Werkgevers vrezen tekort aan technisch personeel

Economie • Geschreven door Novum op 22-11-2011 @ 00:39
print 

Het bedrijfsleven vreest in de komende jaren voor een groot tekort aan lager technisch personeel zoals lassers, elektriciens, metaalbewerkers en installateurs. Werkgeversorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW en de Stichting Platforms VMBO bieden daarom dinsdag een manifest aan aan de Tweede Kamer.

Het aantal vmbo-leerlingen op technische opleidingen daalt dramatisch, constateren de drie organisaties. Door die daling dreigt een aantal technische afdelingen op vmbo-scholen te worden gesloten. Doordat de vraag naar opgeleid en deskundig technisch personeel tegelijkertijd oploopt, stijgt het tekort volgens de organisaties in 2014 naar ruim 38.000 werknemers.

MKB-voorzitter Hans Biesheuvel overhandigt dinsdag namens de drie organisaties een manifest aan de vaste Kamercommissie voor Onderwijs. Hierin staan aanbevelingen om het tij te keren.


Werkgevers vrezen tekort aan technisch personeel (Foto: Novum)


Bron: Novum


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

4020 views / 43 reacties
Reacties op dit bericht
43  van 43 reacties op deze pagina. Pagina  1
Ja, dat weten we al. Om 18:55 konden we dit al lezen onder een compleet andere titel.

En ja daarin heeft men ook wel gelijk; ik wil ook niet dat mijn auto of fiets eerst naar India moet om te worden hersteld... Lager technisch onderwijs is altijd nodig in de herstelbranche.
userIcon
Weet je hoe je het oplost? Meer salaris betalen. Ipv het minimum.
userIcon
Eerst ontsla je de hele boel en daarna huilen dat je ze toch nodig hebt.
userIcon
Ik zeg al jaren dat we veel te veel hoog opgeleiden hebben en we veel meer echte vakmannen nodig hebben, zal me ook niet verbazen als je over een paar jaar daar veel mee kan verdienen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 00:47 schreef The_Avatar het volgende:
Weet je hoe je het oplost? Meer salaris betalen. Ipv het minimum.
Da's veel te duur!
We zetten Polen in!

Je hebt een punt hoor.
Maar ik vraag me af welke opleiding VMBO-ers dan wél volgen. Je gaat me toch niet wijsmaken dat het allemaal vakkenvullers of drop-outs worden...
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 00:47 schreef The_Avatar het volgende:
Weet je hoe je het oplost? Meer salaris betalen. Ipv het minimum.
MBO niveau technisch personeel verdient nog altijd meer dan andere functies met een vergelijkbaar niveau. Zelfs beter als een aantal banen op HBO niveau.
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 00:58 schreef Daggerspine het volgende:
[..]
MBO niveau technisch personeel verdient nog altijd meer dan andere functies met een vergelijkbaar niveau. Zelfs beter als een aantal banen op HBO niveau.
Dat is al te hoog :p Metaal bewerkers(voorbeeld) hebben geen MBO nodig.
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 00:47 schreef The_Avatar het volgende:
Weet je hoe je het oplost? Meer salaris betalen. Ipv het minimum.
DIT. Vind je het gek dat iedereen bedrijfskunde enzo gaat studeren. Technici krijgen veel te weinig betaald, en die studies zijn nog moeilijker ook. Vind je het gek dat er een tekort is......
userIcon
Ik loop al heel wat jaren mee in de chemische industrie, en heb al de nodige turnarounds meegemaakt. Het is werkelijk ongelofelijk hoe weinig Nederlands er nog gesproken wordt door lassers, electriciëns, steigerbouwers enzovoort.
De hoofdtalen zijn Turks, Pools en Portugees.
Het is inderdaad vaak vuil werk, soms hele lange dagen in weer en wind werken en het betaalt ronduit mager.
Zo heb ik laatst met een projectverantwoordelijke gesproken voor het plaatsen en draaien van steekflenzen of pannenkoeken (grote stalen platen waarmee je bijvoorbeeld een reactor kan isoleren van processtromen).
Die man was ouder dan ikzelf en deze man was maar wat trots op zijn 1700 euro netto in de maand.
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 00:59 schreef The_Avatar het volgende:
[..]
Dat is al te hoog :p Metaal bewerkers(voorbeeld) hebben geen MBO nodig.
Klopt. En de machines die worden gebruikt door die vmbo-ers moeten wel onderhouden worden door hbo-ers of mbo+ers... Maar dat zijn er maar enkele per fabriek. Of je hebt een fabriek met een paar duizend machines. desalniettemin is het allemaal overrated. Ervaring telt tegenwoording echt wel voor 80%
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 00:58 schreef Daggerspine het volgende:
[..]
MBO niveau technisch personeel verdient nog altijd meer dan andere functies met een vergelijkbaar niveau. Zelfs beter als een aantal banen op HBO niveau.
Hier grijp ik even in...
Om als MBO-er meer te verdienen als een HBO-er moet je al heel wat jaartjes meedraaien in bijvoorbeeld de procesindustrie.
Met een beetje goede wil kun je dan zeker 60.000 euro per jaar halen.
Dan werk je wel fulltime in de ploegendienst.
Een HBO-er zou normaal gesproken meer moeten kunnen verdienen, maar als ik naar het salaris van een HBO-verpleegkundige kijk...die redt dat echt niet.
userIcon
Rustig wachten, gewoon nog ff de crisis in stand houden, dan gaat die er uiteindelijk wel voor zorgen dat ouders dadelijk geen degelijke opleiding meer voor hun kinderen kunnen betalen, dan vloeit er vanzelf een golf van lager opgeleid personeel de markt op..
Moet je eens een normaal loon geven en goede arbeidsvoorwaarden..
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 01:07 schreef pfaffke het volgende:
[..]


Hier grijp ik even in...
Om als MBO-er meer te verdienen als een HBO-er moet je al heel wat jaartjes meedraaien in bijvoorbeeld de procesindustrie.
Met een beetje goede wil kun je dan zeker 60.000 euro per jaar halen.
Dan werk je wel fulltime in de ploegendienst.
Een HBO-er zou normaal gesproken meer moeten kunnen verdienen, maar als ik naar het salaris van een HBO-verpleegkundige kijk...die redt dat echt niet.
Als hbo verpleegkundige ben je een veredelde zuster/broeder. Natuurlijk beur je dan niet evenveel als een procesbeheerder met 15 jaar ervaring doh.
Er zijn dusdanige verschillen pfaffke
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 00:50 schreef vogelkooi het volgende:
Eerst ontsla je de hele boel en daarna huilen dat je ze toch nodig hebt.
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 00:46 schreef EricOscuro het volgende:
Ja, dat weten we al. Om 18:55 konden we dit al lezen onder een compleet andere titel.

En ja daarin heeft men ook wel gelijk; ik wil ook niet dat mijn auto of fiets eerst naar India moet om te worden hersteld... Lager technisch onderwijs is altijd nodig in de herstelbranche.
Tip: neem kinderen en deel je kennis
Technici worden onderschat. Iedereen verwacht maar dat alles 'werkt' maar ze hebben geen idee hoe.......
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 01:21 schreef bierspons het volgende:
[..]
Als hbo verpleegkundige ben je een veredelde zuster/broeder. Natuurlijk beur je dan niet evenveel als een procesbeheerder met 15 jaar ervaring doh.
Er zijn dusdanige verschillen pfaffke
Hier moet ik weer even ingrijpen want ik ken iemand die werkt op de IC met "alleen maar" 'n HBO opleiding verpleegkunde en wat die doet is echt te vergelijken met artsenwerk. Alleen krijgt ie niet als zodanig betaald, idd.
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 05:14 schreef BlueMage het volgende:
[..]


Hier moet ik weer even ingrijpen want ik ken iemand die werkt op de IC met "alleen maar" 'n HBO opleiding verpleegkunde en wat die doet is echt te vergelijken met artsenwerk. Alleen krijgt ie niet als zodanig betaald, idd.

Die geneest? Die schrijft medicijnen voor? Doet onderzoek? Wat een onzin.
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 01:21 schreef bierspons het volgende:
[..]
Als hbo verpleegkundige ben je een veredelde zuster/broeder. Natuurlijk beur je dan niet evenveel als een procesbeheerder met 15 jaar ervaring doh.
Er zijn dusdanige verschillen pfaffke
Dan ben je gewoon zuster/broeder.... Niet veredeld of wat dan ook.

Je hebt verpleegkundigen(HBO) en ziekenverzorgenden(MBO) en die laatste groep verdient minder en mogen minder handelingen verrichten.
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 01:12 schreef Xenorium het volgende:
Moet je eens een normaal loon geven en goede arbeidsvoorwaarden..
En baan zekerheid is ook een hoop waard, niet dat je constant over je schouder moet kijken of er niet een Pool, Bulgaar of Roemeen achter je staat die het werk van je wil overnemen voor de helft van jouw salaris.

Als ze zonodig veel personeel willen moeten ze ze uit Engeland halen, 1000den werkloze technici die hun baan zijn kwijtgeraakt aan een oostblokker die in ongekende hoeveelheden het VK zijn binnengestroomd.

Maarja, dat is ouder ervaren personeel, en die zijn veel duurder dan een broekie uit het VMBO natuurlijk.
man Okaht (Redactie Frontpage) 22-11-2011 @ 06:06 fotoboek no homepage
Zelf ben ik projectleider in de installatietechniek. Ik ben ooit na een LTS begonnen als ijzerwerker in de scheepsbouw. En inmiddels ook erkend praktijkbegeleider.

De salarissen en arbeidsvoorwaarden deugen inmiddels echt wel. Een ervaren timmerman of monteur verdient tegenwoordig een heel leuk salaris. Een chef-monteur die nog altijd niet hoog opgeleid hoeft te zijn, zit qua salaris al dicht bij zijn directe leidinggevenden.

Het probleem zit hem in twee dingen: de opleidingen zelf en het imago van het werk.

Die VMBO- en vervolgopleidingen zijn volledig uitgekleed. Na een VMBO kan een leerling nog echt niks en de middelbare beroepsopleidingen zijn versplinterd. Rond hun 20ste komen leerlingen pas van school en moeten ze het vak nog echt leren. Vroeger startte een LTS-er rond de 16 jaar en was die rond zijn 20ste al behoorlijk ervaren. Ik bouwde op die leeftijd al scheepssecties van 120 ton en was daar maar wat trots op.

Maar ik zie ook dat de samenleving het gewoon te min vindt. Veel kinderen worden steeds meer gemotiveerd om andere opleidingen te volgen. Soms tegen alle logica in. Niet ieder kind kan advocaat of bedrijfskundige worden. En dus worden die opleidingen ook weer uitgekleed, om toch nog resultaten te bereiken.

Wel grappig als je later de discussies over salarissen hoort en de timmerman het dikker blijkt te verdienen dan zijn hoog opgeleide vrienden. En dat zonder het beunwerk dat hij er nog bij doet.

[ Bericht gewijzigd door Okaht op dinsdag 22 november 2011 @ 06:15 ]
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 06:06 schreef Okaht het volgende:
[knip]
Wel grappig als je later de discussies over salarissen hoort en de timmerman het dikker blijkt te verdienen dan zijn hoog opgeleide vrienden. En dat zonder het beunwerk dat hij er nog bij doet.
Ja, dat is leuk maar dan heb je het over mensen met tig jaar werkervaring.
Wat zijn de starters salarissen?
Hoe lang duurt het voordat je salaris boven de pak em beet 1500 netto de maand is?

Je hebt wel gelijk wbt imago, VMBO heeft een slechte naam, MBO is niet voor iedereen weggelegd om mee te starten.
En dat komt omdat zoals je zegt, er bijna niets meer word geleerd.

Ik kom zelf ook van de LTS, en dat was 2 uur theorie op 6 uur praktijk, tegenwoordig is het 10 uur theorie op 1 uur praktijk....
userIcon
En iedereen hier altijd maar de vmbo'ers bashen Blijkt nu wel dat ze hard nodig zijn.
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 00:53 schreef pfaffke het volgende:
[..]


Da's veel te duur!
We zetten Polen in!

Je hebt een punt hoor.
Maar ik vraag me af welke opleiding VMBO-ers dan wél volgen. Je gaat me toch niet wijsmaken dat het allemaal vakkenvullers of drop-outs worden...
Je gaat er gelijk van uit dat ze lager zijn uitgekomen, hoezo is het niet mogelijk dat ze HBO zijn gaan doen?
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 00:53 schreef pfaffke het volgende:
[..]


Da's veel te duur!
We zetten Polen in!

Je hebt een punt hoor.
Maar ik vraag me af welke opleiding VMBO-ers dan wél volgen. Je gaat me toch niet wijsmaken dat het allemaal vakkenvullers of drop-outs worden...
Dat is het hele punt.. Als iemand VMBO doet wordt hij gezien als vakkenvuller of drop-out terwijl diegene iets doet wat al die anderen op het HAVO of VWO (ja het hoort echt met dit lidwoord) namelijk iets technisch. Een hoop HAVO gangers kunnen niet eens een IKEA kast in elkaar zetten.
userIcon
Ikzelf ben voorman bankwerkers/montage en ik moet zeggen dat de werkgevers het ook wel zelf wat veroorzaakt hebben in de jaren 80 werden alle vakopleidingen de nek omgedraaid omdat niemand er meer een cent in wilde steken.
Het imago ging in die jaren ook sterk achteruit want in die tijd ging het slecht in de metaal en salarissen zeker voor jongeren waren slecht.
Nu nog steeds zie je een tekort aan ervaren personeel zeker in de technische beroepen die wat niveau vergen.

Maar inderdaad ijzerwerk en lassers wordt tegenwoordig gedomineerd door Polen dat komt ook wel omdat er geen goed personeel meer te vinden is .
userIcon
rechtse rukkertjes: dit is pas het begin. Door de vergrijzing hebben we ook veel meer mensen in de zorg nodig. We hebben gewoon weg niet genoeg "nederlands"werkvolk. Dat wordt importeren maar:P
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 07:58 schreef revizo het volgende:
rechtse rukkertjes: dit is pas het begin. Door de vergrijzing hebben we ook veel meer mensen in de zorg nodig. We hebben gewoon weg niet genoeg "nederlands"werkvolk. Dat wordt importeren maar:P
Deja Vu
userIcon
En daar zie je dat het marktsysteem niet werkt.
Er is regelmatig vraag naar allerlei "lager" personeel zoals techneuten en verplegers, en tòch gaan de lonen daarvoor niet omhoog. We betalen tonnen en tonnen aan directies, management en middle management- en elk jaar meer, maar ondertussen verdient de grote groep die zorgt dat er uberhaupt wat te managen en te verdienen valt bijna minimumloon.

Tijd om door te krijgen dat elke werknemer "nodig" is en de idiote salarisverschillen nergens op slaan. Dat kan best wat kleiner, zodat de 'lagere' baantjes ook interessant blijven voor mensen die wèl een keuze hebben.....
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 00:50 schreef First het volgende:
Ik zeg al jaren dat we veel te veel hoog opgeleiden hebben en we veel meer echte vakmannen nodig hebben, zal me ook niet verbazen als je over een paar jaar daar veel mee kan verdienen.
Dat laatste is helaas niet waar.
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 00:47 schreef The_Avatar het volgende:
Weet je hoe je het oplost? Meer salaris betalen. Ipv het minimum.
Meer hoeft er niet gezegd te worden lijkt mij. .
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 07:58 schreef revizo het volgende:
rechtse rukkertjes: dit is pas het begin. Door de vergrijzing hebben we ook veel meer mensen in de zorg nodig. We hebben gewoon weg niet genoeg "nederlands"werkvolk. Dat wordt importeren maar:P
Nee die linkse occupy hippies kunnen die banen invullen, wilden ze toch? Of nee dat doet hun obscure studie natuurlijk geen recht. .
userIcon
Tja mijn man heeft het laagste van het laagste onderwijs .. Heeft met moeite de LTS afgerond. Maar is nu pantserstaallasser en hij brengt de bakken met geld mee naar huis hoor. Zit ik dan met mijn HBO-diploma terwijl hij het dubbele als mij verdient.

Ik vind dat mensen met een lager niveau niet ondergewaardeerd moeten worden en juist meer betaald moeten worden. Dat maakt het werk gelijk een heel stuk aantrekkelijker.

Maar ja, al het geld gaat naar de bovenste laag he (directie en consorten). Dan blijft er weinig meer over voor de mensen die het werk echt moeten doen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 09:31 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]


Meer hoeft er niet gezegd te worden lijkt mij. .
Voor de polen of voor de nlers?
userIcon
Mensen, ga nou niet de techniek (MBO/HBO) in, want het verdient gewoon te weinig. Voor je aan de opleiding begint wordt gezegd dat je straks zo gewild bent, dat je een leuk salaris krijgt. Nou, dat valt dus flink tegen.

Vervolgens zit er zo HBO-douchebag van een manager boven je het dubbele te vangen zonder iets significants te doen....
Wat raar. De ene kant zegt hier dat de techniek te weinig verdient en andere mensen zeggen weer dat een goede vakman toch best wel een goede salaris krijgt. Wat is het nou?
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 11:45 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Wat raar. De ene kant zegt hier dat de techniek te weinig verdient en andere mensen zeggen weer dat een goede vakman toch best wel een goede salaris krijgt. Wat is het nou?
Beide. Een goede vakman verdient geld, maar iemand met een diploma is nog geen vakman. Er is teveel middelmaat en daar moet je boven uit steken, dan komt het goed.
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 06:48 schreef R0N het volgende:
[..]


Dat is het hele punt.. Als iemand VMBO doet wordt hij gezien als vakkenvuller of drop-out terwijl diegene iets doet wat al die anderen op het HAVO of VWO (ja het hoort echt met dit lidwoord) namelijk iets technisch. Een hoop HAVO gangers kunnen niet eens een IKEA kast in elkaar zetten.
Wel een goede sollicitatie-assessment.. "als je die kast in elkaar weet te zetten in 1 uur, dan kan je morgen beginnen"
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 07:58 schreef revizo het volgende:
rechtse rukkertjes: dit is pas het begin. Door de vergrijzing hebben we ook veel meer mensen in de zorg nodig. We hebben gewoon weg niet genoeg "nederlands"werkvolk. Dat wordt importeren maar:P
Nee, geen important. Gewoon meer lappen voor vakmensen en die grote graaiers uit de bedrijven gooien. Polen binnenhalen lost het probleem niet op, maar maakt het erger, immers, leidinggevende kunnen Polen nog meer uitknijpen dan Nederlanders waardoor er straks helemaal niemand meer de techniek ingaat.
userIcon
Goh, hoe zou dat nou komen. Misschien met het afval van een vergoeding waar zelfs een Chinees kind van zou huilen?

Betaal maar eerst eens fatsoenlijk.
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 november 2011 @ 05:27 schreef Klummie het volgende:
[..]


Die geneest? Die schrijft medicijnen voor? Doet onderzoek? Wat een onzin.
Die is pacemaker expert en doet ook onderzoek in die richting. Als het je echt boeit wil ik je wel z'n naam geven.
43  van 43 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden