Schultz: een op vijf wegen onveiliger bij 130

Op twintig procent van de wegen waarop volgend jaar de snelheid omhoog gaat naar 130 kilometer per uur zijn aanvullende veiligheidsmaatregelen nodig. Dat bleek woensdagavond tijdens een debat met minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) in de Tweede Kamer over de verhoging van de maximumsnelheid.

De bewindsvrouw reageerde op de kritiek van het CDA op haar plannen voor een hogere maximumsnelheid. Sander de Rouwe (CDA) wil dat de snelheid alleen wordt verhoogd als eerst de weg wordt aangepast. Ook is hij niet bereid om daar ruim honderd miljoen euro voor uit te trekken. Daarover zijn ook geen afspraken gemaakt in het regeerakkoord, zei hij.

Schultz wil volgend jaar op zestig procent van de snelwegen de snelheid verhogen naar 130 kilometer per uur. Dan wordt ook gestart met het aanpassen van de wegen om de 'extra risico's' weg te nemen. Desgevraagd deelde de minister een document uit waaruit bleek dat op twintig procent van de wegen aanvullende maatregelen nodig zijn.

De oppositie reageerde geschokt op deze cijfers. De minister neemt bewust een paar jaar het risico op meer doden en gewonden, zei Sharon Dijksma (PvdA). Schultz zei bereid te zijn om haar plannen te wijzigen als een Kamermeerderheid daartoe besluit. Het debat werd woensdag echter halverwege afgebroken omdat de Kamer eerst de nieuwe cijfers wil bestuderen.

De bewindsvrouw sprak verder de uitleg van het regeerakkoord door De Rouwe tegen. Het is niet zo vreemd dat er geen budget is afgesproken in het regeerakkoord voor het verhogen van de maximumsnelheid, zei ze. "Er zijn wel meer zaken waarvoor het budget niet is opgenomen."

Behalve de Kamer klinkt ook vanuit Amsterdam, Rotterdam en Utrecht kritiek op Schultz. De wethouders verzetten zich tegen de verhoging van de snelheid, omdat dit ten koste zou gaan van de luchtkwaliteit. Schultz gaat de wethouders van nadere informatie voorzien, beloofde ze. Volgens de bewindsvrouw kampen de steden vooral met een slechte luchtkwaliteit in de stad en hebben de ringwegen daar maar een klein effect op.

Ook de oppositiepartijen zetten vraagtekens bij de berekeningen van Schultz. Maar zij weigerde een second opinion te laten uitvoeren door een onafhankelijke instantie, waar GroenLinks om vroeg. "Ik sta achter mijn cijfers." Wel beloofde zij de gevolgen van de hogere snelheid voortdurend te monitoren.