PS: PVV geprezen om sterkste campagne

De PVV heeft de sterkste campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen van woensdag gevoerd. Dat heeft de jury van de BKB Campagne Award geoordeeld. De SP en de nieuwe partij 50Plus van Jan Nagel kregen een eervolle vermelding.

PVV-leider Geert Wilders haalde de prijs dinsdag zelf op tijdens het door BKB en de Melkweg georganiseerde Feest van de democratie in de Amsterdamse poptempel. De jury van de prijs bestaat uit onder anderen oud-staatssecretaris Jack de Vries (CDA), spindoctor Kay van de Linde en advocaat Hans Anker. Zij waren over het algemeen niet onder de indruk van de gevoerde campagnes voor de provinciale verkiezingen.

Het is de politieke partijen niet gelukt om nieuwe thema's op de agenda te plaatsen, aldus de jury. "We hebben vergeefs gezocht naar slimme interventies die grote electorale verschuivingen hebben veroorzaakt", stelt de jury. Dat dit niet is gelukt, is deels het gevolg van de lage status van de verkiezingen. Daardoor konden de campagnestaven over veel minder middelen beschikken dan bij Tweede Kamerverkiezingen.

De PVV heeft echter nadrukkelijk geïnvesteerd in de doelgroep van oude kiezers, die zich onderscheiden door hun trouwe stembusgang. "Deze strategische keuze van de PVV heeft vorm gekregen in slim gekozen optredens van landelijk partijleider Geert Wilders", oordeelt de jury.

Daarbij heeft de PVV de benijdenswaardige positie van recensent weten te bemachtigen tijdens de campagne. De jury noemt dit 'misschien wel de belangrijkste verdienste van de PVV-campagne'. "Vanuit die recenserende rol heeft Wilders zijn gedoogpartners de maat genomen en opgeroepen om in actie te komen. Het uiteindelijke beeld was dat VVD en CDA moesten volgen."

50Plus is er daarnaast in korte tijd in geslaagd in alle kiesdistricten aan de verkiezingen mee te doen. "Dankzij slim geregisseerde momenten wist de partij herhaaldelijk de aandacht te trekken in de landelijke media", aldus de jury. De SP was daarnaast lokaal goed zichtbaar en wist in de televisiedebatten en via het internet haar punten met voorbereide oneliners goed naar voren te brengen.