Scholieren leren liever vanuit de praktijk

Twee derde van de havisten en vwo'ers uit de bovenbouw leert liever in de praktijk dan instructies te lezen of theoretische lessen te volgen. Ook wil zestig procent van de leerlingen meer afwisseling in het lesprogramma. Dat blijkt uit onderzoek onder bijna tweeduizend leerlingen in de hoogste klassen van het havo en vwo.

Volgens onderzoekers van innovatiecentrum Hiteq blijkt dat scholieren lange lappen lesstof niet weg krijgen. Ze willen liever proefjes doen en geven de voorkeur aan beeldinformatie. Van de havisten geeft iets minder dan een vijfde aan lezen moeilijk te vinden. Dat is evenveel als bij vmbo'ers en mbo'ers.

Ruim vier op de tien leerlingen verveelt zich op school en zes op de tien vindt de lessen saai. Jongens vinden dit vaker dan meisjes. Bijna zeventig procent van de leerlingen vindt dat ze nutteloze dingen moeten leren en weet niet wat ze in de praktijk aan hun leerstof hebben.