De partijen CDA, VVD, SP, GroenLinks, PvdA en D66 krijgen vrijdag tijdens het studentenprotest in Den Haag allemaal de ruimte om hun zegje te doen. Dat stelt voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond Sander Breur donderdag in een reactie op beweringen van SP-Kamerleden dat SP-leider Emile Roemer een spreekverbod heeft gekregen voor de demonstratie.
SP-Kamerlid Harry van Bommel liet donderdag via Twitter weten dat PvdA-leider Job Cohen en D66-voorman Alexander Pechtold wel mogen spreken tijdens de demonstratie, maar dat Roemer een spreekverbod heeft gekregen. "Wat een rechtse corpsballencluppies", twitterde hij.
Twee partijen krijgen de mogelijkheid 'los' te spreken, zegt Breur. Vier andere partijen gaan met elkaar in debat. "Elke partij wil wel een fractievoorzitter aan het woord laten en een woordvoerder laten deelnemen aan het debat. Maar we hebben tweeënhalf uur de tijd, langer niet op verzoek van de politie en de NS. En ik kan mij niet voorstellen dat het in het belang is van de studenten dat alle partijen twee keer aan het woord mogen komen."
De SP mag volgens Breur meedoen aan het debat, samen met GroenLinks, CDA en VVD. PvdA en D66 mogen los spreken. De SP stuurt volgens Breur Jasper van Dijk het debat in. "Roemer wil niet het debat in, maar wel los spreken. Maar inhoudelijk is het geen verstandige keus de SP los te laten spreken. Wij willen ze in het debat bezig zien, aangezien ze een andere kijk op de situatie hebben dan andere partijen."
quote:Die durven niet te komen omdat anders mensen misschien op het idee komen om ook hún salaris te korten, omdat ze niet in de Tweede Kamer zitten.
quote:PreciesOp donderdag 20 januari 2011 @ 21:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Laat ze dan óf allemaal het debat in, óf allemaal los spreken. Nu heb je een situatie waarin sommige partijen inderdaad voorgetrokken lijken te worden.
Daarnaast wil ik wel eens horen wat de PVDA te zeggen heeft. Die waren eerst nog voor het afschaffen van de studiebeurs, en nu gaan ze zeker klagen over de bezuinigingen.
quote:En welke studie praten we dan over?Op donderdag 20 januari 2011 @ 21:32 schreef Misan het volgende:
Protesterende studenten, nooit wat van begrepenWaarom protesteren als je in de kroeg kan zitten? Met een paar colleges volgen per jaar heb ik ook gewoon binnen vier jaar mijn studie succesvol afgerond namelijk...
quote:Studenten uit 1990 tellen niet mee.Op donderdag 20 januari 2011 @ 21:32 schreef Misan het volgende:
Protesterende studenten, nooit wat van begrepenWaarom protesteren als je in de kroeg kan zitten? Met een paar colleges volgen per jaar heb ik ook gewoon binnen vier jaar mijn studie succesvol afgerond namelijk...
quote:Hbo flamebaitOp donderdag 20 januari 2011 @ 21:32 schreef Misan het volgende:
Protesterende studenten, nooit wat van begrepenWaarom protesteren als je in de kroeg kan zitten? Met een paar colleges volgen per jaar heb ik ook gewoon binnen vier jaar mijn studie succesvol afgerond namelijk...
quote:toch gek dat dat bij ons op scheikunde nooit lukt. typisch...Op donderdag 20 januari 2011 @ 21:32 schreef Misan het volgende:
Protesterende studenten, nooit wat van begrepenWaarom protesteren als je in de kroeg kan zitten? Met een paar colleges volgen per jaar heb ik ook gewoon binnen vier jaar mijn studie succesvol afgerond namelijk...
quote:Helemaal mee eens. Vroegah toen ik studeerde, was het 20 uur practicum per week. Probeer dan maar eens in de kroeg te zitten.Op donderdag 20 januari 2011 @ 21:43 schreef pzijderv het volgende:
[..]
toch gek dat dat bij ons op scheikunde nooit lukt. typisch...
quote:Je hebt bij InHolland gestudeerd?Op donderdag 20 januari 2011 @ 21:32 schreef Misan het volgende:
Protesterende studenten, nooit wat van begrepenWaarom protesteren als je in de kroeg kan zitten? Met een paar colleges volgen per jaar heb ik ook gewoon binnen vier jaar mijn studie succesvol afgerond namelijk...
quote:MBO'ertjeOp donderdag 20 januari 2011 @ 21:32 schreef Misan het volgende:
Protesterende studenten, nooit wat van begrepenWaarom protesteren als je in de kroeg kan zitten? Met een paar colleges volgen per jaar heb ik ook gewoon binnen vier jaar mijn studie succesvol afgerond namelijk...
quote:Afschaffen studiebeurs is nog steeds een goed idee. Dat levert namelijk geld op dat je kunt investeren in de kwaliteit van het onderwijs. Dan lenen studenten maar de studie bij elkaar, maar dan is er eindelijk eens een keer fatsoenlijk niveau te behalen.Op donderdag 20 januari 2011 @ 21:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Laat ze dan óf allemaal het debat in, óf allemaal los spreken. Nu heb je een situatie waarin sommige partijen inderdaad voorgetrokken lijken te worden. Zo wordt een 'algemene' demonstratie voor het karretje van de partijpolitiek gespannen.
Daarnaast wil ik wel eens horen wat de PVDA te zeggen heeft. Die waren eerst nog voor het afschaffen van de studiebeurs, en nu gaan ze zeker klagen over de bezuinigingen.
quote:obvious HBO-troll is obviousOp donderdag 20 januari 2011 @ 21:32 schreef Misan het volgende:
Protesterende studenten, nooit wat van begrepenWaarom protesteren als je in de kroeg kan zitten? Met een paar colleges volgen per jaar heb ik ook gewoon binnen vier jaar mijn studie succesvol afgerond namelijk...
quote:Tuurlijk, de kwaliteit gaat omhoog van onderwijs dat toch niemand volgt.Op donderdag 20 januari 2011 @ 22:31 schreef Jinglebones het volgende:
[..]
Afschaffen studiebeurs is nog steeds een goed idee. Dat levert namelijk geld op dat je kunt investeren in de kwaliteit van het onderwijs. Dan lenen studenten maar de studie bij elkaar, maar dan is er eindelijk eens een keer fatsoenlijk niveau te behalen.
quote:Tuurlijk, want studenten zijn dom en snappen niet dat een studie een investering is in de toekomst, waar ze best aan mogen bijdragen.Op donderdag 20 januari 2011 @ 22:32 schreef AppieAap het volgende:
[..]
Tuurlijk, de kwaliteit gaat omhoog van onderwijs dat toch niemand volgt.
quote:Dus we moeten eerst investeren in onze toekomst, en vervolgens mogen we meer betalen omdat we zelf hebben geïnvesteerd in onze toekomst? Lijkt me niet eerlijk.Op donderdag 20 januari 2011 @ 22:40 schreef Jinglebones het volgende:
[..]
Tuurlijk, want studenten zijn dom en snappen niet dat een studie een investering is in de toekomst, waar ze best aan mogen bijdragen.
Aanvullende beurs blijft gewoon bestaan, dus er is voor niemand financieel bezwaar om te gaan studeren, zoals dat er nu ook niet is. Het enige verschil is dat studenten wat extra terug moeten betalen als ze afstuderen, maar dat gebeurt naar draagkracht. Overheid betaalt nog steeds 80% van de studie.
Studenten moeten ook maar eens kappen met het idee dat studeren één groot feest is. Het studentenleven hooft niet vermoord te worden zoals de huidige overheid dat wil, maar ik zie elk jaar weer de nieuwe eerstejaars die 10 uur college in de week hebben en dus denken dat ze niks hoeven te doen en dan vervolgens tentamens massaal niet halen wat weer leidt tot uitval en langstudeerders. Geen student die een normale studie doet en geen tijd heeft om te werken voor zijn studie.
Veel betere bezuiniging dan universiteiten dwingen nog eerder hun studenten eruit te trappen of de examens te vergemakkelijken. Basisbeurs eruit levert je jaarlijks meer dan een miljard op die je perfect terug kunt investeren in zaken als goede docenten, want daar is een chronisch gebrek aan.
quote:30000 verdienen bruto en maar 1600 euro aan belasting betalen. Waar woon je?Op donderdag 20 januari 2011 @ 23:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dus we moeten eerst investeren in onze toekomst, en vervolgens mogen we meer betalen omdat we zelf hebben geïnvesteerd in onze toekomst? Lijkt me niet eerlijk.
Laten we eens een rekensommetje maken. Het gemiddelde startsalaris van een WO'er of HBO'er is ongeveer 2500 euro bruto. Dat betekent 30000 jaarlijks. Dat betekent dat ze jaarlijks ca. 1600 euro aan belasting afdragen. Aangenomen dat iedere student 4 jaar studeert met een maximale basisbeurs van 350 euro per maand, kost de basisbeurs per student in totaal 16800 (48x350) euro.
16800/1600=10,5 jaar. Dus de gemiddelde student heeft al zijn kosten terugbetaald binnen 11 jaar. En deze berekeningen zijn allemaal naar beneden afgerond, en het is geheel gebaseerd op het beginnersloon.
Dus opnieuw: waarom moeten we investeren in onze eigen toekomst, om vervolgens meer te moeten betalen omdat we geïnvesteerd hebben?
quote:Juist, dan betalen we 20 jaar terug: de andere 20+ (meest winstgevende) jaren betalen we nog steeds meer dan mensen die niet of minder geïnvesteerd hebben. En dat is puur op basis van binnengebracht salaris.Op donderdag 20 januari 2011 @ 23:20 schreef humberto.tan het volgende:
[..]
Waarom ga je uit van een student van buiten de EER? Of vergeet je voor het gemak even dat het collegegeld zwaar gesubsidieerd is?
quote:Op donderdag 20 januari 2011 @ 23:24 schreef pittig het volgende:
1.600 euro per jaar aan belasting is toch wel heel erg weinig als je 30.000 bruto per jaar hebt.
Het zal iets meer dan 10.000 euro/jaar zijn.
quote:1e schijf is 30% premie en 2% belasting, 2e schijf is 30% premie en 10% belasting. Ik heb de premies dus al niet meegerekend, omdat die technisch gezien in een andere pot gaan dan de belastingen.Op donderdag 20 januari 2011 @ 23:51 schreef JanevM het volgende:
[..]
30000 verdienen bruto en maar 1600 euro aan belasting betalen. Waar woon je?
5% belasting
quote:Die zouden dan namelijk tegen een publiek van studenten moeten gaan spreken, en dan moeten ze allemaal moeilijke woorden gebruiken enzo.
quote:Op donderdag 20 januari 2011 @ 21:12 schreef Nwana-Zeist het volgende:
[..]
Die durven niet te komen omdat anders mensen misschien op het idee komen om ook hún salaris te korten, omdat ze niet in de Tweede Kamer zitten.
quote:Ik heb een persoonlijke hekel aan de plaatselijke fietsenmaker, maar daarom ga ik niet het hele winkelcentrum laten afbreken om van hem af te zijn.Op donderdag 20 januari 2011 @ 22:25 schreef Ivarvw het volgende:
Beste leerlingen en studenten,
Ik ben blij dat jullie opkomen voor iets waar jullie het niet mee eens zijn. Zo ben ik het bijvoorbeeld niet eens met de Islam...![]()
![]()
[afbeelding]