TU Delft gaat studies versimpelen

Onderwijs • Geschreven door Marc (MPG) op 05-01-2012 @ 15:53
print 

Om ervoor te zorgen dat studenten sneller een diploma halen, is de TU Delft van plan de studielast van haar opleidingen omlaag te schroeven. Vakken of delen ervan worden geschrapt. 

Studenten maken zich zorgen over de plannen. Ze zijn bang dat de kwaliteit van de opleidingen afneemt. "Als er delen van vakken verloren gaan, hoeven studenten minder te leren om een diploma te halen. Het schaven aan en het schrappen van vakken maakt de studie minder waard. Er zullen minder goede ingenieurs afstuderen, terwijl het bedrijfsleven juist zo tevreden is," aldus Wouter Verbeek, vicevoorzitter van de Delftse studentenvakbond.

De eerste opleiding die de plannen concreet maakt is de opleiding lucht- en ruimtevaarttechniek. Alle niet-essentiële zaken worden uit de opleiding gehaald. Volgens onderwijsdirecteur Aldert Kamp gaat dat zonder kwaliteitsverlies. "We hadden de studie net opnieuw ingericht.  Maar de docenten waren zo enthousiast dat de vakken soms te vol zijn geworden. Die overtollige ballast gooien we nu weer overboord."

Naast het schrappen van vakken, mogen studenten in de toekomst een onvoldoende compenseren met een hoger cijfer van en ander vak. "Het niveau gaat dan naar beneden. Maar de vraag is of je een slechte ingenieur bent als je voor één vak een 5 haalt," stelt Kamp.

Langzaamste studenten
Studenten in Delft zijn de langzaamste van het land. De opleidingen aan technische universiteiten staan bekend als zwaar en moeilijk. Slechts een vierde van de Delftse studenten behaalt hun bachelordiploma in vier jaar, terwijl daar drie jaar voor staat. Gemiddeld doen de studenten in Delft zeven jaar over hun gehele studie.

De studentenvakbond stelt dat het nieuwe beleid te wijten is aan de plannen van staatssecretaris Halbe Zijlstra. Deze wil een hoger 'studiesucces': minder uitval van studenten en sneller afstuderen. Universiteiten die hun streefcijfers niet halen, worden door de staatssecretaris gekort op hun budget.

Alle faculteiten van de TU Delft kijken daarom kritisch naar hun onderwijsprogramma. "De universiteit staat met haar rug tegen de muur. Het programma moet wel inkrimpen, want studenten doen nu gemiddeld zeven jaar over hun studie. Dat is te lang, er staat hen een boete te wachten," aldus Verbeek.




Lees ook:

» 30/12 'Afschaffen studiebeurs dom'150
» 29/12 Studenten vrezen problemen door stop basisbeurs68
» 29/12 'Studiebeurs dreigt te verdwijnen'138
» 22/12 'VU Amsterdam versimpelde tentamens'32


delen | eKudos nujij

12407 views / 54 reacties
Reacties op dit bericht
46  van 54 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2
userIcon
En hiervoor kunnen we de overheid bedanken.
userIcon
Inholland-tafrelen worden straks de norm.

De TU Delft was een van de weinige universiteiten waar we echt trots op konden zijn, en waarvan de meeste alumni zeer gewaardeerd werden door het bedrijfsleven.

Waar persoonlijk mijn voorkeur naar uit gaat is niets aan het onderwijs aanpassen, maar gewoon de naampjes van de diploma's veranderen. Dankzij de diploma inflatie stelt een bachelor toch al weinig voor. Geef die dan na 3/4 jaar en de master na afronding, dus op 7 jaar. Wat daarboven zit dan gewoon doctor noemen. Dat is volgens mij nog binnen de norm. Maar helaas moeten studenten door de oliedomme bezuinigingen straks veel meer betalen voor het master-gedeelte...
userIcon
Straks is het niveau van de Nederlandse universiteiten gelijk aan de gemiddelde buitenlandse middelbare school.

Ideaal voor CDA en VVD, die willen toch universitaire opleidingen exclusief voor de rijken behouden, en zo kunnen hun inteelt-kindertjes met een IQ van 75 nog makkelijke een titeltje behalen, waarna hun pappie wel weer een leuk baantje bij een groot bedrijf regelt.
Kijk eerst eens naar de oorzaken waarom studenten zo langzaam zijn.

Eerlijk gezegd is versimpelen van de opleiding een slecht idee. Maar ach snelle diploma's leveren scholen nu eenmaal meer op dan studenten die een eeuwigheid over hun opleiding doen.
userIcon
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 15:56 schreef Sosa het volgende:
"De studentenvakbond stelt dat het nieuwe beleid te wijten is aan de plannen van staatssecretaris Halbe Zijlstra. Deze wil een hoger 'studiesucces': minder uitval van studenten en sneller afstuderen."

Bullshit. Halbe wil het kaft van het koren scheidden en alleen afgestudeerden die het niveau en het bijhorende diploma ook verdienen. En zo hoort het ook. Anders kies je maar voor Inholland oid.
Dat kan Halbe wel willen, maar zijn plannen hebben toch echt dit soort gevolgen. Zware opleidingen worden onbetaalbaar voor student én universiteit.
userIcon
Dit zag je natuurlijk van mijlenver aankomen, maar toen we daartegen op het Malieveld stonden te protesteren werden we afgedaan als luie langstudeerders die op kosten van de overheid alleen maar aan het zuipen zijn .
6e jaars student hierzo en nog steeds met mijn bachelor bezig. Die 7 jaar ga ik bij lange na niet halen.

Maar dat maakt mij ook helemaal niets want ik doe het lekker rustig aan. En daarna neem ik ook lekker de tijd voor mijn masters. Nederland heeft mij toch harder nodig dan ik Nederland, want zoveel mensen in mijn vakgebied zijn er niet.

Dus ik doe het gewoon lekker rustig aan.
userIcon
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 15:57 schreef Hakki het volgende:
Ahhjoh ik heb ook niet alle lessen van me school gevolgd en verdien ook genoeg, kost ook mindewr belasting goede zaak dus
Het is te merken dat je het een en ander overgeslagen hebt inderdaad
userIcon
Als je 4 jaar de tijd krijgt om je studie te halen en er maar een kwart dat ook daadwerkelijk doen is er iets mis met de duur, met de moelijkheid of beide.

Om dit op te vangen zou dus de duur of de moeilijkheid verruimt moeten worden en aangezien de Universiteit geld krijgt als mensen binnen 4 jaar afgestuurd zijn hebben ze logischer wijze ervoor gekozen om voor het laatste te kiezen.
userIcon
Jip-en-Jannekestudie dus.
Denk je alles gehad te hebben met het onderwijs, krijgen we dit.
Universiteiten moeten het niet makkelijker maken. Als de combinatie moeilijkheid - studieduur tot een te grote belasting leidt moet de duur worden verlengd. Delft is een universiteit waar we trots op moeten zijn omdat die internationaal hoog staat aangeschreven. Gooi dit nou niet weg. Dan maar wat duurder, is vooral een investering voor de toekomst.
Wat is je diploma dan nog waard? Waar blijven de opmerkingen over 'de VMBO mentaliteit?' Ben trouwens van mening dat studeren toch voor simpele zielen is, aangezien we straks een groot tekort krijgen aan mensen die nog echt willen werken en niet bang zijn vieze handen te krijgen! Maar joh, daar hebben we toch de oostblokkers voor! Of niet!
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 16:07 schreef naarling het volgende:
Universiteiten moeten het niet makkelijker maken. Als de combinatie moeilijkheid - studieduur tot een te grote belasting leidt moet de duur worden verlengd. Delft is een universiteit waar we trots op moeten zijn omdat die internationaal hoog staat aangeschreven. Gooi dit nou niet weg. Dan maar wat duurder, is vooral een investering voor de toekomst.
Daarvoor moet je meer dan 4 jaar vooruit denken.
En dat is nu net waar het aan ontbreekt in de politiek.

Crisis = bezuinigen, en het maakt ze niet uit of we door de bezuinigingen (op onderwijs) van nu, over 10 jaar naar de kloten gaan.
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 15:56 schreef Sosa het volgende:
"De studentenvakbond stelt dat het nieuwe beleid te wijten is aan de plannen van staatssecretaris Halbe Zijlstra. Deze wil een hoger 'studiesucces': minder uitval van studenten en sneller afstuderen."

Bullshit. Halbe wil het kaft van het koren scheidden en alleen afgestudeerden die het niveau en het bijhorende diploma ook verdienen. En zo hoort het ook. Anders kies je maar voor Inholland oid.
Als dat echt zo is dan staan zijn maatregelen daar haaks op. Hij straft het volgen van een zware en tijdsintensieve studie, waar risico op vertraging bestaat, namelijk met een zware boete bij vertraging. Om te voorkomen dat mensen helemaal niet voor de studie meer kiezen worden Universiteiten daardoor wel gedwongen het te versimpelen.

[ Bericht gewijzigd door Jaeger85 op donderdag 5 januari 2012 @ 16:31 ]
userIcon
Het internationale aanzien van een Nederlandse bul zakt steeds dieper weg.
userIcon
Selecteren op kwaliteit, niet op kwantiteit. De middelmatigheid die tegenwoordig van de uni's en hbo's komt is schrijnend. Geen wonder dat Nederland steeds meer ondersneeuwt.
userIcon
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 16:11 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Zeker zodat vrouwen ook een kans maken om een technische studie te halen? Jezus, hoe lang gaat dit nog door?
Failed troll
userIcon
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 15:56 schreef Sosa het volgende:
"De studentenvakbond stelt dat het nieuwe beleid te wijten is aan de plannen van staatssecretaris Halbe Zijlstra. Deze wil een hoger 'studiesucces': minder uitval van studenten en sneller afstuderen."

Bullshit. Halbe wil het kaft van het koren scheidden en alleen afgestudeerden die het niveau en het bijhorende diploma ook verdienen. En zo hoort het ook. Anders kies je maar voor Inholland oid.
Jij bent zeker ook zo'n persoon die vindt dat enkel mensen die een 9 gemiddeld staan hun VWO diploma ook daadwerkelijk verdient hebben ?
userIcon
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 16:24 schreef Slapshot het volgende:
Selecteren op kwaliteit, niet op kwantiteit. De middelmatigheid die tegenwoordig van de uni's en hbo's komt is schrijnend. Geen wonder dat Nederland steeds meer ondersneeuwt.
Als Nederland kwaliteit wil dan moet Nederland niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en gewoon accepteren dat goed onderwijs geld kost. En vooral accepteren dat verschillende opleidingen ook verschillende eisen hebben. Het is ronduit bizar dat opleidingen aan de TU en aan de kunstacademie allebei een verplichte nominale studieduur van 3 jaar moeten hebben, terwijl nummer 1 zelfs met 40 contacturen per week nog nauwelijks genoeg tijd heeft en nummer 2 gezien het lage aantal contacturen juist tijd te veel heeft.
userIcon
We kunnen wel dure speeltjes als je JSF veroorloven maar het universitair niveau laten zakken naar een MBO opleiding is verder geen probleem blijkbaar.
Ik doe zelf een technische studie en vrijwel niemand haalt het in de nominale studieduur... Veel trimesters met 40 contacturen, veel leerstof en huiswerk en daarbij nog 's zaterdags een bijbaantje. Ik ga zelden uit maar ik ontkom ondanks hard werken niet aan de langstudeerboete. Ik ben het niet eens met het besluit maar ik snap het wel, het is gewoon 'te' moeilijk om binnen 3 jaar te halen. Het is jammer dat het zo moet, maar met een dergelijk kortzichtig beleid wordt je gedwongen als TU zijnde.
ik weet een betere oplossing, rek de studiebeurs voor TU studenten een jaar uit. Ze mogen 1 jaar langer lenen. Het is toch bullshit om vingerverf studenten en tu studenten over 1 kam te scheren?

Werkelijk, de 3 TU's zijn de toekomst van Nederland. Het zijn de enige universiteiten waar er naar de inhoud van het curriculum wordt gekeken ipv naar de comfort van de student. Nu was delft al het zwakke broertje met al z'n prestige projecten, maar laat ze nu aub niet nog verder achterlopen.
Ze kunnen beter de middelbare scholen moeilijker maken, zodat studenten met een betere basis beginnen. Best wel apart dat je in het begin van het eerste jaar een basis wiskunde toets moet afleggen. Er is geen vertrouwen in de middelbare school diploma en terecht.
userIcon
Dit is echt triest: de kans krijgen jezelf omhoog te neuken op een TU...
Als een master student in technische natuurwetenschappen weet ik hoeveel tijd en moeite er in je opleiding gaat. De technische opleidingen zijn totaal niet te vergelijken met niet-technische opleidingen (m.u.v. enkele opleidingen). Ze zouden bij de beslissingen bij de basisbeurzen, collegegelden en langstudeerboete rekening moeten houden met de studie. Zo zou je technische studenten kunnen belonen. Daarmee zorg je er ook voor dat er meer ingenieurs en beta-wetenschappers komen.

Hier op de UT is het bij de faculteit TNW 'hetzelfde geval' als in TUD. Ze willen hier de specifieke opleidingen (technische natuurkunde, scheikundige technologie etc.) combineren tot één grote bacheloropleiding, omdat de overheid véél studenten in één opleiding willen zien.

Delft is dus ook van plan om het niveau naar beneden te halen.

Heeft iemand enig idee wat Eindhoven van plan is om te doen?
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 17:08 schreef Epsix het volgende:
Werkelijk, de 3 TU's zijn de toekomst van Nederland. Het zijn de enige universiteiten waar er naar de inhoud van het curriculum wordt gekeken ipv naar de comfort van de student. Nu was delft al het zwakke broertje met al z'n prestige projecten, maar laat ze nu aub niet nog verder achterlopen.
Inderdaad, de ontwikkeling en aandacht die je krijgt bij de TU's zijn enorm (en positief ook). Het zou zonde zijn om hierop te bezuinigen.
userIcon
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 16:00 schreef dieselnoi het volgende:
6e jaars student hierzo en nog steeds met mijn bachelor bezig. Die 7 jaar ga ik bij lange na niet halen.

Maar dat maakt mij ook helemaal niets want ik doe het lekker rustig aan. En daarna neem ik ook lekker de tijd voor mijn masters. Nederland heeft mij toch harder nodig dan ik Nederland, want zoveel mensen in mijn vakgebied zijn er niet.

Dus ik doe het gewoon lekker rustig aan.
Droom maar lekker verder, tegen de tijd dat je klaar bent is er helemaal geen werk meer
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 16:11 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Zeker zodat vrouwen ook een kans maken om een technische studie te halen? Jezus, hoe lang gaat dit nog door?
Troll. De meisjes (en speciaal voor FOKkers) en de allochtonen die een technische studie genieten, doen het bijzonder goed.

Als je bedoelt dat er meer diversiteit bij een technische studie mag komen (i.e. meer meisjes en meer allochtonen/buitenlanders), dan moet men de denkwijze van de samenleving veranderen
Bij allochtonen/buitenlanders: niet alles draait om dokter, advocaat of een goeie manager worden
Bij meisjes: heb vertrouwen in jezelf, je kunt het wel
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 16:00 schreef dieselnoi het volgende:
6e jaars student hierzo en nog steeds met mijn bachelor bezig. Die 7 jaar ga ik bij lange na niet halen.

Maar dat maakt mij ook helemaal niets want ik doe het lekker rustig aan. En daarna neem ik ook lekker de tijd voor mijn masters. Nederland heeft mij toch harder nodig dan ik Nederland, want zoveel mensen in mijn vakgebied zijn er niet.

Dus ik doe het gewoon lekker rustig aan.
Droom maar lekker verder. De vakgebieden waar jij het over hebt zullen wel worden gevuld met studenten uit India en China.
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 16:18 schreef Daggerspine het volgende:
[..]
Daarvoor moet je meer dan 4 jaar vooruit denken.
En dat is nu net waar het aan ontbreekt in de politiek.

Crisis = bezuinigen, en het maakt ze niet uit of we door de bezuinigingen (op onderwijs) van nu, over 10 jaar naar de kloten gaan.
Crisis = bezuinigen...
Nu we het toch hebben over technische universiteiten, laat ik een voorbeeld geven van een behoorlijk technisch bedrijf: ASML.
ASML had tijdens de crisis geïnvesteerd ipv bezuinigen. Et voila, ze hebben nu een nog grotere positie op de markt.

En wij moeten hier in Nederland met z'n allen eens kritisch worden. Waarom moeten we bezuinigen? Wie zijn de verantwoordelijken waardoor we zo veel moeten bezuinigen? We worden allemaal snoeihard van achteren genomen. En maar zeuren over links/rechts, moslims/christen/jood, vrouwen/mannen blabla. WORD WAKKER
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 15:57 schreef mvdejong het volgende:
Straks is het niveau van de Nederlandse universiteiten gelijk aan de gemiddelde buitenlandse middelbare school.

Ideaal voor CDA en VVD, die willen toch universitaire opleidingen exclusief voor de rijken behouden, en zo kunnen hun inteelt-kindertjes met een IQ van 75 nog makkelijke een titeltje behalen, waarna hun pappie wel weer een leuk baantje bij een groot bedrijf regelt.
Het niveau van een gemiddelde buitenlandse middelbare school is van het niveau Nederlandse basisschool.
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 17:37 schreef BlackSnake27 het volgende:
[..]


Droom maar lekker verder. De vakgebieden waar jij het over hebt zullen wel worden gevuld met studenten uit India en China.
Goed misschien zijn ze wel beter dan mij. Maar zij spreken geen vloeiend engels EN nederlands. Ze hebben daarnaast ook geen nederlands paspoort waardoor bedrijven dus extra papierwerk besparen.

Jammer maar ik zit gewoon nog steeds in een uitstekende positie zonder dat ik mijn best hoeft te doen.
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 16:24 schreef Slapshot het volgende:
Selecteren op kwaliteit, niet op kwantiteit. De middelmatigheid die tegenwoordig van de uni's en hbo's komt is schrijnend. Geen wonder dat Nederland steeds meer ondersneeuwt.
Heb je daar bronnen en bewijzen voor?? Echt, iedereen roept maar wat hier.. Niemand kan het onderbouwen. Meelullen heet dat. Of sensatie zoeken.
Boeien als studenten langzaam zijn. Als ze maar wat leren en afstuderen.
Wat mij betreft hebben ze er 100 baantjes naast. Dat is alleen maar beter, want anders heb je straks allemaal studenten die leuke theorie kennen, maar verder nog niets snappen van het bedrijfsleven. En het bedrijfsleven werkt HEEL anders dan de leuke theorie die je op je studie krijgt.
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 18:05 schreef dieselnoi het volgende:
[..]
Goed misschien zijn ze wel beter dan mij. Maar zij spreken geen vloeiend engels EN nederlands. Ze hebben daarnaast ook geen nederlands paspoort waardoor bedrijven dus extra papierwerk besparen.

Jammer maar ik zit gewoon nog steeds in een uitstekende positie zonder dat ik mijn best hoeft te doen.
Ja, je hebt gelijk. Maar wat betreft PhD posities komt het ons wel nadeling uit natuurlijk.
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 17:43 schreef BlackSnake27 het volgende:
[..]

Crisis = bezuinigen...
Nu we het toch hebben over technische universiteiten, laat ik een voorbeeld geven van een behoorlijk technisch bedrijf: ASML.
ASML had tijdens de crisis geïnvesteerd ipv bezuinigen. Et voila, ze hebben nu een nog grotere positie op de markt.

En wij moeten hier in Nederland met z'n allen eens kritisch worden. Waarom moeten we bezuinigen? Wie zijn de verantwoordelijken waardoor we zo veel moeten bezuinigen? We worden allemaal snoeihard van achteren genomen. En maar zeuren over links/rechts, moslims/christen/jood, vrouwen/mannen blabla. WORD WAKKER
Op naar de Nederlandse lente!
quote:
Ze zijn bang dat de kwaliteit van de opleidingen afneemt
..en dus de waarde van het uiteindelijke certificaat
userIcon
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 18:09 schreef dn_tinus het volgende:
[..]


Heb je daar bronnen en bewijzen voor?? Echt, iedereen roept maar wat hier.. Niemand kan het onderbouwen. Meelullen heet dat. Of sensatie zoeken.
Ik maak het elke dag mee man. Als ik gewoon aan het werk ben. Zaken die we enkele jaren geleden gewoon over konden laten aan een MBO'er worden nu met moeite gedaan door een HBO'er.
userIcon
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 15:56 schreef Sosa het volgende:
"De studentenvakbond stelt dat het nieuwe beleid te wijten is aan de plannen van staatssecretaris Halbe Zijlstra. Deze wil een hoger 'studiesucces': minder uitval van studenten en sneller afstuderen."

Bullshit. Halbe wil het kaft van het koren scheidden en alleen afgestudeerden die het niveau en het bijhorende diploma ook verdienen. En zo hoort het ook. Anders kies je maar voor Inholland oid.
Ja maar een opleiding tot raketwetenschapper is toch wel net wat anders dan een opleiding PABO (no offense, heb zelf op de PABO gezeten).

Studies in Nederland duren allemaal officieel ongeveer 4 jaar (nouja niet allemaal, denk aan geneeskunde-specialisaties etc.) maar sommige studies was bekend/ doodnormaal dat je daar officieus langer over doet.
Dat is soms ook nodig want er is gewoon veel meer stof om te leren en onder de knie te krijgen.
Denk dat er ook studies (natuurkundige/ wetenschappelijke studies etc.) zijn waarbij je gewoon lang over een onderzoek doet: voor je iets gedegen hebt kunnen onderzoeken ben je al een jaar verder, niet alles is in een maandje te onderzoeken.

Als je daar in gaat snijden om het net als de PABO ook maar in 4 jaar te proppen dan snijd je in kennis en kwaliteit.
Als je echt gedegen in de stof wilt duiken, als je echt iets wilt worden en betekenen, ben je daar soms gewoon langer mee bezig.

Tegen luiheid en alleen maar feesten op kosten van de staat ben ik ook (alhoewel er wel ruimte voor ontspanning moet blijven, en buitenschoolse activiteiten vormen een mens ook) maar dit soort maatregelen zijn anderszijds eeuwig zonde van de kenniseconomie. Diploma's worden minder waard en/ of beta- en langere studies worden gemeden omdat men niet het risico wil lopen een langstudeerboete te betalen.

Maargoed that's my humble opinion, ik heb er ook geen verstand van.
quote:
Op donderdag 5 januari 2012 @ 15:56 schreef rolfson het volgende:
En hiervoor kunnen we de overheid bedanken.
Ja, VVD/CDA/PVV. Dan ook wel namen noemen, beste vriend .
Maar bij banen als politicus worden ook al functies geschrapt.

- Meelevendheid
- Eerlijkheid
- Empathie
userIcon
Als de gemiddelde student er al 4 jaar voor nodig heeft om hun bachelor te halen en 7 jaar om af te studeren dan zijn die lui gewoon echt te DOM om uberhaupt te mogen studeren.

Wanneer leren die korpsballetjes nu eens dat het leven van een student hoort te bestaan uit studeren ipv zuipen in de kroeg?

Afschaffen die stufie, is niets anders dan een zuiptoelage.
46  van 54 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2


Lees ook:

» 30/12 'Afschaffen studiebeurs dom'150
» 29/12 Studenten vrezen problemen door stop basisbeurs68
» 29/12 'Studiebeurs dreigt te verdwijnen'138
» 22/12 'VU Amsterdam versimpelde tentamens'32


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden