Twitter en Hyves concurreren met makelaars

Sociale media zoals Hyves en Twitter worden steeds vaker ingezet om een huis te verkopen. De makelaar heeft het nakijken, schrijft het Financieele Dagblad dinsdag.

Via huizentweets.nl kan iedereen die van zijn huis af wil gratis een advertentie zetten via huizentweets.nl. De website beheert 250 twitteraccounts, waarbij elk account een regio vertegenwoordigt. De advertenties die via Twitter worden geplaatst worden aangevuld met de huizen die op Funda, Jaap en andere sites staan. Oprichter André van Eerden zegt in de krant dat hij er niets aan verdient.

Ook via Hyves kunnen huizen worden verkocht. "Dat geeft een grotere betrouwbaarheid", zet een woordvoerder in de krant. "Je kunt zien of de aanbieder van een huis bevriend is met iemand die jij weer kent."

Beroepsorganisatie Vastgoedpro staat volgens de krant niet te juichen bij deze ontwikkelingen. "Het is niet verstandig om zonder makelaar een huis te kopen", zegt een woordvoerder. "Dan mis je toch een deskundige adviseur."

De organisatie denkt dat makelaars zich door dit soort ontwikkelingen meer moet gaan richten op het geven van advies. Ook kunnen ze niet meer een huisje op funda zetten 'om vervolgens achterover te leunen'. Verder zou het een goed idee zijn voor makelaars om zich te specialiseren. Zo is er een die zich richt op homoseksuelen. Daarnaast kunnen makelaars ook zelf een twitteraccount aanmaken.

De Nederlandse Vereniging van Makelaars zegt de sociale media niet als een bedreiging voor het vak te zien. "Het is eigenlijk niets nieuws. Vroeger hing je een briefje op bij de voetbalclub", zegt een woordvoerder.