Ziggo wil toch reclame bij terugkijken tv

Kabelmaatschappij Ziggo overweegt klanten die opgenomen programma's terugkijken toch te dwingen reclamespotjes te bekijken. Dat zegt lid van de raad van bestuur van Ziggo Marcel Nijhoff.

Onder meer de Ziggo-recorder heeft de mogelijkheid om reclameblokken over te slaan. Op de lange termijn kan dat de omroepen volgens Nijhoff flink wat geld kosten. Adverteerders gaan namelijk niet betalen voor reclameblokken die door iedereen worden overgeslagen.

Ziggo, de grootste kabelaanbieder van Nederland, overweegt daarom de kijkers reclame voor te schotelen die ze niet kunnen onderbreken. Een optie daarbij is zogenoemde preroll reclame, wat al wordt toegepast op sites als youtube.com. Voordat de kijker het gewenste filmpje kan zien, moet hij dan eerst een reclamefilmpje bekijken.

Over de plannen is nog niet gesproken met reclame-exploitanten als STER of RTL, die de advertenties uiteindelijk moeten verkopen.