Saab verandert verkoopstructuur

Saab Automobile, onderdeel van Spykers Cars, kondigt dinsdag een verandering aan van de verkoopstructuur, die het bedrijf dichter bij de markt zou moeten brengen.

De autoproducent verdeelt de wereldwijde markt per direct in vier regio's: Amerika's, Scandinavië, Europa en Azië-Pacific, Midden-Oosten en Afrika. Iedere regio krijgt een eigen directeur, die zal opereren vanuit het Zweedse hoofdkantoor van Saab en direct zal rapporteren aan directeur Sales & Aftersales Matthias Seidl.

Volgens Seidl zorgt de nieuwe structuur voor een directe verbinding tussen individuele markten en het hoofdkantoor, kortere communicatielijnen en een effectiever beleidsproces.

Seidl noemt 2011 'extreem belangrijk' voor Saab, omdat het concern nieuwe producten als de Saab 9-4X crossover en de Saab 9-5 SportCombi naar de markt zal brengen. "De nieuwe verkoopstructuur zou ons moeten helpen om de volumekansen die deze nieuwe producten ons bieden optimaal te benutten", aldus Siedl.

Saab is al jaren verlieslatend en verkocht in 2010 31.696 voertuigen. Het bedrijf herhaalde onlangs de verwachting dat het aantal verkochte Saabs dit jaar zal groeien naar 80.000 en volgend jaar naar 120.000. In 2012 rekent de onderneming weer op winstgevendheid.


Saab verandert verkoopstructuur (Foto: Novum)