'Podia hebben te weinig oog voor publiek'

Middelgrote podia houden te weinig rekening met de voorkeuren van het publiek. Theaters en concertzalen kunnen meer bezoekers trekken als ze voorstellingen beter zouden toespitsen op hun doelgroep. Dat zegt onderzoeker Kim Joostens in haar promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Vooral podia die rijkssubsidie krijgen, hebben baat bij meer 'kunstmarketing', zoals Joostens het noemt. "De experimentele en complexe kunsten worden getroffen door de bezuinigingen", zegt Joostens. "Zonder subsidies komt de ontwikkeling stil te liggen, omdat er maar weinig publieke belangstelling is voor deze kunstvormen."

Wat de podia nodig hebben, vindt Joostens, is een betere profilering. Nu gaat 'de meeste energie' van podia zitten in posters, flyers en advertenties in de krant of per e-mail. Zalen proberen iedereen te bereiken en verdiepen zich niet in hun doelgroep. "Er zit totaal geen samenhang in", zegt de promovenda.

Om een betere overlap te krijgen tussen programmering en marketing, zouden podia binnen een regio 'onderling kunnen afstemmen wie welk type voorstelling programmeert. Joostens promoveert volgende week op haar proefschrift Kunst & Klant in de Nederlandse Podiumkunsten.


'Podia hebben te weinig oog voor publiek' (Foto: Novum)