'Internetbedrijven duperen klanten'

Bedrijven als Google, Apple, Facebook en Microsoft duperen hun klanten doordat ze hun eigen regels en voorwaarden maken en geregeld veranderen. Dat blijkt uit onderzoek van het tijdschrift Bright en RTL Nieuws naar de voorwaarden van 21 internetbedrijven. Ruim de helft krijgt een onvoldoende, vooral Amerikaanse bedrijven.

Gebruikersvoorwaarden blijken vaak op 'schokkende' wijze te worden herschreven in het nadeel van de consument. Dat is vaak verborgen achter 'wollige juristenpraat'. Het zou er vaak op neerkomen dat mensen door akkoord te gaan afstand doen van vrijwel al hun rechten.

Veel bedrijven blijken hun voorwaarden geregeld helemaal om te gooien. Uit het onderzoek blijkt ook dat veel bedrijven gegevens mogen doorverkopen.

Microsoft, Paypal en Facebook krijgen van de lezers van Bright die de voorwaarden lazen het rapportcijfer 3, en Google, Apple, Spotify en Flickr een 4. Skype, eBay en Marktplaats doen het met een 6 wat beter en Twitter en Hyves krijgen een 7. Juristen concludeerden daarna dat de bedrijven slecht omgaan met de privacy, voorwaarden zomaar wijzigen en de garantie op hun diensten veel te wensen overlaat.

Uit Amerikaans onderzoek zou blijken dat zo'n 15 procent van alle gebruikers de voorwaarden doorploegt, maar dat zou wel eens aan de hoge kant kunnen zijn.