Studenten willen vrije dag voor demonstratie

NederlandOnderwijs • Geschreven door Novum op 10-12-2010 @ 16:08
print 

Studentenorganisaties willen op 21 januari een collegevrije dag, omdat ze dan willen demonstreren op het Malieveld in Den Haag. Vrijdag waren al duizenden studenten op de been in Amsterdam, Utrecht, Wageningen en Nijmegen. Dat het protest plaatsvindt op de verjaardag van staatssecretaris van Onderwijs Halbe Zijlstra (VVD) is ludiek bedoeld.

De Landelijke Kamer van Verenigingen, Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) hebben onder de naam Kenniscrisis hun krachten gebundeld en organiseren het landelijke protest tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs.

De studentenkoepels zijn boos dat het kabinet de studiefinanciering voor de masterfase alleen nog als lening wil verstrekken. Ook zijn ze tegen de stijging van het collegegeld per 1 september met drieduizend euro als de studie meer dan een jaar uitloopt. Deze langstudeerders raken mogelijk ook hun OV-studentenkaart kwijt.

De 'Halbeheffing' treft volgens de studentenkoepels zowel studenten als instellingen, wat de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede komt. Om een zo sterk mogelijk geluid uit te dragen, is het volgens hen wenselijk dat studenten ook roostertechnisch de kans krijgen zich aan te sluiten bij de manifestatie op 21 januari. Tot die tijd worden nog wel lokale acties georganiseerd.


Bron: Novum


Lees ook:

» 10/12 Studenten demonstreren tegen bezuinigingen75
» 08/12 Groot studentenprotest tegen hoog collegegeld 74
» 04/12 Opnieuw studentenprotesten77
» 30/11 [Upd] Foto's: Studentenprotest tegen bezuinigingen op hoger onderwijs13


delen | eKudos nujij

5168 views / 64 reacties
Reacties op dit bericht
64  van 64 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Tijdens de herkansingen, perfect...
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:09 schreef Spezah het volgende:
Tijdens de herkansingen, perfect...
Moet je het maar in 1x goed doen
userIcon
Extra vrije dag is nooit weg
userIcon
We moeten meer dokken als we vertraging op lopen, we moeten extra dokken als we een 2de opleiding willen doen (doorstuderen), en we worden op de studiefinanciering gekort

Goed bezig hoor, overheid!

Ook bezig om flink te bezuinigen op de zorg, zodat mensen niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Maar niet de rijken aanpakken, stel je voor dat zij iets extra moeten inleveren.

Krijg de kanker, overheid. Ik hoop dat wikileaks op de een of andere manier de NL-se regering flink in diskrediet brengt.
userIcon
Ik denk dat 'we' die vrije dag wel krijgen. Voor de onderwijsinstellingen is het net zo belangrijk dat deze belachelijke maatregelen er niet komen.

Iedereen moet inleveren, maar dit is wel érg rigoureus.
Studenten gaan toch vrijwillig naar college? Na je 16e is er toch geen leerplicht? Dus hoezo "vrije dag", dat hoeft helemaal niet aangevraagd te worden. Een student bepaalt ieder dag zelf waar hij aan werkt, of niet.
userIcon
Studenten willen een extra vrij dag.
userIcon
Je kan toch gewoon vrij nemen niemand die er wat van zegt
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:13 schreef mordokania het volgende:
Studenten gaan toch vrijwillig naar college? Na je 16e is er toch geen leerplicht? Dus hoezo "vrije dag", dat hoeft helemaal niet aangevraagd te worden. Een student bepaalt ieder dag zelf waar hij aan werkt, of niet.

Sommige (werk)colleges/practica hebben een aanwezigheidsplicht. Bovendien kunnen sommige studenten het zich niet permitteren om een dag te missen als er die dag belangrijke dingen worden behandeld (lopen ze achterstand op....).
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:13 schreef mordokania het volgende:
Studenten gaan toch vrijwillig naar college? Na je 16e is er toch geen leerplicht? Dus hoezo "vrije dag", dat hoeft helemaal niet aangevraagd te worden. Een student bepaalt ieder dag zelf waar hij aan werkt, of niet.
Maar er zijn wel bepaalde dingen die nou eenmaal af moeten of waarbij aanwezigheid door de docenten verplicht is, waardoor je bij afwezigheid een vak dus misschien niet haalt wat op zijn beurt weer studievertraging op kan leveren
Ik hoop echt met heel m'n hart en ziel dat ons kabinet voor het eerst in tijden nu eens een keer hun EIGEN plan trekken en voor onze belangen opkomen.. en als een VS, een EU of weet ik 't wie het niet eens is met onze plannen, dan hebben ze pech! Maar ik zie daar niks van.

Het begint bijna vervelend en eentonig te worden om zulke zinnen op te schrijven, ze klinken zo cliché, maar aan de politieke keuzes valt eigenlijk maar 1 ding op te maken >> ze kiezen niet voor het NL'se volk en zijn met véééls te veel zaken bezig die voor ons niet direct iets oplevert, sterk nog, wat is direct gewoon geld kost.

Hoezo kennis-economie?? hoezo "double-binding"?

Zie hierover : Nederland heeft helemaal geen tekort, maar wordt juist steeds rijker. De politiek geeft echter meer uit dan ze binnenkrijgt en moet bij bezuinigingen naar zichzelf kijken.

bron: http://opinie.volkskrant.(...)maar_eens_bezuinigen

Volgens mij klopt dat ergens wel.. staan heel goede posts onder dat artikel btw

[ Bericht gewijzigd door Sander_K op vrijdag 10 december 2010 @ 16:36 ]
userIcon
Aanwezigheidsplicht vond ik altijd zo'n onzin. Het gaat er toch om of je je tentamen haalt. Kreeg je als antwoord altijd dat de docent geen les gaat geven voor een lege zaal. Ideaal voor hem toch? Betaald krijgen en niks doen.

Aanwezigheidsplicht heb ik nooit aan meegedaan, maar haalde mijn tentamens wel gewoon. Nooit wat van gehoord.

Verder prima dat de studenten gaan staken voor deze Kenniscrisis.
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:23 schreef Blobje het volgende:
Aanwezigheidsplicht vond ik altijd zo'n onzin. Het gaat er toch om of je je tentamen haalt. Kreeg je als antwoord altijd dat de docent geen les gaat geven voor een lege zaal. Ideaal voor hem toch? Betaald krijgen en niks doen.

Aanwezigheidsplicht heb ik nooit aan meegedaan, maar haalde mijn tentamens wel gewoon. Nooit wat van gehoord.
Dan had je vast een achterlijke school.
ONZIN! vrij om de demonsteren!?!??!?!?! laat ze die dag gaan werken! inplaats van zeiken over kosten?!

Ik krijg toch ook geen vrije dag extra omdat ik dat wil?! het wordt steeds gekker hier, een studie halen in 4jr is goed te doen, alleen als je VEEL feest en niet studeert wanneer t moet doe je er langer over!
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:25 schreef afgelopen het volgende:
[..]


Dan had je vast een achterlijke school.
Dat zeker!
userIcon
''Ook zijn ze tegen de stijging van het collegegeld per 1 september met drieduizend euro als de studie meer dan een jaar uitloopt. Deze langstudeerders raken mogelijk ook hun OV-studentenkaart kwijt.''


Goede rede om gewoon je studie binnen 4 of 5 jaar te halen?

Studeren kost geen klote en je krijgt ook nog gratis vervoer en stufi, als je werkelijk 2x zo lang nodig hebt voor een studie moet je of prioriteiten stellen of je bent traag van begrip.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:23 schreef Blobje het volgende:
Aanwezigheidsplicht vond ik altijd zo'n onzin. Het gaat er toch om of je je tentamen haalt. Kreeg je als antwoord altijd dat de docent geen les gaat geven voor een lege zaal. Ideaal voor hem toch? Betaald krijgen en niks doen.

Aanwezigheidsplicht heb ik nooit aan meegedaan, maar haalde mijn tentamens wel gewoon. Nooit wat van gehoord.

Verder prima dat de studenten gaan staken voor deze Kenniscrisis.
Sommige vakken hebben geen tentamen, maar is je punt gebaseerd op presentaties, werkgroepen, inzet etc.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:31 schreef xibalba het volgende:
[..]


Sommige vakken hebben geen tentamen, maar is je punt gebaseerd op presentaties, werkgroepen, inzet etc.
Ah dat zal dan wel nieuw zijn. Ik werd altijd doodgegooid met tentamens. Presentaties en werkgroepen, het wordt er dan wel makkelijker op.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:30 schreef RobertVH het volgende:
''Ook zijn ze tegen de stijging van het collegegeld per 1 september met drieduizend euro als de studie meer dan een jaar uitloopt. Deze langstudeerders raken mogelijk ook hun OV-studentenkaart kwijt.''


Goede rede om gewoon je studie binnen 4 of 5 jaar te halen?

Studeren kost geen klote en je krijgt ook nog gratis vervoer en stufi, als je werkelijk 2x zo lang nodig hebt voor een studie moet je of prioriteiten stellen of je bent traag van begrip.

http://www.minimaalnominaal.nl/verhalen.php
Gewoon niet naar school gaan ?
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:32 schreef Blobje het volgende:
[..]


Ah dat zal dan wel nieuw zijn. Ik werd altijd doodgegooid met tentamens. Presentaties en werkgroepen, het wordt er dan wel makkelijker op.
Dat zijn vaak de vakken (en dat zijn er niet zoveel hoor) die op die manier beter beoordeeld kunnen worden. Zo is een ethiek vak vaak beter te beoordelen aan de hand van presentaties/discussies en bijvoorbeeld een essay, dan aan de hand van een tentamen.
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:26 schreef bArAbAts het volgende:
ONZIN! vrij om de demonsteren!?!??!?!?! laat ze die dag gaan werken! inplaats van zeiken over kosten?!

Ik krijg toch ook geen vrije dag extra omdat ik dat wil?! het wordt steeds gekker hier, een studie halen in 4jr is goed te doen, alleen als je VEEL feest en niet studeert wanneer t moet doe je er langer over!
Ze krijgen ook geen vrije dag, ze gaan staken. De postbode staken toch ook? Je hebt het recht om te staken in dit land, alleen denk niet in de categorie studenten. Daar doelen ze nu op.
Maar goed, waarom leg ik jou dit uit
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:19 schreef xibalba het volgende:
[..]


Sommige (werk)colleges/practica hebben een aanwezigheidsplicht. Bovendien kunnen sommige studenten het zich niet permitteren om een dag te missen als er die dag belangrijke dingen worden behandeld (lopen ze achterstand op....).
Het leven is keuzes maken! Goed moment om dat aan den lijve te ondervinden, dacht ik zo.
userIcon
Collegevrij ben ik toch wel er moeten tentamens gehaald worden
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:30 schreef RobertVH het volgende:
''Ook zijn ze tegen de stijging van het collegegeld per 1 september met drieduizend euro als de studie meer dan een jaar uitloopt. Deze langstudeerders raken mogelijk ook hun OV-studentenkaart kwijt.''


Goede rede om gewoon je studie binnen 4 of 5 jaar te halen?

Studeren kost geen klote en je krijgt ook nog gratis vervoer en stufi, als je werkelijk 2x zo lang nodig hebt voor een studie moet je of prioriteiten stellen of je bent traag van begrip.
trollen is makkelijk, nadenken niet blijkt wel weer
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:41 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Het leven is keuzes maken! Goed moment om dat aan den lijve te ondervinden, dacht ik zo.
Inderdaad, maar je kunt het natuurlijk altijd eerst proberen anders op te lossen. De universiteiten zijn ook tegen de plannen, dus er is best kans van slagen (de rector magnificus van de RU demonstreerde vandaag gewoon mee).
userIcon
Wat nou demonstreren?
Laat ze eens normaal gaan leren. Stelletje oproerkraaiers die hun stufi gebruiken om te zuipen en te feesten.
Moesten wij vroeger eens flikken.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:11 schreef RickoKun het volgende:
We moeten meer dokken als we vertraging op lopen, we moeten extra dokken als we een 2de opleiding willen doen (doorstuderen), en we worden op de studiefinanciering gekort

Goed bezig hoor, overheid!

Ook bezig om flink te bezuinigen op de zorg, zodat mensen niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Maar niet de rijken aanpakken, stel je voor dat zij iets extra moeten inleveren.

Krijg de kanker, overheid. Ik hoop dat wikileaks op de een of andere manier de NL-se regering flink in diskrediet brengt.
Niks aan toe te voegen!
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:47 schreef LekkerSimpel het volgende:
Wat nou demonstreren?
Laat ze eens normaal gaan leren. Stelletje oproerkraaiers die hun stufi gebruiken om te zuipen en te feesten.
Moesten wij vroeger eens flikken.
Stufi is niet eens genoeg voor de huur (laat staan het collegegeld, boeken, dictaten etc.) Alles wat 'opgezopen' wordt is zelf verdiend (of komt van pappie en mammie).
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:50 schreef xibalba het volgende:
[..]


Stufi is niet eens genoeg voor de huur (laat staan het collegegeld, boeken, dictaten etc.) Alles wat 'opgezopen' wordt is zelf verdiend (of komt van pappie en mammie).
Jij hebt een huur van 750 euro?
userIcon
vervolgens staan er een handjevol mensen op het malieveld en zit de rest in de kroeg
userIcon
Blijf het een lastig verhaal vinden. Ik ben het wel behoorlijk eens met 'RobertVH', maar ik vind het ook oneerlijk dat de mensen uit de verhalen van de link van xibalba moeten boeten voor zaken waar ze totaal niets aan konden doen.

Zou het niet eerlijk zijn om de redenering van RobertVH te volgen, maar dat je een aanvraag kan doen voor vrijstelling in geval van de verhalen uit die link?

M.a.w. je moet gewoon keihard je best doen voor je studie en je zorgt maar dat je het haalt binnen de gestelde termijn. Haal je dat niet en komt dat door 'zwaarwegende externe invloeden', dan kun je uitstel / vrijstelling aanvragen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:55 schreef Silentuz het volgende:
[..]


Jij hebt een huur van 750 euro?
Jij krijgt 750 euro stufi? Want ik kreeg (althans, als ik afgestuurd ben is het een gift) 250 in de maand.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:47 schreef LekkerSimpel het volgende:
Wat nou demonstreren?
Laat ze eens normaal gaan leren. Stelletje oproerkraaiers die hun stufi gebruiken om te zuipen en te feesten.
Moesten wij vroeger eens flikken.
zeker voor een groot deel mee eens, veel studenten (niet allemaal) zijn te lam om te werken naast hun studie en leven van hun stufi en een bijdrage van papsie en mamsie. Niks mis mee, zolang het gewoon kan. Maar ga dan niet lopen piepen als je een bijbaantje moet nemen om je studie te kunnen betalen. Iedereen moet inleveren, dus ook studenten, waarom zouden die een uitzondering moeten zijn?

Ik vind verhoging vanhet collegegeld niet slecht, of lagere stufi, maar beide vind ik dan niet nodig. Langstudeerders mogen naar mijn mening gerust meer betalen, ze kosten tenslotte ook veel meer. In de zomervakantie een goede bijbaan en geen vakantie naar Ibiza en het financiele probleem is ook opgelost voor langstudeerders.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:11 schreef RickoKun het volgende:
We moeten meer dokken als we vertraging op lopen, we moeten extra dokken als we een 2de opleiding willen doen (doorstuderen), en we worden op de studiefinanciering gekort

Goed bezig hoor, overheid!

Ook bezig om flink te bezuinigen op de zorg, zodat mensen niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Maar niet de rijken aanpakken, stel je voor dat zij iets extra moeten inleveren.

Krijg de kanker, overheid. Ik hoop dat wikileaks op de een of andere manier de NL-se regering flink in diskrediet brengt.
Maar de villa subsidie, daar blijven ze van af. Dat is nog eens prio's weten te stellen ! Je 3e huis is immers veel belangrijker dan goed en bereikbaar onderwijs !!!

Dit zeg ik overigens als bezitter van een Utrechtse koopwoning.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 17:08 schreef zyx1981 het volgende:
[..]


Maar de villa subsidie, daar blijven ze van af. Dat is nog eens prio's weten te stellen ! Je 3e huis is immers veel belangrijker dan goed en bereikbaar onderwijs !!!

Dit zeg ik overigens als bezitter van een Utrechtse koopwoning.
Alles om zelf goed te kunnen leven en lekker te kunnen pensioneren, de komende generaties draaien wel op voor de kosten en krijgen een minder leuk leven. Maar agh, er moeten offers gemaakt worden voor het luxe leven van Rutte en Verhagen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:13 schreef mordokania het volgende:
Studenten gaan toch vrijwillig naar college? Na je 16e is er toch geen leerplicht? Dus hoezo "vrije dag", dat hoeft helemaal niet aangevraagd te worden. Een student bepaalt ieder dag zelf waar hij aan werkt, of niet.
Maar er zijn ook wel verplichte zaken zoals practica en werkgroepen, ik kan bijvoorbeeld niet al mijn studiepunten binnen halen als ik ongeoorloofd afwezig ben tijdens een van mijn practica (en ik heb er elke dag wel 1 of 2)
userIcon
Bwwahahahahaa... ik zie mezelf al aankomen bij mijn chef: Ik wil een vrije dag want ik moet demonstreren!

Zal dat tegenvallen als die mensen zichzelf straks tegenkomen in de echte wereld.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 17:01 schreef Jinglebones het volgende:
[..]


Jij krijgt 750 euro stufi? Want ik kreeg (althans, als ik afgestuurd ben is het een gift) 250 in de maand.
Studeren is dan ook niet gratis. en iedereen heeft de mogelijkheid tot bijlenen. Als je ouders betalen is dat fijn, anders moet je lenen en/of werken om rond te komen ja.

Gelukkig kun je als je klaar bent met studeren met je fatsoenlijke baan gewoon de lening terugbetalen. Kan je dat niet, dan wordt hij aan je inkomen getoetst, en uiteindelijk zelfs kwijtgescholden in het extreme geval.

Elke student die niet rond kan komen van stufi/lening doet iets verkeerd wmb. En wonen in het centrum van amsterdam is geen excuus, dan ga je maar wat verder weg wonen, je hebt gratis OV jeweettoch.
userIcon
Luie donders!
userIcon
sinds wanneer vragen studenten vrij om te protesteren
iets met kerstvakantie
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:26 schreef bArAbAts het volgende:
ONZIN! vrij om de demonsteren!?!??!?!?! laat ze die dag gaan werken! inplaats van zeiken over kosten?!

Ik krijg toch ook geen vrije dag extra omdat ik dat wil?! het wordt steeds gekker hier, een studie halen in 4jr is goed te doen, alleen als je VEEL feest en niet studeert wanneer t moet doe je er langer over!
Stakingsrecht?

Oja, EEN studie wel, de andere weer niet. Geen enkele betastudie is te doen in 4 jaar. Of in de 6 die er voor staan. Eerst denken, dan posten in het vervolg graag. Bedankt!
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 17:15 schreef DuvalBrood het volgende:
Bwwahahahahaa... ik zie mezelf al aankomen bij mijn chef: Ik wil een vrije dag want ik moet demonstreren!

Zal dat tegenvallen als die mensen zichzelf straks tegenkomen in de echte wereld.
Kuch je mag gewoon staken hoor als er reden toe is. Als je loon bijvoorbeeld word gehalveerd.... Denken before posten graag
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:47 schreef LekkerSimpel het volgende:
Wat nou demonstreren?
Laat ze eens normaal gaan leren. Stelletje oproerkraaiers die hun stufi gebruiken om te zuipen en te feesten.
Moesten wij vroeger eens flikken.
Gast, er is jou al zo vaak inmiddels in de laaste dagen uitgelegd hoe het zit maar jij hebt zo'n enorm dikke plank hout voor de kop dat je je username heerlijk waar maakt. Ga eens studeren man, dan leer je eens nadenken.

STUFI IS ONVOLDOENDE OM OP TE ZUIPEN
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:55 schreef Silentuz het volgende:
[..]


Jij hebt een huur van 750 euro?
Jij een stufi van 750 euro? Dat is ruk, ik doe een echte studie en krijg maar 265.... En mijn huur is bijna 500
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:26 schreef bArAbAts het volgende:
ONZIN! vrij om de demonsteren!?!??!?!?! laat ze die dag gaan werken! inplaats van zeiken over kosten?!

Ik krijg toch ook geen vrije dag extra omdat ik dat wil?! het wordt steeds gekker hier, een studie halen in 4jr is goed te doen, alleen als je VEEL feest en niet studeert wanneer t moet doe je er langer over!
Een hoop opleidingen duren langer dan 4 jaar en bovendien heb je vertraging lang niet altijd in eigen hand kneus.


Los van deze onzin is het verhogen van studiekosten terwijl studiefinanciering nog op een niveau uit de jaren '80 staat ook niet echt slim te noemen.
Zal best dat een hoop rijkeluiskindjes geld van pa en ma erdoor stoken, maar er zijn zat studenten die op het moment al zwaar bij moeten werken of lenen om uberhaupt te kunnen blijven studeren.
Had zelf tijdens mijn studietijd regelmatig amper geld om nog te eten aan het eind van de maand, en uitgaan deed ik amper. Als je maar ongeveer 400 euro krijgt incl ouderbijdrage en je moet dan huur, levensonderhoud, verzekering en studiekosten ophoesten, dan is een bijbaan al bittere noodzaak. En zelfs dan blijft het passen en meten.
Dus dat onnozel gejank hier dat studenten geld zat hebben... probeer eens af en toe je kop lang genoeg uit je achterste te trekken om de echte wereld een kans te geven door te dringen.

[ Bericht gewijzigd door Nehalem op vrijdag 10 december 2010 @ 17:50 ]
Het moet toch wel mogelijk zijn voor studenten om in al die weken dat ze zomers vrij hebben hun college geld bij elkaar te verdienen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 17:46 schreef the-eye het volgende:
Het moet toch wel mogelijk zijn voor studenten om in al die weken dat ze zomers vrij hebben hun college geld bij elkaar te verdienen.
ja vind ik ook, maar dan hoor je veel studenten dat ze zo ontzettend veel hebben gezopen/gefeest gestudeerd dat ze echt even bij moeten komen van het zware jaar

[ Bericht gewijzigd door babipangang op vrijdag 10 december 2010 @ 17:55 ]
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 17:35 schreef Pine het volgende:
[..]


Jij een stufi van 750 euro? Dat is ruk, ik doe een echte studie en krijg maar 265.... En mijn huur is bijna 500
1. je suggereert dat ik geen echte studie doe? Wat is jouw definitie van een echte studie? en hoe kom je aan de informatie dat ik er wel of niet aan doe?

2. waar woon je dat je 500 euro voor een kamer betaald? Zoals ik al zei: ergens in het centrum van amsterdam is je eigen keuze, je kun er ook gewoon bij werken.
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:11 schreef RickoKun het volgende:
We moeten meer dokken als we vertraging op lopen, we moeten extra dokken als we een 2de opleiding willen doen (doorstuderen), en we worden op de studiefinanciering gekort

Goed bezig hoor, overheid!

Ook bezig om flink te bezuinigen op de zorg, zodat mensen niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Maar niet de rijken aanpakken, stel je voor dat zij iets extra moeten inleveren.

Krijg de kanker, overheid. Ik hoop dat wikileaks op de een of andere manier de NL-se regering flink in diskrediet brengt.
Als je een fatsoenlijke studie volgt behoor je later tot de "rijkere" zou je dan lopen piepen omdat je meer belasting moet betalen?
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 17:35 schreef Pine het volgende:
[..]


Jij een stufi van 750 euro? Dat is ruk, ik doe een echte studie en krijg maar 265.... En mijn huur is bijna 500
Dan leef je boven je stand lijkt me. Leren ze jullie niet dat wat je niet hebt je ook niet uit kunt geven.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 17:07 schreef babipangang het volgende:
[..]


zeker voor een groot deel mee eens, veel studenten (niet allemaal) zijn te lam om te werken naast hun studie en leven van hun stufi en een bijdrage van papsie en mamsie. Niks mis mee, zolang het gewoon kan. Maar ga dan niet lopen piepen als je een bijbaantje moet nemen om je studie te kunnen betalen. Iedereen moet inleveren, dus ook studenten, waarom zouden die een uitzondering moeten zijn?

Ik vind verhoging vanhet collegegeld niet slecht, of lagere stufi, maar beide vind ik dan niet nodig. Langstudeerders mogen naar mijn mening gerust meer betalen, ze kosten tenslotte ook veel meer. In de zomervakantie een goede bijbaan en geen vakantie naar Ibiza en het financiele probleem is ook opgelost voor langstudeerders.
Langstudeerders kosten juist veel minder omdat ze én geen studiefinanciering meer krijgen én minder gebruik maken van het aanbod.
Men ziet ze dus als een soort van melkkoe.
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 18:04 schreef Silentuz het volgende:
[..]


1. je suggereert dat ik geen echte studie doe? Wat is jouw definitie van een echte studie? en hoe kom je aan de informatie dat ik er wel of niet aan doe?

2. waar woon je dat je 500 euro voor een kamer betaald? Zoals ik al zei: ergens in het centrum van amsterdam is je eigen keuze, je kun er ook gewoon bij werken.
In Delft... En ik werk al. in een museum in Den Haag, plus volle dagen op de TU met colleges, practica en huiswerk. En mijn opleiding geeft echt voldoende huiswerk hoor, ik heb geen tijd om in een kroeg te hangen.

Edit: Ik probeer niks te suggereren. Ik bedoel slechts dat mijn stufi 265 is en dus benieuwd ben hoe jij aan 750 komt Ik krijg geen aanvullende beurs en moet gewoon lenen, die tel ik niet als stufi uiteraard. Met echte opleiding bedoel ik niks meer dan dat ik best een zware studie doe en dat als ergens wel stufi tegenover mag staan zijn het de betas wel. Excuses als ik dergelijke suggestie heb gewekt.

[ Bericht gewijzigd door Pine op vrijdag 10 december 2010 @ 19:21 ]
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 17:46 schreef the-eye het volgende:
Het moet toch wel mogelijk zijn voor studenten om in al die weken dat ze zomers vrij hebben hun college geld bij elkaar te verdienen.
Misschien, maar een mens heeft ook vakantie nodig. En vergeet niet, met alleen collegeld ben je er nog niet hoor. Er moet ook gewoon huur betaald worden. Men is verplicht een zorgverzekering te hebben. Boeken zijn ook niet gratis. De supermarkt is ook niet meer zoals vroeger was. Al met al ben ik zeker 900 per maand kwijt aan dat soort dingen, en dan heb ik nog GEEN avond bioscoop of een biertje meegerekend he. Zelfs niet eens in het weekend bij de ouders of schoonouders langs. Inkomsten: 265 stufi, bijbaantje en de rest lenen dus. En de school is ook al niet zo dat alles goed loopt he, dus alle vertraging die een student oploopt is niet perse eigen schuld!!
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:47 schreef LekkerSimpel het volgende:
Wat nou demonstreren?
Laat ze eens normaal gaan leren. Stelletje oproerkraaiers die hun stufi gebruiken om te zuipen en te feesten.
Moesten wij vroeger eens flikken.
Ja... in de jaren 70 en 80 waren jullie inderdaad altijd druk bezig om serieus te studeren, toen gebeurden zaken als 11 jaar met stufi over je studie doen en 5 avonden per week in de kroeg hangen natuurlijk niet
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 18:32 schreef the-eye het volgende:
[..]

Dan leef je boven je stand lijkt me. Leren ze jullie niet dat wat je niet hebt je ook niet uit kunt geven.
Nee, er wordt voornamelijk gezegd dat je studie voor je werk moet gaan en dat je maar moet gaan lenen als je niet rondkomt (wat met de studiefinanciering voor een uitwonende student zelfs niet eens lukt als hij in een kartonnen doos gaat wonen en 4 jaar uit de vuilnisbak eet).
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 17:23 schreef Silentuz het volgende:
[..]


Studeren is dan ook niet gratis. en iedereen heeft de mogelijkheid tot bijlenen. Als je ouders betalen is dat fijn, anders moet je lenen en/of werken om rond te komen ja.

Gelukkig kun je als je klaar bent met studeren met je fatsoenlijke baan gewoon de lening terugbetalen. Kan je dat niet, dan wordt hij aan je inkomen getoetst, en uiteindelijk zelfs kwijtgescholden in het extreme geval.

Elke student die niet rond kan komen van stufi/lening doet iets verkeerd wmb. En wonen in het centrum van amsterdam is geen excuus, dan ga je maar wat verder weg wonen, je hebt gratis OV jeweettoch.
Je reageerde op een mededeling over stufi, niet over wat je ook nog kunt lenen, zijn nogal andere dingen.

Grappig dat je zelf zeurt over mensen die geen aannames moeten doen over wat jij doet, maar je concludeert wel iets over waar andere mensen wonen

Ben het wel met je eens verder hoor, stufi + lening moet al genoeg zijn om rond te komen de eerste 4/5 jaar, meeste studenten krijgen daarnaast geld van hun ouders of een aanvullende beurs en je kunt prima werken naast je studie. Met de huidige regelgeving... zodra je plots 3k per jaar meer moet betalen (of 5k, omdat ik twee bachelors doe en er een eerder afrond dan de ander), dan heb je plots niet meer genoeg aan dat alles bij elkaar opgeteld.
userIcon
Voor mij persoonlijk zou het een uitkomst zijn, ik wil graag gaan demonstreren maar ik heb die dag tentamen. Ik neem aan dat iedereen wel begrijpt dat ik dat niet ga skippen voor zo'n demonstratie.. Anders loop ik straks nog vertraging op, dan heb ik helemaal de poppen aan het dansen
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:13 schreef mordokania het volgende:
Studenten gaan toch vrijwillig naar college? Na je 16e is er toch geen leerplicht? Dus hoezo "vrije dag", dat hoeft helemaal niet aangevraagd te worden. Een student bepaalt ieder dag zelf waar hij aan werkt, of niet.
Als je je studie (heel) serieus neemt, is het wel fijn om te weten dat je mee kunt doen aan de demonstratie zonder colleges te missen. Als ik er iets voor moet missen, ga ik liever niet en volg gewoon mijn college. Zeker als die idiote regels er doorheen komen ...
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 18:49 schreef Pine het volgende:
[..]

Misschien, maar een mens heeft ook vakantie nodig. En vergeet niet, met alleen collegeld ben je er nog niet hoor. Er moet ook gewoon huur betaald worden. Men is verplicht een zorgverzekering te hebben. Boeken zijn ook niet gratis. De supermarkt is ook niet meer zoals vroeger was. Al met al ben ik zeker 900 per maand kwijt aan dat soort dingen, en dan heb ik nog GEEN avond bioscoop of een biertje meegerekend he. Zelfs niet eens in het weekend bij de ouders of schoonouders langs. Inkomsten: 265 stufi, bijbaantje en de rest lenen dus. En de school is ook al niet zo dat alles goed loopt he, dus alle vertraging die een student oploopt is niet perse eigen schuld!!
Welcome to the real world. De werkende klasse moet lenen om een auto te kunnen kopen om naar hun werk te rijden. Moet lenen om een huis te kunnen kopen. Bij hen staat er i.t.t. tot jou geen pot met goud aan het eind van de regenboog.
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 18:32 schreef the-eye het volgende:
[..]

Dan leef je boven je stand lijkt me. Leren ze jullie niet dat wat je niet hebt je ook niet uit kunt geven.
Wellicht kan ook jij eens studeren voor je domme dingen post. Leg mij eens uit waar ik meer geld vandaan moet toveren? De huurbaas (duwo) geeft geen korting hoor, het collegeld word niet minder en bij de supermarkt (C1000) hoef ik ook niet aan te komen met een verzoek om 50% korting. Loonsverhoging van 400% zit er ook niet in dit jaar.....
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 21:26 schreef the-eye het volgende:
[..]

Welcome to the real world. De werkende klasse moet lenen om een auto te kunnen kopen om naar hun werk te rijden. Moet lenen om een huis te kunnen kopen. Bij hen staat er i.t.t. tot jou geen pot met goud aan het eind van de regenboog.
Pot met goud? Alsof iedere student later CEO word van een multinational. Ik zal gewoon iets meer verdienen dan modaal, niets bijzonders hoor. Ik zal ook gewoon moeten lenen voor een huis. Een auto niet, maar ik koop dan geen dure autos.... En dan moet ik nog meer belasting betalen om die zogenaamde werkende klasse straks met pensioen te sturen. Voor wat hoort wat!
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 @ 16:13 schreef mordokania het volgende:
Studenten gaan toch vrijwillig naar college? Na je 16e is er toch geen leerplicht? Dus hoezo "vrije dag", dat hoeft helemaal niet aangevraagd te worden. Een student bepaalt ieder dag zelf waar hij aan werkt, of niet.
DIt is incorrect. 'Nieuwe' regelingen voor eerste jaars bijvoorbeeld met een 80% aanwezigheidsregeling bij alle colleges. Ook in het HBO heb je vaak een aanwezigheidsplicht voor bepaalde courses.
64  van 64 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 10/12 Studenten demonstreren tegen bezuinigingen75
» 08/12 Groot studentenprotest tegen hoog collegegeld 74
» 04/12 Opnieuw studentenprotesten77
» 30/11 [Upd] Foto's: Studentenprotest tegen bezuinigingen op hoger onderwijs13


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden