Consumenten nog vaak ongewenst gebeld

Bij telecomwaakhond OPTA kwamen vorig jaar bijna tienduizend klachten binnen van consumenten die ondanks inschrijving bij het bel-me-niet-register ongewenste verkooptelefoontjes hebben gehad. Dat maakte OPTA dinsdag bekend.

De meeste telefoontjes gaan over telefonie, televisie of energie. Ook geven consumenten aan nog vaak ongewenst gebeld te worden over goede doelen, deelname aan loterijen en abonnementen op tijdschriften en kranten.

De OPTA is ongeveer vijftig onderzoeken gestart naar telemarketingbedrijven die de regels vermoedelijk overtreden. Deze bedrijven zijn verantwoordelijk voor ongeveer 80 procent van de klachten die over ongevraagde telemarketing bij de OPTA binnen zijn gekomen.

Sinds oktober 2009 kunnen mensen die geen verkooptelefoontjes willen ontvangen zich inschrijven op bel-me-niet.nl. Er staan inmiddels ruim 5,6 miljoen telefoonnummers genoteerd.

Telemarketingbedrijven moeten het register raadplegen voor ze gaan bellen. Als consumenten toch worden gebeld kunnen ze hun klacht indienen bij de OPTA.