Lijnbussen steeds sneller vervangen

Lijnbussen worden steeds sneller vervangen. Dat komt door strengere milieu-eisen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek woensdag.

Begin 2002 was een gemiddelde lijnbus nog 9,4 jaar oud. Begin vorig jaar waren de bussen gemiddeld niet ouder dan 5,4 jaar. Sinds 2001 verlenen provincies of stadsregio's concessies aan vervoersbedrijven om het vervoer in de regio te verzorgen.

De vervoerders doen dan een aanbod dat aan bepaalde eisen moet voldoen. Die eisen gaan ook over de te gebruiken bussen. Nieuwe bussen moeten aan strengere emissienormen voldoen.

Nog altijd rijden ongeveer negen van de tien lijnbussen op diesel. Wel stoten de nieuwe bussen minder schadelijke stoffen uit. 6 procent van de bussen rijdt op gas. Het elektrisch rijden wil nog niet echt aanslaan. Minder dan 1 procent van de bussen rijdt op stroom.

Drie kwart daarvan bestaat uit de veertig trolleybussen die in Arnhem rijden. Een nieuwe ontwikkeling is dat niet te noemen. De eerste trolleylijn in Arnhem werd in 1949 geopend. In Groningen reed in 1927 de eerste trolleybus van Nederland.