'Een derde pensioenfondsen in acute problemen'

Economie • Geschreven door Novum op 15-10-2011 @ 09:54 - gepost door bennootje
print 

Ruim een op de drie pensioenfondsen verkeert in zulke grote problemen dat moet worden gekort op uitkeringen of premies moeten worden verhoogd. Dat zeggen bronnen in de pensioenbranche in NRC Handelsblad. Het gaat om 150 pensioenfondsen. Bijna de helft van de pensioenfondsen, tweehonderd in totaal, zijn onvoldoende gedekt.

Of de fondsen gaan korten of premies verhogen wordt in het voorjaar besloten. De maatregelen worden dan in 2013 van kracht. Anderhalf miljoen pensioendeelnemers krijgen daar direct mee te maken.

Onder de fondsen die hun dekkingsgraad zien dalen zijn de grote partijen ABP, Zorg & Welzijn en PME. Daardoor kan het aantal mensen dat te maken krijgt met harde maatregelen nog veel groter worden.


Bron: Novum


Lees ook:

» 11/10 'NL pensioenstelsel beste ter wereld'50
» 10/10 Kamp betrekt jeugd bij uitwerking pensioenakkoord3
» 08/10 Politieke jongeren samen tegen pensioenakkoord77
» 28/09 'Werknemers onrealistisch over pensioen'37


delen | eKudos nujij

3847 views / 60 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 60 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Maakt niet uit, blijf er lekker van plukken met je bijna grijze haar. Wij lossen het later wel op.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:57 schreef Jigzoz het volgende:
Maakt niet uit, blijf er lekker van plukken met je bijna grijze haar. Wij lossen het later wel op.
Als je je hele leven gespaard hebt is het wel zuur als de centen op blijken te zijn.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:01 schreef Knip het volgende:
[..]


Als je je hele leven gespaard hebt is het wel zuur als de centen op blijken te zijn.
Waarna je uiteraard de rekening doorschuift naar je kinderen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarna je uiteraard de rekening doorschuift naar je kinderen.
Erm dit doen we volgens mij al........ik neem aan dat je klein(klein)kinderen meent?
userIcon
Ik vind het overigens tijd dat iedereen ZELF bepaald wat ze willen doen.
1.Zelf sparen voor je eigen pension (of alles gewoon opmaken omdat je al weet dat je niet zolang zult leven)
2.Een gokje wagen door het door een andere instantie te laten beleggen (pensionfondsen)

Ik zou persoonlijk voor de eerste kiezen.
Ons geld op de beurscasino vergokt.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:02 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarna je uiteraard de rekening doorschuift naar je kinderen.
Wat lul je nou... wij 50gers hebben toch ook betaald voor onze ouders?
Maar ja tegenwoordig...
Weet je wat een goed idee zou zijn? Als we die pensioenfondsen nog een stuk meer laten investeren in risicovolle beleggingen! Dan hoeven we nu geen aanpassingen te doen, want zulke beleggingen moeten haast wel gouden bergen gaan opleveren in de toekomst! Wat kan er nou mis gaan?
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:01 schreef Knip het volgende:
[..]


Als je je hele leven gespaard hebt is het wel zuur als de centen op blijken te zijn.
Het is nog veel zuurder dat er een enorme staatsschuld tegenover staat! Ik zeg: leeg die pensioenfondsen in een keer (!) in de Staatsschuld! Zijn we van het hele gezeur af, en betalen de veroorzakers van de schuld ook nog wat mee.
Het is gewoon triest. De pensioenhoogtes zijn gewoon niet te houden en dan nog steeds geen directe actie cq korten. Neen daar wachten we op, maw doorschuiven!

@knip, je kan wel sparen maar niet meer ontvangen dan dat het überhaupt iets zou opleveren.
Dit lijkt een bericht wat elk jaar terug komt. Het zal wel niet zo lang meer duren voordat de premies gaan stijgen...
userIcon
Wedden dat de premies worden verhoogd?

De mensen die momenteel pensioen krijgen worden echt niet gekort. De generatie die nu de economie aan de praat houd wordt weer verneukt. Altijd hetzelfde.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:11 schreef RemcoDelft het volgende:


Het is nog veel zuurder dat er een enorme staatsschuld tegenover staat! Ik zeg: leeg die pensioenfondsen in een keer (!) in de Staatsschuld! Zijn we van het hele gezeur af, en betalen de veroorzakers van de schuld ook nog wat mee.
Lul niet zo dom sukkel.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:18 schreef Leftie het volgende:
[..]

De generatie die nu AOW en pensioen krijgt heeft Nederland opgebouwd, waardoor jij je nu in alle luxe kan wentelen.
De generatie die Nederland heeft opgebouwd is nagenoeg dood.
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:01 schreef Knip het volgende:
[..]


Als je je hele leven gespaard hebt is het wel zuur als de centen op blijken te zijn.
Ze hebben wellicht hun hele leven gespaard, maar ze trekken er meer uit dan ze er in hebben gestopt. Dat kan alleen maar goed gaan zolang de nieuwe toetreders de rekening blijven betalen. In andere woorden: het is een piramidespel.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:22 schreef vosss het volgende:


De generatie die Nederland heeft opgebouwd is nagenoeg dood.
De Deltawerken zijn nog niet zo oud hoor.
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:18 schreef Leftie het volgende:
[..]

De generatie die nu AOW en pensioen krijgt heeft Nederland opgebouwd, waardoor jij je nu in alle luxe kan wentelen.
Blijkbaar hebben ze dat niet gedaan, anders zou er immers geen probleem zijn.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:24 schreef Sachertorte het volgende:

Ze hebben wellicht hun hele leven gespaard, maar ze trekken er meer uit dan ze er in hebben gestopt. Dat kan alleen maar goed gaan zolang de nieuwe toetreders de rekening blijven betalen. In andere woorden: het is een piramidespel.
Nu wel ja met die VUT, het pre-pensioen en de ZZP ers.

Ooit was het een goed plan.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:22 schreef vosss het volgende:
[..]


De generatie die Nederland heeft opgebouwd is nagenoeg dood.
Juist. Dat dus.

Plus het feit dat iedereen weet dat het huidige stelsel onbetaalbaar wordt. Enerzijds vanwege het systeem, anderzijds vanwege de vergrijzing. Dat de huidige generatie twintigers en dertigers de eerste generatie sinds tijden zal zijn die het minder goed heeft dan de vorige, lijkt niet uit te maken. De babyboomgeneratie wil zichzelf ontzien. Dat heeft niets met solidariteit te maken.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:16 schreef Leftie het volgende:
[..]

En dan ook nog ouderen de schuld geven van een wereldwijde crisis die de kapitaalval van de pensioenfondsen veroorzaakt. Wijs eens wat beter met dat vingertje, naar de bankiers bijvoorbeeld die alle foute producten verkocht hebben die je maar kan bedenken.
Ik weet dat je dat heel graag wilde zeggen, maar wacht dan in ieder geval het moment af dat iemand daadwerkelijk zegt waar je nu op reageert.
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:09 schreef Massahysterie het volgende:
Ons geld op de beurscasino vergokt.
Tjah, als je rendement wilt, moet je risico nemen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:09 schreef Domein het volgende:
[..]

Wat lul je nou... wij 50gers hebben toch ook betaald voor onze ouders?
Maar ja tegenwoordig...
Nee hoor. Het pensioenstelsel was altijd een spaarsysteem. Pas heel recent is dat veranderd.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:27 schreef Jigzoz het volgende:

Juist. Dat dus.

Plus het feit dat iedereen weet dat het huidige stelsel onbetaalbaar wordt. Enerzijds vanwege het systeem, anderzijds vanwege de vergrijzing. Dat de huidige generatie twintigers en dertigers de eerste generatie sinds tijden zal zijn die het minder goed heeft dan de vorige, lijkt niet uit te maken. De babyboomgeneratie wil zichzelf ontzien. Dat heeft niets met solidariteit te maken.
Verwend nest.
Je weet niet half hoe goed je het nu hebt vergeleken met 40 jaar geleden.
userIcon
ronduit bespottelijk
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:30 schreef thumbnail het volgende:
[..]


Verwend nest.
Je weet niet half hoe goed je het nu hebt vergeleken met 40 jaar geleden.
11 jaar gelden hadden we het heel heel heel wat beter.
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:30 schreef thumbnail het volgende:
[..]


Verwend nest.
Je weet niet half hoe goed je het nu hebt vergeleken met 40 jaar geleden.
De babyboomers hebben het ook veel beter dan 40 jaar geleden. Als ik me goed kan herinneren kon je 40 jaar geleden een huis kopen op een modaal inkomen. Dat kan nu niet meer, dus ik durf de stelling wel aan dat de babyboomers het 40 jaar geleden zelfs al beter hadden dan de huidige jongeren nu.
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:29 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]


Tjah, als je rendement wilt, moet je risico nemen.
Ik wil gewoon pensioen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:30 schreef thumbnail het volgende:
[..]


Verwend nest.
Je weet niet half hoe goed je het nu hebt vergeleken met 40 jaar geleden.
1971... Was dat zo'n rampjaar?
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
1971... Was dat zo'n rampjaar?
Lijkt me niet. Vrij studeren zonder kosten, een huis kopen op 1 modaal inkomen. Ieder jaar lekker met vakantie, goedkope benzine.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:43 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Vrij studeren zonder kosten, een huis kopen op 1 modaal inkomen. Ieder jaar lekker met vakantie, goedkope benzine.
Retorische vragen moet je niet beantwoorden.
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Retorische vragen moet je niet beantwoorden.
Soms wel. In dit geval moet de onbenullen nog even ingepeperd worden hoe 'slecht' het toen wel niet was.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:34 schreef Sachertorte het volgende:

De babyboomers hebben het ook veel beter dan 40 jaar geleden. Als ik me goed kan herinneren kon je 40 jaar geleden een huis kopen op een modaal inkomen. Dat kan nu niet meer, dus ik durf de stelling wel aan dat de babyboomers het 40 jaar geleden zelfs al beter hadden dan de huidige jongeren nu.
40 jaar geleden kon je niet zomaar een huis kopen hoor.
Waar kan ik de volledige lijst inzien? Ik zou best willen weten of ik ook bij een fonds met problemen zit.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:36 schreef Jigzoz het volgende:

1971... Was dat zo'n rampjaar?
Jij bent echt dom he?
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:52 schreef Sachertorte het volgende:

Soms wel. In dit geval moet de onbenullen nog even ingepeperd worden hoe 'slecht' het toen wel niet was.
Hier nog zo'n dombo.
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:57 schreef thumbnail het volgende:
[..]


Jij bent echt dom he?
Valt wel mee volgens mij, maar blijkbaar weet jij iets over de jaren '70 wat ik niet weet.

En heel eerlijk gezegd denk ik dat je het zelf ook niet weet en dat je daarom maar overgaat op pogingen om te beledigen.
En waarom blijven die pensioenfondsen maar beleggen in Griekenland, Italie, Spanje?? Dergelijke hotshots in beleggingsland zouden toch beter moeten weten en tijdig moeten zijn vertrokken uit die landen en die aandelen.
Op een spaarrekening bij de ING heb je zelfs een hoger rendement en minder risico.
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:55 schreef thumbnail het volgende:
[..]


40 jaar geleden kon je niet zomaar een huis kopen hoor.
Premie A.
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 11:03 schreef langsdekant het volgende:
En waarom blijven die pensioenfondsen maar beleggen in Griekenland, Italie, Spanje?? Dergelijke hotshots in beleggingsland zouden toch beter moeten weten en tijdig moeten zijn vertrokken uit die landen en die aandelen.
Op een spaarrekening bij de ING heb je zelfs een hoger rendement en minder risico.
quote:
Dat De Nederlandsche Bank en de AFM een hekel aan goud hebben, wisten we natuurlijk al. Het feit dat pensioenfondsen nu wordt verboden om te beleggen in goud is echter nieuw. De reden die er voor wordt aangedragen is echter onjuist, zodat de rechtbank door DNB lijkt te zijn misleid.
Bron
zie alweer aankomen dat wij lekker tot 75 mogen werken terwijl ze in die andere landen van europa het gewoon laten zoals het al was.
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 11:03 schreef langsdekant het volgende:
En waarom blijven die pensioenfondsen maar beleggen in Griekenland, Italie, Spanje?? Dergelijke hotshots in beleggingsland zouden toch beter moeten weten en tijdig moeten zijn vertrokken uit die landen en die aandelen.
Op een spaarrekening bij de ING heb je zelfs een hoger rendement en minder risico.
De problemen zijn niet zozeer veroorzaakt door niet renderende beleggingen in genoemde landen, maar doordat sinds de jaren tachtig met onrealistische rendementen is gerekend, en men het 'voordeel' aan de babyboomers teruggaf in de vorm van kortingen op de premie. De babyboomers hebben domweg te weinig betaald.
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 11:10 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
De problemen zijn niet zozeer veroorzaakt door niet renderende beleggingen in genoemde landen, maar doordat sinds de jaren tachtig met onrealistische rendementen is gerekend, en men het 'voordeel' aan de babyboomers teruggaf in de vorm van kortingen op de premie. De babyboomers hebben domweg te weinig betaald.
Pensioenpremie is overigens hoog genoeg geweest en door de overheid vanwege het koopkrachtplaatje afgeremd. Daarnaast wist de roverheid ook nog het ABP voor vele miljarden leeg te plukken.

De pensioenfondsen zijn in 90-er jaren ook nog geholpen door de truc van het middenloon. Scheelt de gepensioneerde ook zo'n 8%.

Fout is geweest dat pensioenfondsen in toenemende mate zijn bestuurd door uitgerangeerde politici, directeuren enorme bonussen kregen, beleggingsanalisten topsalarissen ontvingen (marktconform aan de banken), talloze medewerkers een leaseauto kregen. De overhead is 15% gestegen in de afgelopen 10 jaar.
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 11:13 schreef langsdekant het volgende:
[..]


Pensioenpremie is overigens hoog genoeg geweest en door de overheid vanwege het koopkrachtplaatje afgeremd. Daarnaast wist de roverheid ook nog het ABP voor vele miljarden leeg te plukken.

De pensioenfondsen zijn in 90-er jaren ook nog geholpen door de truc van het middenloon. Scheelt de gepensioneerde ook zo'n 8%.

Fout is geweest dat pensioenfondsen in toenemende mate zijn bestuurd door uitgerangeerde politici, directeuren enorme bonussen kregen, beleggingsanalisten topsalarissen ontvingen (marktconform aan de banken), talloze medewerkers een leaseauto kregen. De overhead is 15% gestegen in de afgelopen 10 jaar.
Het kan vast allemaal efficienter, maar dat maakt nog niet dat de premies dekkend waren. Eindloonregeling, VUT, mensen leven tot 85 (effectief 30!!! jaar uitbetalen), dalende premies. Alleen een kleuter denkt dat je dat allemaal kan opbrengen met 30/35 jaar lang een paar procent van je loon betalen aan een pensioenfonds.
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:18 schreef Leftie het volgende:
[..]

De generatie die nu AOW en pensioen krijgt heeft Nederland opgebouwd, waardoor jij je nu in alle luxe kan wentelen.
Gouden-eeuw? Toen was er nog geen AOW.
userIcon
Ik herinner me nog iets van 30miljard wat de overheid in de jaren 90 uit de pensioenfondsen heeft gestolen...
userIcon
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:08 schreef tan3r het volgende:
Ik vind het overigens tijd dat iedereen ZELF bepaald wat ze willen doen.
1.Zelf sparen voor je eigen pension (of alles gewoon opmaken omdat je al weet dat je niet zolang zult leven)
2.Een gokje wagen door het door een andere instantie te laten beleggen (pensionfondsen)

Ik zou persoonlijk voor de eerste kiezen.
En dan hebbie een pension, en dan? Honden opvangen in vakantieperiodes?
Ik snap al dat gezeur niet hoor.
Als wij de werkende (jongeren) meer premie gaan betalen,en de oudjes iets gaan inleveren dan moet het goed komen toch?
50  van 60 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 11/10 'NL pensioenstelsel beste ter wereld'50
» 10/10 Kamp betrekt jeugd bij uitwerking pensioenakkoord3
» 08/10 Politieke jongeren samen tegen pensioenakkoord77
» 28/09 'Werknemers onrealistisch over pensioen'37


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden