Treinenuitval door fout in ontwerp

De uitval van dubbeldekstreinen komt mede door een fout in het ontwerp. De fout is gemaakt door NS-ontwerpers, zeggen 'deskundigen' dinsdag in De Telegraaf.

Om lucht aan te zuigen voor de koeling van elektrische systemen wordt normaal een pijp geplaatst die van boven naar beneden door de trein loopt. Dat kost echter een zitplaats, daarom zouden NS-ontwerpers hebben besloten de lucht niet van bovenaf, maar van onderaf aan te zuigen. Een pijp die door de trein loopt is dan niet meer nodig.

Het gevolg is echter dat de koeling ook veel vuil aanzuigt. Dit zou het hele systeem verstoren. Door het vuil moeten volgens de krant filters worden vervangen en bij de oudere treinen moet de hele elektrische installatie worden vernieuwd.

Een kwart van de treinen zou inmiddels dienst weigeren. De NS zegt in de krant niet te weten waardoor veel treinen uitvallen en wijst erop dat het om vrij nieuwe treinen gaat. De producenten moeten volgens de NS daarom maar uitzoeken wat er aan de hand is.