Secret Story na finale van de buis

De door Sharon (20) gewonnen finale van Secret Story heeft donderdag 322.000 kijkers weten te boeien. Dit blijkt uit vrijdag gepubliceerde gegevens van Stichting KijkOnderzoek. Hiermee verdwijnt de prestigieuze NET 5-realityshow, wat de duurste SBS-productie in jaren was, na drie maanden van de buis.

Secret Story begon in februari met ruim een half miljoen kijkers, maar daarna kwamen de kijkcijfers in een vrije val, met een dieptepunt rond de 125.000 kijkers. Gemiddeld wist de dagelijkse show de afgelopen weken nog geen 200.000 kijkers te boeken. Hiermee werden de hoge verwachtingen bij lange na niet waargemaakt.

'Drie miljoen kijkers'
Zo hoopte NET 5-baas Alphons Martens op gemiddeld 500.000 kijkers. Wilma Nanninga, hoofdredactrice van de Privé-pagina van De Telegraaf, maakte nog bontere voorspellingen over het programma: "Die Big Brother-show gaat drie miljoen kijkers trekken. Nederland wil dit weer." Na vele slechte kijkcijferrapporten beloofde de NET 5-baas na enkele weken tevergeefs beterschap. "Het wordt een succes, het moet groeien", zei Martens.

Toch zei NET 5 vorige week dat Secret Story een succes bleek, en noemde de realityshow dankzij Hyves en Twitter een 'onverwacht fenomeen'. "Vele duizenden mensen volgden en bespraken dagelijks de belevenissen in het huis. Het interactieve aspect sloeg aan. Dat maakt Secret Story tot de eerste social-media-tv-hit", aldus een zegsvrouw van NET 5.

'Tweede seizoen'
Donderdag maakte Endemol bekend misschien wel een tweede seizoen van Secret Story te willen. "Met een flink aangepast businessmodel willen wij dat wel weer doen. We hebben namelijk absoluut geen spijt dat we het gedaan hebben. Dat zou toch raar zijn?", zei Endemol-directeur Laurens Drillich in dagblad Spits.

Drillich weet wel wat er fout is gegaan. De fans kijken volgens hem liever naar de livestreams op internet: "We hebben ons niet gerealiseerd dat mensen via de streams op internet zelf hun programma samenstellen en daar dus de dagelijkse liveshow om 19.30 uur niet bij nodig hebben. Bovendien liep die de eerste weken ook nog 36 uur achter op het huis, dus iets nieuws zagen de vaste kijkers dan niet meer."

NET 5-baas Martens beaamt de inschattingsfout: "De ontwikkeling van online tv-kijken bleek al veel grotere vormen aangenomen te hebben dan wij dachten. Zo enorm dat het de kijkcijfers benadeelde. We dachten dat 10 procent van de tv-kijkers op internet zou kijken, dat bleek andersom te zijn." Waar Martens vandaan haalt dat er elke dag 2 miljoen internetters naar Secret Story keken weet echter niemand.


Secret Story na finale van de buis (Foto: FOK!)