'Harde aanpak probleemwijken niet nodig'

NederlandWetenschap • Geschreven door Mick (Philosocles) op 24-11-2011 @ 15:03
print 

De roep om een 'harde aanpak' in zogeheten probleemwijken, ook wel 'kansenwijken' genoemd, is niet of nauwelijks onderbouwd door ervaringen uit de wijken zelf. Repressieve maatregelen zijn volgens criminologe Monique Koemans dan ook niet nodig.

Koemans onderzocht in het kader van haar promotieonderzoek elf als problematisch gekarakteriseerde wijken in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Ze constateert een gapende kloof tussen de beleving van bewoners en het beeld dat wordt geschetst in de media en in politieke kringen, met betrekking tot problematiek rond de zogeheten hang-, rel-, of 'kansen'-jeugd.

Politici en de media houden elkaar volgens Koemans in een 'houdgreep'. Kiezers moeten met harde taal worden gepaaid, en de media doet er graag een schep bovenop om lezers te trekken. Volgens de promovenda komen politiek en nieuwsmedia vervolgens in een spiraal terecht waarin voortdurend op elkaar wordt gereageerd, en een steeds ernstiger beeld wordt geschapen. Dat heeft uiteindelijk weinig meer met de werkelijkheid te maken, stelt de criminologe.

In het kader van haar onderzoek liet Koemans de situatie in de wijken observeren, en werden interviews afgenomen met agenten, buurtbewoners, sociaal werkers en winkeliers. Die herkennen het in de media en door politici geschetste beeld niet, en zijn doorgaans dan ook niet voor harde maatregelen. Integendeel, ze zien juist verbeteringen in de wijk, en Koemans adviseert dan ook om het al bestaande beleid beter in uit te voeren.

Woonblok met satellietschotels
'Harde aanpak probleemwijken niet nodig' (foto: Tasja, licentie: publiek domein)


Submitter: Ryan3  -   Bron: Gemeente.nu


Lees ook:

» 08/09 Heerenveen weert hangjongeren uit centrum27
» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3


delen | eKudos nujij

3386 views / 37 reacties
Reacties op dit bericht
37  van 37 reacties op deze pagina. Pagina  1
Het is allemaal de schuld van de rabobank!
userIcon
Juist door de zeer slappe aanpak van de afgelopen decennia hebben probleemwijken kunnen ontstaan.
userIcon
Kanswijken enige kans dat ze daar hebben is de kans dat het helemaal niks wordt daar
de probleemwijk bestaat uit probleem bewoners die niet voor hun eigen deur pissen maar de rest van de stad vervuilen
userIcon
Links wijf...

Jammer dat de VVD en het CDA nooit de problemen hebben aangepakt, slappe hap weer... Links rechts... Allemaal slappe hap....
userIcon
Is dat weer zo'n foponderzoeker die een verhaal uit haar duim heeft gezogen?
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:04 schreef rutger05 het volgende:
Juist door de zeer slappe aanpak van de afgelopen decennia hebben probleemwijken kunnen ontstaan.
Beetje kort door de bocht natuurlijk, want in vrijwel ieder land heb je probleemwijken, of ze nou een harde of zachte aanpak hebben.

Punt is nu eenmaal dat jongens in een bepaalde leeftijdsgroep en in bepaalde situaties nu eenmaal een aanleg hebben om overlast te veroorzaken. Dat zie je overal ter wereld. Of het nou in Manchester is, of Parijs, of Kaapstad, of Vancouver, of Hong Kong, of Moskou... je zult altijd groepen hebben die zich niet fatsoenlijk kunnen gedragen.

Persoonlijk ben ik er wel voor dat je tuig gewoon keihard aanpakt, maar er moet ook wel een gedachte achter zitten...
Grappig, ik herken het nieuws dan juist weer wel. Maar ik moet dan ook de hond uitlaten en kom dan ook daadwerkelijk buiten met alle bedreigingen van "kans jongeren" en "kans medelanders" van dien.

Ik ben zeer blij met het samenscholings verbod e.d. gezien het straatbeeld wat beter word (niet meer drug deals tot 2 am of gevechten met bijna altijd steek wonden), misschien durft zelfs de politie binnenkort uit de auto te komen als ze langs moeten komen voor akkefietjes....

Maarja, ik zal wel weer een eentonige en eenzijdige belefenis van dit alles hebben omdat dit natuurlijk alleen mij elke avond overkomt, en alle buren die ik spreek.

Raar.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:06 schreef harrie1 het volgende:
de probleemwijk bestaat uit probleem bewoners die niet voor hun eigen deur pissen maar de rest van de stad vervuilen
Dat dus.
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:08 schreef gewoonmeppen het volgende:
Is dat weer zo'n foponderzoeker die een verhaal uit haar duim heeft gezogen?
Ik acht het zeker niet uitgesloten.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:04 schreef rutger05 het volgende:
Juist door de zeer slappe aanpak van de afgelopen decennia hebben probleemwijken kunnen ontstaan.
Eerder door harde saneringen, strakke schema's en andere nep-prestaties van schreeuwlelijke politici.

Maar als jij van hard houd, ga dan lekker op beton slapen. Misschien ontdek je dan hoe dom je praat.
userIcon
quote:
Politici en de media houden elkaar volgens Koemans in een 'houdgreep'. Kiezers moeten met harde taal worden gepaaid.
Nou mag zij aanwijzen wanneer PvdA of GroenLinks voor het laatst harde taal heeft gebruikt...ik hoor alleen maar dat de samenleving schuldig is aan de kansenwijken door 'discriminatie' en 'sociaal-culturele-spanningen' en meer van dat soort taal..
userIcon
Wat een fucking leugens. Weer zo'n fop-'wetenschapper' die dingen verzint of verdraaid. Ik woon zelf namelijk in zo'n wijk en vind een artikel als deze ronduit verbijsterend.
userIcon
Onderzoekers mogen alleen dit soort conclusies publiceren als ze kunnen aantonen dat minstens het laatste jaar in een dergelijke wijk gewoond hebben.
userIcon
Kansen geven! Als je niets hebt om voor te leven, krijg je crimineel gedrag. En dat kan iedere criminoloog bevestigen.
Daarom is de criminaliteit in wijken waar het inkomen laag ligt hoger dan in de duurdere wijken. Zie je in iedere stad.
Maar belast vooral de lagere inkomens nog een stuk meer, dan komen ze vanzelf wel uit de criminaliteit... en anders jagen we er met de wapenstok overheen... echt... politici...
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:11 schreef Yi-Long het volgende:
[..]


Beetje kort door de bocht natuurlijk, want in vrijwel ieder land heb je probleemwijken, of ze nou een harde of zachte aanpak hebben.

Punt is nu eenmaal dat jongens in een bepaalde leeftijdsgroep en in bepaalde situaties nu eenmaal een aanleg hebben om overlast te veroorzaken. Dat zie je overal ter wereld. Of het nou in Manchester is, of Parijs, of Kaapstad, of Vancouver, of Hong Kong, of Moskou... je zult altijd groepen hebben die zich niet fatsoenlijk kunnen gedragen.

Persoonlijk ben ik er wel voor dat je tuig gewoon keihard aanpakt, maar er moet ook wel een gedachte achter zitten...
vroeger had je de dienstplicht. waneeer knapen van die leeftijd vervelend waren zeiden ouders, wacht maar tot je in het leger komt, daar schaven ze je wel bij.

ik zou dan willen pleiten voor sociale dienstplicht (verzorging ouderen en zieken, verbeteren van woonomgeving, etc. ) dan hebben ze ook minder fut om idioterieën uit te halen.
man Philosocles (Redactie Frontpage) 24-11-2011 @ 15:26 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:16 schreef Lightning_NL het volgende:
Wat een fucking leugens. Weer zo'n fop-'wetenschapper' die dingen verzint of verdraaid. Ik woon zelf namelijk in zo'n wijk en vind een artikel als deze ronduit verbijsterend.
Volgens mij is generalisatie het probleem.

Net als jij nu wetenschappers over één kam scheert, wordt volgens mij te vaak geconcludeerd dat problemen die in wijk A, blok 3 spelen, ook wel in de rest van A, en in heel B, C, en D zullen spelen.

Dat is onzin. Ik woon ook in zo'n wijk, en er is wel eens wat rottigheid een endje verderop, maar niet altijd en overal.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:04 schreef rutger05 het volgende:
Juist door de zeer slappe aanpak van de afgelopen decennia hebben probleemwijken kunnen ontstaan.
Oh, jij hebt ook onderzoek gedaan? Wanneer verschijnt het?
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:06 schreef Mystic_HBC het volgende:
Links wijf...

Jammer dat de VVD en het CDA nooit de problemen hebben aangepakt, slappe hap weer... Links rechts... Allemaal slappe hap....
Nog een onderzoeker?
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:11 schreef Darkangle het volgende:
Grappig, ik herken het nieuws dan juist weer wel. Maar ik moet dan ook de hond uitlaten en kom dan ook daadwerkelijk buiten met alle bedreigingen van "kans jongeren" en "kans medelanders" van dien.

Ik ben zeer blij met het samenscholings verbod e.d. gezien het straatbeeld wat beter word (niet meer drug deals tot 2 am of gevechten met bijna altijd steek wonden), misschien durft zelfs de politie binnenkort uit de auto te komen als ze langs moeten komen voor akkefietjes....

Maarja, ik zal wel weer een eentonige en eenzijdige belefenis van dit alles hebben omdat dit natuurlijk alleen mij elke avond overkomt, en alle buren die ik spreek.

Raar.
Jij hebt een oplossing, begrijp ik?
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:12 schreef KingKai het volgende:
[..]

Ik acht het zeker niet uitgesloten.
Ik naam aan dat ik over een paar weken kennis kan nemen van je studie naar dit onderwerp?
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:16 schreef Lightning_NL het volgende:
Wat een fucking leugens. Weer zo'n fop-'wetenschapper' die dingen verzint of verdraaid. Ik woon zelf namelijk in zo'n wijk en vind een artikel als deze ronduit verbijsterend.
Je hebt haar onderzoek nagelopen, en gecontroleerd? Tevens heb je je eigen wijk objectief vergeleken met de wijken die deze studente heeft onderzocht?
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:21 schreef IBAZ het volgende:
Onderzoekers mogen alleen dit soort conclusies publiceren als ze kunnen aantonen dat minstens het laatste jaar in een dergelijke wijk gewoond hebben.
Jij gaat voor de "Stomste opmerking in dit topic" prijs.. Je was zeker ook voorstander van de verplichte stage voor rechters?


Oh, den onderbuik, den onderbuik.
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:29 schreef Jeff89 het volgende:
[..]

Jij hebt een oplossing, begrijp ik?
Jij begrijpt het dus niet. Ik heb geen oplossing aangedragen, nog gezegd dat ik de waarheid in pacht heb. Ik heb alleen waar genomen dat na de plaatsing van de borden "samenscholings verbod op last van de burgenmeester" er daadwerkelijk minder steek incidenten, vechtpartijen en deals gebeuren.

Gezien dit vannuit mijn huiskamer zichtbaar is (de nare praktijken), is dat gemakkelijk te zien (en horen).

Bij de hand doen kan geen kwaad, maar doe het dan wel als je begrijpt wat je leest.
Is ze toevallig PvdA'er?
man Philosocles (Redactie Frontpage) 24-11-2011 @ 15:47 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:36 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Jij begrijpt het dus niet. Ik heb geen oplossing aangedragen, nog gezegd dat ik de waarheid in pacht heb. Ik heb alleen waar genomen dat na de plaatsing van de borden "samenscholings verbod op last van de burgenmeester" er daadwerkelijk minder steek incidenten, vechtpartijen en deals gebeuren.

Gezien dit vannuit mijn huiskamer zichtbaar is (de nare praktijken), is dat gemakkelijk te zien (en horen).

Bij de hand doen kan geen kwaad, maar doe het dan wel als je begrijpt wat je leest.
Dan ben je het blijkbaar met mevrouw Koemans eens, zo'n samenscholingsverbod valt immers onder het 'al bestaande beleid' waarvan ze zegt dat de uitvoering daarvan kan worden verbeterd.

Bij 'harde maatregelen' moet je in de richting denken van de stadsrambo's die Wilders eens voorstelde.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:36 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Jij begrijpt het dus niet. Ik heb geen oplossing aangedragen, nog gezegd dat ik de waarheid in pacht heb. Ik heb alleen waar genomen dat na de plaatsing van de borden "samenscholings verbod op last van de burgenmeester" er daadwerkelijk minder steek incidenten, vechtpartijen en deals gebeuren.

Gezien dit vannuit mijn huiskamer zichtbaar is (de nare praktijken), is dat gemakkelijk te zien (en horen).

Bij de hand doen kan geen kwaad, maar doe het dan wel als je begrijpt wat je leest.
Oh, ik kreeg uit je post de indruk dat je je totaal niet kon vinden in dit onderzoek, maar blijkbaar dus wel?
Aangezien de onderzoekster tot de conclusie kwam dat het huidige beleid over de gehele lijn moet worden ingevoerd (waar dus ook die samenscholingsverboden onder vallen) ipv dat de aanpak 'harder' moet.. Dus eigenlijk ben je het daar wel mee eens?
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:29 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
Oh, jij hebt ook onderzoek gedaan? Wanneer verschijnt het?
[..]

Nog een onderzoeker?[..]

Jij hebt een oplossing, begrijp ik?
[..]
Ik naam aan dat ik over een paar weken kennis kan nemen van je studie naar dit onderwerp?[..]

Je hebt haar onderzoek nagelopen, en gecontroleerd? Tevens heb je je eigen wijk objectief vergeleken met de wijken die deze studente heeft onderzocht?
[..]

Jij gaat voor de "Stomste opmerking in dit topic" prijs.. Je was zeker ook voorstander van de verplichte stage voor rechters?


Oh, den onderbuik, den onderbuik.
En hoeveel onderzoek heb jij gedaan?
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:57 schreef IBAZ het volgende:
[..]


En hoeveel onderzoek heb jij gedaan?
Ik heb geen onderzoek gedaan. Ik doe dan ook geen ongefundeerde beweringen over dit onderzoek...
Zie je waar ik heen wil?
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:29 schreef Jeff89 het volgende:
[..]


Oh, den onderbuik, den onderbuik.
Hartelijk dank
userIcon
quote:
'Harde aanpak probleemwijken niet nodig'
Ik zal het even vertalen:
quote:
"Het kost teveel om het aan te pakken en we geven niets om de veiligheid van de burger"
userIcon
De uitslag van het onderzoek vind u terug in de uitslag van gemeenteraadsverkiezing en tweede kamer.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 16:09 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
Ik heb geen onderzoek gedaan. Ik doe dan ook geen ongefundeerde beweringen over dit onderzoek...
Zie je waar ik heen wil?
Dus wat jij hier te melden hebt heeft evenveel waarde als wat alle anderen te melden hadden. Totaal geen verschil.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 16:20 schreef CaZzzle het volgende:

[..]

Ik zal het even vertalen:

[..]
Want deze onderzoekster gaat natuurlijk over het beleid, en de financiën die daarmee samenhangen Tevens zegt ze niet dat er geen aanpak nodig is, ze zegt slechts dat de huidige aanpakt consequent moet worden doorgevoerd, ipv 'hardere' aanpak afkondigen, terwijl men het huidige beleid.
userIcon
Monique Koemans doet een 'Stapeltje'.
man harry64 (Redactie Frontpage) 24-11-2011 @ 16:53 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:08 schreef gewoonmeppen het volgende:
Is dat weer zo'n foponderzoeker die een verhaal uit haar duim heeft gezogen?
Ik denk dat dit verhaal uit de paarsgepunteplusduim van een kanswijker kwam.

[ Bericht gewijzigd door harry64 op donderdag 24 november 2011 @ 17:01 ]
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 15:23 schreef RickT het volgende:
Kansen geven! Als je niets hebt om voor te leven, krijg je crimineel gedrag. En dat kan iedere criminoloog bevestigen.
Daarom is de criminaliteit in wijken waar het inkomen laag ligt hoger dan in de duurdere wijken. Zie je in iedere stad.
Maar belast vooral de lagere inkomens nog een stuk meer, dan komen ze vanzelf wel uit de criminaliteit... en anders jagen we er met de wapenstok overheen... echt... politici...
Goed gesproken RickT , totaal mee eens.
man Philosocles (Redactie Frontpage) 24-11-2011 @ 19:48 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 24 november 2011 @ 19:40 schreef misterleon het volgende:
ik ben benieuwd wat die 'onderzoekster' stemt, waarschijnlijk PVDA.

Ze zou eens s'avonds een rondje door zo'n wijk moeten lopen, dat heb ik al vaker zien werken bij linkse mensen.
Wat heeft dat nou voor nut, de meeste mensen lopen zonder een enkel probleem dagelijks een rondje door zo'n wijk, ik zie niet in waarom dat voor haar anders zijn.
37  van 37 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 08/09 Heerenveen weert hangjongeren uit centrum27
» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden