Hoewel het dinsdagochtend flink regende en waaide, gaat Occupy Amsterdam op het Beursplein gewoon door. Tegen de tijd dat de beurs openging, stonden alweer tientallen actievoerders buiten. Veel daarvan hadden de nacht doorgebracht in een van de circa 60 tenten op het plein.
Volgens een deelneemster aan Occupy Amsterdam verliep de nacht zonder problemen. Er waaide alleen een tent bijna weg.
De Occupy-beweging is ook neergestreken in Nijmegen. Een kleine groep betogers bracht de nacht van maandag op dinsdag door in tenten in het Valkhofpark. Of ze daar mogen blijven zitten, is nog niet bekend.
De Occupygroep in Nijmegen is volgens een actievoerder 'een gemêleerd gezelschap. Iedereen heeft andere zaken die in de wereld zouden moeten veranderen'. De Occupy'ers willen hun actie in elk geval deze week volhouden en verwachten dat zich dinsdag meer sympathisanten zullen aansluiten ondanks de regen.

Occupy Amsterdam trotseert weer (Foto: ANP)
quote:Als dat zou betekenen dat we ook niet mee hoeven te betalen aan een absurd pensioenstelsel, Europa en allerlei vage belastingen, dan ga ik mee.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:34 schreef Schepseltje het volgende:
waarom gaan ze niet naar flevoland en richten ze daar hun eigen heilstaat op, zonder kapitalisten en bankiers..
quote:Ben jij blind?Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:37 schreef Mystic_HBC het volgende:
Heeey, ik zie tentje van Jigzoz!
quote:Van watOp dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:39 schreef chu209275 het volgende:
Ik snap niet wat ze daar doen... Beursplein 5 is dode boel, vanwege automatisering kunnen echte handelaren uitbundig traden op kantoor bij een bank. Dit is tijdverspilling, zij horen gewoon in Den Haag te demonstreren. De politiek is de grootste oorzaak van dit.
quote:Behalve natuurlijk die wat altijd schreeuwen: ''Schooiers, ga toch werken!!,,Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
(De rest van de Nederlandse bevolking waarschijnlijk ook)
quote:JazekerOp dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:41 schreef Pipo1234 het volgende:
[Kapitalist]
Moeten die mensen niet werken?
[/Kapitalist]
quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:45 schreef shazaam het volgende:
[..]
Jazekerik zit nu ook weer op kantoor, was vanochtend wel ff lastig wakker worden en koud met al die regen, maar gelukkig zorgen we goed voor elkaar.
quote:Alsof de politiek momenteel zoveel invloed op de economie heeft.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:39 schreef chu209275 het volgende:
Ik snap niet wat ze daar doen... Beursplein 5 is dode boel, vanwege automatisering kunnen echte handelaren uitbundig traden op kantoor bij een bank. Dit is tijdverspilling, zij horen gewoon in Den Haag te demonstreren. De politiek is de grootste oorzaak van dit.
quote:Het kapitalisme is ook dat jij als consument bepaald aan welk bedrijf je je geld toe vertrouwt, ben jij het niet eens met het beleid wat een bedrijf voert dan ga je naar de concurrent.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:53 schreef Junyo het volgende:
Occupy Amsterdam staat er omdat de beurzen de afgelopen jaren bezig zijn geweest om JOUW belastingcenten, opgebouwde pensioen en spaargeld erdoorheen te jagen! Miljarden worden er nu door de overheden bijgedrukt om als plakbandje over de wonden heen te plakken, maar dat is JOUW geld dat ze onder meer aan Griekenland weggeven en in de Euro steken.
quote:De 99% zegt nergens dat die ene % als enigste verantwoordelijk is. Sterker nog, precies zoals jij dat zegt kunnen mensen met hun geld als het ware stemmen en invloed uit oefenen.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:01 schreef Merbaum het volgende:
[..]
Het kapitalisme is ook dat jij als consument bepaald aan welk bedrijf je je geld toe vertrouwt, ben jij het niet eens met het beleid wat een bedrijf voert dan ga je naar de concurrent.![]()
Maar nee de "99%" vindt maar dat de bedrijven verantwoordelijkheid moeten nemen en zich dienen te houden aan de normen en waarden van de consument.
De consument moet zelf verantwoordelijkheid nemen en dat houdt ook in dat je de 'hogere' rente op je spaarrekening in ruilt voor een 'lagere' rente.
quote:Als ze er voor mij staan mogen ze hun boeltje wel pakken.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:53 schreef Junyo het volgende:
Occupy Amsterdam staat er voor de 99% van de burgers die gewoon moet werken voor zijn/haar geld, dus ook voor jou.
quote:not sure if trolling or just stupidOp dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:53 schreef RickT het volgende:
[..]
Alsof de politiek momenteel zoveel invloed op de economie heeft.
quote:Kansloze reactie, achterlijke klap mongool.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:08 schreef HansvD het volgende:
[..]
Als ze er voor mij staan mogen ze hun boeltje wel pakken.
Kansloos volk daar.
quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:10 schreef zo-is-het het volgende:
Het is natuurlijk moeilijk te verdragen voor al die legioenen aan toetsenbordridders dat deze mensen meer aan de wereld bijdragen dan zij allen tezamen.
En dat ze meer aandacht krijgen, natuurlijk....
quote:Je kan natuurlijk ook proberen enig respect op te brengen voor mensen die het niet eens zijn met deze demonstratie. Blijkbaar is dat te veel gevraagd.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:12 schreef TheTruthIsALie het volgende:
[..]
Kansloze reactie, achterlijke klap mongool.
Je kunt natuurlijk ook gewoon proberen enig respect op te brengen voor de mensen die daar de kou en het weer trotseren om enige verandering teweeg te brengen.
quote:Misschien kan de 1% dat dan even uitleggen? En dan vooral wat ze wel willen.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:15 schreef Qwertz55 het volgende:
[..]
Ze hebben nog niets bereikt. Ik verwacht niet dat ze iets gaan bereiken. 99% van de bevolking weet niet eens waarom ze daar zitten en wat ze anders willen.
quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:39 schreef chu209275 het volgende:
Ik snap niet wat ze daar doen... Beursplein 5 is dode boel, vanwege automatisering kunnen echte handelaren uitbundig traden op kantoor bij een bank. Dit is tijdverspilling, zij horen gewoon in Den Haag te demonstreren. De politiek is de grootste oorzaak van dit.
quote:Een symbolische plek misschien?Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:39 schreef chu209275 het volgende:
Ik snap niet wat ze daar doen... Beursplein 5 is dode boel, vanwege automatisering kunnen echte handelaren uitbundig traden op kantoor bij een bank. Dit is tijdverspilling, zij horen gewoon in Den Haag te demonstreren. De politiek is de grootste oorzaak van dit.
quote:Nee, bedrijven an sich zijn niet verantwoordelijk. De graaiende bestuurders, het privatiseren van veel dingen (ov, zorg, nutsbedrijven) had nooit mogen gebeuren. Sommige dingen kan je gewoon niet aan de markt toe vertrouwen.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:01 schreef Merbaum het volgende:
[..]
Het kapitalisme is ook dat jij als consument bepaald aan welk bedrijf je je geld toe vertrouwt, ben jij het niet eens met het beleid wat een bedrijf voert dan ga je naar de concurrent.![]()
Maar nee de "99%" vindt maar dat de bedrijven verantwoordelijkheid moeten nemen en zich dienen te houden aan de normen en waarden van de consument.
De consument moet zelf verantwoordelijkheid nemen en dat houdt ook in dat je de 'hogere' rente op je spaarrekening in ruilt voor een 'lagere' rente.
quote:Jogzoz heeft een paarse 4-persoons bungalowtent met opgeplakte plastic bloemen, dat weet je toch?
quote:Hij vergeet dat dankzij activisten en stakers wij vakbonden , vrijheid en een pensioen hebben.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:12 schreef TheTruthIsALie het volgende:
[..]
Kansloze reactie, achterlijke klap mongool.
Je kunt natuurlijk ook gewoon proberen enig respect op te brengen voor de mensen die daar de kou en het weer trotseren om enige verandering teweeg te brengen.
quote:Nee man. Ik heb een roze opblaaskasteel met echte torentjes en een eenhoorn met vleugels ervoor.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:22 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
Jogzoz heeft een paarse 4-persoons bungalowtent met opgeplakte plastic bloemen, dat weet je toch?
quote:Dit dus. Geeft al aan wat voor lui het zijn. En ja, ik ben nog scholierOp dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:41 schreef Pipo1234 het volgende:
[Kapitalist]
Moeten die mensen niet werken?
[/Kapitalist]
quote:Achterlijke klap mongool? Toe maar!Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:12 schreef TheTruthIsALie het volgende:
[..]
Kansloze reactie, achterlijke klap mongool.
Je kunt natuurlijk ook gewoon proberen enig respect op te brengen voor de mensen die daar de kou en het weer trotseren om enige verandering teweeg te brengen.
quote:Anarchisme (afkomstig uit de Griekse ?? = "geen" ????? = "heerser") is het streven naar een geweldloze situatie of samenleving waarin mensen zonder macht of autoriteit leven (anarchie). Het is de verzameling denkwijzen die terug te brengen is tot de gedachte dat een individu op geen enkele manier een ondergeschiktheid áán of vàn iets of iemand erkent. In de omgangstaal wordt de term anarchisme vaak verward met een andere duiding van het begrip anarchie, dat vooral gebruikt wordt om chaos en wanorde aan te geven. Met de term sociaal-anarchisme tracht men die verwarring tegen te gaan.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:37 schreef Salatrel het volgende:
stelletje anarchisten op de foto
quote:Daarom gaat het in die Arabische en Zuid-Europese landen dus sneller;)Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:05 schreef tothierennietverder het volgende:
Andersom: het weer trotseert OccupyAmsterdam. Je zal toch als zon maar elke dagen boven het zooitje op moeten gaan!
quote:Met andere woorden: een compleet nutteloos systeem om na te streven op landelijk niveau.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:06 schreef WHFreedom het volgende:
[..]
Anarchisme (afkomstig uit de Griekse ?? = "geen" ????? = "heerser") is het streven naar een geweldloze situatie of samenleving waarin mensen zonder macht of autoriteit leven (anarchie). Het is de verzameling denkwijzen die terug te brengen is tot de gedachte dat een individu op geen enkele manier een ondergeschiktheid áán of vàn iets of iemand erkent. In de omgangstaal wordt de term anarchisme vaak verward met een andere duiding van het begrip anarchie, dat vooral gebruikt wordt om chaos en wanorde aan te geven. Met de term sociaal-anarchisme tracht men die verwarring tegen te gaan.
Als politieke stroming is de moderne anarchistische beweging rond 1860 ontstaan als een afsplitsing van het socialisme. Het belangrijkste verschil tussen beide stromingen is dat het anarchisme ook na de revolutie iedere vorm van centraal gezag afwijst. Wel zijn beide het erover eens dat de productiemiddelen collectief bezit behoren te zijn.
Volgens anarchisten leidt elke vorm van gezag tot onderdrukking en is het beter om een bestuur in de vorm van kleine autonome (zelfbesturende) gemeenschappen te hebben. Deze functioneren op basis van vrije associatie en gelijkheid van de deelnemers. Voorbeelden hiervan zijn basisdemocratieën en grassrootsdemocratie zoals die bijvoorbeeld terug te vinden zijn in de manier van organiseren van actiekampen, acties of bijeenkomsten bij anti-globalistische protesten. Hier geldt besluitvorming bij consensus, organisatie in basisgroepen en autonomie van deelnemers als leidraad.
Vanwege de nadruk op de vrije associatie van individuen wordt persoonlijke bewustwording door veel anarchisten belangrijk gevonden. Een anarchistisch adagium is daarom: "het persoonlijke is politiek".
quote:Ik heb gewoon een baan van 32 uur per week in de IT sector, waar ik gemiddeld 40 uur per week doorbreng, en ga dus gewoon wel naar occupy. Sterker nog ik slaap er al vanaf zaterdag, en ga gewoon iedere dag naar mijn werk.
quote:Het BESTE systeem om na te streven op wereldniveau.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:21 schreef LaFleur het volgende:
Met andere woorden: een compleet nutteloos systeem om na te streven op landelijk niveau.
quote:Mensen in nederland hebben het simpelweg (nog) heel erg goed. Hier zijn de inkomensverschillen nog iets minder bizar en werd de pijn altijd iets beter verdeeld over arm en rijk, en werden vaak verschillende groepen op voor hen specifieke punten gepakt zodat er geen echt "wij"gevoel ontstond, en protest steeds bestond uit kleine groepen die weinig bijval kregen, en dus zich maar morrend schikten, of simpelweg ergens anders graaiden of dachten dat ze zich wel even omhoog zouden werken. En dat ging ook.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:27 schreef Loodje het volgende:
Echter blijf ik het vreemd vinden dat Nederlanders over het algemeen akkoord gaan met de beslissingen die worden genomen zoals bijvoorbeeld "het kwartje van Kok", die nooit terug gegeven is. Accijns op belasting oftewel belasting op belasting. als je het gaat bekijken is het eigenlijk absurd. Net als dat er veel ontslag moet vallen omdat een bedrijf anders geen winst meer maakt dan vorig jaar. Of dat banken winst kunnen draaien.
Er gebeuren steeds meer dingen in de economische, maatschappelijke en politieke sector, waarbij mensen hun mening zullen aanpassen en daar gaat eens een grotere revolutie voor komen zoals Occupy dat nu probeert te doen.
quote:Besluitvorming bij consensus. Hoe zie je dat voor je op wereldniveau?Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:37 schreef Shakkara het volgende:
[..]
Het BESTE systeem om na te streven op wereldniveau.
quote:Dat is een hele andere discussie, maar ik ben het met je eens dat de basisbehoeften door minimaal 1 bedrijf zonder winstoogmerk(overheid) geleverd moet worden, daarnaast kan je natuurlijk altijd nog commerciele bedrijven hebben die dezelfde dienst leveren maar waarbij je als consument risico loopt.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:20 schreef ZoeterMark het volgende:
[..]
Nee, bedrijven an sich zijn niet verantwoordelijk. De graaiende bestuurders, het privatiseren van veel dingen (ov, zorg, nutsbedrijven) had nooit mogen gebeuren. Sommige dingen kan je gewoon niet aan de markt toe vertrouwen.
Veder mogen banken ook weer genationaliseerd worden, blijkbaar kunnen ze hun eigen hoofd niet boven water houden
quote:Dus geen regels, maar wel als regel dat middelen collectief zijn.....Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:06 schreef WHFreedom het volgende:
[..]
Als politieke stroming is de moderne anarchistische beweging rond 1860 ontstaan als een afsplitsing van het socialisme. Het belangrijkste verschil tussen beide stromingen is dat het anarchisme ook na de revolutie iedere vorm van centraal gezag afwijst. Wel zijn beide het erover eens dat de productiemiddelen collectief bezit behoren te zijn.
quote:Zet in Flevoland een stad/dorp neer met alle nodige voorzieningen, en laat de bewoners het als een land regeren, en ik verhuis erheen om een bijdrage aan die maatschapij te doen.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als dat zou betekenen dat we ook niet mee hoeven te betalen aan een absurd pensioenstelsel, Europa en allerlei vage belastingen, dan ga ik mee.
(De rest van de Nederlandse bevolking waarschijnlijk ook)
quote:Daarom zei ik een paar dagen terug al, Fok! moet er gewoon heengaan om een waarheidsgetrouwe rapportage te maken, en niet "Weirdo's in beeld brengen voor entertainment".Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:53 schreef Junyo het volgende:
Het is inderdaad wel jammer dat de media bijna alleen maar de weirdo's in beeld brengen. Het klopt dat er relatief veel echte randdebielen op zulke acties/demonstraties afkomen, maar dat geeft geen goed beeld van waar het eigenlijk om gaat. Door ook juist deze extreme (vaak echt zielige) gevallen in beeld te brengen geeft het ook een heel verkeerd beeld van de werkelijke sfeer op Occupy Amsterdam.
quote:Maar wel te zijner tijd natuurlijk gebruik maken van het pensioenstelsel en van alle diensten die van al die vage belastingen betaald worden.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als dat zou betekenen dat we ook niet mee hoeven te betalen aan een absurd pensioenstelsel, Europa en allerlei vage belastingen, dan ga ik mee.
(De rest van de Nederlandse bevolking waarschijnlijk ook)
quote:Ik weet nog een aantal bananenrepublieken die we die autonomiteit geboden hebben. Daar zou je naar kunnen verhuizen. Die bieden precies wat je wilt. Helaas is als resultaat de welvaart in die republieken gereduceerd tot die van een derde wereld land, maar goed dat is de prijs die je er voor zult moeten betalen.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:19 schreef AgitoM het volgende:
[..]
Zet in Flevoland een stad/dorp neer met alle nodige voorzieningen, en laat de bewoners het als een land regeren, en ik verhuis erheen om een bijdrage aan die maatschapij te doen.
quote:En dan wordt je geld toch nog gewoon gejat met iets wat inflatie heet.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:01 schreef Merbaum het volgende:
[..]
Het kapitalisme is ook dat jij als consument bepaald aan welk bedrijf je je geld toe vertrouwt, ben jij het niet eens met het beleid wat een bedrijf voert dan ga je naar de concurrent.![]()
Maar nee de "99%" vindt maar dat de bedrijven verantwoordelijkheid moeten nemen en zich dienen te houden aan de normen en waarden van de consument.
De consument moet zelf verantwoordelijkheid nemen en dat houdt ook in dat je de 'hogere' rente op je spaarrekening in ruilt voor een 'lagere' rente.
quote:http://www.nrcnext.nl/columnisten/2011/10/18/instant-succes/Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:47 schreef Junyo het volgende:
Het mag duidelijk zijn dat Occupy Amsterdam een imago-probleem heeft. Zowel voorstanders als tegenstanders weten eigenlijk niet waar het over gaat en in het Nederlandse politieke klimaat wordt tegenwoordig alles uitgelegd als een tegenstelling tussen links en rechts.
Daar gaat "Occupy" dus NIET om.
Occupy gaat slechts om de economische crisis en de gevolgen daarvan op de gewone burger. Zowel de linkse als de rechtse burger dus.
Net als de PVV vindt de Occupy-beweging dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat er miljarden euro's naar Griekenland toe zouden moeten gaan. Occupy is NIET links en ook nooit geweest.
Wel is het logisch dat de mensen die mee komen doen op het Beursplein in Amsterdam elk zo hun eigen redenen mogen hebben om daar te staan. Iedereen heeft vast zijn eigen agenda daar en dat is ok. Dat mag - zolang je daar maar staat om de politiek onder druk te willen zetten om de handel in aandelen, futures, hypotheken, etc... meer te reguleren.
Het is trouwens ECHT jammer dat (vooral) de NOS steeds weer de meest extreme losers in beeld brengt. We zitten daar met 100-200 mensen en waarom die cameraman er dan voor kiest om alleen de vooroordeel-gevallen in beeld te brengen....tjsa....
quote:Ik ook, maar als het van het weekend stand houd ben ik er weer bijOp dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:19 schreef Smiggel het volgende:
Snap nooi, dat dat soort mensen niet hoeven te werken. Hebben ze niets beters te doen?
quote:Misschien allemaal leraren, die deze week vakantie hebben, of mensen, die een week ATV hebben opgenomen?Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:41 schreef Pipo1234 het volgende:
[Kapitalist]
Moeten die mensen niet werken?
[/Kapitalist]
quote:Hierboven een paar posts, van een occupy-deelnemer, die werkt en na zijn werk in een tentje in Amsterdam bivakkeert.Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:19 schreef Smiggel het volgende:
Snap nooit, dat dat soort mensen niet hoeven te werken. Hebben ze niets beters te doen? Zeker aan het leven op een uitkering?
Valt wel altijd op dat je bij dit soort dingen altijd dezelfde soort hippies ziet rondlopen.
quote:En ik snap niet dat mensen zo dom kunnen zijn om dit soort domme vooroordelen publiekelijk op Fok! te zetten. Hoe kan iemand zulke domme dingen zeggen en toch op Internet kunnen zitten?Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:19 schreef Smiggel het volgende:
Snap nooit, dat dat soort mensen niet hoeven te werken. Hebben ze niets beters te doen? Zeker aan het leven op een uitkering?
Valt wel altijd op dat je bij dit soort dingen altijd dezelfde soort hippies ziet rondlopen.
quote:Kleine nuance aangebracht, het geld gaat bij mijn weten (via Griekenland) direct naar de banken.. die worden geholpen, niet de Grieken in directe zin.Net als de PVV vindt de Occupy-beweging dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat er miljarden euro's naar de banken toe zouden moeten gaan. Occupy is NIET links en ook nooit geweest
quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:25 schreef Sander_K het volgende:
[..]
Het eigenbelang druipt er dan ook van af, opzich terecht aangezien Griekenland graag met de 'grote jongens' mee wilde doen maar het eigenlijk niet kon betalen..
Moeten wij ons zuurverdiende geld in dát gat kieperen, die ze door de schulden te hebben gemaakt, hebben laten ontstaan?? Om maar mee te kunnen doen??
Het meest terecht, zou het zijn om Griekenland direct uit de EU te zetten.
quote:bedenk altijd dat jij het had kunnen zijn.. de bankier, de werkloze.
Stem niet altijd vóór iets, omdat je toevallig net aan de goede kant staat