Suikerfeestomzet supermarkten 35 procent hoger

Nederlandse supermarkten hebben door het Suikerfeest in 2011 flink meer verkocht. De aan het moslimfeest gerelateerde extra omzet bedroeg 2,7 miljoen euro, 35 procent meer dan tijdens het Suikerfeest in 2010. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau SymphonyIR op basis van kassagegevens.

Van chocola gingen tijdens de week van het Suikerfeest voor 1,5 miljoen euro meer over de toonbank dan in een normale week. Ook bladerdeeg, diepgevroren broodsnacks, kruiden en bakbenodigdheden werden meer verkocht dan gemiddeld.

Vlak voor het Suikerfeest, dat dit jaar op 30 augustus viel, constateerde onderzoeksbureau Labyrinth al dat meer winkels dit jaar expliciet aandacht besteedden aan het moslimfeest. In 2010 had de HEMA al schappen ingericht met bijvoorbeeld een Arabische chocoladeletter, dit jaar volgde onder meer Albert Heijn.

De Suikerfeestomzet maakte overigens maar een fractie uit van de totale omzet van supermarkten. Die bedroeg volgens onderzoeksbureau GfK over heel augustus 3,06 miljard euro.


Suikerfeestomzet supermarkten 35 procent hoger (Foto: Novum)