Zondagopening supermarkten in trek

Vier op de tien Nederlandse huishoudens heeft afgelopen jaar op zondag boodschappen gedaan in de supermarkt. In 2010 was dat nog 36 procent. Dat blijkt woensdag uit cijfers van onderzoeksbureau Gfk Panel Services. Consumenten deden ongeveer vijf keer boodschappen op zondag, waarbij ze gemiddeld 21,75 euro uitgaven.

De populariteit van de zondag als dag om boodschappen te doen vertoont een stijgende trend. In 2007 bezocht slechts 24 procent van de consumenten op zondag de supermarkt. De omzet op zondagen was in 2011 481 miljoen euro tegenover 364 miljoen een jaar eerder, een stijging van 32 procent.

De gehele supermarktomzet kwam in 2011 2,6 procent hoger uit op 32,2 miljard euro. De gemiddelde kassaban bedroeg 22,14 euro, vier cent meer dan vorig jaar. Supermarktkassa's printen gezamenlijk 1,46 miljard kassabonnen uit, een stijging van 2,4 procent.


Zondagopening supermarkten in trek (Foto: Novum)