Frankrijk raakt AAA kwijt, Nederland niet

Economie • Geschreven door Novum op 14-01-2012 @ 09:15
print 

Kredietbeoordelaar Standard & Poor's (S&P) verlaagt de kredietwaardigheid van meerdere landen uit de eurozone. Het gaat onder meer om de triple A-rating van Frankrijk en Oostenrijk. De topstatus van Nederland blijft wel gehandhaafd.

S&P bevestigde de triple A-rating van Duitsland, Nederland, Finland en Luxemburg. Deze landen zijn nu de enige lidstaten in de eurozone die een triple A-waardering hebben bij S&P. De kredietbeoordelaar haalde Nederland ook van de lijst voor een eventuele toekomstige verlaging, maar plaatste wel de outlook op negatief.

Behalve Frankrijk verloor ook Oostenrijk zijn triple-A rating. Beide landen hebben nu de waardering AA+. Spanje werd verlaagd naar A en Italië naar BBB+. De status van Portugal ging omlaag naar BB, ofwel junkstatus.

De kredietbeoordelaar veranderde in totaal voor zestien landen uit de eurozone zijn waardering. Ook Malta, Cyprus, Slowakije en Slovenië kregen te maken met afwaarderingen.

De verlagingen van S&P kwamen niet als een verrassing voor de financiële markten. Het ratingbureau kondigde al in december aan 15 landen uit de eurozone onder revisie te plaatsten voor een mogelijke afwaardering.

Vooral de verlaging van de Franse schulden zal van invloed zijn op de markten. Het land is een steunpilaar van het EFSF steunfonds voor de zwakkere landen uit de periferie van de eurozone. De beslissing van S&P is daarmee ook van invloed op het steunfonds zelf. Het fonds heeft een rating die afhankelijk is van de ratings van de landen die het fonds ondersteunen.


Bron: Novum


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

5271 views / 28 reacties
Reacties op dit bericht
28  van 28 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
vraag me af wat op het moment een grotere bedreiging voor de wereld is, Al Qaeda of krediet beoordelaars?
Don't hate the mirror because you're ugly. Frankrijk was allang geen triple A meer.
userIcon
Dit is voor NL natuurlijk geweldig nieuws in het opzicht dat we nu echt spotgoedkoop kunnen lenen als een van de laatste veilige havens voor beleggingen.

Goed, de crisis gaat dat uiteindelijk wel om zeep helpen, maar we kunnen nu nog even profiteren Waarom hoor je de PVV nooit over die kant van de EU?
userIcon
Dit betekend dus dat vele landen in Europa een hogere rente moeten gaan betalen voor nieuw afgeloten leningen, met nog hogere tekorten op de begroting als gevolg. Hierdoor zullen weer meer landen geheel of gedeeltelijk aan het infuus van het ECB, IMF en/of ander noodfonds komen te hangen, waardoor wij weer extra kunnen bijdragen danwel garant staan.

Gelukkig vind een meerderheid van de burgers in Nederland het niet erg om welvaart in te leveren en tegelijkertijd langer te moeten doorwerken, terwijl de pensioenfondsen leeggeroofd worden.
quote:
Op zaterdag 14 januari 2012 @ 09:23 schreef bunnahabhain het volgende:
vraag me af wat op het moment een grotere bedreiging voor de wereld is, Al Qaeda of krediet beoordelaars?
Lijkt me duidelijk ... maar zal nog wel ff duren voordat iedereen het begrijpt.
userIcon
quote:
Op zaterdag 14 januari 2012 @ 10:36 schreef Bombshell het volgende:
Heeft amerika nog steeds de hoogste status?
Nee, al sinds juli niet meer.

Volgens mij zijn er nu nog maar 5 landen met AAA; die vier landen uit de EU waaronder wij en Canada.

Oh nee, het zijn er toch iets meer:



http://en.wikipedia.org/w(...)tandard_.26_Poor.27s
quote:
Op zaterdag 14 januari 2012 @ 10:14 schreef simpeleharry het volgende:
Dit betekend dus dat vele landen in Europa een hogere rente moeten gaan betalen voor nieuw afgeloten leningen, met nog hogere tekorten op de begroting als gevolg. Hierdoor zullen weer meer landen geheel of gedeeltelijk aan het infuus van het ECB, IMF en/of ander noodfonds komen te hangen, waardoor wij weer extra kunnen bijdragen danwel garant staan.

Gelukkig vind een meerderheid van de burgers in Nederland het niet erg om welvaart in te leveren en tegelijkertijd langer te moeten doorwerken, terwijl de pensioenfondsen leeggeroofd worden.
Ik denk dat een overgrote meerderheid er tegen is. Alleen leven we niet in een echte democratie zoals in Zwitserland. Daar kan het volk de regering met een correctief referendum terugfluiten.

In NL hebben we een Rutte die er niets van snapt en alles weg lacht en een JKdJ die het allemaal ook wat boven de pet gaat - of die zich laat intimideren door de banken.
userIcon
Dat Amerika nog uberhaubt een rating heeft.

Wat een neppe zooi.
Ik zie reden voor oorlog om deze domme zooi.
Het EFSF is een zwart gat, en daarin zal Europa verdwijnen
quote:
Op zaterdag 14 januari 2012 @ 10:36 schreef Bombshell het volgende:
Heeft amerika nog steeds de hoogste status?
Geithner niet gezien?
quote:

Peter Barnes "Is there a risk that the United States could lose its AAA credit rating? Yes or no?"

Geithner's response: "No risk of that."

"No risk?" Barnes asked.

"No risk," Geithner said.
Uit die lijst hierboven dondert al eerste UK eruit

"De topstatus van Nederland blijft wel gehandhaafd"

Het is echter nog een kwestie van tijd eer dat we ook naar beneden gaan. Als die nieuwe EU verdragen van Merkel, Sarkozy ingaan zijn wij in EU allemaal verantwoordelijk voor de schulden van individuele landen. Kan je net zo goed 1 rating voor heel de EU invoeren.
deze rating doet meer slecht dan goed. ik zie het nut er niet van in. S&P moet z'n bek houden en de landen moeten onderling maar regelen tegen welke tarieven ze lenen. Dit is paniekzaaierij waar niemand wat aan heeft. Ook in goed tijden niet.
userIcon
Iets met olie, vuur en gooien.

Rot nou eens op met die onzin!
quote:
Op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:46 schreef Epsix het volgende:
deze rating doet meer slecht dan goed. ik zie het nut er niet van in. S&P moet z'n bek houden en de landen moeten onderling maar regelen tegen welke tarieven ze lenen. Dit is paniekzaaierij waar niemand wat aan heeft. Ook in goed tijden niet.
Het zorgt ervoor dat onze pensioenfondsen minder franse schulden kopen, wat ik geen slecht idee vind.
quote:
Op zaterdag 14 januari 2012 @ 09:57 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Don't hate the mirror because you're ugly. Frankrijk was allang geen triple A meer.
Het is echt zo'n onzin deze ratings. Zeker van een commercieel bureau.

Dit moest sowieso verboden worden.
quote:
Op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:59 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]


Het zorgt ervoor dat onze pensioenfondsen minder franse schulden kopen, wat ik geen slecht idee vind.
Het zorgt er ook voor dat de franse rente die ze moeten betalen in één keer 2x zo hoog wordt ofzo.
quote:
Op zaterdag 14 januari 2012 @ 13:07 schreef kevinp het volgende:
[..]

Het zorgt er ook voor dat de franse rente die ze moeten betalen in één keer 2x zo hoog wordt ofzo.
Als de Fransen stoppen met lenen, merken ze niks van de rente verhoging. Je kan toch niet maar blijven lenen?
quote:
Op zaterdag 14 januari 2012 @ 13:05 schreef kevinp het volgende:
[..]

Het is echt zo'n onzin deze ratings. Zeker van een commercieel bureau.

Dit moest sowieso verboden worden.
Precies!

De kredietbeoordelaars spelen onder één hoedje met de amerikaanse regering.
Deze ratings zijn alleen bedoelt om paniek te zaaien en de euro verder omlaag te trekken omwille van de dollar.

Zie hier:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/492923/1/1/50/china-s-p-moet-crisis-niet-erger-maken.html?related
De timing is niet ongelukkig, juist precies gepland door S&P.

Er moet een economisch systeem komen waarin de invloed van emotie geminimaliseerd wordt en waarin commerciele krediet-beoordelaars geen directe invloed kunnen uitoefenen, door ze bijvoorbeeld enkel een adviserende rol te geven.
Details zou ik verder niet in durven vullen, want ben geen econoom, maar ik denk dat de meesten het er wel mee eens zijn dat er zaken moeten veranderen, omdat er teveel op paniekzaaierij en emotie gespeeld wordt.
(S&P rating) VS: AA met negatief vooruitzicht.

Dat AA moet je toch echt met een korreltje zout nemen denk ik..
quote:
Op zaterdag 14 januari 2012 @ 13:29 schreef Bananenbuiger het volgende:
[..]


Precies!

De kredietbeoordelaars spelen onder één hoedje met de amerikaanse regering.
Deze ratings zijn alleen bedoelt om paniek te zaaien en de euro verder omlaag te trekken omwille van de dollar.

Zie hier:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/492923/1/1/50/china-s-p-moet-crisis-niet-erger-maken.html?related
De timing is niet ongelukkig, juist precies gepland door S&P.

Er moet een economisch systeem komen waarin de invloed van emotie geminimaliseerd wordt en waarin commerciele krediet-beoordelaars geen directe invloed kunnen uitoefenen, door ze bijvoorbeeld enkel een adviserende rol te geven.
Details zou ik verder niet in durven vullen, want ben geen econoom, maar ik denk dat de meesten het er wel mee eens zijn dat er zaken moeten veranderen, omdat er teveel op paniekzaaierij en emotie gespeeld wordt.
Kredietbeoordelaars hebben ook enkel een adviserende functie.

Dat er vele marktpartijen naar luisteren, is niet hun probleem.

En zeg nou zelf, zou jij de overheid geloven als het over geld gaat?
userIcon
Ik ga er steeds meer in geloven dat de Amerikaanse kredietbeoordelers de koers van de Euro gewoon willen verlagen.
userIcon
Ook niet verbazingwekkend dat het beroerd uit ziet voor Nederland. Nederlanders zeiken te veel, zijn dom en lui.
quote:
Op zaterdag 14 januari 2012 @ 09:16 schreef AL-CIAda het volgende:
Ze zullen het land waar het hoofd van de Bilderberggroep huist, niet durven degraderen.
http://www.bilderberg.nl/ wat heeft een hotel hier mee te maken.
28  van 28 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden