NS hoeft chipsysteem niet aan te passen om korting

Nederland • Geschreven door Novum op 08-06-2011 @ 19:46
print 

De NS hoeft de techniek van de OV-chipkaart niet aan te passen om bestaande kortingsregelingen te kunnen behouden. Dat schrijft minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) woensdag aan de Tweede Kamer.

Met de OV-chipkaart is het voor reizigers met een voordeelurenabonnement niet mogelijk voor een deel van de reis na 09.00 uur korting te krijgen. Met papieren kaartjes kan dat wel door voor het gedeelte van de reis na 09.00 uur een apart vervoersbewijs te kopen. GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent wilde dat reizigers met een kortingskaart automatisch korting zouden krijgen voor het deel van de reis in de daluren.

Schultz van Haegen wil de NS geen verdere eisen opleggen vanwege de technische beperkingen van het ov-chipkaartensysteem en de 'gewenste duidelijkheid' voor reizigers. Bovendien kunnen reizigers volgens haar ook voordeel hebben van de opvolger van het voordeelurenabonnement.

De NS stopt eind volgend jaar met de verkoop van papieren kaartjes. Hoe vind jij de OV-chipkaart? Reageer op onze poll!


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

3613 views / 28 reacties
Reacties op dit bericht
28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Ah dr was al weer een maand niet gezeurd op de NS, dus laat maar weer komen.
userIcon
ik hoop dat ze tegen die tijd ook eindelijk eens reizen buiten je vaste traject mogelijk maken (met korting)...
Zou het voor trajectkaarthouders wel mogelijk zijn om uitsluitend voor het gedeelte van hun reis dat niet binnen hun abonnement valt te betalen of mogen die dan ook gaan uitstappen, uitchecken, inchecken en een kwartier of half uur later opnieuw stappen?
userIcon
Misselijk gewoon. Heb zelf een kortingskaart van de NS.. Dus straks moet ik meer gaan betalen?
Dit is niet motiverend om met het openbaarvervoer te gaan. En dat terwijl ik eigenlijk juist een voorstander ben van het openbaarvervoer vanwege sociale en milieuvriendelijke redenen.
userIcon
Ja, wat zegt Schultz hier nou eigenlijk?, niet zeuren en kop houden?
quote:
Op woensdag 8 juni 2011 @ 19:51 schreef florisje het volgende:
ik hoop dat ze tegen die tijd ook eindelijk eens reizen buiten je vaste traject mogelijk maken (met korting)...
Dat zullen ze wel moeten als de kaartverkoop wordt afgeschaft.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 juni 2011 @ 19:53 schreef De_Melkboer het volgende:
Ja, wat zegt Schultz hier nou eigenlijk?, niet zeuren en kop houden?
Eigenlijk meer 'Het kan me geen fuck schelen'...
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 08-06-2011 @ 20:01 fotoboek homepage
userIcon
quote:
de technische beperkingen van het ov-chipkaartensysteem
Heel raar idee hoor, maar misschien is het handiger dáár eerst iets aan te doen vóórdat je het treinkaartje afschaft?
quote:
Op woensdag 8 juni 2011 @ 19:53 schreef De_Melkboer het volgende:
Ja, wat zegt Schultz hier nou eigenlijk?, niet zeuren en kop houden?
Yup

..kan me vaag iets herinneren dat het openbaar vervoer niet duurder zou worden door de invoering van dat gedrocht. Enige reden om het papieren kaartje af te schaffen is omdat het anders concurreert met die OV-zooi; de hele infrastructuur ligt er immers al.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 juni 2011 @ 19:57 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]


Eigenlijk meer 'Het kan me geen fuck schelen'...
...mijn achterban rijdt toch in een dikke auto en rookt een sigaar"
userIcon
Regeltjes na aanschaf weer aanpassen. En wat kan je er aan doen? Een andere maatschappij kiezen? NEIN!
quote:
Op woensdag 8 juni 2011 @ 20:03 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
...mijn achterban rijdt toch in een dikke auto en rookt een sigaar"
En sinds kort met 130 per uur, dus waar klagen we nog over?
userIcon
Schandalig

Als het technisch niet mogelijk is, wat ik betwijfel, dan maar die hele regeling van 'voor 9 uur' niet meer laten gelden...

...BTW, hoe zit het nu met die plannen om die korting ook s'avonds niet meer te laten gelden in de spits!? Moeten die mensen met kortingskaart dan maar 2 uur langer blijven op hun werk ofzo?
userIcon
quote:
Op woensdag 8 juni 2011 @ 20:08 schreef Yi-Long het volgende:

Moeten die mensen met kortingskaart dan maar 2 uur langer blijven op hun werk ofzo?
Of een abonnement kopen?
quote:
Bovendien kunnen reizigers volgens haar ook voordeel hebben van de opvolger van het voordeelurenabonnement.
Wat dan? Meer gemak?

Ik mag op z'n minst hopen dat wanneer ik aan het eind van de daluren incheck (ja, de avondspits is met de nieuwe plannen ook geen korting), dat ik dan ook de uren daarna met korting reis. Het moet wel 2 kanten op werken...
userIcon
Er sneuvelen wel verdacht veel kortingsregelingen door de OV-chipkaart. Ik neem bv. aan dat het ook niet meer mogelijk is als studenten-ov-jaarkaarthouder anderen met korting met jou mee te laten reizen.
Dat hele gedoe van voor 9uur geen 40% moeten ze maar eens afschaffen. Het slaat helemaal nergens op.
quote:
Op woensdag 8 juni 2011 @ 21:00 schreef _Cobalt_ het volgende:
Dat hele gedoe van voor 9uur geen 40% moeten ze maar eens afschaffen. Het slaat helemaal nergens op.
Natuurlijk slaat het wel ergens op, ander klopt de naam van de kortingskaart niet meer.
Begin die Ineke van Gent erg zat te worden met haar gekke eisen altijd.

Overigens... nu is het zo dat je kan uitmikken met papieren kaartjes om vanaf een bepaald station goedkoper te reizen door er een apart kaartje voor te kopen.

Met de OV moet je daadwerkelijk na 9:00 in-chippen voor de korting... (ervóór is vol tarief). Maar hier zit toch ook een voordeel aan? Daluren lopen to 16:00.. dus als je om 15:59 in-chipt kun je op daluur-tarief in de spits door-reizen... toch?

Eigenlijk ben ik voor versimpeling van het ov-chip-systeem... de vele uitzonderingen en speciale tarieven zijn het die het systeem nekken. Gewoon simpel...
* 1) Eén tarief per afstand... dus niet per vervoerder/regio anders. Misschien alleen de NS een ander tarief.
* 2) Afstand = afstand tussen instaphalte en uitstaphalte hemelsbreed (dus alle haltes/stations een gps-coordinaat... en afstanden zijn bekend).
* 3) Geen dal en spits tarieven...
* 4) Maar twee tarieven vergelijkbaar met roze/blauwe strippenkaart
* 5) Beperkte abonnementsvormen... of helemaal niet... gewoon kwantum-korting bij veel reizen, (geld terug of automatische opwaardering ov-chip bij bepaalde hoeveelheid reizen in een maand). Of gewoon NIET... je betaalt per reis... dus waarom zou je überhaupt korting moeten krijgen als je meer reist?
quote:
Op woensdag 8 juni 2011 @ 20:47 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Er sneuvelen wel verdacht veel kortingsregelingen door de OV-chipkaart. Ik neem bv. aan dat het ook niet meer mogelijk is als studenten-ov-jaarkaarthouder anderen met korting met jou mee te laten reizen.
Waarom zou dat ook moeten... als de ander geen student is, waarom moet deze korting krijgen omdat hij toevallig vriendjes met jou is? => voltarief betalen.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 juni 2011 @ 21:26 schreef elkravo het volgende:
Begin die Ineke van Gent erg zat te worden met haar gekke eisen altijd.

Overigens... nu is het zo dat je kan uitmikken met papieren kaartjes om vanaf een bepaald station goedkoper te reizen door er een apart kaartje voor te kopen.

Met de OV moet je daadwerkelijk na 9:00 in-chippen voor de korting... (ervóór is vol tarief). Maar hier zit toch ook een voordeel aan? Daluren lopen to 16:00.. dus als je om 15:59 in-chipt kun je op daluur-tarief in de spits door-reizen... toch?

Eigenlijk ben ik voor versimpeling van het ov-chip-systeem... de vele uitzonderingen en speciale tarieven zijn het die het systeem nekken. Gewoon simpel...
* 1) Eén tarief per afstand... dus niet per vervoerder/regio anders. Misschien alleen de NS een ander tarief.
* 2) Afstand = afstand tussen instaphalte en uitstaphalte hemelsbreed (dus alle haltes/stations een gps-coordinaat... en afstanden zijn bekend).
* 3) Geen dal en spits tarieven...
* 4) Maar twee tarieven vergelijkbaar met roze/blauwe strippenkaart
* 5) Beperkte abonnementsvormen... of helemaal niet... gewoon kwantum-korting bij veel reizen, (geld terug of automatische opwaardering ov-chip bij bepaalde hoeveelheid reizen in een maand). Of gewoon NIET... je betaalt per reis... dus waarom zou je überhaupt korting moeten krijgen als je meer reist?
Klinkt logisch, maar in NL kan dat niet. Het is wel mogelijk dat sommige mensen veel duurder uitzijn, maar als het zou kunnen voorkomen dat sommigen goedkoper uitzijn, dan is het niet meer mogelijk...(!)

Je snapt, ons kabinet handelt in het belang van de burger...(!)
userIcon
Mevrouw de minister: domme koe en rot alsjeblieft op naar waar je vandaan kwam.
Ja hoirrr. Laat de grote corporatie's maar lekker een paar euro's van de burger jatten, wat maken die paar euro's nou uit. Van de week stond ik ook weer bij zo'n inferieure kutautomaat contant te betalen, ging het klepje halverwege dicht; kon natuurlijk fluiten naar m'n geld want niemand die er wat aan kan doen. Je reinste diefstal eigenlijk!

En natuurlijk typisch VVD dit...
userIcon
Tijdens de spits koop ik meestal een 1e klas kaartje vanwege de drukte, maar erbuiten vind ik dat onnodig en koop dus een 2e klas kaartje.

Ook dit is met die "geweldige technologische verbetering" niet meer mogelijk.

Nu kan ik nog met korting meereizen met een vriend die een abonnement heeft. Ook dat is dankzij de OV-chipkaart niet meer mogelijk.

Wat is het toch een faalsysteem
Slaat helemaal nergens op dat het niet mogelijk is.
Die paaltjes schrijven sowieso al geld af van je chipkaart, dus daar zit bepaalde logica. Dan kan er toch makkelijk gechecked worden hoelaat je uitcheckt, en of je dan een gedeelte met korting zou moeten krijgen? Van een studentenOV wordt immers ook geen geld afgeschreven als je binnen de juiste uren inchecked.
28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden