Man eet 25.000 Big Macs

Opmerkelijk • 18-05-2011 @ 12:14 •  Redactie
print 

Een gepensioneerde Amerikaanse gevangenisbewaker heeft dinsdag zijn 25.000ste Big Mac gegeten. Precies 39 jaar eerder at hij de eerste, waarna hij verknocht raakte aan de hamburger van McDonald's. De prestaties van Dan Gorske (57) werden drie jaar en tweeduizend hamburgers geleden reeds onderkend door Guinness World Records.

"Ik ben van plan Big Macs te eten tot mijn laatste snik", zei Gorske, die doorgaans twee hamburgers per dag eet. Tweemaal per week rijdt hij langs McDonald's om een voorraadje voor enkele dagen in te slaan. Thuis vriest hij ze in en warmt ze op wanneer hij trek heeft.

Gorske verwierf bekendheid in de documentaire Super size me, waarin de uitwerking van fastfood op het menselijk lichaam tegen het licht wordt gehouden. De man lijkt in niets op het stereotiepe beeld van een fastfood-verslaafde. Hij is dun en wandelt om in conditie te blijven. Een medisch onderzoek wees onlangs uit dat hij in goede gezondheid verkeert en een laag cholesterolgehalte heeft.

Tara Gidus, diëtist in Florida, zegt het dieet van Gorske niet aan te raden. Een Big Mac bevat zo'n 540 kilocalorieën, bijna een kwart van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid voor een volwassen man. Hoewel de hamburger granen en proteïnen bevat, voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft, bevat de burger ook veel vet en zout. Gidus zegt zich echter 'minder zorgen te maken over het slechte spul in een Big Mac dan over het goede spul dat hij mist', zoals fruit en groente.

Dat weerhoudt Gorske er niet van iedere dag hetzelfde maal tot zich te nemen. "Ik geniet echt van elke Big Mac", zei hij.


Man eet 25.000 Big Macs (Foto: Novum)


Bron: Novum/AP


24094 views / 86 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 86 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Pic van die hobo dan. De huidige pic is echt zo nutteloos.
waarschijnlijk word het eten van een big mac ook zijn laatste snik
man Nezhi (FOK!games crew) 18-05-2011 @ 12:16 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Thuis vriest hij ze in en warmt ze op wanneer hij trek heeft.
Dat is nog wel het meest ranzige. Het is al zo'n klef ding.
userIcon
Damn, das een behoorlijk fortuin wat ie gegeten heeft.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:17 schreef Bootje84 het volgende:
[afbeelding]
lijkt wel die ex van cher
Dat is gemiddeld 1,7 BIG MAC per dag!
Dat is ongeveer mijn half jaar gemiddelde..

userIcon
ben toch wel benieuwd naar wat hij nog meer eet op een dag
man Bakoenin (Redactie Frontpage) 18-05-2011 @ 12:22 fotoboek no homepage
userIcon
Wandelen is de beste beweging die er is om af te vallen. Maar ook bij magere mensen kunnen de aderen dichtslibben en dat is nog gevaarlijker dan bij dikke mensen, want magere mensen hebben het niet door totdat ze een hartaanval krijgen en dikke mensen weten dat ze die kans lopen en kunnen er eventueel wat aan doen. Het is dus gewoon afwachten bij deze man.
userIcon
Die kneus in "Super size me" was dan ook een veganistische tofuknager met een tolerantiedrempel van 0 voor dierlijke vetten.
userIcon
Eet hij nou hamburgers of Big Macs?
userIcon
In Amerika smaakt die meuk anders dan hier?
userIcon
En als hij er een paar laat staan kan hij een fatsoenlijke kapper betalen...
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:27 schreef E-Lise het volgende:
In Amerika smaakt die meuk anders dan hier?
Krijgen we dat gejank weer.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:24 schreef LaFleur het volgende:
Die kneus in "Super size me" was dan ook een veganistische tofuknager met een tolerantiedrempel van 0 voor dierlijke vetten.
Heb je nu over de documentairemaker zelf? Dat kwam mede door zijn vriendin.

Maar daar ging de docu in de kern helemaal niet over, dat je er dik van werd. Dat was allang bekend. Het ging om de doorgeslagen obsessie van Amerikanen om alles maar in bulk te doen, vooral het eten.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:20 schreef nick77 het volgende:
Dat is gemiddeld 1,7 BIG MAC per dag!
Dat is ongeveer mijn half jaar gemiddelde..

[afbeelding]
Ik heb in mijn 30-jarig bestaan ooit 1 big mac gegeten. Als ik ooit eens bij McDonalds kom (1x per 2 jaar) dan neem ik een McChicken.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:22 schreef Bakoenin het volgende:
Wandelen is de beste beweging die er is om af te vallen. Maar ook bij magere mensen kunnen de aderen dichtslibben en dat is nog gevaarlijker dan bij dikke mensen, want magere mensen hebben het niet door totdat ze een hartaanval krijgen en dikke mensen weten dat ze die kans lopen en kunnen er eventueel wat aan doen. Het is dus gewoon afwachten bij deze man.
quote:
Een medisch onderzoek wees onlangs uit dat hij in goede gezondheid verkeert en een laag cholesterolgehalte heeft.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:22 schreef Bakoenin het volgende:
Wandelen is de beste beweging die er is om af te vallen. Maar ook bij magere mensen kunnen de aderen dichtslibben en dat is nog gevaarlijker dan bij dikke mensen, want magere mensen hebben het niet door totdat ze een hartaanval krijgen en dikke mensen weten dat ze die kans lopen en kunnen er eventueel wat aan doen. Het is dus gewoon afwachten bij deze man.
Oh ja, krijg je straks het bericht 'wereldrecorhouder Hamburger eten overleden'. Net als die reclamefiguur van het restaurant met de vetste happen in Las Vegas.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:30 schreef AbXorb het volgende:
[..]
Heb je nu over de documentairemaker zelf? Dat kwam mede door zijn vriendin.

Maar daar ging de docu in de kern helemaal niet over, dat je er dik van werd. Dat was allang bekend. Het ging om de doorgeslagen obsessie van Amerikanen om alles maar in bulk te doen, vooral het eten.
De docu ontleende zijn bestaansrecht aan het feit dat die gozer na een maand McDonalds eten zogenaamd bijna dood was.

Dat dat voornamelijk te maken had met het feit dat zijn lichaam niet meer in staat was dierlijke vetten te verwerken, na jarenlange ontzegging, werd handig genegeerd.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:30 schreef LaFleur het volgende:
[..]


Krijgen we dat gejank weer.
Jij vindt het wel lekker smaken?
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:36 schreef E-Lise het volgende:
[..]
Jij vindt het wel lekker smaken?
Als een Big Mac helemaal vers is, dus het broodje is goed, het vleesje is goed, het is warm, etc... dan is het een prima burgertje...

Als het niet vers en warm is, dan is het uiteraard een stuk minder smakelijk, maar dat is volgens mij met elk eten zo.
Wacht even, zijn wij de afgelopen jaren dan zo voor de gek gehouden door de anti McDonald's propaganda?

userIcon
Die dingen zijn ook gruwelijk lekker
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:36 schreef E-Lise het volgende:
[..]
Jij vindt het wel lekker smaken?
Hoezo? Voldoet de Mac niet aan jouw superieure smaak?
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:40 schreef LaFleur het volgende:
[..]


Hoezo? Voldoet de Mac niet aan jouw superieure smaak?
Wou je haar dwingen om een BigMac te eten?
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:43 schreef Grendelijck het volgende:
[..]


Hou toch op met dat afval welks jij als eten ziet te verdedigen, je zet jezelf voor schut
Meld even wat jij normaal in die stinkbek van je stopt. Kunnen we ook even lachen. Stakker
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:39 schreef Yi-Long het volgende:
[..]


Als een Big Mac helemaal vers is, dus het broodje is goed, het vleesje is goed, het is warm, etc... dan is het een prima burgertje...

Als het niet vers en warm is, dan is het uiteraard een stuk minder smakelijk, maar dat is volgens mij met elk eten zo.
Big mac is niet wat ik kies als ik er eet.
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:40 schreef LaFleur het volgende:
[..]


Hoezo? Voldoet de Mac niet aan jouw superieure smaak?
Ik neem meestal een Big Tasty, en jank niet zo.
Flinke accijns op die dingen net zoals op sigaretten. Die big macs gaat de gezondheidszorg klauwen met geld kosten nu en in de toekomst. Die dikke vetzakken zijn door 1 zuster straks niet meer uit bed te tillen.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:49 schreef Grendelijck het volgende:
[..]


Nou zeg gelijk anoniem schelden, heeft je moeder je geen goede opvoeding gegeven? Oooh wacht als jouw toppunt van culinair genot uit een Big Mac is dan weet ik het antwoord reeds
Maar een antwoord blijft uit. Ja ja. Grote waffel, maar als het erop aankomt de ballen niet om te antwoorden.

userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:43 schreef Grendelijck het volgende:
[..]


Hou toch op met dat afval welks jij als eten ziet te verdedigen, je zet jezelf voor schut
Smaakt anders prima.

Smaken verschillen, behalve voor sommige mensen, die denken dat als hun iets niet lekker vinden dat het dan afval is en niemand het lekker vindt.
man CoJackso (Redactie Film) 18-05-2011 @ 12:53 fotoboek no homepage
userIcon
Dat stelt niks voor. Laat hem maar eens de Sloppy Roethlisberger eten

http://www.youtube.com/user/EpicMealTime#p/u/15/FCxFn3sAw68
Gezeik over troep of niet, ik eet ook lekker 1x in de maand een big mac, gewoon omdat het lekker is. Je moet gewoon daarnaast goed bewegen en afwisselen in je eetstijl, genoeg gezond naast wat slecht voedsel.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:51 schreef Grendelijck het volgende:
[..]


Vleesboerderij, en dat proef je, kost ook wel wat maar aan de andere kant leef ik langer, rijker en gezonder dan jij
Hij heeft ook een keer iets gelezen.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:45 schreef LaFleur het volgende:
[..]


Meld even wat jij normaal in die stinkbek van je stopt. Kunnen we ook even lachen. Stakker
sjongejonge wat een testosteron hier zeg.
over stakkers gesproken

@ Elise : BigTasty !!! maak me gek
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:55 schreef Grendelijck het volgende:
[..]


Jij zit helemaal niet te wachten op een uitweiding van mijn culinaire uitspattingen, van het meeste heb je nooit iets vernomen en zul je ook nooit iets vernemen schat ik zo in
En anders is het zo lang voor je googlen zeker?
userIcon
Ik neem gewoon een MC chicken, ik eet geen rund/varken. Ik vraag me wel af hoe zo'n BIG Mac smaakt.
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:58 schreef feesbeeest het volgende:
Ik neem gewoon een MC chicken, ik eet geen rund/varken. Ik vraag me wel af hoe zo'n BIG Mac smaakt.
Hoe kan jij dat oplossen, zonder het jouzelf blijven af te vragen?
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:51 schreef Grendelijck het volgende:
[..]


Vleesboerderij, en dat proef je, kost ook wel wat maar aan de andere kant leef ik langer, rijker en gezonder dan jij
Knap dat je dat nu al kunt bepalen. Kun je mij die glazen bol even geven.
userIcon
Da's zeg maar net zoiets als een hollander die z'n 25.000ste shot neemt.
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:58 schreef feesbeeest het volgende:
Ik neem gewoon een MC chicken, ik eet geen rund/varken. Ik vraag me wel af hoe zo'n BIG Mac smaakt.
Maar nu: waarom geen rund/varken? en wel 'kip' . De quotes zijn vanwege het verschil tussen kip en mc chicken.
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 12:45 schreef E-Lise het volgende:
[..]
Big mac is niet wat ik kies als ik er eet.
[..]
Ik neem meestal een Big Tasty, en jank niet zo.
Yeah, ik zou het ook niet iedere dag eten natuurlijk, en andere burgers vind ik meestal ook wel prima (mits vers), maar helaas heb je in NL niet zo heel veel keus bij de Mac qua burgers, en die speciale dingen maken ze meestal extra duur.

Tegenwoordig ben je al zo'n 7 euro voor zo'n menu kwijt(!) Te idioot voor woorden. Bij de KFC in Amsterdam zag ik trouwens ook compleet idiote prijzen staan (Ben toen maar doorgelopen naar de BK voor zo'n 2 euro menuutje...)

Je zou bijna vergeten dat het om frituur-friet, water met siroop, en een goedkoop burgertje of wat frituur hotwings gaat....(!)

Maar goed, je betaalt natuurlijk voor de service en de luxe...(!)

Ook leuk, die sausjes van 50 cent per bakje(!) Voor datzelfde geld haal je bij de Lidl waarschijnlijk een hele pot waar je een half jaar mee doet...
userIcon
quote:
Op woensdag 18 mei 2011 @ 13:04 schreef Grendelijck het volgende:
[..]


Zoek een dode kat langs de weg, bewaar het kadaver twee weken in een vochtige doek in de zon met een kilo zout, stop het tussen drie meelballen zonder smaak of geur, plakje nepkaas (schimmel) en twee waterige stukjes augurk, verdoezel dit met een hoogenergetisch vet sausje en eet smakelijk
Schijnt niet te werken bij amerikaanse kinderen

http://www.youtube.com/watch?v=S9B7im8aQjo