'Belastingdienst adviseerde scheiding'

Nederland • Geschreven door Novum op 27-09-2011 @ 12:02
print 

De Belastingdienst heeft een vrouw geadviseerd om te scheiden van haar gehandicapte man, om zo in aanmerking te komen voor een kinderopvangtoeslag. Dat stelt Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) die opheldering heeft geëist van staatssecretaris van Financiën Frans Weekers (VVD) en minister van Sociale Zaken Henk Kamp (CDA).

Omtzigt beschikt over het dossier van de vrouw, zo blijkt uit de Kamervragen die hij heeft gesteld. Haar man is volledig verlamd en verblijft daarom voor het grootste deel van de tijd in zorginstellingen. Maar de Belastingdienst stelt dat de vrouw een niet-werkende partner heeft, die voor haar twee jonge kinderen zou kunnen zorgen. Daarom komt zij niet in aanmerking voor een kinderopvangtoeslag.

De Belastingdienst heeft haar geschreven dat zij in de toekomst mogelijk 'duurzaam gescheiden' van haar man zou kunnen gaan leven, wat wel een reden is om de toeslag toe te kennen. Ook zou haar telefonisch zijn aangeraden dat een scheiding 'voordelig' is, weet Omtzigt.

De CDA'er vindt het 'onmenselijk' om van mensen in deze situatie te vragen om te scheiden om daardoor in aanmerking te komen voor sociale voorzieningen. Hij eist dat de bewindslieden deze kwestie 'op een fatsoenlijke manier' oplossen.


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

7851 views / 40 reacties
Reacties op dit bericht
40  van 40 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Leuker kunnen we het niet maken!
userIcon
De belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, wel schandaliger.
userIcon
Ja jongens, we likken de vingers af bij dit topbeleid.
Hallo, dan zou ik wel even willen zien hoe die zin precies is.

Want het is wel een feit dat ze nu duurzaam gescheiden leven, aangezien zij thuis zit en hij in die instelling.

Maargoed als je niet trouwt kom je wel voor meer dingen in aanmerking.
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:03 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ja jongens, we likken de vingers af bij dit topbeleid.
Dit is helaas geen beleid, maar de wijze waarop nederland is ingericht. Het zijn gewoon formaliteiten. Achter iedere overheidsbalie wordt op deze onmenselijke manier gewerkt. Het is een onmenselijke samenleving. Wen er maar aan. Wordt wakker.
userIcon
Mooi he, de normen en waarden die de afgelopen kabinetten met zich meebrachten...!?

Schandalig.
userIcon
Maar ze blijven toch bij elkaar? Alleen nu komt het beter uit qua financien. Ik zie het probleem dan niet, maar ik zie het voordeel van trouwen ook niet echt.

Net alsof ze elkaar nu niet meer eeuwig trouw blijven alleen maar omdat er iets gewijzigd wordt in het volksregister.
userIcon
En zo werkt het...
Waar gaat het toch heen met dit land? Echt werkelijk alles is gebaseerd op Gald en Egoisme..!
userIcon
Scheiden en duurzaam gescheiden leven is wel even heel iets anders. Telegraaf stijl bericht. Stennismakerij om eigelijk niks, een tip om de regels iets te buigen om zo in aanmerking te komen voor een toeslag.

Maargoed heeft iedereen weer een reden om verontwaardigd te reageren en vooral in combinatie met politie of belastingdienst gaat dat er heel smakelijk in.
Ach, uitzonderingssituaties en administratieve regeltjes die met een 'gebogen' waarheid gunstiger uitpakken. Geen probleem, een huwelijk of scheiding is ook maar een abstract concept dat geen invloed zou moeten hebben op de gevoelens voor de persoon in kwestie.
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:12 schreef Diego_38 het volgende:
Waar gaat het toch heen met dit land? Echt werkelijk alles is gebaseerd op Gald en Egoisme..!
Hier had ik nog een HEEL oude .jpg door een fokker (vergeten wie). Priceless

http://img819.imageshack.us/img819/8305/4415310868dc048b856do.jpg
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:16 schreef bouvrie het volgende:
Ach, uitzonderingssituaties en administratieve regeltjes die met een 'gebogen' waarheid gunstiger uitpakken. Geen probleem, een huwelijk of scheiding is ook maar een abstract concept dat geen invloed zou moeten hebben op de gevoelens voor de persoon in kwestie.
Het zou verdomme niet nodig moeten zijn om te scheiden van de persoon waar je van houdt puur en alleen omdat ze anders geen oplossing voor de situatie weten te bedenken. Een situatie die niet eens zo heel vreemd is, lijkt me, aangezien er meer dan genoeg mensen zullen zijn met een 100% arbeidsongeschikte partner.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:10 schreef wuh het volgende:
Maar ze blijven toch bij elkaar? Alleen nu komt het beter uit qua financien. Ik zie het probleem dan niet, maar ik zie het voordeel van trouwen ook niet echt.

Net alsof ze elkaar nu niet meer eeuwig trouw blijven alleen maar omdat er iets gewijzigd wordt in het volksregister.
Ga nu aub niet de stoere apathische flapdrol uithangen die sowieso niet van de FP weg te slaan zijn
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:15 schreef DeWaasheid het volgende:
Scheiden en duurzaam gescheiden leven is wel even heel iets anders. Telegraaf stijl bericht. Stennismakerij om eigelijk niks, een tip om de regels iets te buigen om zo in aanmerking te komen voor een toeslag.

Maargoed heeft iedereen weer een reden om verontwaardigd te reageren en vooral in combinatie met politie of belastingdienst gaat dat er heel smakelijk in.
Persoonlijk gezien vind ik het een goed advies van de belastingdienst. Ze hadden ook gewoon niets kunnen zeggen en die vrouw
kunnen laten laten dokken. Het huwelijk is idd maar een administratieve aangelegenheid voor de overheid.
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:19 schreef Xeneonic het volgende:
[..]


Hier had ik nog een HEEL oude .jpg door een fokker (vergeten wie). Priceless

http://img819.imageshack.us/img819/8305/4415310868dc048b856do.jpg
Hahahah idd dit is echt werkelijk Priceless, maar helaas wel waar.

Ik erger me de laatste tijden echt heel erg aan het feit dat Nederlandse cultuur en dus zo ook de waarde en normen erg snel veranderen. Het wordt naar mijn mening steeds egoistischer, kapitalistischer en schijt aan medemens
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:03 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ja jongens, we likken de vingers af bij dit topbeleid.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:15 schreef DeWaasheid het volgende:
Scheiden en duurzaam gescheiden leven is wel even heel iets anders. Telegraaf stijl bericht. Stennismakerij om eigelijk niks, een tip om de regels iets te buigen om zo in aanmerking te komen voor een toeslag.

Maargoed heeft iedereen weer een reden om verontwaardigd te reageren en vooral in combinatie met politie of belastingdienst gaat dat er heel smakelijk in.
Het is zoiezo al belachelijk dat de belastingdienst stelt dat de verlamde man zou kunnen zorgen voor de kinderen.
userIcon
De belastingdienst.
Waar zijn jullie GVD mee bezig zeg.
Met wie spreek ik.
Met Henk Kamp.
Regels zijn regels meneer.
En als u het niet zint,dan geeft u ons meer ruimte.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:38 schreef Keskiyo het volgende:
[..]

Het is zoiezo al belachelijk dat de belastingdienst stelt dat de verlamde man zou kunnen zorgen voor de kinderen.
zoiezo
userIcon
Wat mist in dit bericht is dat gemeentes bij de belastingdienst kunnen aangeven dat het een uitzondering betreft. De gemeente Utrecht was hier niet toe bereid.

Voor een wat completer verhaal:

http://www.nu.nl/economie(...)-vrouw-scheiden.html
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:15 schreef DeWaasheid het volgende:
Scheiden en duurzaam gescheiden leven is wel even heel iets anders. Telegraaf stijl bericht. Stennismakerij om eigelijk niks, een tip om de regels iets te buigen om zo in aanmerking te komen voor een toeslag.

Maargoed heeft iedereen weer een reden om verontwaardigd te reageren en vooral in combinatie met politie of belastingdienst gaat dat er heel smakelijk in.
Nee, ook als hij op hetzelfde adres ingeschreven staat blijft hij toeslagpartner. Ze moeten scheiden en hij moet verhuizen. Althans volgens de regels. Niet dat die voor de medewerkers zelf erg duidelijk zijn, maargoed, ze worden wel rucksichtlos toegepast.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:03 schreef DutchMan0211 het volgende:
De belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, wel schandaliger.
Inderdaad en de hele Nederlandse egoistische klote bevolking maar de huillie spelen als er eens iemand al dat gekloot zat wordt en met een submachinegun een winkelcentrum leegschiet waar degene winkelen die deze regering hebben gekozen.
userIcon
Een welwillende ambtenaar die de ernst van de situatie van de betreffende mevrouw inzien, maar hij is gehouden aan de wet. Hij denkt met de mevrouw mee om de wet zodanig toe te passen dat zij er financieel beter uitspringt en aldus geholpen is.

Klinkt als een stukje menselijkheid, dat ik ook zou toepassen als ik die baan had.

Niets mis mee dus.
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:41 schreef Griebus het volgende:
[..]

zoiezo
Hahah scherp..
userIcon
Doe eens normaal man!
userIcon
De belastingdienst. Weer zo'n plek waar je 10 keer de zelfde vraag kan stellen en 11 verschillende antwoorden krijgt!
Zelf hebben ze geen flauw idee meer hoe ze het doorgeslagen woud aan regels moeten toepassen laat staan de slachtoffers van deze papierterreur, de Nederlandse bevolking!
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:56 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
[..]


Nee, ook als hij op hetzelfde adres ingeschreven staat blijft hij toeslagpartner. Ze moeten scheiden en hij moet verhuizen. Althans volgens de regels. Niet dat die voor de medewerkers zelf erg duidelijk zijn, maargoed, ze worden wel rucksichtlos toegepast.
Mijn partner woont in een verpleeghuis

Als uw partner in een verpleeghuis woont, gaan wij ervan uit dat u niet duurzaam gescheiden leeft. U bent dan gewoon partners voor de toeslagen.

Wilt u dat wij u wel als duurzaam gescheiden beschouwen? Dan moet u in het aanvraagprogramma of -formulier invullen dat u ongetrouwd bent. Als u aan een andere overheidsinstantie hebt doorgegeven dat u duurzaam gescheiden leeft, geldt dat ook voor de Belastingdienst, en andersom.

http://www.toeslagen.nl/p(...)ner-04.html#P46_4341

Hier gaat het dus om, dat is van de toeslagen site zelf, daar staat deze mogelijkheid.
Leuk dat je medewerkers beticht van het niet kennen van de regels maar jij bent hier degene die het fout heeft.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:16 schreef bouvrie het volgende:
Ach, uitzonderingssituaties en administratieve regeltjes die met een 'gebogen' waarheid gunstiger uitpakken. Geen probleem, een huwelijk of scheiding is ook maar een abstract concept dat geen invloed zou moeten hebben op de gevoelens voor de persoon in kwestie.
Ehm, jij slaat hier volgens mij even een plank behoorlijk mis.

Een huwelijk is voor een hoop mensen veel meer dan een abstract concept, het is een bevestiging van hun liefde voor elkaar.
En heeft dus wel degelijk invloed op de gevoelens van de personen in kwestie.

Voor de overheid is het inderdaad niets meer of minder dan een formaliteit en nu ben ik zeker niet pro-huwelijk en dat soort grappen, maar ik vind dit toch wel een beetje te ver gaan als advies van de belastingdienst.

In dit soort uitzonderlijke situatie's moet het mijns inziens gewoon mogelijk blijven de regels een beetje om te buigen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 13:31 schreef Greavous het volgende:
[..]


Ehm, jij slaat hier volgens mij even een plank behoorlijk mis.

Een huwelijk is voor een hoop mensen veel meer dan een abstract concept, het is een bevestiging van hun liefde voor elkaar.
En heeft dus wel degelijk invloed op de gevoelens van de personen in kwestie.

Voor de overheid is het inderdaad niets meer of minder dan een formaliteit en nu ben ik zeker niet pro-huwelijk en dat soort grappen, maar ik vind dit toch wel een beetje te ver gaan als advies van de belastingdienst.

In dit soort uitzonderlijke situatie's moet het mijns inziens gewoon mogelijk blijven de regels een beetje om te buigen.
Psst, de belastingdienst zegt niet dat ze moeten scheiden, maar dat ze kunnen opteren voor de status duurzaam gescheiden (ivm de verzorgingssituatie).
Formeel zijn ze dan nog gewoon getrouwd en dit is precies wat jij wil, een uitzondering om de regels te buigen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:22 schreef Case4 het volgende:
[..]

Ga nu aub niet de stoere apathische flapdrol uithangen die sowieso niet van de FP weg te slaan zijn
Is er een meerwaarde van officieel getrouwd zijn?
Ik snap deze heisa gewoon niet, ze dragen waarschijnlijk nog steeds die mooie ring en vieren misschien zelfs hun trouwdatum nog, het is alleen niet meer officeel.
Om dat nou meteen apatisch te noemen...
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:28 schreef Diego_38 het volgende:
[..]


Hahahah idd dit is echt werkelijk Priceless, maar helaas wel waar.

Ik erger me de laatste tijden echt heel erg aan het feit dat Nederlandse cultuur en dus zo ook de waarde en normen erg snel veranderen. Het wordt naar mijn mening steeds egoistischer, kapitalistischer en schijt aan medemens
Dat is echt niet van de laatste 5 jaar hoor, is al decennia gaande.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 13:38 schreef DeWaasheid het volgende:
[..]

Psst, de belastingdienst zegt niet dat ze moeten scheiden, maar dat ze kunnen opteren voor de status duurzaam gescheiden (ivm de verzorgingssituatie).
Formeel zijn ze dan nog gewoon getrouwd en dit is precies wat jij wil, een uitzondering om de regels te buigen.
Ja, alleen het vervelende is dat de belastingdienst sinds 01-01-2011 geen onderscheid meer maakt tussen gehuwd en duurzaam gescheiden, ze zijn en blijven fiscale partners en dan zal ze dus nog steeds naar die toeslag kunnen fluiten.

quote:
U leeft duurzaam gescheiden
Tot 1 januari 2011 was u geen fiscale partners meer vanaf het moment dat u duurzaam gescheiden leefde. Dit is veranderd. Ook als u duurzaam gescheiden leeft, bent u fiscale partners. Dat blijft u totdat u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

U hebt een verzoek tot scheiding of scheiding van tafel en bed ingediend bij de rechter en
u staat niet meer samen op hetzelfde adres ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie.
Als ik de voorwaarden zo lees op de website van de belastingdienst heeft ze niet voldoende aan de vermelding "duurzaam gescheiden" tot 2011 wel, maar nu niet meer.
ik gun het deze mensen meer dan de import broedmachines in burka.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 13:10 schreef Athalon1951 het volgende:
[..]


Inderdaad en de hele Nederlandse egoistische klote bevolking maar de huillie spelen als er eens iemand al dat gekloot zat wordt en met een submachinegun een winkelcentrum leegschiet waar degene winkelen die deze regering hebben gekozen.
Dus de mensen die deze regering niet gekozen hebben winkelen niet? Lul toch niet zo dom man.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 14:35 schreef Greavous het volgende:
[..]


Ja, alleen het vervelende is dat de belastingdienst sinds 01-01-2011 geen onderscheid meer maakt tussen gehuwd en duurzaam gescheiden, ze zijn en blijven fiscale partners en dan zal ze dus nog steeds naar die toeslag kunnen fluiten.

[..]


Als ik de voorwaarden zo lees op de website van de belastingdienst heeft ze niet voldoende aan de vermelding "duurzaam gescheiden" tot 2011 wel, maar nu niet meer.
Ik zie niet waarom ze in 2011 niet kunnen voldoen, als hij het grootste gedeelte in een zorginstelling verblijft, ga ik ervan uit dat hij daar ook voor de GBA ingeschreven staat en ze dus gescheiden zijn van tafel en bed. Alleen weet ik niet hoe 'streng' ze zijn in de terminologie van 'gescheiden van tafel en bed'. Oftewel of deze invulling daaraan voldoet.
userIcon
Ik vind het eigenlijk vrij aardig van de belastingdienst om zo'n advies te geven.
userIcon
Welkom in Nederland anno 2011.
Wij durven rustig mee te doen met grote jongens in Afghanistan, Libië en Irak. Maar onze eigen bevolking kan letterlijk en figuurlijk de pleuris krijgen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 @ 12:10 schreef wuh het volgende:
Maar ze blijven toch bij elkaar? Alleen nu komt het beter uit qua financien. Ik zie het probleem dan niet, maar ik zie het voordeel van trouwen ook niet echt.

Net alsof ze elkaar nu niet meer eeuwig trouw blijven alleen maar omdat er iets gewijzigd wordt in het volksregister.
Inderdaad, wat is het probleem? Deze man kan niet voor z'n kinderen zorgen dus dit zou moeten worden aangepast. Dat je niet van je zwaar zieke man wil scheiden (met alle pijnen/angsten van dien) is ook totaal ondenkbaar, wie zou het nou niet doen
40  van 40 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden