'Albert Heijn presteert beter dan concurrentie'

Albert Heijn presteert in Nederland in alle opzichten beter dan de concurrentie, zegt chief executive John Rishton van Koninklijke Ahold nv donderdag in een toelichting op de derdekwartaalcijfers.

"We hebben in volumes, marges, winst en identieke omzet beter gepresteerd dan de markt gemiddeld", zei Rishton tijdens een telefonische conferentie met journalisten.

De CEO zei ook dat Ahold de markt in de VS vanwege de terughoudendheid van de consument 'zeker niet ziet verbeteren', maar wel inflatie ziet terugkomen. Rishton vulde aan dat winkelsluitingen van de concurrentie in de VS Ahold helpen om volumes en marktaandeel te laten toenemen.

Rishton zei verder dat Ahold nog steeds werkt aan de introductie van Albert Heijn in België. Hij wilde niet ingaan op speculaties dat Ahold interesse zou hebben om Hema over te nemen van investeringsmaatschappij Lion Capital.

Hij gaf aan dat Ahold zijn sterke kaspositie van 2,4 miljard euro zal blijven gebruiken voor aflossing van schulden, uitkering aan aandeelhouders en voor acquisities 'als zich een goede kans voordoet op de juiste tijd tegen de juiste prijs'.

Ahold maakte donderdag voorbeurs over het derde kwartaal een 10,8 procent hogere omzet van 6,7 miljard euro bekend, met een omzetstijging van 4,8 procent in de VS, onder meer door de acquisitie van Ukrop. In Nederland steeg de omzet met 4,5 procent.

"De economische omgeving blijft uitdagend, met terughoudendheid bij consumenten en aanhoudend felle concurrentie, vooral in de VS", zei Rishton.