'Digitale gameverkoop gaat winkelverkoop voorbij'

De digitale verkoop van games via online kanalen gaat de winkelverkoop van verpakte games dit jaar voorbij. John Riccitiello, bestuursvoorzitter van game-uitgever Electronic Arts, verwacht dat dit jaar de verkoop van digitale exemplaren van games meer omzet genereert dan de winkelverkoop. Deze voorspelling doet de topman van EA in een interview met de website Industry Gamers.

Door de populariteit van de Appstore voor de iPad en de iPhone raken digitale distributiekanalen als Steam voor de pc of Xbox Live Marketplace voor de Xbox 360 steeds meer ingeburgerd.

Riccitiello denkt dat de digitale verkoop vanzelf een eigen verdienmodel gaat krijgen. Hierbij verwijst hij naar de game Lord of the Rings Online die als gratis spel drie keer zoveel omzet binnenhaalt dan toen de game in de winkel lag. The Lord of the Rings Online werd voorheen gespeeld door spelers die een betaald abonnement hadden afgesloten. Door de game gratis aan te bieden en spelers te laten betalen voor nieuwe gebieden en extra opdrachten is de online game nieuw leven ingeblazen.

Schattingen van het Amerikaanse marktanalysebureau NPD suggereren dat 29 procent van de omzet uit games in de maand december voortkwam uit digitale verkoop. Daarnaast stelt het bureau eerder in 2010 dat veertig procent van de gameverkoop voortkomt uit digitale of tweedehands verkoop.