Adverteerders willen 'reclameluwe' zaterdag

De bond van adverteerders BVA probeert te bewerkstelligen dat een half jaar lang elke week een 'reclameluwe' dag wordt gehouden. Dat zegt vicevoorzitter van de bond Frenkel Denie in het blad van de reclame- en marketingbranche Adformatie. Denie leidt een projectgroep om het plan werkelijkheid te laten worden.

Het idee zou volgen op het standpunt van de BVA dat er minder maar betere reclame moet komen. Denie stelt dat het zijn droom is dat een half jaar lang de zaterdag reclameluw is. "De BVA steunt me, ik zoek nu een klein groepje adverteerders om te beginnen. Dat zijn de believers, maar iedereen vindt dat het te veel is", aldus de vicevoorzitter in het blad.

Directeur Michel van der Voort van het Nederlandse centrum voor televisiereclame Spot laat in een reactie weten dat de zenders niet warmlopen voor het idee. De discussie zou niet leven bij adverteerders. "In de gesprekken tussen zenders en adverteerders is het belangrijkste onderwerp nog altijd de prijs."