'Koffie dreigt luxeproduct te worden'

Koffie dreigt de komende jaren een luxeproduct te worden. De prijzen ervan blijven stijgen omdat inwoners van producerende landen zelf steeds meer koffie gaan drinken en oogsten tegenvallen door het veranderende klimaat.

Eind vorige week steeg de beursprijs voor 1 kilo koffie naar ruim 3 dollar, de hoogste prijs in dertig jaar. Die prijs blijft voorlopig stijgen, stelt eigenaresse van koffiebranderij Fascino Lieke Hanssen donderdag in het Nederlands Dagblad.

Volgens Hanssen wordt het aanbod steeds kleiner, terwijl de vraag juist stijgt. "Er blijft minder over voor export doordat inwoners van landen die koffie produceren steeds meer koffie drinken. Ook vallen oogsten tegen. Dat drijft de prijzen omhoog."

Bovendien gaat Colombia, een van de belangrijkste koffieproducerende landen, oude koffiestruiken vervangen door nieuwe. Een nieuwe plant levert echter pas na drie tot vijf jaar een goede oogst. Het duurt dus nog een paar jaar voor de productie in dat land weer op peil is.

Koffie is na olie het belangrijkste handelsproduct van de wereld. In tachtig landen leven 25 miljoen boeren van de opbrengst van hun koffieoogst. Ze pikken volgens Hanssen maar een klein graantje mee van de prijsstijgingen. De meeste winst komt terecht bij tussenhandelaren.

Nederlanders behoren tot de grootste koffiedrinkers van de wereld met een consumptie van ruim 7 kilo per jaar. Dat komt neer op ruim drie kopjes per dag. Wereldwijd groeit de koffieconsumptie jaarlijks gemiddeld met bijna 2 procent.


Binnenkort een luxeproduct? (Foto: Novum)