Marine Le Pen wil Frankrijk uit euro

Internationaal • Geplaatst door harry64 dm op 19-11-2011 @ 18:52
print 

Frankrijk moet uit de euro stappen en strenge grenscontroles invoeren. Dat heeft Marine Le Pen, de voorzitster van de extreemrechtse partij Front National, zaterdag gezegd. Over de details wilde ze zich echter niet uitlaten.

Le Pen doet mee aan de presidentsverkiezingen in Frankrijk die in 2012 plaatsvinden en maakte zaterdag in Parijs haar visie op de toekomst van het land bekend. Ze beloofde de familiewaarden te behouden en de strijd aan te binden met immigratie. Ook verwierp ze de globalisering.

Over het economisch beleid en over het vertrek van Frankrijk uit de euro wilde ze niet veel kwijt. Wel zei ze dat ze in januari haar 'plan van kracht' presenteert.

Le Pen, die de voorzittershamer van het Front National overnam van haar vader, zei haar partij aantrekkelijker te willen maken. Het Front National is fel gekant tegen de islam en immigratie.


Marine Le Pen wil Frankrijk uit euro (Foto: Novum)


Bron: Novum/AP


Lees ook:

» 14/11 Blair: 'Uiteenvallen euro is catastrofaal'39
» 12/11 VVD-ideoloog wil praten over einde euro28
» 04/11 Le Pen veroorzaakt opschudding bij VN15
» 21:52 Obama beperkt inzet drone's1


6309 views / 68 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 68 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
man Jigzoz (Redactie Frontpage) 19-11-2011 @ 18:53 fotoboek no homepage
userIcon
Waar ken ik dat praatje toch van?
quote:
Frankrijk moet uit de euro stappen en strenge grenscontroles invoeren.
Terug naar het vooroorlogs isolationisme?

Le Pen is net als haar vader: hard populistisch brullen zonder al te veel inhoud.
Is dat een soort van equivalent van de PVV in Frankrijk? Prachtig hoe het er bij hun gewoon niet inkomt dat het miljarden kost om weer op je oude munt over te stappen.
moet zeggen, dat uit de euro verhaal lijkt me nog lastig, maar grenscontroles in NL zou ook niet slecht zijn.
userIcon
Alleen de marine of ook de lucht- en landmacht?
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 18:54 schreef brownNoise het volgende:
moet zeggen, dat uit de euro verhaal lijkt me nog lastig, maar grenscontroles in NL zou ook niet slecht zijn.
waarom zou het lastig zijn, de euro werd toch ook door onze strot heen geduwd, dus waarom zou het dan niet of dan wel een stap terug kunnen of dan wel niet naar een andere betalingsmiddel.
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 18:54 schreef brownNoise het volgende:
moet zeggen, dat uit de euro verhaal lijkt me nog lastig, maar grenscontroles in NL zou ook niet slecht zijn.
Wat los je op met grenscontroles?
userIcon
Als je dan toch uit de Euro wilt stappen, waarom niet meteen 500 jaar terug in de tijd met: elke stad zijn eigen munt!
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 19:03 schreef friedland het volgende:
[..]


waarom zou het lastig zijn, de euro werd toch ook door onze strot heen geduwd, dus waarom zou het dan niet of dan wel een stap terug kunnen of dan wel niet naar een andere betalingsmiddel.
Aan de invoering van de euro is meer dan tien jaar gewerkt. Het is niet zo dat je zomaar eventjes op een knopje kan duwen en dat alles dan op een magische manier weer met guldens werkt.

Bovendien: wat helpt een terugkeer naar de gulden (of de Franse franc)? De schulden die je nu als land (of als grote bank) hebt, die blijven gewoon bestaan hoor. Die verdwijnen echt niet zomaar.

Het is dus een heleboel populistisch gebral, die "uitstap uit de euro". Het levert niks op. Het probleem is niet de euro, het probleem zijn de schulden binnen Europa, zowel van landen als van banken (en ook van particulieren, zij het in mindere mate dan bv. in de USA). Bovendien: als je terugkeert naar de gulden, dan zal die toch wel gekoppeld worden aan de euro als sterke munt, net zoals ze vroeger gekoppeld was aan de Duitse mark.
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 19:13 schreef Krantenman het volgende:
[..]


Aan de invoering van de euro is meer dan tien jaar gewerkt. Het is niet zo dat je zomaar eventjes op een knopje kan duwen en dat alles dan op een magische manier weer met guldens werkt.

Bovendien: wat helpt een terugkeer naar de gulden (of de Franse franc)? De schulden die je nu als land (of als grote bank) hebt, die blijven gewoon bestaan hoor. Die verdwijnen echt niet zomaar.

Het is dus een heleboel populistisch gebral, die "uitstap uit de euro". Het levert niks op. Het probleem is niet de euro, het probleem zijn de schulden binnen Europa, zowel van landen als van banken (en ook van particulieren, zij het in mindere mate dan bv. in de USA). Bovendien: als je terugkeert naar de gulden, dan zal die toch wel gekoppeld worden aan de euro als sterke munt, net zoals ze vroeger gekoppeld was aan de Duitse mark.
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 19:13 schreef Krantenman het volgende:
[..]


Aan de invoering van de euro is meer dan tien jaar gewerkt. Het is niet zo dat je zomaar eventjes op een knopje kan duwen en dat alles dan op een magische manier weer met guldens werkt.

Bovendien: wat helpt een terugkeer naar de gulden (of de Franse franc)? De schulden die je nu als land (of als grote bank) hebt, die blijven gewoon bestaan hoor. Die verdwijnen echt niet zomaar.

Het is dus een heleboel populistisch gebral, die "uitstap uit de euro". Het levert niks op. Het probleem is niet de euro, het probleem zijn de schulden binnen Europa, zowel van landen als van banken (en ook van particulieren, zij het in mindere mate dan bv. in de USA). Bovendien: als je terugkeert naar de gulden, dan zal die toch wel gekoppeld worden aan de euro als sterke munt, net zoals ze vroeger gekoppeld was aan de Duitse mark.
Je hebt helemaal gelijk.

Wat ik me dan ook afvraag, is wat het gevolg zou zijn als Griekenland uit de euro zou stappen. Die koppelen hun munt natuurlijk niet (of binnen bepaalde grote marges), en die devalueert dus meteen fors. Alle Grieken hebben momenteel echter euro's dus als ze die in zo'n geval een tijdje vasthouden zijn ze binnenslands ineens 2x zoveel waard. Over geld maken uit niets gesproken
man harry64 (Redactie Frontpage) 19-11-2011 @ 19:26 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 19:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]


Wat los je op met grenscontroles?
Criminaliteit ontstaan door dat één munt in verschillende landen een meer of minderwaarde heeft.
userIcon
verrassend. ze roept hetzelfde als haar nederlandse tegenhanger
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 18:53 schreef Siniti het volgende:
Is dat een soort van equivalent van de PVV in Frankrijk? Prachtig hoe het er bij hun gewoon niet inkomt dat het miljarden kost om weer op je oude munt over te stappen.
Er zijn er ook die niet willen inzien dat de euro ook miljarden kost en nog gaat kosten...tja, kwestie van domme blindheid, maar wat doe je eraan...
userIcon
Een vriendin van Wilders?
Ze is even walgelijk als haar vader...
Extreem-rechts...
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 18:53 schreef Jigzoz het volgende:
Waar ken ik dat praatje toch van?
Van jouw grote leider Geert...
man Jigzoz (Redactie Frontpage) 19-11-2011 @ 19:42 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 19:40 schreef Ali55J het volgende:
[..]

Van jouw grote leider Geert...
Hoho! JOUW grote leider.
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 19:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoho! JOUW grote leider.
Nee, jij bent degene die tegen de islam is. De SP waar jij zogenaamd voor bent is helemaal niet tegen de islam. Jouw gedachten over allerlei zaken komen totaal niet overeen met de SP van tegenwoordig.

[ Bericht gewijzigd door Ali55J op zaterdag 19 november 2011 @ 19:52 ]
man Jigzoz (Redactie Frontpage) 19-11-2011 @ 19:47 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 19:46 schreef Ali55J het volgende:
Jouw gedachten over allerlei zaken komen totaal overeen met de SP van tegenwoordig.
Nou, wat zeik je dan?

De PVV is onnozel, discriminerend en autistisch. Net als jij dus.
userIcon
Ik heb liever dat zij het zegt, dan iemand met vol verstand.
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 19:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, wat zeik je dan?

De PVV is onnozel, discriminerend en autistisch. Net als jij dus.
Totaal niet, was niet vergeten .
Jij bent nog van de oude SP. Die SP bestaat niet meer, probeer dat in te zien.
man Jigzoz (Redactie Frontpage) 19-11-2011 @ 19:56 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 19:53 schreef Ali55J het volgende:
[..]

Totaal niet, was niet vergeten .
Jij bent nog van de oude SP. Die SP bestaat niet meer, probeer dat in te zien.
Probeer jij überhaupt eens iets in te zien.
Ach, wie denkt dat de euro nog een lang leven beschoren heeft, die heeft dan boter op zijn hoofd.

Griekenland valt ( onherroepelijk ), daarna komt de rest tenzij de EU ( en dat zijn de werkende burgers, van wie het makkelijk geld stelen is voor dergelijke over-the-top projecte ) er ontzettend veel geld in gaat pompen.

Misschien is het een kwestie van voor uit zien en de juiste beslissingen nemen ( dus uit de EU stappen en terug naar je eigen munt, je wonden likken en verder gaan ).
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 19:03 schreef friedland het volgende:
[..]


waarom zou het lastig zijn, de euro werd toch ook door onze strot heen geduwd, dus waarom zou het dan niet of dan wel een stap terug kunnen of dan wel niet naar een andere betalingsmiddel.

Omdat het geen stap terug is, het is een compleet nieuwe stap, met compleet nieuwe gevolgen.
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 19:11 schreef jofer het volgende:
[..]


dat er meer misdrijven opgelost worden
Chapeau, je hebt de "domste opmerking van de dag" prijs met glans verdiend
hehe , het is net alsof al die partijen met elkaar overleggen hoe de zetels te verkopen aan de lobby met welke standpunten. Zodat ze straks kunnen doordrukken wat ze willen.
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 18:53 schreef sjaakocf het volgende:

[..]


Terug naar het vooroorlogs isolationisme?

Le Pen is net als haar vader: hard populistisch brullen zonder al te veel inhoud.
Ach Frankrijk heeft economische problemen, die de kant van Italië opgaan. Het is dus hun feestje.
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 18:54 schreef brownNoise het volgende:
moet zeggen, dat uit de euro verhaal lijkt me nog lastig, maar grenscontroles in NL zou ook niet slecht zijn.
Waarom dat? Zodat het weer gesubsidieerd Duitsertje pesten word? Je mag bij verdenking al gewoon iemand in Nederland aanhouden. En bij een grenscontrolle mochten ze eigenlijk alleen maar je gevarendriehoek vroeger zien. Dat de Duitsers hun wagen constant in en uitladen en de hond er over heen lieten zeiken liet meer het geduld zien van de gemiddelde Duitser en hun respect voor een uniform dan de beleefdheid van de Nederlander.

Je mag als Nederland nu eigenlijk meer dan toen, waaronder mensen aanhouden als ze de grens allang gepaseerd zijn. Maar ja dat klinkt niet zo "STOER!!" zoals we in de politiek graag horen tegenwoordig. We hebben liever file's voor de mensen die dicht bij de grens wonen in een klein dorpje omdat ze daar werken of omdat ze in het buitenland boodschappen doen. Zodat zij dat niet meer doen en de bedrijven nog steeds geen invoerrechten betalen maar wel per regio andere prijzen kunnen rekenen naar marktonderzoek .
man Jigzoz (Redactie Frontpage) 19-11-2011 @ 20:21 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 20:18 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]


Onze vriend is dus een SP'er vandaar die frustratie over de PVV hahaah

Pak eens een woordenboek en omschrijf wat discriminatie betekent
Als je dat kan verwoorden kom je ver met je argumentatie
Nee, je bent te dom. Sorry.
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 19:03 schreef friedland het volgende:
[..]


waarom zou het lastig zijn, de euro werd toch ook door onze strot heen geduwd, dus waarom zou het dan niet of dan wel een stap terug kunnen of dan wel niet naar een andere betalingsmiddel.
De Euro is niks meer dan een andere naam, de munten waren in de Europa al sinds de jaren 60 aan elkaar gelinkt. Waarom denk je dat de Mark en de Gulden bijna altijd dezelfde koers hadden? Hoe je het beestje noemt maakt geen HOL uit, maar als je graag de middenstand wil neuken.. dan graag doen... die moeten dan twee kassen weer aanleggen, helemaal in grensgebieden. Eentje voor Euro's en eentje voor Guldens. Niet omdat het wat uitmaakt maar je kunt iemand geen wisselgeld geven in Euro's als deze met Guldens betaalt. (Euro kan ook DMark zijn).

Het beestje word dan alleen maar anders genoemd. Zie je ook bij de kroon die met een hele nauwe band met de Euro is verbonden. En eerder met de Dmark toen Denemarken bij de EU kwam. Doe je dit niet als Nederland zijnde en krijg je weer HELEMAAL je eigen munt, dan dendert die als een GEK naar beneden.

Elk persoon in NL, zeker in Grensgebieden, worden dan liever betaalt in Dmarken dan in Guldens. Een van de problemen vroeger voordat mensen de munten hadden gelinkt.. was dus DIT probleem. Mensen lieten zich in Dmarken uitbetalen omdat deze stabieler was, en moest je met guldens betalen dan was de koers van omwisselen altijd wel interessant met een Dmark.

Het word dan weer een munt "In Name only". Maar ja mensen blijven maar denken dat het twee verschillende munten waren met elk hun eigen koers en dat de gulden zooo verschrikkelijk sterk was hehe. Terwijl het eigenlijk groot broertje Duitsland was die zij :"kom maar even schuilen onder onze paraplu jongens".
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 19:37 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]


Er zijn er ook die niet willen inzien dat de euro ook miljarden kost en nog gaat kosten...tja, kwestie van domme blindheid, maar wat doe je eraan...
Als ik een ezel een paard noem.. dan blijft het een ezel.

En dat is wat je doet als je de gulden terug brengt, je noemt een Euro een Gulden die met een nauwe band aan de echte Euro of Dmark is gelinkt. Waardoor er dus geen HOL verandert alleen sommige mensen worden wat geil dat ze misschien niet meer omrekenen. Hoewel het me niet zou verbazen als Bejaarden dan gaan klagen dat er geen Euro meer is en dan Guldens gaan staan omrekenen (ze moeten toch wat te janken hebben).

Link je de munt nergens aan, dan stort hij in als een bom. Want mensen hebben dan gewoon liever de Dmark dan de Gulden.
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 20:04 schreef SupremeCommander het volgende:
Ach, wie denkt dat de euro nog een lang leven beschoren heeft, die heeft dan boter op zijn hoofd.

Griekenland valt ( onherroepelijk ), daarna komt de rest tenzij de EU ( en dat zijn de werkende burgers, van wie het makkelijk geld stelen is voor dergelijke over-the-top projecte ) er ontzettend veel geld in gaat pompen.

Misschien is het een kwestie van voor uit zien en de juiste beslissingen nemen ( dus uit de EU stappen en terug naar je eigen munt, je wonden likken en verder gaan ).
Welke eigen munt? Je betaalden met Dmarken vroeger man! Mag je die Duitsers die gesubsidieerd werden getreiterd bij de grens op je blote knieen voor bedanken. Zonder dat ding was de Gulden zo ingestort dat het ongeveer op Kroon waarde zou zijn. Maar het was ome Horst die onder zijn paraplutje beschermde hiervoor. Ondanks dat je hem elke vakantie overal voor uitmaakte, je fiets terugvroeg, hem voor alles uitschold en hem tijdens elke voetbal wedstrijd voor homo uitschold en gas geluiden maakt.

Mag je Ome Horst voor bedanken!
userIcon
Precies, weer ouderwets het idee krijgen dat je op vakantie bent als je Frankrijk inrijdt. Zo'n heerlijke file met grenscontrole, wat spanning en dan het moment bij de douanestreep dat je door mag met een norse knik door een slap aftreksel van een Louis de Funès. Dagen vantevoren bij het postkantoor je euro's wisselen voor Franse franken, het ultieme vakantiegevoel. En vanaf 2013 nog spotgoedkoop dan ook.
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 20:32 schreef Dehnus het volgende:
[..]

Welke eigen munt? Je betaalden met Dmarken vroeger man! Mag je die Duitsers die gesubsidieerd werden getreiterd bij de grens op je blote knieen voor bedanken. Zonder dat ding was de Gulden zo ingestort dat het ongeveer op Kroon waarde zou zijn. Maar het was ome Horst die onder zijn paraplutje beschermde hiervoor. Ondanks dat je hem elke vakantie overal voor uitmaakte, je fiets terugvroeg, hem voor alles uitschold en hem tijdens elke voetbal wedstrijd voor homo uitschold en gas geluiden maakt.

Mag je Ome Horst voor bedanken!
De koers van de gulden was van veel meer zaken afhankelijk ( wat dacht je van bijv factoren als HRA , Amper belasting voor grote bedrijven , rente op staatsleningen enz enz )
Alsof wij als enige handelspartner de Duitsers hadden , ben je de EEG soms vergeten ?
Waar was die ook alweer voor ?...JUIST de EEG is dus niet alleen Duitsland.
Dat wij een heleboel zaken transporteren naar Duitsland wil niet zeggen dat wij daar economisch voor 100% van afhankelijk zijn , produceren voor een markt is immers iets anders dan transporteren voor een bepaalde markt .

De Nederlandsche Bank nam in de laatste jaren van de mark de Duitse monetaire regelingen over, om koersverschillen tussen mark en gulden minimaal te houden, ten bate van de economische samenwerking.
DAT is iets anders dan wat er in jouw betoog staat
Je doet nu net alsof we aan de leiband van de Duitsers liepen , das was gewoon niet waar.
We hadden gemeenschappelijke belangen net zoals we die nu ook nog hebben.
Ik mis het argument nog dat je met een eigen munt, deze kunt devalueren, dat maakt je export of je arbeid aantrekkelijker, tegelijk kun je voor een loon in ieder geval goed je binnenlandse producten kopen.
Nu dit niet kan, kan de politiek alleen maar de lonen verlagen om dit doel te bereiken. Dat merken we hier in Twente!!!
Linksom of rechtsom, we worden gepakt, zolang we in een klasse maatschappij geloven.
Dat is wat ik denk.
userIcon
België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Luxemburg, Ierland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal en Spanje, Slovenië, Cyprus, Malta, Slowakije en Estland kunnen beter uit de euro stappen.
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 20:38 schreef Bayswater het volgende:
Precies, weer ouderwets het idee krijgen dat je op vakantie bent als je Frankrijk inrijdt. Zo'n heerlijke file met grenscontrole, wat spanning en dan het moment bij de douanestreep dat je door mag met een norse knik door een slap aftreksel van een Louis de Funès. Dagen vantevoren bij het postkantoor je euro's wisselen voor Franse franken, het ultieme vakantiegevoel. En vanaf 2013 nog spotgoedkoop dan ook.
Je kon de laatste jaren, voor dat de Euro ingevoerd werd, gewoon pinnen in het buitenland. Of heb je dat toentertijd niet meegekregen?
Goedzo, hoop dat andere eurolanden dit ook gaan inzien.

Nederland is in elk geval beter af als zelfstandig land. Hoeft niet perse terug naar de gulden, maar in ieder geval uit de EU. De EU kost Nederland ipv dat we er beter van worden. Laten we dat geld lekker in ons eigen land pompen, hebben we hard genoeg nodig.

Door al die arme landen binnen de EU te sleuren en nu het gedoe met Griekenland. Begrijp me niet verkeerd, het is echt heel erg wat er met Griekenland gebeurd, maar toch zie ik liever dat Nederland eerst zijn schaapjes op het droge heeft (en we hebben dat verre van) voordat het zich gaat inmengen met de problemen van andere landen. En als dat niet kan binnen de EU, dan helaas pindakaas, dan moeten we er gewoon uit.

Ik zeg niet dat het probleemloos zal verlopen maar Nederland kan prima zelfstandig uit de voeten en hierdoor zullen er vele problemen aangepakt kunnen worden die nu echt een probleem zijn. En ik denk ook dat als er 1 land uit de EU gaat, dat er meer gaan volgen.
quote:
Op zaterdag 19 november 2011 @ 23:10 schreef Jeroen_Blueman het volgende:
België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Luxemburg, Ierland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal en Spanje, Slovenië, Cyprus, Malta, Slowakije en Estland kunnen beter uit de euro stappen.
Iedereen uit de euro dus.
quote:
Op zondag 20 november 2011 @ 00:33 schreef Fvandercraats het volgende:
Goedzo, hoop dat andere eurolanden dit ook gaan inzien.

Nederland is in elk geval beter af als zelfstandig land. Hoeft niet perse terug naar de gulden, maar in ieder geval uit de EU. De EU kost Nederland ipv dat we er beter van worden. Laten we dat geld lekker in ons eigen land pompen, hebben we hard genoeg nodig.

Door al die arme landen binnen de EU te sleuren en nu het gedoe met Griekenland. Begrijp me niet verkeerd, het is echt heel erg wat er met Griekenland gebeurd, maar toch zie ik liever dat Nederland eerst zijn schaapjes op het droge heeft (en we hebben dat verre van) voordat het zich gaat inmengen met de problemen van andere landen. En als dat niet kan binnen de EU, dan helaas pindakaas, dan moeten we er gewoon uit.

Ik zeg niet dat het probleemloos zal verlopen maar Nederland kan prima zelfstandig uit de voeten en hierdoor zullen er vele problemen aangepakt kunnen worden die nu echt een probleem zijn. En ik denk ook dat als er 1 land uit de EU gaat, dat er meer gaan volgen.
Zit wat in, maar om nou echt helemaal alleen als klein landje eruit te stappen, als Duitsland het ook zou doen, zal het te overwegen zijn.
50  van 68 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 14/11 Blair: 'Uiteenvallen euro is catastrofaal'39
» 12/11 VVD-ideoloog wil praten over einde euro28
» 04/11 Le Pen veroorzaakt opschudding bij VN15
» 21:52 Obama beperkt inzet drone's1


Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
Video's