimmer geworden.
En binnen één jaar stroomt de helft van de klas met havo advies af naar het vmbo.
userIcon
Nee hoor. De middelbare scholen doen vervolgens niets anders dan deze scholieren klaarstomen voor de examens.
userIcon
Ik hoor net iets heel anders op de radio

Er gaan meer scholieren naar Havo/Vwo maar er slagen minder dan vorig jaar. Dus wat klopt er nou??
userIcon
quote:
Op maandag 16 januari 2012 @ 12:44 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik hoor net iets heel anders op de radio

Er gaan meer scholieren naar Havo/Vwo maar er slagen minder dan vorig jaar. Dus wat klopt er nou??
Procentueel slaagden er minder, in absolute aantallen gezien meer.

Staat letterlijk in de tekst:
quote:

Het slagingspercentage is hierdoor gedaald, op het vwo van 93 naar 89 en op de havo van 89 naar 85. Het totaal aantal geslaagden is echter gestegen.
userIcon
Volgende maand

"Gat tussen middelbare school en vervolgopleiding groter geworden"

Een maand later

"Niveau sommige universitaire studies in 2012 vergelijkbaar het de HBO opleiding in 1990"
quote:
Op maandag 16 januari 2012 @ 11:55 schreef eight het volgende:
[..]


Onzin. Mijn oom is leraar Nederlands op de Havo. Vergeleken met 10/15 jaar geleden is de lesstof wel degelijk eenvoudiger geworden. Niet alleen bij het vak Nederlands, maar bij vrijwel alle vakken. Hij spreekt geregeld zijn zorgen hierover uit en heeft over het hele land contact met leraren die deze zorgen delen.
wow ik wou dat ik zo'n coole oom had!

OT: Goed dat HAVO de nieuwe standaard wordt. Ik geloof heilig dat iedereen (zonder aandoening als adhd, dyslexie etc.) HAVO kan. Kijk, dat sommigen er geen zin in hebben prima, maar succes is een keuze blijkt wel weer.
userIcon
quote:
Op maandag 16 januari 2012 @ 11:31 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Flikker op dwaas

De stof wordt er niet makkelijker op, hooguit zelfs meer omdat de tijd niet stilstaat en er dus steeds meer wordt ontdekt wat op school bekend gemaakt moet worden.

Maar hey, vroegâh...
quote:
Op maandag 16 januari 2012 @ 11:33 schreef pfaffke het volgende:
[..]


De vragen worden wat spelenderwijs gesteld.
Vroeger waren het oersaaie bladen.
De essentie blijft wel hetzelfde.
Ik kon nog herinneren wat een leraar tegen ons zei ongeveer 8 jaar geleden: wat vroeger mavo was is nu havo. m.a.w. wat het niveau van mavo nog vroeger was was het niveau van havo van toen. het is dus achteruit gegaan. Het zou me niet verbazen als er nu leraren zeggen "wat vroeger havo was is nu vwo".

edit: beetje raar dat ik dit nu ineens lees op de telegraaf

http://www.telegraaf.nl/b(...)r_havo_en_vwo__.html

[ Bericht gewijzigd door HSG op maandag 16 januari 2012 @ 13:22 ]
userIcon
quote:
Op maandag 16 januari 2012 @ 13:00 schreef dude1960 het volgende:
[..]


wow ik wou dat ik zo'n coole oom had!

OT: Goed dat HAVO de nieuwe standaard wordt. Ik geloof heilig dat iedereen (zonder aandoening als adhd, dyslexie etc.) HAVO kan. Kijk, dat sommigen er geen zin in hebben prima, maar succes is een keuze blijkt wel weer.
Ik kan er niet meer van maken.
Je bent naief als je denkt dat HAVO de nieuwe standaard is omdat de huidige generatie slimmer is.
userIcon
quote:
Op maandag 16 januari 2012 @ 13:36 schreef eight het volgende:
[..]

Ik kan er niet meer van maken.
Je bent naief als je denkt dat HAVO de nieuwe standaard is omdat de huidige generatie slimmer is.
De nieuwe generatie wordt dommer omdat de kwaliteit van het onderwijs zwaar achteruit gaat. Het verschil gezien tussen Nederlandse leerlingen/studenten en Duitse leerlingen/studenten. Nou petje af voor de Duitse leerlingen/studenten.
quote:
Op maandag 16 januari 2012 @ 11:55 schreef eight het volgende:
[..]


Onzin. Mijn oom is leraar Nederlands op de Havo. Vergeleken met 10/15 jaar geleden is de lesstof wel degelijk eenvoudiger geworden. Niet alleen bij het vak Nederlands, maar bij vrijwel alle vakken. Hij spreekt geregeld zijn zorgen hierover uit en heeft over het hele land contact met leraren die deze zorgen delen.
Feitelijk is het al jaren zo. Wat nu van het atheneum afkomt was 15 jaar geleden mavo. Nederland doet er veel aan om te verbloemen dat we super zijn. In werkelijkheid zijn het allemaal nintendo prutsers. Nederland komt zichzelf steeds meer tegen. Het kaartenhuis stort snel in, jawel.
quote:
Op maandag 16 januari 2012 @ 12:58 schreef DiRadical het volgende:
Volgende maand

"Gat tussen middelbare school en vervolgopleiding groter geworden"

Een maand later

"Niveau sommige universitaire studies in 2012 vergelijkbaar het de HBO opleiding in 1990"
Maak van die hbo maar mavo c. Dan zit je scherper op de snede.
userIcon
quote:
Op maandag 16 januari 2012 @ 11:31 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Flikker op dwaas
Ga maar eens naar het buitenland met je papiertje en let op de reacties
Van andere niveaus weet ik niet, maar VWO is echt wel makkelijker geworden dan vroeger. Ik moest oefenen met examens uit de jaren 90 en die waren stukken moeilijker dan de recentere examens.
Leerlingen zijn de afgelopen jaren echt niet 'slimmer' geworden. Ze maken het gewoon makkelijker, terwijl ze dat eigenlijk niet moeten doen
27  van 27 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 11:49 Drukte op wegen naar de kust14
» 11:47 GroenLinks krabbelt iets op, VVD levert weer in79
» 09:51 Vermoorde man gevonden in woning Geleen9
» 09:50 Verhoogd brandgevaar in sommige natuurgebieden9


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden