Nieuwe GeForce GPU / Unreal engine

Niet iedereen heeft zich aan de NDA (Non Disclosure Agreement) gehouden, waardoor al op enkele plaatsen meer informatie te vinden was, maar sinds gisteren mochten de details, foto's en benchmarks van de nieuwe grafische processor van nVidia, de NV40, eindelijk online. Tientallen sites publiceerden daarop hun ervaringen met de chip die ervoor moet zorgen dat nVidia de performancekroon van ATI terugpakt.

Nieuw

De NV40 is ontworpen om volledige ondersteuning te bieden aan pixel- en vertex shader 3.0. Dit houdt in dat speciale effecten in games nog veel complexer, en dus mooier, kunnen worden gemaakt. Zo worden effecten als rondvliegende deeltjes bij explosies en stof (wapperende vlaggen, kleding enz.) mogelijk, en kan een heel bos gegenereerd worden met behulp van het model van een enkele boom, waarbij ervoor kan worden gezorgd dat iedere boom er net iets anders uitziet.

Ook nieuw in de NV40 is een andere manier van Anti-aliasing, waardoor de beeldkwaliteit verbeterd wordt. Ook kan door een nieuwe techniek de reactie van het menselijk oog worden nagebootst, waardoor belichting zeer natuurlijk overkomt. Tenslotte heeft de NV40 een programmeerbare videoprocessor, die op dit moment MPEG1, MPEG2 en WMV9 ondersteunt, maar ook ingezet zou kunnen worden voor andere formaten.

Performance / Unreal 3.0

De performance van de GeForce 6800 Ultra, de eerste kaart met de NV40 processor, liegt er niet om. Met gemak zet de kaart, die lager geklokt is dan de GeForce FX 5950 Ultra en de Radeon 9800 XT, twee keer zo hoge framerates neer. Op dit moment is er daardoor geen enkel spel dat de performance van de videokaart volledig benut.


Tijdens de presentatie van deze nieuwe videokaart werd ook een demonstratie gegeven van de nieuwe Unreal 3.0 engine. Deze engine is vele malen krachtiger, gedetailleerder en veelzijdiger dan de engine die nu wordt gebruikt in Unreal Tournament 2004. Een dappere filmer maakte beelden van de engine die op diverse plaatsen op internet te vinden zijn (hier, hier en hier).