Stoppen met roken maakt gelukkiger

AlgemeenWetenschap • Geschreven door Jet (Fou) op 21-12-2011 @ 17:00
print 

Een goede reden om stoppen met roken dit jaar weer op je lijst met goede voornemens te zetten. Mensen die gestopt zijn met roken zijn namelijk gelukkiger dan toen ze nog wel rookten. Dat blijkt uit een onderzoek van het blad Annals of Behavioral Medicine.

Het blad heeft onderzoek gedaan naar de invloed van stoppen met roken op het levensgeluk van de deelnemers. 1500 proefpersonen deden mee met het experiment. Voor aanvang van het experiment werd gekeken hoe gelukkig de rokers waren. Er werd hierbij onder andere gelet op werk, creativiteit, sociale contacten, gezondheid, emoties en relaties. Na een periode van één en drie jaar later werden de deelnemers opnieuw gevraagd hoe gelukkig ze waren.

Opvallend is dat mensen die erin geslaagd waren om van het roken af te komen, een betere kwaliteit van leven hadden, minder last van stress en ze voelden zich gezonder. Volgens de onderzoekers zullen ex-rokers op lange termijn dus gelukkiger en tevredener worden.


Bron: Scientas.nl


Lees ook:

» 12/12 'Roken is een mannending'46
» 24/05 [Upd] Studentes Minerva ontgroend in luiers235
» 20/05 Eindejaarsconference Van Rossem weer populair21
» 20/05 Oudste vrouw op Mount Everest26


delen | eKudos nujij

4651 views / 35 reacties
Reacties op dit bericht
35  van 35 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
En niet alleen jezelf.
userIcon
Iemand die dat mijn moeder eens kan komen wijsmaken!
Open deur is open.
userIcon
Op de eerste 3 weken na dan

Maar goed, ik vind het nergens voor nodig om (nog ene keer ) te stoppen. Gewoon een beetje binnen de perken houden, buiten roken (behalve in de kroeg) en geen belachelijke rookpauzes inlassen terwijl je gewoon aan het werk hoort te zijn. Dan is er niks aan de hand.
Waarschijnlijk omdat je gewoon geen gezeik van andere mensen meer hoeft aan te horen over hoe slecht roken wel niet is.

man bennootje (Eindredacteur Columns) 21-12-2011 @ 17:05 fotoboek no homepage
userIcon
Roken.....het blijft een teer onderwerp!

Dus als ik het goed begrijp moet ik eerst gaan roken, dan stoppen en...dan word ik nog gelukkiger dan dat ik nu al ben...!!

Mijn meisje stopt trouwens zo'n 20x per dag....
man Hukkie (Eindredactie Frontpage) 21-12-2011 @ 17:05 fotoboek no homepage
userIcon
Ben nu prima gelukkig als ik aan mijn peukie kan lurken. Mijn geluk moet wel heel erg toenemen als ik over drie weken ga stoppen
Met een verslaving stoppen kan je niet plannen. De beste dag om er mee te beginnen is vandaag. Anders wordt het altijd morgen dat je stopt..
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 17:02 schreef Bienelientjee het volgende:
Iemand die dat mijn moeder eens kan komen wijsmaken!
Mwoah, ik neig ernaar te denken dat de deelnemers aan dit onderzoek allemaal wouden stoppen.

"mensen die erin geslaagd waren om van het roken af te komen"

Ze zijn geslaagd, waren dus al ongelukkige rokers en nu dus natuurlijk gelukkiger. Mensen die faalden zijn ongelukkige rokers die ook nog eens faalden.. joh, zouden die daardoor gelukkiger zijn of ongelukkiger?

Het enige verbazende vind ik het 'minder stress' stukje bij gestopten en een beetje het sociale contacten deel (scholen juist best veel samen)


"Opvallend is dat mensen die erin geslaagd waren om van het roken af te komen, een betere kwaliteit van leven hadden,.. en ze voelden zich gezonder.

No shit
userIcon
Precies. Want geluk is ook zo'n heerlijk objectief wetenschappelijk begrip. Ik ben ook blij dat ik gestopt ben, maar of ik nou per se zoveel gelukkiger ben. Mwah.
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 17:04 schreef BlackLining het volgende:
Op de eerste 3 weken na dan

Maar goed, ik vind het nergens voor nodig om (nog ene keer ) te stoppen. Gewoon een beetje binnen de perken houden, buiten roken (behalve in de kroeg) en geen belachelijke rookpauzes inlassen terwijl je gewoon aan het werk hoort te zijn. Dan is er niks aan de hand.
Fok!-pauzes daarentegen
userIcon
Eens. Ik ben ruim 3 jaar en een maand gestopt en ik merk dat ik veel relaxter ben.
userIcon
Er zijn meer dingen in het leven dan wel of niet roken en waar je gelukkig van wordt of juist niet.
Maar dat laat onverlet dat ik wel blij ben dat ik niet meer rook. Ik zit in ieder geval niet meer 's avonds te balen dat de rookwaar op is en dat je in de regen de deur uit moet om te scoren. Ook iedere keer naar buiten moeten als je met een gezelschap zit te eten lijkt me niet leuk. (Hoefde toen nog niet, ik ben inmiddels al 9 jaar gestopt).
userIcon
Eind volgend jaar zal ik laten weten of ik idd gelukkiger ben geworden..iig een stuk gezonder hoop ik


Deze ex roker kan het beamen, ben al bijna 2 jaar gestopt. Ook totaal geen behoefte om weer te beginnen trouwens. Roken
Ruim 4 jaar geleden gestopt en had dat 30 jaar eerder moeten doen!
Roken is niet leuk, lekker, gezellig of wat dan ook. Da's allemaal verzonnen door rokers en ik kan het weten want ik was er bijna mijn hele leven één!
Ik ben blij dat ik er vanaf ben, al sinds een jaar 13.
Maar kan niet zeggen dat ik er echt gelukkiger door ben geworden.
Ik stink wel een stuk minder uit m'n bek , dan toen ik nog rookte, maar daar merk je zelf geen barst van.
userIcon
Ben nu twee maanden gestopt en ik ben er blij mee.
Wat een onzin dat roken, op mijn werk staan ze aan de rookzuil driftig aan dat witte stokje te zuigen en maar hoesten en kuchen.
Ik ben echt blij dat ik er van af ben.
Ha!
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 17:56 schreef bafje het volgende:
Ben nu twee maanden gestopt en ik ben er blij mee.
Wat een onzin dat roken, op mijn werk staan ze aan de rookzuil driftig aan dat witte stokje te zuigen en maar hoesten en kuchen.
Ik ben echt blij dat ik er van af ben.
Ha!
2 maanden maar volgens mij heb je daar toch nog een paar jaar voor nodig om het gevoel van roken af te zijn,zoals na het eten of als je in de kroeg/feestjes bent.of als je in een dipje zit toch even automatisch naar een peukje grijpt
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 17:04 schreef RedVampire het volgende:
Waarschijnlijk omdat je gewoon geen gezeik van andere mensen meer hoeft aan te horen over hoe slecht roken wel niet is.

Dat dus

"minder last van stress"

Omdat er minder aan hun kop word gezeken dus...
Het blijven tenslotte Amerikanen, die kunnen goed aan iemands hoofd zeiken.

Het is uit ten treuren bewezen dat nicotine stress verlagend werkt, dus stoppen met nicotine = minder stress is gewoon bull.
weer beginnen ook
userIcon
Hebben ze de mensen die in dat jaar-3 jaar een nieuwe liefde, nieuwe baan, nieuwe hobby, geldprijs gewonnen, enzovoorts hebben, even uit de resultaten gelaten?
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 17:32 schreef Sjoahn het volgende:
Ruim 4 jaar geleden gestopt en had dat 30 jaar eerder moeten doen!
Roken is niet leuk, lekker, gezellig of wat dan ook. Da's allemaal verzonnen door rokers en ik kan het weten want ik was er bijna mijn hele leven één!
Ex-rokers. Wat een tuig dat het is. Altijd afgeven op zij die wel genieten. Er is vast wel een stoel voor je vrij bij Stivoro, ook allemaal ex-verslaafden die andermans plezier probeert te verbieden. Kitsen op dat volk, dat doe ik. Smoke til I die!!!!!!!!
userIcon
Open deur inschoppen.

Behalve dat je anderen niet meer voor de gek hoeft te houden en je gewoon weer relaxed kan zijn in die omgevingen waar je niet kunt roken (meetings, bios zonder pauze, lange vliegreis, etc) is het belangrijkste dat je jezelf niet meer voor de gek hoeft te houden.

"Nee, ik vind het echt lekker", "Ja het ontspant zo lekker", "Ik ben niet verslaafd hoor, zou zo kunnen stoppen alleen ik wil het niet", "ongezond? ach geloof die anti-rooklobby toch niet", etc.

Toevallig is afgelopen vrijdag de dochter van een goede kennis op 44 jarige leeftijd aan de gevolgen van roken overleden. Maarja, volgens "de roker" was dat toch wel gebeurt...
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 17:08 schreef GA het volgende:
[..]
Het enige verbazende vind ik het 'minder stress' stukje bij gestopten en een beetje het sociale contacten deel (scholen juist best veel samen)
Dat "minder stress" is toch duidelijk? Zie mijn andere post, als roker kun je bijna geen normaal leven meer leiden, de sigaret leidt jou. Kijk maar eens naar dat rookverbod in de kroeg, en wat dat met rokers doet. Maar denk maar eens aan een roker in een meeting die uitloopt, die roker denkt alleen nog maar "houd jullie klep want ik wil mijn peuk". En zo zijn er vele omstandigheden waarin een roker in stress verkeert want hij kan zijn peuk niet hebben op het moment dat hij het wil.

Van de andere kant is het ook een fabeltje dat roken "relaxed" -- ja als je verslaafd bent doet het dat, want het relaxed je van de nicotine-kick waar je lichaam om vraagt, maar als je niet verslaafd bent heb je gewoon dat hele probleem niet.

Ohja ik ben zelf een ex-roker die ondertussen alweer een jaar of 6 gestopt is.
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 19:41 schreef Grimi het volgende:
[..]

Kijk maar eens naar dat rookverbod in de kroeg, en wat dat met rokers doet.
Geen idee hoe dat in Holland gaat, maar hier wordt gewoon gerookt in de kroeg. Dat gebeurde 40 jaar geleden, dat gaat niet opeens veranderen omdat een of andere lamlul in Den Haag opeens bezorgd is over onze gezondheid.

quote:
Maar denk maar eens aan een roker in een meeting die uitloopt, die roker denkt alleen nog maar "houd jullie klep want ik wil mijn peuk".
Ik rook, sinds mijn 16e, zo'n twee pakjes per dag. En nee, zo'n onzin heb ik nog nooit gedacht - sigaretten zijn niet zo verslavend dat je niet eventjes enkele uurtjes zonder kunt.

quote:
En zo zijn er vele omstandigheden waarin een roker in stress verkeert want hij kan zijn peuk niet hebben op het moment dat hij het wil.
Ik heb ook wel eens seks, maar het feit dat ik niet seks kan hebben wanneer het kriebelt levert geen extra stress op - dat is iets dat je jezelf wijsmaakt.

quote:
Van de andere kant is het ook een fabeltje dat roken "relaxed"
Ehr.. wil ik je wederom tegenspreken; al is het niet de nicotine die rust brengt, maar de 10 minuten dat je tijd voor jezelf neemt. Al mag jij dat argument als ex-roker niet horen natuurlijk

Sterker nog; tabak is een aanrader voor mensen met IBD.
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 17:05 schreef bennootje het volgende:
Roken.....het blijft een teer onderwerp!

Dus als ik het goed begrijp moet ik eerst gaan roken, dan stoppen en...dan word ik nog gelukkiger dan dat ik nu al ben...!!

Mijn meisje stopt trouwens zo'n 20x per dag....
Wel je zin af maken hè! Wat stopt ze en waar stopt ze het in?
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 19:41 schreef Grimi het volgende:
[..]

Dat "minder stress" is toch duidelijk? Zie mijn andere post, als roker kun je bijna geen normaal leven meer leiden, de sigaret leidt jou. Kijk maar eens naar dat rookverbod in de kroeg, en wat dat met rokers doet. Maar denk maar eens aan een roker in een meeting die uitloopt, die roker denkt alleen nog maar "houd jullie klep want ik wil mijn peuk". En zo zijn er vele omstandigheden waarin een roker in stress verkeert want hij kan zijn peuk niet hebben op het moment dat hij het wil.

Van de andere kant is het ook een fabeltje dat roken "relaxed" -- ja als je verslaafd bent doet het dat, want het relaxed je van de nicotine-kick waar je lichaam om vraagt, maar als je niet verslaafd bent heb je gewoon dat hele probleem niet.

Ohja ik ben zelf een ex-roker die ondertussen alweer een jaar of 6 gestopt is.
Nou chapeau hoor. Ik rook nog steeds , moet van de dokter en cardioloog stoppen (natuurlijk!). Al tig keer geprobeerd te stoppen. Noem me zwak, mietje whatever. Ik spreek het niet tegen. Wat ik wel kan zeggen is dat de peuken mij niet leiden. Als ik bij klanten ben rook ik zo goed als nooit, ook al zit ik daar 4 uur binnen. Soms dan ga ik wel even naar buiten voor een peuk, en dat geeft even rust.
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 19:07 schreef waxmask het volgende:
[..]


Ex-rokers. Wat een tuig dat het is. Altijd afgeven op zij die wel genieten. Er is vast wel een stoel voor je vrij bij Stivoro, ook allemaal ex-verslaafden die andermans plezier probeert te verbieden. Kitsen op dat volk, dat doe ik. Smoke til I die!!!!!!!!
wat lul je nou joh, dat ik het anderen zou willen verbieden?
Waar lees je dat? Ik geef alleen aan hoe ik het ervaar dat ik niet meer rook! Ik denk dat jij aan roken niet genoeg hebt, misschien moet je er ook wat bij gaan spuiten en snuiven! Mafkees!
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 19:41 schreef Grimi het volgende:
[..]

Dat "minder stress" is toch duidelijk? Zie mijn andere post, als roker kun je bijna geen normaal leven meer leiden, de sigaret leidt jou. Kijk maar eens naar dat rookverbod in de kroeg, en wat dat met rokers doet. Maar denk maar eens aan een roker in een meeting die uitloopt, die roker denkt alleen nog maar "houd jullie klep want ik wil mijn peuk". En zo zijn er vele omstandigheden waarin een roker in stress verkeert want hij kan zijn peuk niet hebben op het moment dat hij het wil.

Van de andere kant is het ook een fabeltje dat roken "relaxed" -- ja als je verslaafd bent doet het dat, want het relaxed je van de nicotine-kick waar je lichaam om vraagt, maar als je niet verslaafd bent heb je gewoon dat hele probleem niet.

Ohja ik ben zelf een ex-roker die ondertussen alweer een jaar of 6 gestopt is.
Hmm, herken ik me als roker totaal niet in.. wellicht dat dat meer onder het kopje kettingroker valt ofzo.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 19:41 schreef Grimi het volgende:
[..]

Dat "minder stress" is toch duidelijk? Zie mijn andere post, als roker kun je bijna geen normaal leven meer leiden, de sigaret leidt jou. Kijk maar eens naar dat rookverbod in de kroeg, en wat dat met rokers doet. Maar denk maar eens aan een roker in een meeting die uitloopt, die roker denkt alleen nog maar "houd jullie klep want ik wil mijn peuk". En zo zijn er vele omstandigheden waarin een roker in stress verkeert want hij kan zijn peuk niet hebben op het moment dat hij het wil.

Van de andere kant is het ook een fabeltje dat roken "relaxed" -- ja als je verslaafd bent doet het dat, want het relaxed je van de nicotine-kick waar je lichaam om vraagt, maar als je niet verslaafd bent heb je gewoon dat hele probleem niet.

Ohja ik ben zelf een ex-roker die ondertussen alweer een jaar of 6 gestopt is.

Ik weet niet waar je die onzin opgegraven hebt, maa daar herkin ik me absoluut niet in. Als ik een hele dag moet werken (en dat is bij mij soms van 08.30 tot 01.00) dan rook ik heel de dag niet en pak ik er als ik thuis kom twee in plaats van een.

Ik ken slechts een handjevol kroegen waar binnen niet gerookt wordt. En als je dan eens in zo'n hol terecht komt ze ik toch voornamelijk dat mensen gewoon binnen staan. Drie andere vrienden van mij roken ook, en we gaan dan af en toe met zijn drieën even buiten staan roken. Maar goed, dat doe ik ook wel eens als ik geen sigaretten bij me heb, even buiten gaan staan. Ik snap niet welk punt je hier probeert te maken. Zoals iemand boven mij zegt: in een kroeg wordt gerookt. Dat was 40 jaar geleden zo, en zal niet veranderen door een lamlul in Den Haag.

Als ik wil roken terwijl ik op mijn werk zit is dat jammer. Maar als je daarom meteen in de stress schiet, ligt het probleem ergens anders dan bij het roken. Het is de grootst mogelijke onzin. Hier op het werk roken nog 4 anderen (van de 14 totaal) en niemand van ons haalt het ook maar in zijn hoofd om op een druk moment te gaan roken terwijl ze zouden moeten werken.

Het is dus geen fabeltje dat roken relaxed. Je debunked hier je eigen argument. Het voldoen aan de nicotine vraag van je lichaam geeft een relaxed gevoel. Dat je dat "probleem" niet hebt als je niet verslaafd bent is een poging tot argument die kant noch wal raakt. Het is immers voor zonder uitzondering alle rokers die ik ken geen "probleem" als het even niet kan.

Zo dramatisch is het nou ook allemaal weer niet hoor. Volgens mij ben jij hier degene die iets te gestresst is. Mijn advies: steek een lekker peukje op, dan doe ik dat ook. Dat ontspant
userIcon
quote:
Op woensdag 21 december 2011 @ 19:07 schreef waxmask het volgende:
[..]


Ex-rokers. Wat een tuig dat het is. Altijd afgeven op zij die wel genieten. Er is vast wel een stoel voor je vrij bij Stivoro, ook allemaal ex-verslaafden die andermans plezier probeert te verbieden. Kitsen op dat volk, dat doe ik. Smoke til I die!!!!!!!!
Jij hebt geen last van stress. Dat is wel duidelijk.
35  van 35 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 12/12 'Roken is een mannending'46
» 24/05 [Upd] Studentes Minerva ontgroend in luiers235
» 20/05 Eindejaarsconference Van Rossem weer populair21
» 20/05 Oudste vrouw op Mount Everest26


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden