Electronic Arts kapt met licentiespellen

Electronic Arts' keuze om geen filmgames meer uit te geven, berust op een logische en aannemelijke beargumentie. Te weinig creatieve mogelijkheden en de hoeveelheid geld die erin geïnvesteerd moet worden, maken het voor de voormalig koning der licentiespellen niet meer aantrekkelijk om met deze 'stervende markt' mee te doen.

Dat zegt EA Games-label directeur Frank Gibeau. De creatieve restricties kosten haast meer energie om aan te voldoen, dan dat er zelf een concept zou worden verzonnen. Buiten dat bieden eigen franchises vaak meer potentie om nog eens een vervolg te maken.

"If you want to make a hit, you have to give a game time to get to quality", zegt Gibeau tegen Develop. "The days of licensed-based, 75-rated games copies are dead like the dinosaur." 

Gibeau spreekt ook nog over de James Bond-licentie, die nu bij Activision ligt. "We dumped that licence because we felt like we needed to own more intellectual property, and we don't like where James Bond is going with all the creative limitations on it."

"Considering the total amount of money we have to spend on those types of James Bond games, and the total amount of man-hours we had to put into them, we thought; hell, let's work on our own IP."

Hij voegt daar nog een vraag aan toe. "The guys who made James Bond games for us, well yeah, they went on and made Dead Space. And look where we are now; what would you rather publish, retail and play - the latest James Bond or Dead Space 2?"