Verdachten die zijn vrijgesproken van een ernstig misdrijf, kunnen voortaan opnieuw voor de rechter verschijnen. Vervolging is weer mogelijk als nieuw bewijs opduikt bij onder meer moordzaken.
De Tweede Kamer schaarde zich maandag in meerderheid achter een voorstel van het kabinet om het mogelijk te maken opnieuw achter een vrijgesproken verdachte aan te gaan. Tot nu toe kon iemand niet twee keer voor hetzelfde vergrijp vervolgd worden.
quote:Met de opkomst van DNA en andere forensische technieken was dit te verwachten. Ik heb er een dubbelgevoel bij.Op maandag 12 december 2011 @ 20:48 schreef rutger05 het volgende:
Weg dus met het 'ne bis in idem'. Een vrij belangrijk beginsel in de rechtsstaat.
quote:Dit dus. Nu deze nieuwe wet nog even met terugwerkende kracht invoeren en je hebt zo weer een gevangenis vol.Op maandag 12 december 2011 @ 20:48 schreef rutger05 het volgende:
Weg dus met het 'ne bis in idem'. Een vrij belangrijk beginsel in de rechtsstaat.
quote:Dat dus.Op maandag 12 december 2011 @ 20:46 schreef Multani het volgende:
Vreemde reacties hierboven. Ik dacht dat het "Ne bis in idem" principe een van de kernpunten was van ons rechtssysteem. Als er ten tijde van de vrijspraak niet voldoende bewijs aanwezig was dan had het openbaar ministerie moeten wachten met de vervolging totdat er wel voldoende bewijs was verzameld. Overigens mag dan de verjaringstermijn wel helemaal afgeschaft worden.
quote:Precies, weet iemand wie voor/tegen heeft gestemd?Op maandag 12 december 2011 @ 20:48 schreef rutger05 het volgende:
Weg dus met het 'ne bis in idem'. Een vrij belangrijk beginsel in de rechtsstaat.
quote:Is het al.Op maandag 12 december 2011 @ 20:47 schreef SupremeCommander het volgende:
Tevens zou het vluchten voor de politie strafbaar moeten worden, net als het ontsnappen uit gevangenissen !
quote:Verjaring heeft ook zo z'n reden. Na 18 jaar is het bijna onmogelijk om nog een fatsoenlijke verdediging te voeren. Dit waar justitie 18 jaar lang de tijd heeft gehad om bewijs te verzamelen en mensen te horen, is het voor de verdediging bijna onmogelijk om ontlastend bewijs te verkrijgen 18 jaar na dato.Op maandag 12 december 2011 @ 20:46 schreef Multani het volgende:
Overigens mag dan de verjaringstermijn wel helemaal afgeschaft worden.
quote:Ik wil wel eens weten hoe ze dat van de rechten van de mens aan gaat pakken. Daarbij de Europeese regels is ook nog in het spel een lid staat mag niet zomaar iets verzwaren en dit is een verzwaring wat zij dienen te doen vanuit europeese oogpunt.Ne bis in idem (ook wel Non bis in idem, Nederlands: "niet twee keer hetzelfde") is een Latijnse term waarmee een rechtsbeginsel wordt aangeduid, dat met name in het strafrecht en het belastingrecht toepassing vindt. Dit beginsel is terug te vinden in het internationaal en Europees recht onder resp. artikel 14 zevende lid van het Internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten en artikel 4 Zevende Aanvullend Protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens krachtens hetwelke niemand voor een tweede keer mag worden berecht of gestraft voor een strafbaar feit waarvoor hij reeds overeenkomstig de wet en het procesrecht van elk land bij einduitspraak is veroordeeld of waarvan hij is vrijgesproken.
quote:Dat kan je (binnenkort) nalezen op www.tweedekamer.nlOp maandag 12 december 2011 @ 20:58 schreef Wspek het volgende:
Precies, weet iemand wie voor/tegen heeft gestemd?
quote:Ook in de internationale verdragen die we hebben ondertekend is dit verboden. O.a. art. 4 EVRM- 7e prot. en art. 14 lid 7 IVBPR.Op maandag 12 december 2011 @ 20:46 schreef Multani het volgende:
Vreemde reacties hierboven. Ik dacht dat het "Ne bis in idem" principe een van de kernpunten was van ons rechtssysteem.
quote:Hier dacht ik ook direct aan. Dit geeft het Openbaar Ministerie een soort 'wildcard' om iemand waarvan ze denken dat deze een misdaad heeft gepleegd, maar ze het niet aan kunnen tonen, toch te blijven procederen. Dat moet niet mogelijk gemaakt worden.Op maandag 12 december 2011 @ 20:46 schreef Multani het volgende:
Vreemde reacties hierboven. Ik dacht dat het "Ne bis in idem" principe een van de kernpunten was van ons rechtssysteem. Als er ten tijde van de vrijspraak niet voldoende bewijs aanwezig was dan had het openbaar ministerie moeten wachten met de vervolging totdat er wel voldoende bewijs was verzameld. Overigens mag dan de verjaringstermijn wel helemaal afgeschaft worden.
quote:Precies dit. Nederland slaapt. Het begint echt eng te worden nu...Op maandag 12 december 2011 @ 21:37 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
[..]
Hier dacht ik ook direct aan. Dit geeft het Openbaar Ministerie een soort 'wildcard' om iemand waarvan ze denken dat deze een misdaad heeft gepleegd, maar ze het niet aan kunnen tonen, toch te blijven procederen. Dat moet niet mogelijk gemaakt worden.
quote:Heb jij eigenlijk het nieuws gevolgd de afgelopen jaren? Iets met rechterlijke dwalingen?Op maandag 12 december 2011 @ 20:47 schreef SupremeCommander het volgende:
Nu nog het hoger beroep aanpakken !
Veroordeelden gaan alleen maar in hoger beroep om een strafverlaging te krijgen zonder dat er ontlastend bewijs word aangedragen.
In dergelijke gevallen moet er standaard 25% bij de straf worden opgeteld wegens het moedwillig belemmeren van de rechtsspraak.
quote:Het is zeker onzin totdat jij zelf een keer onterecht van een ernstig feit verdacht wordt en je hele leven niet meer van het stigma verdachte afkomt omdat door het afschaffen van dit beginsel vrijspraak geen betekenis meer heeft.
quote:Brussel gaat daar niet over, je moet in Straatsburg zijnOp maandag 12 december 2011 @ 23:26 schreef Henno het volgende:
Zeer slechte zaak. Dan kan je gewoon lekker iemand kwellen door een zaak tegen iemand te beginnen zonder goede voorbereiding, maar dat boeit niet, want je kan het later gewoon overdoen
Laat me raden, de eerste slachtoffers hiervan worden klokkenluiders
Ne bis in idem zomaar onderuit schoffelen, ze durven wel zeg. Wat vinden ze in Brussel hiervan?
quote:https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/32044/kst-143809?resultIndex=0&sorttype=1&sortorder=4Op maandag 12 december 2011 @ 20:58 schreef Wspek het volgende:
[..]
Precies, weet iemand wie voor/tegen heeft gestemd?
quote:Op maandag 12 december 2011 @ 20:47 schreef SupremeCommander het volgende:
Nu nog het hoger beroep aanpakken !
Veroordeelden gaan alleen maar in hoger beroep om een strafverlaging te krijgen zonder dat er ontlastend bewijs word aangedragen.
In dergelijke gevallen moet er standaard 25% bij de straf worden opgeteld wegens het moedwillig belemmeren van de rechtsspraak.
Tevens zou het vluchten voor de politie strafbaar moeten worden, net als het ontsnappen uit gevangenissen !