Vier ton boete voor Nederlandse Energie Maatschappij

De Nederlandse Energie Maatschappij heeft een boete van 395.000 euro gekregen. De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) heeft de boete medio vorig jaar opgelegd vanwege ongeoorloofde telemarketingactiviteiten in 2008 en begin 2009.

Het energiebedrijf, dat tegenwoordig NLEnergie heet, bracht het nieuws dinsdag zelf naar buiten. Het had publicatie tot nu toe tegengehouden. Het bedrijf zegt in juli 2009 zelf te hebben besloten de betreffende callcenters te laten stoppen met telemarketing. NLEnergie is overigens in beroep gegaan tegen de boete, omdat de conclusies van het onderzoek onjuist zouden zijn en de boete buitenproportioneel.

In november legde de Consumentenautoriteit de Nederlandse Energie Maatschappij al een boete op van ruim 1 miljoen euro vanwege misleidende telefonische werving. Dat ging over de periode tussen oktober 2008 tot juli 2009. Aan het begin van het gesprek werden de naam van het bedrijf en het commerciële oogmerk niet duidelijk genoemd. Ook werden misleidende mededelingen gedaan over de kosten en het te behalen prijsvoordeel.

Ook tegen deze boete heeft het bedrijf beroep aangetekend.