Geen korting met nieuwe NS-kaart in avondspits

Het huidige voordeelurenabonnement van de NS is vanaf 1 augustus niet meer verkrijgbaar. Voor bestaande houders verandert er niets. De opvolger biedt geen korting meer in de avondspits, tussen 16.00 en 18.30 uur. Dan gelden de normale tarieven. Momenteel geeft de kaart treinreizigers 40 procent korting als ze na 09.00 uur reizen.

De nieuwe kaart, die Dal Voordeel heet, kost 50 euro per jaar, 5 euro minder dan de huidige voordeelurenkaart. Daarnaast komt de NS met 'Weekend Vrij', waarbij voor 40 euro per maand vrij kan worden gereisd in het weekend en met 40 procent korting in de andere daluren.

Voor 95 euro per maand kan vrij worden gereisd buiten de spits en voor 295 euro per maand kan dat altijd. Ook komt er een Altijd Voordeel-abonnement, dat 20 procent korting geeft in de spitsuren en 40 procent in de daluren. Deze kaart kost 20 euro per maand.

De NS zegt met de nieuwe abonnementen in te spelen op het veranderde reisgedrag en de voorkeuren van klanten. Klanten en consumentenorganisaties zijn intensief betrokken geweest bij de totstandkoming van deze abonnementen, laat de NS weten, en er ligt nu een adviesaanvraag bij de consumentenorganisaties.

Maatschappij voor Beter OV laat weten 'faliekant' tegen het plan te zijn. De reizigersvereniging vindt dat de huidige voordeelurenkaart van maatschappelijk belang is en roept minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen op om in actie te komen.

In de nieuwe concessie, die per 2015 verleend wordt, moet de NS worden gedwongen om voor de kaart dezelfde voorwaarden te laten gelden als nu, vindt de organisatie.

GroenLinks vindt het niet acceptabel dat de NS de tarieven in de avondspits wil verhogen. "Zo jagen we de forensen de auto en de file in ", stelt Kamerlid Ineke van Gent. Zij wil dinsdag van minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) horen of ze de plannen accepteert. De NS moeten verder kijken dan de eigen portemonnee, vindt Van Gent. "De trein speelt een belangrijke rol in het forensenverkeer. Daar passen geen forse prijsverhogingen bij."

Het Kamerlid begrijpt het streven van de NS om reizigers over de dag te spreiden en de treinen buiten de spits voller te krijgen. "Maar dat kan ook anders. Laat de regering eens druk zetten op bedrijven en instellingen om werktijden veel flexibeler te maken. De huidige aanpak is te vrijblijvend, zodat veel mensen vastzitten aan een 9-tot-5-baan."