Staatsschuld VS boven 100 procent

Economie • Geschreven door Peter (pberends) op 21-11-2011 @ 14:35
print 

Op de populaire site US Debt Clock.org is de Amerikaanse staatsschuld maandag door de 100 procent van het Amerikaanse bruto binnenlands product (bbp) gegaan. De teller staat nu op ruim 15.032 miljard dollar staatsschuld, wat 48.080 dollar per inwoner betekent.


Staatsschuld VS boven 100 procent (Beeld: US Debt Clock.org)




Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

8191 views / 66 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 66 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
48k per persoon, dat land is zo goed als failliet!
userIcon
Gefeliciteerd met deze mijlpaal!
userIcon
moet je maar geen onnodige oorlogen voeren en bijna al je geld aan defensie geven.

Sukkels....
userIcon
Wij zitten ergens tegen de 70%, dus zoveel verschil maakt het niet..
userIcon
nu dus echt bankroet!
userIcon
And not a single fuck was given that day... (in Amerika dan)
userIcon
Move along people, nothing to see
userIcon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:39 schreef Schepseltje het volgende:
Wij zitten ergens tegen de 70%, dus zoveel verschil maakt het niet..
30% is echt een immens verschil. Het gaat om biljoenen.
userIcon
Ach, er zijn slechts 3 ratingbureaus die er in de wereld toe doen en zolang dat Amerikaanse bedrijven zijn hoeft Amerika zich geen zorgen te maken.
Het is de slager die zijn eigen vlees keurt
userIcon
En geen land ter wereld die zegt "Jullie zijn failliet", de wereld is al in rep en roer als banken er aan denken om de creditrating van AAA naar AA willen zetten.
userIcon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:45 schreef eight het volgende:
Ach, er zijn slechts 3 ratingbureaus die er in de wereld toe doen en zolang dat Amerikaanse bedrijven zijn hoeft Amerika zich geen zorgen te maken.
Het is de slager die zijn eigen vlees keurt
En anders wordt er wel wat geld onder de tafel door geschoven om ze goede ratings te laten geven.
userIcon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:39 schreef Schepseltje het volgende:
Wij zitten ergens tegen de 70%, dus zoveel verschil maakt het niet..
gast ...
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:45 schreef eight het volgende:
Ach, er zijn slechts 3 ratingbureaus die er in de wereld toe doen en zolang dat Amerikaanse bedrijven zijn hoeft Amerika zich geen zorgen te maken.
Het is de slager die zijn eigen vlees keurt
Heb je lopen slapen deze zomer?

quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:38 schreef wise het volgende:
moet je maar geen onnodige oorlogen voeren en bijna al je geld aan defensie geven.

Sukkels....
Dat doen de bedrijven: de rijke 1% van de wapen en Israel lobby. Dat heeft niets met Amerikanen te maken. Sterker nog, die bedrijven slopen Amerika voor hun eigen gewin.
userIcon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:39 schreef Schepseltje het volgende:
Wij zitten ergens tegen de 70%, dus zoveel verschil maakt het niet..


Net iets boven de 60% juist, als een van de laagste van Europa.
Zolang je leningen in je eigen valuta zijn druk je toch gewoon bij? :S
userIcon
2x minder dan Japan bv.

Japan ~220%
Griekland ~140%
Italie ~120%

Het kan erger, maar goed is het niet. Als de opbrengsten van een schuld meer opleveren dan de kosten is het prima, maar bovenstaand (en VS) heb ik zo m'n twijfels over.
userIcon
leuke site, 1 positief ding, de credit card schuld wordt WEL minder.
userIcon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:52 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]

[afbeelding]

Net iets boven de 60% juist, als een van de laagste van Europa.
66% vorig jaar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_staatsschuld

Japan zit op 225,80%, Italië 119%, IJsland 123,8%
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:54 schreef Individual het volgende:
2x minder dan Japan bv.

Japan ~220%
Griekland ~140%
Italie ~120%

Het kan erger, maar goed is het niet. Als de opbrengsten van een schuld meer opleveren dan de kosten is het prima, maar bovenstaand (en VS) heb ik zo m'n twijfels over.
Ik vraag me af hoe vergelijkbaar dat is. Ik weet er niet heel veel vanaf, maar experts zeggen altijd dat de Japanese schuld in bezit is van Japanners. En kennelijk maakt dat de situatie een stuk minder ernstig.
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:39 schreef Schepseltje het volgende:
Wij zitten ergens tegen de 70%, dus zoveel verschil maakt het niet..
plus de hyphotheek schuld
userIcon
Hoeveel hamburgers zijn dat?
userIcon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:57 schreef Pharmacist het volgende:
[..]


Ik vraag me af hoe vergelijkbaar dat is. Ik weet er niet heel veel vanaf, maar experts zeggen altijd dat de Japanese schuld in bezit is van Japanners. En kennelijk maakt dat de situatie een stuk minder ernstig.
De Amerikaanse staatsschuld is ook minder erg dan het lijkt. De VS is nog altijd het centrum van de wereld, praktisch alles wordt met de dollar betaald en overal hebben ze een vinger in de pap. De VS blijft koploper, ondanks de BRIC landen.
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:45 schreef eight het volgende:
Ach, er zijn slechts 3 ratingbureaus die er in de wereld toe doen en zolang dat Amerikaanse bedrijven zijn hoeft Amerika zich geen zorgen te maken.
Het is de slager die zijn eigen vlees keurt
En wanneer het slecht gaat met de VS, gaan ze landen (en bedrijven) in Europa afwaarderen, immers, gedeelde smart is halve smart.
userIcon
Het valt wel mee met die staatsschuld als de VS eindelijk eens de bovenlaag normaal belast en niet zoals de republikeinen nu willen de Bush tax cuts verlengen. Toen de vs nog een inkomstenbelasting had van 90% na de tweede wereldoorlog was er juist de gouden tijd van amerika met de grootste groei ooit gehaald.(Nu speelt natuurlijk ook mee dat de rest van de geïndustrialiseerde wereld niet meer kon concurreren, omdat ze helemaal verwoest was). Maar het geeft wel aan dat het geen rampzalige gevolgen heeft als je enorme belastingen aan de rijksten oplegt. Natuurlijk moet er dan wel regulering komen op kapitaalvlucht, maar dat moet sowieso aangezien anders niet de burgers maar de markt het beleid kan bepalen. Bedenk maar dat die landen die protectionistischer zijn het veel beter doen dan de landen die het vrije markt beleid voeren. Denk hierbij aan de VS bijvoorbeeld die in hun geschiedenis één-en-al protectionistischer waren. Ook Japan en Zuid-Korea deden hier aan tijdens hun opkomst. Nu doet China hetzelfde.(Bijv. invoerrechten van 25%). Ook Zuid-Amerika gaat steeds meer van het vrije marktbeleid af en kent daarom nu ook steeds betere groei.
Verder zou alleen al de hervorming van het zorgstelsel genoeg kunnen opleveren om een begrotingsoverschot te creeëren. Tenminste als de conservatief Obama eens een keer beloftes zou na komen en niet zo'n flard van een hervorming als dat hij nu heeft gedaan, dat niet meer inhoudt dan iedereen verplichten om een verzekering te nemen, zonder genoeg kostenbeperkende maatregelen. Alleen de exchange zou wel wat moeten helpen, maar dat zal niet veel zijn IMO. Het feit dat hij de armsten ook wel subsidieert in het plan is erg mooi, maar het is er natuurlijk alleen doorgekomen omdat dat ook meer socialisme voor de rijken is, namelijk meer winst voor de zorgsector en de farmaceutische industrie. Maar dat zou ik graag op de koop toenemen om iedereen een zorgverzekering te geven.
Ook inderdaad het aflopen van de oorlogen zou een hoop kunnen opleveren, evenals het stoppen met het subsidiëren van het offshoren van bedrijven, wat natuurlijk te achterlijk voor woorden is. Ook een belasting op transacties op de beurs zou erg kunnen helpen met het terugdringen van speculatie en meer investering in lange termijn groei wat de economie juist helpt. Een fatsoenlijker versie van de Dodd-Frank bill zou natuurlijk ook een hoop bailouts kunnen voorkomen.
Een stop aan de privatisering zou ook helpen aangezien dit altijd duurder is. Denk aan private legers, de zorg, de post, private gevangenissen enz. Het nationaliseren van deze industrieën is eigenlijk wel nodig. Dit geldt ook heel erg voor de onderwijssector, aangezien hier jusit de kracht van de Amerikaanse innovatie ligt.
Als men dan na deze hervormingen(met name de belasting toename op de rijken, die meer geld hebben dan ooit, maar het niet uitgeven of investeren in de VS maar daarbuiten) dan ook nog de economie flink stimuleert zal de VS prima weer een flink concurrerende economie worden, die ook geen schulden meer heeft maar juist overschotten.
Maar dit zal waarschijnlijk toch niet gebeuren.
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:59 schreef SanJuan het volgende:
En wanneer het slecht gaat met de VS, gaan ze landen (en bedrijven) in Europa afwaarderen, immers, gedeelde smart is halve smart.
Ja, dat doen ze vast omdat ze jaloers zijn
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:45 schreef eight het volgende:
Ach, er zijn slechts 3 ratingbureaus die er in de wereld toe doen en zolang dat Amerikaanse bedrijven zijn hoeft Amerika zich geen zorgen te maken.
Het is de slager die zijn eigen vlees keurt
Dit, en dit:

quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:45 schreef SiGNe het volgende:
En geen land ter wereld die zegt "Jullie zijn failliet", de wereld is al in rep en roer als banken er aan denken om de creditrating van AAA naar AA willen zetten.
Niemand durft Amerika te wijzen op z'n fouten, omdat het denkt nog steeds het geweldigste land ter wereld te zijn en daarom arrogant doet.
userIcon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:59 schreef Pinobot het volgende:
Hoeveel hamburgers zijn dat?
als ze daar dollarknallers hebben 48.000 hamburgers per persoon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 15:03 schreef Nwana-Zeist het volgende:
Dit, en dit:

[..]


Niemand durft Amerika te wijzen op z'n fouten, omdat het denkt nog steeds het geweldigste land ter wereld te zijn en daarom arrogant doet.
Is het bij jou al doorgedrongen dat de USA al is gedowngrade? Al een paar maanden terug....
userIcon
't Mag wat kosten als je politie-agent van de wereld wilt spelen.
userIcon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 15:00 schreef Libertarisch_Socialist het volgende:

(...)
Mooi gezegd. Maar je legt gelijk de vinger op de zere plek. De Republikeinen gaan nooit en te nimmer akkoord met het verhogen van de belastingen. Ze zijn er praktisch allergisch voor. Langzaam maar zeker meer belastingen invoeren en subsidies schrappen zou zeker moeten helpen.

Ook de health care kan stukken goedkoper. Door de claimcultuur laten artsen hun patiënten liever tot in de vergetelheid testen en onderzoeken om maar enige gang naar de rechtbank te vermijden. Daar zitten de kosten voor de gezondheidszorg in Amerika. De patiënt zelf moet eens wat kalmer aan doen.
userIcon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 15:04 schreef slipjesgeur het volgende:
[..]


teveel tekst, ga ik dus niet lezen
helaas
Nijntje in de Dierentuin bevat meer tekst en meneer ziet het al niet meer zitten Niveau dames en heren. Niveau.
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 15:03 schreef Nwana-Zeist het volgende:
[..]


Dit, en dit:

[..]


Niemand durft Amerika te wijzen op z'n fouten, omdat het denkt nog steeds het geweldigste land ter wereld te zijn en daarom arrogant doet.
De VS heeft deze zomer een lagere rating gekregen. Volgens mij heeft S&P dit gedaan.

En daarbij een nieuwsflits: Amerika is nog steeds het belangrijkste land op deze aardkloot, daar valt weinig aan te doen.
userIcon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 15:04 schreef slipjesgeur het volgende:
[..]


teveel tekst, ga ik dus niet lezen
helaas
Serieus, is dat al te veel tegenwoordig? He wilt toch niet suggeren dat anderen het ook niet moeten lezen omdat het te lang is(lees: het jou niet bevalt). Misschien klinkt dit wat te psychotisch, maar ik wilde het toch even gezegd hebben (voor het geval dat)
userIcon
Maar het leven gaat gewoon door.
userIcon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 15:16 schreef wiers het volgende:
Maar het leven gaat gewoon door.
En zo is het maar net wiers, zo is het maar net
userIcon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 15:18 schreef slipjesgeur het volgende:
[..]


zolang het Fok! niveau is lees ik het..

beetje een tekst coopieren en hier plakken en van mij verwachten dat ik het ga lezen, no way
Als je de moeite zou nemen om het te lezen zie je dat door het gebrekkige alinea gebruik en taalfoutjes de tekst zelf in elkaar is gezet en dat het een hoop argumenten bevat voor een linkse koers voor de Amerikanen.
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:59 schreef Mytho het volgende:
[..]

plus de hyphotheek schuld
Min de pensioenfondsen
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 14:37 schreef sjaakocf het volgende:
48k per persoon, dat land is zo goed als failliet!
Nadat Clinton weer overstag ging met een nieuwe noodwet wel, ja.
De republikeinen hebben een wapen op z'n kop gericht en willen alleen onderhandelen als de gewone burger nog meer wordt uitgezogen en dat zij dat geld er bij krijgen.

Dat geld is allang verdwenen in de zakken van de Repu's.
Het verslindende oorlogsmonster heeft z'n tol geëist.

Moeten die Amerikanen maar niet zo lui zijn en maar gaan werken.
Dat is de enige oplossing om uit deze krisis te komen.

Je bent pas gelukkig als je mag vechten voor je land en neer geknald wordt.
Alleen dat is de enige ontsnapping nog aan deze monsterschuld.
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 15:20 schreef Case4 het volgende:
[..]

Als je de moeite zou nemen om het te lezen zie je dat door het gebrekkige alinea gebruik en taalfoutjes de tekst zelf in elkaar is gezet en dat het een hoop argumenten bevat voor een linkse koers voor de Amerikanen.
Repu's zijn niet links hoor evenmin als de liberale VVD en PVV.

Ze hebben in Amerika een probleempje.
Ze hebben jaren hun zakken gevuld met linkse praatjes en Russischie Roulette.
Als socialist lig je daar in de goot, want voor heb is er geen werk (meer) of verzekeringen.
userIcon
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 15:02 schreef Pharmacist het volgende:
Ja, dat doen ze vast omdat ze jaloers zijn
Nee, dat is politiek. 'Als we de aandacht van de wereld op problemen in Europa richten vallen wij niet zo op'.
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 15:25 schreef Mr.Bizarro het volgende:
[..]

Nadat Clinton weer overstag ging met een nieuwe noodwet wel, ja.
De republikeinen hebben een wapen op z'n kop gericht en willen alleen onderhandelen als de gewone burger nog meer wordt uitgezogen en dat zij dat geld er bij krijgen.

Dat geld is allang verdwenen in de zakken van de Repu's.
Het verslindende oorlogsmonster heeft z'n tol geëist.

Moeten die Amerikanen maar niet zo lui zijn en maar gaan werken.
Dat is de enige oplossing om uit deze krisis te komen.

Je bent pas gelukkig als je mag vechten voor je land en neer geknald wordt.
Alleen dat is de enige ontsnapping nog aan deze monsterschuld.
Ze moeten gewoon de lobbyisten het Witte huis eens uitschoppen. Dat is gelegaliseerde corruptie en belangenverstrengeling.

In "Meltdown", een Al Jazeera docu over de crisis, vertelden ze dat Wall Street Lobbyisten de beleidsmakers 5 tot 1 uitnumberen. Insane!
userIcon
Alle ingrediënten voor een 3e wereldoorlog zijn aanwezig, nu nog ff afwachten wanneer het losbarst.
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 15:29 schreef Northside het volgende:
Nee, dat is politiek. 'Als we de aandacht van de wereld op problemen in Europa richten vallen wij niet zo op'.
Persoonlijk denk ik dat die bedrijven geen reet om Amerika geven, alleen om henzelf. Wat die Amerikaanse banken hebben gedaan heeft ook immense schade aangericht, voornamelijk in Amerika. En al die oorlogen, ingezet door de lobbyisten, zijn ook verschrikkelijk slecht voor Amerika.
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 15:04 schreef Pharmacist het volgende:
Is het bij jou al doorgedrongen dat de USA al is gedowngrade? Al een paar maanden terug....
... en binnen een week werd S&P "under investigation" geplaatst voor fraude, want: gij zult Amerika niet downgraden.

Wanneer het gras in de VS minder groen wordt, moeten de kaalste plekken in het grasveld aan de andere kant worden (over)belicht. Helaas werken de BRIC-landen (nog) niet echt mee, maar de PIIGS-landen zijn een geschenk uit de hemel.
quote:
Op maandag 21 november 2011 @ 15:32 schreef SanJuan het volgende:
... en binnen een week werd S&P "under investigation" geplaatst voor fraude, want: gij zult Amerika niet downgraden.

Wanneer het gras in de VS minder groen wordt, moeten de kaalste plekken in het grasveld aan de andere kant worden (over)belicht. Helaas werken de BRIC-landen (nog) niet echt mee, maar de PIIGS-landen zijn een geschenk uit de hemel.
Mjah, dat wist ik niet geef ik toe.

Ik denk in ieder geval dat zoals met alle bedrijven, die credit agencies veel te veel macht hebben. Je kan echt ontzettend rijk worden als je die downgrades van te voren weet. Gezien hoe hard burgers overal ter wereld genaaid worden, zal het me niet verbazen.

Anyways, die downgrade was terecht denk ik. Maar het is lastig te beoordelen als leek vanachter mijn computertje.
50  van 66 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden