Geen toezicht haltebepaling OV-chipkaart

Er bestaat geen enkel toezicht op de juistheid van het afrekenen op tram en bus met de OV-chipkaart. Het belangrijkste onderdeel daarvan, de plaatsbepaling van het voertuig, zodat de juiste halte wordt in- of uitgecheckt 'vindt plaats buiten het OV-chipkaartsysteem en valt derhalve buiten de scope van de certificering door Trans Link Systems'.

Dat schrijft de overkoepelende chipkaartorganisatie aan reizigersorganisatie de Maatschappij Voor Beter OV. "Het certificeren zegt niets over de inhoudelijke juistheid van de halte-informatie." Het IJkwezen heeft al eerder aan de reizigersorganisatie laten weten dat het de apparatuur niet kan ijken.

De belangenorganisatie vindt het onaanvaardbaar dat juist het belangrijkste onderdeel van de OV-chipkaart, namelijk het bepalen van de juiste halte voor het in rekening brengen van de kilometerprijs, door niemand wordt gecertificeerd. Niet door De Nederlandsche Bank, niet door het IJkwezen en zelfs niet door TLS. "Niet te geloven dat dit anno 2010 wordt geaccepteerd," aldus Voor Beter OV,  "Hier is sprake van de OV-chipkaartkafka."
 
"Er zit maar één ding op: afschaffen van de OV-chipkaart en onmiddellijke herinvoering van de strippenkaart in de regio’s waar deze al was afgeschaft. Strippenkaarten zijn eenvoudig te drukken en de stempels van de chauffeurs en conducteurs liggen ongetwijfeld nog in de keukenla. De chipkaart is gedegradeerd tot een onbetrouwbaar betaalmiddel met een onherstelbaar beschadigd imago. Van het beloofde eerlijker afrekenen komt niets terecht en van een naadloze overstap met de chipkaart van de stadstram en -bus op de trein is toch al geen sprake, dus er is niets verloren."