Zware boete Pinkpop om buitenlandse vrijwilligers

NederlandMuziek • Geschreven door Novum op 24-11-2010 @ 10:48
print 

Pinkpop heeft een boete van 48.000 euro gekregen omdat het festival vorig jaar twee buitenlandse vrijwilligers heeft ingezet. Voor de studenten uit Mexico en Bulgarije was geen werkvergunning aangevraagd. Organisator Jan Smeets vindt de boete onredelijk en stapt woensdag met een petitie naar de Tweede Kamer, schrijft dagblad Metro.

Smeets spreekt van een 'kronkel in de wet' en hoopt met de petitie het geld terug te krijgen. "Bij arbeiders zou je nog kunnen zeggen dat het gaat om het verdringen van arbeidsplaatsen voor mensen die wel een werkvergunning hebben", legt Smeets in de krant uit.

In theorie kan hij voor zijn vrijwilligers ook werkvergunningen aanvragen, maar in de praktijk niet. "Die moet je per werknemer drie maanden van tevoren aanvragen en de afhandeling duurt minstens een jaar", legt hij uit.

Smeets wil met zijn gang naar Den Haag ook een schone lei halen. "Ik heb een kast vol onderscheidingen en wil dit niet op mijn kerfstok hebben. Ik heb niks gedaan." CDA-Kamerlid Eddy van Hijum kondigt aan opheldering te vragen bij minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Henk Kamp (VVD).


Pinkpop krijgt boete voor inzet buitenlandse vrijwilligers (Foto: Novum)


Bron: Novum


Lees ook:

» 21/10 Pinkpopbaas ontkent komst Alter Bridge36
» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3


delen | eKudos nujij

11360 views / 61 reacties
Waardering    
User-waardering    
Aantal stemmen    78
Positie in chart21 » bekijk volledige lijst
Reacties op dit bericht
50  van 61 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
quote:
Smeets wil met zijn gang naar Den Haag ook een schone lei halen. "Ik heb een kast vol onderscheidingen en wil dit niet op mijn kerfstok hebben. Ik heb niks gedaan."
Onderscheidingen hebben zegt niets over het feit of je al dan niet iets verkeerds hebt gedaan.
Arbeidsinspectie legt altijd graag boetes op, stelletje overijverige mannetjes die de hele dag niets beters te doen hebben.
userIcon
48.000 boete voor 2 vrijwilligers vind ik ook wel erg veel
het zijn toch vrijwilligers?
Mooi he die kapiatlistische controlewereld waarin je je tegenwoordig al moet verantwoorden en gestraft wordt voor iets dat je vrijwillig doet.

Ja want vrijwillig is slecht voor de economie (lees: slecht voor de zakkenvullers die overal geld aan willen verdienen met liest zoveel mogelijk winst en waarbij het over lijken gaan allerminst geschuwd wordt).

Jan Smeets heeft gelijk, alhoewel hijzelf inmiddels ook verworden is tot een controlefreak. Dat zie je al aan de manier hoe hij Pinkpop organiseert (en ik kan het weten want ik ga al sinds 1993 onafgebroken (muv 2005) naar Pinkpop, waarvan ik er 10 jaar heb gewerkt op Pinkpop).
userIcon
Wat kinderachtig zeg. Zoals die Smeets al zegt, het is niet alsof ze werkplekken inpikken.

De meest logische manier om dit te voorkomen is door de aanvraagprocedure stevig in te korten. Voor vrijwilligers lijkt me niet meer dan een 'ter kennisgeving' nodig. Maar ja, de overheid en zaken versimpelen...
userIcon
en terecht, er zijn genoeg NL'ers te vinden die tijdens PP willen werken/vrijwilligen. Daar hoef je niet meteen weer een aardbeiplukker voor van het veld te trekken.
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 10:54 schreef TrippleR het volgende:
... blaat...
Ook Jan Smeets staat niet boven de wet, en heeft zich simpel aan de wetgeving te houden.
userIcon
Wat een belachelijke onzin. Het is misschien op dit moment volgens de wet illegaal maar dan nog staat de boete niet in verhouding tot de schade. ALs die er al is.
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 10:49 schreef Iridal het volgende:

[..]


Onderscheidingen hebben zegt niets over het feit of je al dan niet iets verkeerds hebt gedaan.
Zie Bernhard
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:01 schreef Iridal het volgende:
[..]


Ook Jan Smeets staat niet boven de wet, en heeft zich simpel aan de wetgeving te houden.
Een wet behoort een doel te hebben, als het doel de wet in stand houden is, dan is er iets mis mee...
userIcon
Treurig, ga is in de bouw kijken. Het ambtenaren volk gaat liever naar een festival.
Boete, prima. Maar zo'n bedrag? Dat is buiten proporties.
Nederland geeft buitenlanders liever een royale uitkering voor het niets doen! Crimineel gedrag dan in veel gevallen (uitgezonderd deze mexicaan en Bulgaar)
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 10:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wat kinderachtig zeg. Zoals die Smeets al zegt, het is niet alsof ze werkplekken inpikken.

De meest logische manier om dit te voorkomen is door de aanvraagprocedure stevig in te korten. Voor vrijwilligers lijkt me niet meer dan een 'ter kennisgeving' nodig. Maar ja, de overheid en zaken versimpelen...
Helemaal mee eens.
userIcon
Wat een onzin weer... Ben 't helemaal met Smeets eens
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 10:56 schreef FUFR het volgende:
en terecht, er zijn genoeg NL'ers te vinden die tijdens PP willen werken/vrijwilligen. Daar hoef je niet meteen weer een aardbeiplukker voor van het veld te trekken.
het kan ook gewoon een student zijn die hier in NL studeert...?
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 10:53 schreef Mytho het volgende:
het zijn toch vrijwilligers?
Iedereen die op Pinkpop "vrijwilliger"is geweest weet ook dat veel werkzaamheden zwart betaald worden. Toen ik 16 jaar was heb ik daar troep tussen de tentjes staan op te ruimen onder het mom van ik ben vrijwilliger maar ik kreeg gewoon (toen) 10 gulden per uur zwart betaald. En daar leunt Pinkpop sterk op, de zwartwerkers
Dus bij het opzetten van zo'n onzinnige domino day moet eerst zo'n haffel papier winkel worden bijgehouden. Zie het nut er niet van in.
Plus schandalig hoge boete.
Worden zo wel heel dure vrijwilligers.

Ach belasting verhoging levert zo te zien nog niet genoeg op
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:01 schreef Iridal het volgende:
[..]

Ook Jan Smeets staat niet boven de wet, en heeft zich simpel aan de wetgeving te houden.
Wetgeving is niet zaligmakend. Wetgeving kan zijn ingevoerd voor een doel maar voorbijgaan aan andere zaken. Dat kun je aanhangig maken waardoor de wet kan worden aangepast of misschien zelfs geheel geschrapt. Wetgeving moet worden gedragen door de samenleving en door de volksvertegenwoordigers, anders heeft de wetgeving stomweg geen zin.

Nu blijk je dus ook al geen buitenlandse vrijwilligers mogen aannemen. Dus, als ik als vrijwilliger in Frankrijk een weekje meedraai als vrijwilliger bij jeugd snowboard wedstrijden dan zou dat misschien niet eens mogen? En, als ik vanuit Nederland een jeugdkamp organiseer in het buitenland, welke nationaliteit moeten die vrijwilligers dan hebben in dat jeugdkamp?

Smeets heeft gewoon gelijk, dit is een rare kronkel in de wetgeving. Vreemd dat de arbeidsinspectie gewoon regeltjes toepast zonder nadenken.

quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 10:56 schreef FUFR het volgende:
en terecht, er zijn genoeg NL'ers te vinden die tijdens PP willen werken/vrijwilligen. Daar hoef je niet meteen weer een aardbeiplukker voor van het veld te trekken.
Onzin. Vrijwilligers vind je niet zo makkelijk meer - althans, ik heb best moeite om vrijwilligers voor projecten te vinden. Maar als jij nog een paar blikken goede vrijwilligers hebt?
Daarnaat, een aardbeiplukker krijg je er niet voor want aardbeiplukken = betaald werk en PP = onbetaald vrijwilligerswerk.
man JeMoeder (Moderator / Redactie Frontpage) 24-11-2010 @ 11:16 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:13 schreef stuwie het volgende:
Dus bij het opzetten van zo'n onzinnige domino day moet eerst zo'n haffel papier winkel worden bijgehouden. Zie het nut er niet van in.
Plus schandalig hoge boete.
Worden zo wel heel dure vrijwilligers.

Ach belasting verhoging levert zo te zien nog niet genoeg op
Ik begrijp uit jouw reactie dat jij Polen, Bulgaren, Roemenen, Albanezen, Serven, Kroaten, Bosniërs hier gewoon aan het werk wilt zien zonder vergunning?
Beetje jammer dit, als ze zich nu bezig gaan houden met de echte misstanden die er zijn in de werkende wereld (Nederland). In plaats van proberen "een voorbeeld te stellen" bij een grote naam als Pinkpop waar het om vrijwilligers gaat (die werken niet, die doen iets wat ze leuk vinden zonder vergoeding (meestal)).

Laat die arbeidsinspectie maar eens positief in het nieuws komen en wat doen over die stukslonen bij de concurrenten van de TNT ofzo.
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:16 schreef JeMoeder het volgende:
[..]

Ik begrijp uit jouw reactie dat jij Polen, Bulgaren, Roemenen, Albanezen, Serven, Kroaten, Bosniërs hier gewoon aan het werk wilt zien zonder vergunning?
Zolang ze gratis werken zie ik geen probleem.
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:16 schreef JeMoeder het volgende:
[..]

Ik begrijp uit jouw reactie dat jij Polen, Bulgaren, Roemenen, Albanezen, Serven, Kroaten, Bosniërs hier gewoon aan het werk wilt zien zonder vergunning?
Vrijwilligers werk!!!
Jij snapt niet echt wel.
man JeMoeder (Moderator / Redactie Frontpage) 24-11-2010 @ 11:20 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:20 schreef stuwie het volgende:
[..]


Vrijwilligers werk!!!
Jij snapt niet echt wel.
Ik snap niet echt wel idd.
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:07 schreef Rustiq het volgende:
[..]


Die somerense hoerin met die aspergestekers. petje af voor arbeidsinspectie. Mensen die een probleem hebben met die inspecteurs zijn óf malafide werkgevers, óf arbeidskrachten zonder opleiding. Welke ben jij?
En wat heeft dit te maken met vrijwilligers werk??
man JeMoeder (Moderator / Redactie Frontpage) 24-11-2010 @ 11:21 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:18 schreef Tits.or.GTFO het volgende:
[..]

Zolang ze gratis werken zie ik geen probleem.
Je bent dan wel 'in dienst'. Maakt niet uit of je er wel of geen centen mee verdient. Die vergunning is trouwens zo aangevraagd, snap niet waarom ze het voor 2 studenten verzaakt hebben.
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:01 schreef Iridal het volgende:
[..]


Ook Jan Smeets staat niet boven de wet, en heeft zich simpel aan de wetgeving te houden.
En wetten dienen veranderd te worden als ze te belachelijk voor woorden zijn en geen enkel doel dienen!!
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]

Ik snap niet echt wel idd.
Ok komma vergeten.
Jij snapt niet echt, Wel?
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:21 schreef JeMoeder het volgende:
[..]

Je bent dan wel 'in dienst'. Maakt niet uit of je er wel of geen centen mee verdient. Die vergunning is trouwens zo aangevraagd, snap niet waarom ze het voor 2 studenten verzaakt hebben.
Dan heb je het artikel niet goed gelezen. Je schijnt er meer dan 15 maanden mee bezig te zijn, voor je het krijgt.
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]

Ik snap niet echt wel idd.
Dat hij de Nederlandse taal niet machtig is, wil niet zeggen dat jouw post wél ergens op slaat...
userIcon
Ik denk dat er in bovenstaande bericht te weinig informatie staat om tot een goede conclusie te komen. Waren het bijvoorbeeld studenten dan zou het IMHO geen probleem moeten zijn. Verders zijn de inspecteurs van de arbeidsinspectie lutsers ook al is het de wet. Podiumkunsten worden al hard aangepakt vanuit de politiek en dit hoeft er niet ook nog eens bij te komen.
Wat een gel*l weer zeg, NL'se regelgeving -voor zover al niet het geval- wordt steeds dommer en krommer
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:23 schreef Stefkuh het volgende:
[..]

Dat hij de Nederlandse taal niet machtig is, wil niet zeggen dat jouw post wél ergens op slaat...
En dat jij zo'n regelnicht bent die het liefste zoveel mogelijk regeltjes en wetten wil, kan ik ook niets aan doen.

Om dan maar met een typ fout te komen is treurig
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:14 schreef blieb het volgende:
[..]


Wetgeving is niet zaligmakend. Wetgeving kan zijn ingevoerd voor een doel maar voorbijgaan aan andere zaken. Dat kun je aanhangig maken waardoor de wet kan worden aangepast of misschien zelfs geheel geschrapt. Wetgeving moet worden gedragen door de samenleving en door de volksvertegenwoordigers, anders heeft de wetgeving stomweg geen zin.
Dan nog heeft het geen zin de gemaakte wet te overtreden domweg omdat je het met die wetgeving niet eens bent. Er zijn andere manieren te verzinnen om je ongenoegen duidelijk te maken.
Overtreden van de wet is daar niet een van.

quote:

Nu blijk je dus ook al geen buitenlandse vrijwilligers mogen aannemen. Dus, als ik als vrijwilliger in Frankrijk een weekje meedraai als vrijwilliger bij jeugd snowboard wedstrijden dan zou dat misschien niet eens mogen? En, als ik vanuit Nederland een jeugdkamp organiseer in het buitenland, welke nationaliteit moeten die vrijwilligers dan hebben in dat jeugdkamp?
Wetgeving geeft duidelijk aan dat je eerst in Nederland de mensen dient te werven alvorens je in het buitenland gaat kijken.

Overigens is de boete van de overtreding ¤ 8.000 per geval, dus waar deze ¤ 48.000 op gebaseerd is, is mij ook een raadsel.
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:21 schreef JeMoeder het volgende:
[..]

Je bent dan wel 'in dienst'. Maakt niet uit of je er wel of geen centen mee verdient. Die vergunning is trouwens zo aangevraagd, snap niet waarom ze het voor 2 studenten verzaakt hebben.
Laksheid, vergeten, geen zin... zoiets zal het wel zijn.
userIcon
Wat overdreven die boete, belachelijke regelzucht van de overheid.
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:33 schreef Iridal het volgende:
[..]


Dan nog heeft het geen zin de gemaakte wet te overtreden domweg omdat je het met die wetgeving niet eens bent. Er zijn andere manieren te verzinnen om je ongenoegen duidelijk te maken.
Overtreden van de wet is daar niet een van.

[..]


Wetgeving geeft duidelijk aan dat je eerst in Nederland de mensen dient te werven alvorens je in het buitenland gaat kijken.

Overigens is de boete van de overtreding ? 8.000 per geval, dus waar deze ? 48.000 op gebaseerd is, is mij ook een raadsel.
De rest van de boete was voor de takkeherrie die tijdens het popfestival werd geproduceeerd.
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:23 schreef Stefkuh het volgende:
[..]

Dat hij de Nederlandse taal niet machtig is, wil niet zeggen dat jouw post wél ergens op slaat...
Sorry was voor die andere bedoeld.
En Nederlandse taal wel machtig, maar ja beetje Last van dyslectie.
Lees je makkelijk over fouten heen.
Bij een normale studentenvisum zit in nederland de mogelijkheid 10 uur per week te werken. De arbeidsinspectie heeft zeker hun MVV niet gelezen?
mensen die werken als vrijwilligers zonder betaald te krijgen beboeten

terwijl anderen betaald krijgen om niks te doen


zelfs hun uitkeringen kunnen meenemen naar het buitenland

http://www.uwv.nl/Interna(...)n_uitkering_mee.aspx
userIcon
denk je goedkoop uit te zijn ben je alsnog duurder uit mehehee
Regels zijn regels meneer Smeets!
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:49 schreef devl1nsect het volgende:
Regels zijn regels meneer Smeets!
Dat wil niet zeggen dat alle regels per definitie goede regels zijn. Deze lijkt me vrij overbodig.
userIcon
quote:
Op woensdag 24 november 2010 @ 11:44 schreef Mytho het volgende:
mensen die werken als vrijwilligers zonder betaald te krijgen beboeten

terwijl anderen betaald krijgen om niks te doen
wat een onzin dat Smeets hiervoor zoveel moet betalen... zoals gezegd, het zijn toch vrijwilligers en niet onder dwang ofzo...
userIcon
altijd die buitenlanders weer die de zaak verpesten he?
Wat een ontzettend kinderachtige actie zeg.
userIcon
Geert twijfelt, kies hij voor zijn Limburgs hart of voor zijn politieke standpunt.
50  van 61 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 21/10 Pinkpopbaas ontkent komst Alter Bridge36
» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden