Rutte blij met niet-doorgaan Grieks referendum

EconomieInternationaalNederlandPolitiekPolitiek Buitenland • Geschreven door Novum op 04-11-2011 @ 15:12
print 

Premier Mark Rutte (VVD) vindt het een 'goede zaak' dat het Griekse referendum over de Europese steun aan dat land van de baan is. Hij hoopt dat er stabiliteit komt in de Griekse politiek en dat de afgesproken bezuinigingen worden uitgevoerd. Dat heeft Rutte vrijdag gezegd op zijn wekelijkse persconferentie na de ministerraad.

"Het voornemen om een referendum te houden was in mijn ogen bizar. Het zou de zaak hebben vertraagd en voor verdere onrust op de markten hebben gezorgd", zei Rutte. Hij heeft eerder deze week gebeld met de Griekse premier Georges Papandreou om hem ervan te overtuigen dat het referendum een slecht idee was.

Rutte wilde niet ingaan op de mogelijke uitkomsten van een stemming in het Griekse parlement over de regering, die later vrijdag plaatsvindt. "Het is van belang dat er een politieke situatie in Griekenland ontstaat die ervoor zorgt dat afspraken worden uitgevoerd. Griekenland moet volledig uitvoering geven aan het pakket. Hoe ze dat doen, moeten de Grieken zelf bepalen."


Rutte blij met niet-doorgaan Grieks referendum (Foto: Novum)


Bron: Novum


Lees ook:

» 04/11 Direct resultaat Eurocommercial stijgt6
» 04/11 Oppositie: Papandreou moet weg21
» 04/11 'Crisis goed geweest voor familiebedrijf'11
» 04/11 Eurozone staat klaar Griekenland te helpen15


delen | eKudos nujij

2759 views / 49 reacties
Reacties op dit bericht
49  van 49 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Ja, no shit dat ie blij is. Het was pas nieuws als ie niet blij was geweest.
Allicht issie blij anders was het exit griekenland. En als er 1 schaap over de dam is...
Ach, Rutte's Griekse vriend heeft dat heus niet in een opwelling gedaan, maar heel slim om samen met zijn rijke vriendjes veel geld binnen te harken. Ze zijn samen voor miljarden short gegaan, en hebben vervolgens binnen een dag miljarden verdient. Vervolgens treed Papie binnenkort af en koopt een eiland bij Indonesië om de rest van zijn leven te rentenieren.
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:15 schreef Flashwin het volgende:
Waar stond de D in VVD ook al weer voor?
wat heeft dat er mee te maken?
userIcon
Goed nieuws?
En waardoor staan de koersen dan alweer in het rood?
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:15 schreef Flashwin het volgende:
Waar stond de D in VVD ook al weer voor?
Rutte is gewoon gekozen hoor.
Door mij o.a maar dat terzijde.
Democratie betekent niet dat je iedere debiel maar bij elk geschil aan de knoppen moet laten zitten.
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:17 schreef Leftie het volgende:
Rutte een lilliputter in Europa, al doet hij graag anders voorkomen.
Merkel heeft dikke reet zij doet ook d'r best om anders voor te komen.
userIcon
Ik niet. Het was hen toegezegd. De Grieken waren al totaal niet gemotiveerd om de schulden terug te betalen en nu zijn ze dat nog minder. Dat geld zien we nooit meer terug.
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:19 schreef TommyC het volgende:
[..]


Rutte is gewoon gekozen hoor.
Door mij o.a maar dat terzijde.
Democratie betekent niet dat je iedere debiel maar bij elk geschil aan de knoppen moet laten zitten.
Daar komt nog bij dat rutte, of de vvd, nergens zeggen dat een democratisch proces niet kan. Ze zeggen nu simpelweg dat het voor de grieken tijd is om te slikken of te stoppen. Een democratisch proces binnen griekenland is hetzelfde als bij de uitkeringsdienst te gaan overleggen over de hoogte van het maandbedrag met je familie. Alsof je een keuze hebt
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:20 schreef debelchinees het volgende:
[..]


Merkel heeft dikke reet zij doet ook d'r best om anders voor te komen.
Rutte een lilliputter?
Hij is een hoofd groter dan Poetin.
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:15 schreef Flashwin het volgende:
Waar stond de D in VVD ook al weer voor?
Draaien
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:20 schreef rutger05 het volgende:
Ik niet. Het was hen toegezegd. De Grieken waren al totaal niet gemotiveerd om de schulden terug te betalen en nu zijn ze dat nog minder. Dat geld zien we nooit meer terug.
denk jij dat de geldschieters van Nederland ooit hun geld terug krijgen?
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:23 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
Draaien
Daar weet Woutertje alles van !
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:20 schreef rutger05 het volgende:
Ik niet. Het was hen toegezegd. De Grieken waren al totaal niet gemotiveerd om de schulden terug te betalen en nu zijn ze dat nog minder. Dat geld zien we nooit meer terug.
Dat denk ik ook.
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:17 schreef Leftie het volgende:
Rutte een lilliputter in Europa, al doet hij graag anders voorkomen.
Klopt, sinds hij minister president is worden we niet meer uitgenodigd bij bijvoorbeeld de G20 top. Dat deed Balkenende toch een stuk beter..
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:15 schreef Flashwin het volgende:
Waar stond de D in VVD ook al weer voor?
Voor Democratie als ons het uit komt.
Staat ie weer te pronken met iets waar hij niets maar dan ook niets aan gedaan heeft, typisch rechts weer dit.
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:37 schreef Aquars het volgende:
[..]


Klopt, sinds hij minister president is worden we niet meer uitgenodigd bij bijvoorbeeld de G20 top. Dat deed Balkenende toch een stuk beter..
Toen zijn laatste kabinet compleet liet verkloten door de contrademocratische bokkensprongen van Verhagen had ik nooit verwacht Jan Peter Balkenende nog eens te gaan missen
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:43 schreef driekwartzool het volgende:
[..]


Toen zijn laatste kabinet compleet liet verkloten door de contrademocratische bokkensprongen van Verhagen had ik nooit verwacht Jan Peter Balkenende nog eens te gaan missen
Tsja het kan blijkbaar altijd erger idd.
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:41 schreef achrottochop het volgende:
Staat ie weer te pronken met iets waar hij niets maar dan ook niets aan gedaan heeft, typisch rechts weer dit.
Reageer eens op een artikel in plaats van alleen domme oneliners te plaatsen.
Rutte mag best blij zijn als dingen goed gaan. Dat is niet hetzelfde pronken.
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:15 schreef Flashwin het volgende:
Waar stond de D in VVD ook al weer voor?
Doe-wat-je-niet-laten-kunt?
userIcon
Dat referendum was de laatste kans voor ons Europeanen om onder die geldverspilling af te komen, maar ik moet bekennen, dat hebben de heren politici toch sterk bekokstoofd.... Menig dictator likt hier z'n vingers van af.
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:58 schreef Leftie het volgende:
[..]

Welke dingen gaan goed dan?
In jouw leven blijkbaar niets, beroeps-azijn-zeiker. In de grote mensen wereld gelukkig wel veel. Bijvoorbeeld dat Griekenland van een referendum afziet.
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:15 schreef Flashwin het volgende:
Waar stond de D in VVD ook al weer voor?
Je laat Henk en Ingrid toch ook niet over de toekomst van onze economie beslissen? Economen zelf snappen de materie nog amper, laat staan 'het volk'.
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 16:15 schreef RickT het volgende:
[..]


Je laat Henk en Ingrid toch ook niet over de toekomst van onze economie beslissen? Economen zelf snappen de materie nog amper, laat staan 'het volk'.
Dan kunnen we net zo goed de verkiezingen afschaffen. Het merendeel vult één keer in de vier jaar de stemwijzer in en houdt zich verder niet bezig met politiek.
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 16:16 schreef Leftie het volgende:
[..]

Als je dat al als positief bekijkt dan moet je toch wel blind zijn?
Tuurlijk leftie. Tuurlijk was het beter geweest om die beslissing te leggen bij het volk. Het volk heeft natuurlijk het meeste verstand van economie en zal absoluut geen beslissing maken op basis van de onderbuik van de buurman.
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 16:22 schreef Aquars het volgende:
[..]


Dan kunnen we net zo goed de verkiezingen afschaffen. Het merendeel vult één keer in de vier jaar de stemwijzer in en houdt zich verder niet bezig met politiek.
En wat is het probleem daarvan? Hiermee kan het volg ruwweg aangeven in welke richting we opgaan, en daarna kunnen de mensen die er voor betaald worden het land gaan besturen. Ik denk niet dat je van iedereen in het land kan vragen om constant van alles te weten wat er speelt en hoe het in elkaar zit. Dan moet je ze vervolgens ook niet gaan vragen om die beslissingen te nemen.
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 16:26 schreef Qwertz55 het volgende:
[..]
Tuurlijk leftie. Tuurlijk was het beter geweest om die beslissing te leggen bij het volk. Het volk heeft natuurlijk het meeste verstand van economie en zal absoluut geen beslissing maken op basis van de onderbuik van de buurman.
Wat heeft dat met leftie te maken? Deze leftie hier is een overtuigd tegenstander van het volksreferendum hoor...
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:19 schreef TommyC het volgende:
[..]


Rutte is gewoon gekozen hoor.
Door mij o.a maar dat terzijde.
Democratie betekent niet dat je iedere debiel maar bij elk geschil aan de knoppen moet laten zitten.
Nee, maar een echte democratie hebben we hier ook niet. Je kan kiezen tussen verschillende smaken pro-EU, en de enige keer dat ons direct iets gevraagd werd hebben de politici besloten dat we te dom of te bang zijn om Ja te stemmen en ons compleet genegeerd.
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:20 schreef rutger05 het volgende:
Ik niet. Het was hen toegezegd. De Grieken waren al totaal niet gemotiveerd om de schulden terug te betalen en nu zijn ze dat nog minder. Dat geld zien we nooit meer terug.
"De Grieken" is denk ik een beetje ruim genomen. Het volk heeft sowieso zijn eigen prioriteiten, en horen niet op dit niveau mee te beslissen. Als ze al een referendum moeten houden, dan moet dat gaan over het lidmaatschap zelf, niet over een economisch reddingspakket wat voor hun nog de enige realistische optie is.
Papandreou, en zijn kabinet wilde het reddingsplan wel aannemen, maar kreeg de opositie niet mee. Toen liet hij die referendum-bom afgaan. Heel Europa over de zeik (en ikzelf ook, moet ik toegeven), maar in Griekenland zelf is het parlement ook in paniek geraakt. Nu dreigde voor het eerst werkelijk het einde van het Griekse EU-lidmaatschap. Het gevolg was dat de opositie alsnog instemde met het reddingsplan en het referendum van de baan is. Achteraf gezien, lijkt dit referendum plan slechts een geniale politieke show om in eigen land het plan er doorheen te trekken. Als dit werkelijk zo is, moet ik toegeven dat ik Papandreaou nogal onderschat heb...
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 16:15 schreef RickT het volgende:
[..]


Je laat Henk en Ingrid toch ook niet over de toekomst van onze economie beslissen? Economen zelf snappen de materie nog amper, laat staan 'het volk'.
Nee, laat de politici beslissen. Hoe doen die het eiegnlijk met al hun wijsheid? Hoe gaat het onder hun wijze bestuur met de economie?

Zijn het Henk en Ingrid geweest die de Euro erdoorgedrukt hebben en zich toen niet aan gemaakte afspraken hielden, of onze politici?
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 16:26 schreef Qwertz55 het volgende:
[..]
Tuurlijk leftie. Tuurlijk was het beter geweest om die beslissing te leggen bij het volk. Het volk heeft natuurlijk het meeste verstand van economie en zal absoluut geen beslissing maken op basis van de onderbuik van de buurman.
We kunnen inderdaad beter naar politici luisteren. Die hebben aangetoond er geen chaos van te maken, toch?
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 16:40 schreef ChrisCross het volgende:
[..]

En wat is het probleem daarvan? Hiermee kan het volg ruwweg aangeven in welke richting we opgaan, en daarna kunnen de mensen die er voor betaald worden het land gaan besturen. Ik denk niet dat je van iedereen in het land kan vragen om constant van alles te weten wat er speelt en hoe het in elkaar zit. Dan moet je ze vervolgens ook niet gaan vragen om die beslissingen te nemen.
"constant" en "alles".

Het gaat om de meest belangrijke beslissingen over nationale onafhankelijkheid, de munteenheid en de economie. En daar hebben ze ons welgeteld een keer iets over gevraagd, en het antwoord compleet genegeerd.
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 16:49 schreef Viajero het volgende:
[..]


Nee, laat de politici beslissen. Hoe doen die het eiegnlijk met al hun wijsheid? Hoe gaat het onder hun wijze bestuur met de economie?
Prima. Of wil je beweren dat je niet lekker warm achter je veel te dure PC/Mac zit?
quote:

Zijn het Henk en Ingrid geweest die de Euro erdoorgedrukt hebben en zich toen niet aan gemaakte afspraken hielden, of onze politici?
Ik mag toch echt hopen dat je kunt begrijpen dat de internationale crisis niet door de Euro komt. Dat er fouten gemaakt zijn wil niet zeggen dat we beter af zijn als 'het volk' alle beslissingen mag maken. Integendeel.
De vuile rat, tuurlijk geen referendum want het volk heeft geen ruk de vertellen in de ogen van die smerige corrupte politici wat momenteel zetelt in NL.

Het is allemaal list en bedrog daar in Den Haag, die rotte club spreekt alleen voor eigen parochie en snijdt niet in eigen vlees.
userIcon
Hebben die Grieken dan nog geld om zo'n referendum te bekostigen?
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 16:51 schreef Viajero het volgende:
[..]


"constant" en "alles".

Het gaat om de meest belangrijke beslissingen over nationale onafhankelijkheid, de munteenheid en de economie. En daar hebben ze ons welgeteld een keer iets over gevraagd, en het antwoord compleet genegeerd.
Hmmm, ik ben het eens met het puntje "nationale onafhankelijkheid". Ik denk dat het helemaal geen groot probleem hoeft te zijn om de beslissing voor of tegen EU-lidmaatschap bij een volk neer te leggen. Ookal is er een grote kans dat het volk een onverstandige beslissing neemt, bijvoorbeeld uit angst, is dit naar mijn mening een van de beslissingen die een volk zou moeten kunnen nemen. Beslissingen over dingen als de munteenheid en de economie horen wat mij betreft genomen te worden door experts. Ik merk heel vaak dat zelfs duurtbetaalde politici, voor wie dit een aandachtsgebied is, niet genoeg inhoudelijke kennis hebben om een weloverwogen beslissing te nemen. Ik huiver bij de gedachte aan wat er gebeurt als we dit aan de burger overlaten, die na z'n 8 uur werken nog tijd heeft om even op nu.nl of fok! te bladeren om z'n kennis op peil te houden...
man Fir3fly (Spellingcontroleur) 04-11-2011 @ 18:19 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 18:01 schreef skattebaut het volgende:
[..]

He ingebeelde clown,

Wie denk je wel dat je bent jij arrogante hufter?
Ik word stront misselijk van je uitspraken hierboven.
Waar haal je het gore lef vandaan om de mening van een bevolking af te doen als onbelangrijk/onkundig/niet ter zake doende?
Volgens mij spoor jij echt niet.
Je past naadloos tussen de club linkse mafketels die nu Den Haag de dienst uit maken, dit zonder het volk ook maar over iets te raadplegen.
Dezelfde soort mensen die in het EU parlement op asociaal dictatoriale wijze regels af kondigen.
Mijlenver af van elke werkelijkheid.
Dat vindt jij allemaal ok?
Je spoort niet gast.
Het NL volk heeft NEE gezegd tegen EU en Euro.
Alle negatieve gevolgen nu zijn vervolgens wel te dragen door het volk he?
Ga gvd in een communistisch land leven eikel.
Noord Korea past bij jou.

Mijn god .

Hij heeft gewoon gelijk. Enige nuance is ver te zoeken de meeste reacties hier.
En het smijten met geld gaat weer verder ? Ik ben normaal niet zo voor referenda, maar het zou niet slecht zijn om er eentje te organiseren. De politici denken over deze specifieke problemen teveel aan hunzelf.
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:58 schreef Leftie het volgende:
[..]

Welke dingen gaan goed dan?
Bezuinigen in linkse hobbies natuurlijk! Lijkt me overduidelijk. En dat weet jij zelf ook wel, je doet niet veel anders dan klagen over deze zaken
userIcon
Ik voorspel nieuwe verkiezingen voor Griekenland en daarna misschien ook wel Italië. Dat gaat nog langer duren en de uitslag zal anti-euro zijn. Dan zijn de rapen pas echt gaar. Met het referendum had je het antwoord al 4 of 5 December gehad Mark. NU zal het tot diep in 2012 gaan duren. En de Grieken willen dan alweer 80 miljard in februari.
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 november 2011 @ 15:15 schreef Flashwin het volgende:
Waar stond de D in VVD ook al weer voor?
Democratie.
49  van 49 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 04/11 Direct resultaat Eurocommercial stijgt6
» 04/11 Oppositie: Papandreou moet weg21
» 04/11 'Crisis goed geweest voor familiebedrijf'11
» 04/11 Eurozone staat klaar Griekenland te helpen15


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden