'Dood Gadhafi is mogelijk oorlogsmisdaad'

Internationaal • Geschreven door ANP op 16-12-2011 @ 09:55
print 

Er is een "verdenking" dat er bij de dood van de Libische leider Muammar Gadhafi in oktober sprake was van een oorlogsmisdaad. Dit heeft de hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof, Luis Moreno Ocampo, donderdag desgevraagd gezegd.

Een Italiaanse journalist had verwezen naar recente uitspraken van de Russische premier Poetin dat de "Amerikanen veel weten" van de dood van Gadhafi en er mogelijk bij betrokken waren. Moreno zei daarop dat hij van alle landen nuttige informatie accepteert.

'Dood Kaddafi is mogelijk oorlogsmisdaad'
'Dood Gadhafi is mogelijk oorlogsmisdaad' (Foto: ANP)


Bron: ANP


Lees ook:

» 10/12 Libië reikt strijders Gadhafi de hand11
» 19/11 Moreno Ocampo naar Libië voor overleg met NTC3
» 27/10 Libië gaat daders dood Gadhafi berechten30
» 24/10 Libië onderzoekt dood Gadhafi36


delen | eKudos nujij

5278 views / 69 reacties
Reacties op dit bericht
69  van 69 reacties op deze pagina. (26 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Als men in WO2 Hitler had vermoord; was dat dan ook een oorlogsmisdaad geweest?
het is zo'n ongelofelijk vies spelletje geweest, van Egypte totaan Libië, echt niet te geloven. En dat noemen we de "Arabische Lente" de demonstrant is de persoon van het jaar Obama heeft de nobelprijs voor de vrede

wat is dit voor dicked up wereld!!
Als de Amerikanen Bin laden mogen doden mogen de
Libiërs gaddafi ook doden. Stel hypocrieten.
userIcon
quote:
Een Italiaanse journalist had verwezen naar recente uitspraken van de Russische premier Poetin dat de "Amerikanen veel weten" van de dood van Gadhafi en er mogelijk bij betrokken waren.
Ja, want Poetin is een betrouwbare integere man.
Iedereen gelijk voor de wet. Terecht dat dit dus onderzocht wordt.
userIcon
De dood van Ghadaffi bracht juist het einde aan heel veel oorlogsmisdaden.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:00 schreef LohrGraff het volgende:
[..]


Je druk maken over de andere kant van de wereld
Het is dichterbij dan je denkt. Onwetendheid is de bron van alle kwaad
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 09:59 schreef Tijgernootjes het volgende:
Als de Amerikanen Bin laden mogen doden mogen de
Libiërs gaddafi ook doden. Stel hypocrieten.
Heb je het bericht gelezen? Wat er wordt gesuggereerd is dat de Amerikanen ook misschien wel achter de dood van Ghadaffi zitten.
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:14 schreef KingKai het volgende:
Wat willen die critici dan? Dat Khadhafi zou worden opgehangen na een politiek proces?

Volgens mij is dat lood om oud ijzer.
Dus jij hecht niet zo zeer aan de waarborgen voor een goed proces? Weet nog hoe je bij Wilders op je achterste benen stond toen bleek dat er een beetje vooringenomenheid bij de rechters aanwezig was; maar een kogel door iemands kop schieten zonder enige vorm van proces is dan wel weer oké.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 09:58 schreef FoXje het volgende:
Als men in WO2 Hitler had vermoord; was dat dan ook een oorlogsmisdaad geweest?
Wel als het op de manier is gebeurd zoals ze Gadhafi hebben omgelegd. Dat het om Hitler zou zijn gegaan, doet daar niets aan af.
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:19 schreef KingKai het volgende:
[..]

Welke wet doel je dan op? De wetten van het Khadafi regime, waar juist tegen gestreden werd? Of doel je op de nieuwe wetten, die nog gemaakt moeten worden.

Betekenis 'anarchie'
quote:

hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof, Luis Moreno Ocampo
Kijk, ik weet wel dat jij een beetje nationalistisch bent ingesteld, maar er is ook nog zoiets als internationaal recht. Internationaal Strafhof onderzoekt misdrijven tegen de menselijkheid, genocide, oorlogsmisdrijven en binnenkort ook de misdaad van agressie. Allemaal vastgelegd in internationale verdragen, conventies en gewoonterecht.
Wel even het artikel goed lezen he.
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:00 schreef LohrGraff het volgende:
[..]


Je druk maken over de andere kant van de wereld
Je kop in het zand steken
userIcon
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat het dagelijks leven in Libië er beter op wordt. Zo'n land heeft een dictator nodig, anders moord de bevolking elkaar uit.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:17 schreef Nieuwseling het volgende:
[..]

Dus jij hecht niet zo zeer aan de waarborgen voor een goed proces? Weet nog hoe je bij Wilders op je achterste benen stond toen bleek dat er een beetje vooringenomenheid bij de rechters aanwezig was; maar een kogel door iemands kop schieten zonder enige vorm van proces is dan wel weer oké.
Nee, ik stel dat iemand zonder proces om het leven brengen niet veel verschilt van iemand na een politiek proces om het leven brengen. In beide gevallen is er geen sprake geweest van een eerlijk proces.

Overigens is dit een praktische benadering van het gebeuren. Idealistisch ben ook ik voor een eerlijke rechtsgang.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:03 schreef Ferdo het volgende:
Het belangrijkste is dat hij dood is.
True...
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:08 schreef Akziom het volgende:
De dood van Ghadaffi bracht juist het einde aan heel veel oorlogsmisdaden.
True...

... maar dat neemt nog steeds niet weg dat de (al dan niet) moord op Gadhafi een oorlogsmisdaad kan zijn geweest. Of het nou op een onschuldige burger (man, vrouw, kind) of op de leider van een dictatoriaal regime, doet niet ter zake.

quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 09:59 schreef Tijgernootjes het volgende:
Als de Amerikanen Bin laden mogen doden mogen de
Libiërs gaddafi ook doden. Stel hypocrieten.
Dat is appels met geitewollen sokken vergelijken.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:13 schreef StateOfMind het volgende:
Hopelijk wordt zijn dood nog gewreken.
Hopelijk wordt jouw spelling nog verbeterd.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:24 schreef KingKai het volgende:
[..]
Nee, ik stel dat iemand zonder proces om het leven brengen niet veel verschilt van iemand na een politiek proces om het leven brengen. In beide gevallen is er geen sprake geweest van een eerlijk proces.

Overigens is dit een praktische benadering van het gebeuren. Idealistisch ben ook ik voor een eerlijke rechtsgang.
Goed gezegd
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:21 schreef Nieuwseling het volgende:
[..]

[..]

Kijk, ik weet wel dat jij een beetje nationalistisch bent ingesteld, maar er is ook nog zoiets als internationaal recht. Internationaal Strafhof onderzoekt misdrijven tegen de menselijkheid, genocide, oorlogsmisdrijven en binnenkort ook de misdaad van agressie. Allemaal vastgelegd in internationale verdragen, conventies en gewoonterecht.
Wel even het artikel goed lezen he.
Goh, ik had verwacht dat de "Geneefse Conventies" als tegenargument aangedragen zouden worden.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de nieuwe Libische machthebbers zich reeds bij het IS hadden aangesloten, al was het maar omdat het daarvoor wel heel erg kort dag was.
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:28 schreef BorisDeLul het volgende:
[..]
Hopelijk wordt jouw spelling nog verbeterd.

Hehehehe
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:34 schreef KingKai het volgende:
[..]

Goh, ik had verwacht dat de "Geneefse Conventies" als tegenargument aangedragen zouden worden.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de nieuwe Libische machthebbers zich reeds bij het IS hadden aangesloten, al was het maar omdat het daarvoor wel heel erg kort dag was.
De Geneva Conventions zijn ook deel van Internationaal Recht, en worden dus inderdaad ook door het IS gebruikt.

En verder:

quote:

Toen in februari 2011 de opstand in Libië tegen het bewind van Moammar al-Qadhafi tot veel bloedvergieten geleid had, besloot de Veiligheidsraad op 26 februari 2011 in resolutie 1970 unaniem om de gebeurtenissen in Libië vanaf 15 februari naar het Strafhof te verwijzen. Dit was (na Soedan) de tweede keer dat de Veiligheidsraad de situatie in een bepaald land naar het Strafhof verwees, en de eerste keer dat dit unaniem gebeurde.
Lijkt me duidelijk genoeg.
userIcon
Ahh dan is het opeens een oorlogsmisdaad.
Maar de 1,033,000 onschuldige slachtoffers van Amerikaanse bombardementen in Irak dan?

Hypocriete kutwereld.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:43 schreef DuvalBrood het volgende:
Ahh dan is het opeens een oorlogsmisdaad.
Maar de 120.000+ onschuldige slachtoffers van Amerikaanse bombardementen dan?

Hypocriete kutwereld.
Dat is vrede, vrijheid en democratie brengen. Je moet dat niet zo zien


userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:40 schreef Nieuwseling het volgende:
[..]

De Geneva Conventions zijn ook deel van Internationaal Recht, en worden dus inderdaad ook door het IS gebruikt.

En verder:

[..]

Lijkt me duidelijk genoeg.
Zoals ik net reeds aangaf, betrof mijn post een praktische benadering. Idealistisch heb je uiteraard gelijk. Idealistisch zijn er zelfs helemaal geen oorlogen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:43 schreef DuvalBrood het volgende:
Ahh dan is het opeens een oorlogsmisdaad.
Maar de 1,033,000 onschuldige slachtoffers van Amerikaanse bombardementen in Irak dan?

Hypocriete kutwereld.
De geschiedenis wordt geschreven door de winnaar.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:48 schreef KingKai het volgende:
[..]
De geschiedenis wordt geschreven door de winnaar.
Dat klopt... vindt jij geen eng gegeven, of juist wel?
dat wat die gast al die jaren heeft gedaan was niet misdadig dan?
Hij is dood, goed of fout. Het volk heeft dit gedaan. mooi toch.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:52 schreef DuvalBrood het volgende:
[..]

Dat klopt... vindt jij geen eng gegeven, of juist wel?
Het is een historisch feit, dat de winnaar de geschiedenis schrijft. Hoezo zou ik daar iets van moeten vinden? Dat is net zoiets als vragen wat je van de huidige zwaartekracht vindt.

Het enige wat ik kan doen (proberen), is dit zoveel mogelijk trachten te doorzien.
Gelukkig heeft Saddam ooit wel een eerlijk proces gehad, waarvan de uitkomst niet vantevoren vast stond...
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 11:03 schreef KingKai het volgende:
[..]
Het is een historisch feit, dat de winnaar de geschiedenis schrijft. Hoezo zou ik daar iets van moeten vinden? Dat is net zoiets als vragen wat je van de huidige zwaartekracht vindt.

Het enige wat ik kan doen (proberen), is dit zoveel mogelijk trachten te doorzien.
Ik vind de huidige zwaartekracht wat aan de zware kant en stel voor het voor de helft te verminderen en het dan toch 1g te noemen.

Het is eng omdat je geschiedvervalsing krijgt, en geen hond die na 100 jaar nog het tegendeel kan bewijzen.

Doet me denken aan 1984, waar alles word herschreven in het voordeel van de staat en alle negatieve dingen uit alle boeken en documenten word verwijderd.

Dit IS imho eng.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 12:10 schreef Grimi het volgende:
[..]

Juist niet. De echte oorlogsmisdaden moeten daar nog beginnen.
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 12:21 schreef Robijn48 het volgende:
[..]

Ja, ook zo fijn dat je dit zonder enige onderbouwing neerkalkt hier
Gezond verstand. Als er een revolutie plaatsvind en vervolgens wordt er gekozen voor het communisme, dan ben je toch ook niet verbaasd als het allerlei communistische problemen krijgt?
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:13 schreef StateOfMind het volgende:
Hopelijk wordt zijn dood nog gewreken.
Het is gewroken
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 12:21 schreef Robijn48 het volgende:
[..]

Ja, ook zo fijn dat je dit zonder enige onderbouwing neerkalkt hier
Dan lees je maar wat oudere posts van mij.

userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 09:59 schreef Tijgernootjes het volgende:
Als de Amerikanen Bin laden mogen doden mogen de
Libiërs gaddafi ook doden. Stel hypocrieten.
Maar dat mogen ze ook niet. Dat ze daar zelf anders over denken, is misschien wel makkelijk voor Amerika maar daarom nog niet juist.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:48 schreef KingKai het volgende:
[..]
De geschiedenis wordt geschreven door de winnaar.
Dat ging vroeger zeker op maar tegenwoordig heb je van die vervelende journalisten en historici die opeens de feiten boven tafel proberen te krijgen.

En dat is zoals het moet gaan in een beschaafde wereld.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 12:43 schreef Robijn48 het volgende:
[..]

Ja...je lult maar wat, he.
Nee. Als je de moeite zou nemen mijn postgeschiedenis te bekijken dan zou je leren dat ik daar een uitgesproken mening over heb en dat ik denk dat, nu de sterke leider daar wegvalt, dat land zal vervallen in constante burgeroorlogen, machtsstrijd en gevechten tussen de verschillende stammen.

Maarja, wij zijn er weg dus dat zal niet of nauwelijks nog in het nieuws belicht worden.

Edit: En daar hoef je het verder niet mee eens te zijn wat mij betreft -- geef dan ook eens argumenten? -- de tijd zal uiteindelijk leren wie er gelijk heeft.
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 10:13 schreef StateOfMind het volgende:
Hopelijk wordt zijn dood nog gewreken.
Ain't you Dutch? Are you pullung my leg?
Jij hoopt dus dat Ghadaffi 's dood nor wordt gewroken?
Ben jij belazerd of zo? Out of your mind?
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 13:00 schreef Robijn48 het volgende:
[..]

Ow...vandaar dat je MJ op hetzelfde plan zet als Ghaddafi. Dat is toch echt iets om serieus te nemen
Och, het waren beide flamboyante, figuren die een beetje wereldvreemd waren. Dat hebben ze wel degelijk gemeen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 13:00 schreef Robijn48 het volgende:
[..]

Ow...vandaar dat je MJ op hetzelfde plan zet als Ghaddafi. Dat is toch echt iets om serieus te nemen
En nee, ik kijk je postgeschiedenis niet na. Ik zie je enkel dingen roepen zonder onderbouwing.
Nee dat was als reaktie op joiw overdreven reaktie. Bovendien vond ik het wel een leuk plaatje En nog steeds geef jij geen inhoudelijke reaktie terug waarom jij denkt dat het anders zal zijn.
69  van 69 reacties op deze pagina. (26 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 10/12 Libië reikt strijders Gadhafi de hand11
» 19/11 Moreno Ocampo naar Libië voor overleg met NTC3
» 27/10 Libië gaat daders dood Gadhafi berechten30
» 24/10 Libië onderzoekt dood Gadhafi36


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden