Boodschappen steeds vaker op zondag

Huishoudens doen steeds vaker boodschappen op zondag. In de eerste negen maanden van dit jaar is bijna 39 procent wel eens op zondag naar de supermarkt gegaan. In 2007 was dat nog geen 30 procent, in 2010 iets meer dan 36 procent. Dat blijkt woensdag uit cijfers van onderzoeksbureau Gfk.

Mensen die op zondag boodschappen doen, doen dat nu gemiddeld 5,1 keer per jaar, meestal in de middag. De opening op zondag is vooral in trek bij jonge alleenstaanden en tweeverdieners, en dan vooral in de grote steden.

Gfk verwacht dat over heel 2011 het aandeel van de zondag op de totale omzet voor het eerst uitkomt boven de 1,5 procent. De zaterdagopening wordt tegelijkertijd iets minder belangrijk. De populairste boodschappendag is vrijdag.

Het onderzoeksbureau maakte ook de omzetcijfers over september bekend. Ten opzichte van een jaar geleden steeg de omzet met 2,8 procent tot 2,45 miljard euro. De omzet per kassabon steeg met 1,5 procent tot gemiddeld 21,70 euro. In de eerste drie kwartalen samen steeg de omzet met 2,6 procent, tot 23,33 miljard euro.