2010 op weg om warmste jaar ooit te evenaren

Internationaal • 16-09-2010 @ 06:46 •  Redactie
print 

Het jaar 2010 is op weg om wereldwijd het warmste jaar ooit te evenaren. De gemiddelde temperatuur in de eerste acht maanden komt overeen met het record voor dezelfde periode in 1998, verklaarde het US National Climatic Data Center woensdag.

De land- en oceaantemperaturen waren wereldwijd gemiddeld 14,7 graden Celsius. Dat is 0,67 graden boven het gemiddelde voor de twintigste eeuw. De meeste delen van de planeet waren dit jaar bovengemiddeld warm. Uitschieters waren Oost-Europa, Oost-Canada en delen van Oost-Azië. Daarentegen waren Australië, Rusland en het zuiden van Zuid-Amerika juist koeler dan normaal.

Tegelijk blijkt er vorige week zeldzaam veel Noordpoolijs te zijn gesmolten. Er was 'nog maar' 4,76 miljoen vierkante kilometer over. Alleen in 2007 en 2008 daalde de oppervlakte met ijs tot onder de 5 miljoen vierkante kilometer, meldde het US National Snow and Ice Data Center.

2010 op weg om warmste jaar ooit te evenaren
2010 op weg om warmste jaar ooit te evenaren (Foto: ANP)


Bron: ANP


13933 views / 69 reacties
Reacties op dit bericht
69  van 69 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Helaas is Nederland net n van de uitzonderingen op deze regel...
userIcon
Het is fokking koud! Vorig jaar was het rond deze tijd 30 graden Toen hadden we een fijne nazomer..
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 06:49 schreef Aardbeikwark het volgende:
Het is fokking koud! Vorig jaar was het rond deze tijd 30 graden Toen hadden we een fijne nazomer..
* OneLoveMassive wil zelf ook een mooie nazomer. Vandaag misschien?
userIcon
Heeft Marc Putto toch nog een beetje gelijk gekregen.

Ook al zat hij er voor de maanD Augustus flink naast.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 06:47 schreef horned_reaper het volgende:
Helaas is Nederland net n van de uitzonderingen op deze regel...
Dat moet dan komen door de eerste maanden. Juni en juli waren hier wel aan de warme kant.
userIcon
Ze blijven het proberen h....
userIcon
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Gaat altijd aan mij voorbij ... ik heb toch echt net de cv op 20 gezet
man Danny (Administrator) 16-09-2010 @ 07:55 fotoboek homepage
userIcon
en met 'warmste jaar ooit' wordt bedoeld de laatste 150 jaar op een aardkloot die 5 miljard jaar bestaat
Weer een mooi staaltje klimaatpropaganda van het ANP
Pleur eens een eind op met je warme zomer heb gisteren zelfs de verwarming moeten aanzetten.
userIcon
3 weken kutweer en men vergeet dat het vanaf eind april tot halverwege augustus heerlijk weer was.

Goudvissen.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 07:59 schreef stbabylon het volgende:
3 weken kutweer en men vergeet dat het vanaf eind april tot halverwege augustus heerlijk weer was.

Goudvissen.
Half augustus?
De HELE maand augustus is klote geweest ja.....
Donder toch op... warmste ooit!!!
Tering wat heb ik het koud en nat gehad in mijn vakantie!!
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 07:59 schreef stbabylon het volgende:
3 weken kutweer en men vergeet dat het vanaf eind april tot halverwege augustus heerlijk weer was.

Goudvissen.
Vanaf april? Zie andere berichten over MEI... dat was de koudste ooit!

en de 1ste 2 weken van augustus waren ook al dramatisch...

sja.. niet als je in maastricht woont, maar in het noorden van het land is het veel kouder en natter, zeker dit jaar!
userIcon
Waar het dus eigenlijk op neer komt is dat 2010 tot nu toe -gemiddeld- dezelfde temperatuur heeft gehad als 1998. Vrij consistent dus. De hoeveelheid ijs op de noordpool is zeer laag terwijl de hoeveelheid ijs op de zuidpool zeer hoog is. Ook vrij consistent dus.

Wat kunnen we hier dus uit opmaken? Zullen we zeggen:

- Klimaat kent een cyclus van 12 jaar.
- Patroon teruggevonden in temperatuurschommelingen.
- Het was 12 jaar geleden net zo warm als nu.

Nee, wacht....ik heb een beterere:

- 2010 op weg om warmste jaar ooit te evenaren.

Jaaaa, dat klinkt tenminste spectaculair. Daarmee kun je een een global hoax vast wel weer actueel mee maken....

Pfff....
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 08:03 schreef callous het volgende:
Donder toch op... warmste ooit!!!
Tering wat heb ik het koud en nat gehad in mijn vakantie!!
quote:
Het jaar 2010 is op weg om wereldwijd het warmste jaar ooit te evenaren.
Wereldwijd: dus niet alleen op de camping...
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 07:59 schreef stbabylon het volgende:
3 weken kutweer en men vergeet dat het vanaf eind april tot halverwege augustus heerlijk weer was.

Goudvissen.
In mei was het koud grapjas ... Wereldwijd is het misschien het warmste ooit. In Nederland is het zeker de laatste 10 jaar niet meer zo koud geweest.
userIcon
klimaat hoax, augustus en september bijnna alleen maar kutweer
userIcon
"Warmste ooit"? Onzin! Warmste sinds de metingen gestart zijn enkele honderden jaren geleden wellicht...
Niet de warmste sinds de miljarden jaren die er al geweest zijn op aarde.
quote:
Het jaar 2010 is op weg om wereldwijd het warmste jaar ooit te evenaren...
Het is net als met het feit dat wij er sinds de invoering van de Euro zo fantastisch op vooruit zijn gegaan. Je merkt het niet...
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 08:07 schreef Dhalsim het volgende:
Waar het dus eigenlijk op neer komt is dat 2010 tot nu toe -gemiddeld- dezelfde temperatuur heeft gehad als 1998. Vrij consistent dus. De hoeveelheid ijs op de noordpool is zeer laag terwijl de hoeveelheid ijs op de zuidpool zeer hoog is. Ook vrij consistent dus.

Wat kunnen we hier dus uit opmaken? Zullen we zeggen:

- Klimaat kent een cyclus van 12 jaar.
- Patroon teruggevonden in temperatuurschommelingen.
- Het was 12 jaar geleden net zo warm als nu.

Nee, wacht....ik heb een beterere:

- 2010 op weg om warmste jaar ooit te evenaren.

Jaaaa, dat klinkt tenminste spectaculair. Daarmee kun je een een global hoax vast wel weer actueel mee maken....

Pfff....
Dus omdat het in 1998, wat een behoorlijk extreme uitzondering was op de jaren eromheen net zo warm was als in dit jaar is er een patroon?
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 08:42 schreef RemcoDelft het volgende:
"Warmste ooit"? Onzin! Warmste sinds de metingen gestart zijn enkele honderden jaren geleden wellicht...
Niet de warmste sinds de miljarden jaren die er al geweest zijn op aarde.
Nog niet eens honderd jaar. De manier hoe nu gemeten word is pas 40 jaar mogelijk. 100 jaar geleden werd er nog niet op zo'n grote schaal weer gemeten.

De tienduizenden meetstationnetjes en weersatellieten hadden we 100 jaar geleden echt nog niet hoor.
Opwarming van de aarde
hm... leuk als je de hele zomer maar een week vakantie gehad hebt...... en in die week alleen maar regen
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 08:57 schreef Basekid_NZ het volgende:
Opwarming van de aarde
Niks mis mee in de levenscyclus van de aardbol. In feite zijn we nog steeds uit de laatste ijstijd aan het komen dus niet zo vreemd dat de aarde opwarmt. .

Aan alle klimaatbillies, over pakweg 100.000 jaar zal het weer -20 gemiddeld zijn, globaal bekeken dan.
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 07:59 schreef stbabylon het volgende:
3 weken kutweer en men vergeet dat het vanaf eind april tot halverwege augustus heerlijk weer was.
Waar heb jij gezeten in die maanden? Op de Bahama's? Man, het voorjaar is in tijden niet zo slecht geweest. Pas vanaf juli is het een paar weken serieus mooi weer geweest. En dat was halverwege augustus alweer over.
userIcon
volgens mij veranderen ze ieder jaar de criteria voor warmste jaar.. hoe warm, koud of standaard het jaar ook is, het is altijd de 'warmste ooit'
userIcon
Ik dacht dat we te maken hadden met opwarming van de aarde. Dan zou je toch verwachten dat 2009 het warmste jaar ooit was, en niet 1998...

Maar goed, er is maar 1 oplossing voor ons wereldwijde klimaatprobleem en dat is minimaal een halvering van de hoeveelheid mensen, maar de afname mag nog wel groter zijn ook eigenlijk...
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 07:55 schreef Danny het volgende:
en met 'warmste jaar ooit' wordt bedoeld de laatste 150 jaar op een aardkloot die 5 miljard jaar bestaat
Weer een mooi staaltje klimaatpropaganda van het ANP
Ja, in de prehistorie was het warmer.

Maar wat maakt dat uit?

De samenleving zoals we die nu hebben gebouwd, inclusief globale infrastructuur, is gestoeld op het klimaat zoals we dat nu hebben.

Ik zeg niet dat we paniekerig moeten doen, dat we meer belasting moeten betalen, dat we Al Gore moeten pijpen, etc.

Wat ik wel zeg is dat we onze voorbereidingen moeten treffen op de sociale, demografische, en geografische veranderingen die ons te wachten staan als gevolg van klimaatverandering.

Want het kan dan wel zo zijn dat het in de pre-historie warmer was, maar toen hadden we ook niet de technologisch hoogstaande, maar ook gecompliceerde (en daarmee fragiele) beschaving die we nu hebben.

Dat het ooit warmer was is dus in feite irrelevant. Hoe wij omgaan met hoeveel warmer het gaat worden (en nu al aan het worden is), dt is van belang. Daar zit de uitdaging.
Top 15 warmste jaren ooit gemeten:
2010?,
2005,
1998,
2003,
2002,
2006,
2009,
2007,
2004,
2001,
2008,
1997,
1999,
1995,
2000

Verder:
quote:
Although the NCDC temperature record begins in 1880, less accurate reconstructions of earlier temperatures suggest these years may be the warmest for several centuries to millennia.
Maar het is natuurlijk allemaal maar een hoax....
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 09:10 schreef grizzler het volgende:
[..]

Waar heb jij gezeten in die maanden? Op de Bahama's? Man, het voorjaar is in tijden niet zo slecht geweest. Pas vanaf juli is het een paar weken serieus mooi weer geweest. En dat was halverwege augustus alweer over.
Onzin. De lente was zeer zonnig, droog, en had een gemiddelde temperatuur. Mei was inderdaad kut, maar april was bijzonder warm en zonnig, en juni en juli waren hoog en hoogzomers.
Milieu beschermende maatregelen zijn kosten voor het gevestigde bedrijfsleven. Kosten drukken de winstmarge. Lagere winstmarge is wat de machtige aandeelhouder en zakkenvullers aan de top niet willen horen. Voor die groep egocentrische geldbelusten is er uitaard een groot belang om geen milieumaatregelen te nemen, vandaar dat milieuproblematiek door deze groep afgedaan wordt als een hoax.

Aan de ander kant bestaat er ook een groep egocentrische geldbelusten die juist geld verdienen met het aandragen van oplossingen voor de milieuproblematiek.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 09:17 schreef DaBeetle het volgende:
Ik dacht dat we te maken hadden met opwarming van de aarde. Dan zou je toch verwachten dat 2009 het warmste jaar ooit was, en niet 1998...


Ja, want temperatuurverloop is consistent.

1998 was een uitschieter (dankzij de sterkste El Nino ooit) in een stijgende lijn. Daarnaast was 1998 niet het enige warmste jaar tot nu toe. Dat deelt 1998 met 2005. En 2010 is dus hard op weg.
userIcon
In Nederland meten we overigens al 300 jaar.

2006 en 2007 waren bij ons de warmste jaren ooit gemeten.

Leuk detail.
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 07:55 schreef Danny het volgende:
en met 'warmste jaar ooit' wordt bedoeld de laatste 150 jaar op een aardkloot die 5 miljard jaar bestaat
Weer een mooi staaltje klimaatpropaganda van het ANP
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 08:42 schreef RemcoDelft het volgende:
"Warmste ooit"? Onzin! Warmste sinds de metingen gestart zijn enkele honderden jaren geleden wellicht...
Niet de warmste sinds de miljarden jaren die er al geweest zijn op aarde.
Kijk! Struisvogel klonen
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 09:17 schreef ZoKanIkHetOok heel redelijk:
[..]


Ja, in de prehistorie was het warmer.

Maar wat maakt dat uit?

De samenleving zoals we die nu hebben gebouwd, inclusief globale infrastructuur, is gestoeld op het klimaat zoals we dat nu hebben.

Ik zeg niet dat we paniekerig moeten doen, dat we meer belasting moeten betalen, dat we Al Gore moeten pijpen, etc.

Wat ik wel zeg is dat we onze voorbereidingen moeten treffen op de sociale, demografische, en geografische veranderingen die ons te wachten staan als gevolg van klimaatverandering.

Want het kan dan wel zo zijn dat het in de pre-historie warmer was, maar toen hadden we ook niet de technologisch hoogstaande, maar ook gecompliceerde (en daarmee fragiele) beschaving die we nu hebben.

Dat het ooit warmer was is dus in feite irrelevant. Hoe wij omgaan met hoeveel warmer het gaat worden (en nu al aan het worden is), dt is van belang. Daar zit de uitdaging.
Ontneem Danny nou niet zijn stokpaardje, gast. Daar wordt-ie alleen maar chagrijniger van.
Vraagje voor de 'Niet de warmste sinds de miljarden jaren die er al geweest zijn op aarde.' aanhangers: hoe weet je dat? En sinds wanneer is er menselijke beschaving?
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 07:55 schreef Danny het volgende:

Weer een mooi staaltje klimaatpropaganda van het ANP
Volgens mij gaan ze er bij het ANP gewoon van uit dat de lezers genoeg hersencellen hebben om te snappen dat het gaat om warmste ooit gemeten.

Dat kun je een (s)linksch klimaat complot hoax vinden, maar volgens mij gaat het ANP er simpelweg vanuit dat niemand denkt dat we vijf miljard jaar geleden aan het meten waren.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 09:30 schreef Kiegie het volgende:
[..]

Ontneem Danny nou niet zijn stokpaardje, gast. Daar wordt-ie alleen maar chagrijniger van.


Zou ik een ban krijgen omdat ik niet gezellig mee doe aan 'bash-alles-wat-met-het-klimaat-te-maken-heeft-anders-ben-je-een-koolaid-drinkende-linkserd' ?

Temperaturen kunnen ook herleid worden met behulp van proxies. We kunnen dus verder terug kijken in de tijd dan alleen met satellieten (sinds 1970) of thermometers (globale dekking sinds 1850 oid).

Proxies kunnen zijn ijskappen, sedimenten, koralen, boomringen enz. Op basis daarvan kunnen we zeggen dat de laatste 12.000 jaar nog nooit zo warm geweest zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=evfgbVjb688
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 09:14 schreef Schepseltje het volgende:
volgens mij veranderen ze ieder jaar de criteria voor warmste jaar.. hoe warm, koud of standaard het jaar ook is, het is altijd de 'warmste ooit'
Nou, nee hoor. Warmste ooit is gewoon warmste ooit gemeten.

En dat is niet ieder jaar. Dat werd in 1998 gezegd, want toen was het ook zo. Dat werd in 2005 gezegd, want toen was het ook zo. En nu zijn we hard op weg naar een nieuw record, dus wordt dat ook gezegd.


Je bent misschien in de war met 2006 en 2007. Toen was het namelijk twee keer op rij het warmste jaar in de complete 300-jarige Nederlandse meetgeschiedenis.

Hier gaat het over de wereld.
We krijgen een ijstijd. Nog wat stuiptrekkingen en dan is het gebeurd met de halve mensheid.
Zelfs in het zuiden zal het zwaar kraken.
Alles valt stil.
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 09:38 schreef pittig het volgende:
Mooi, iemand die nadenkt!
Want hoe wil men nu in vredesnaam weten wat er miljoenen/miljarden jaren geleden aan de hand was terwijl er niemand bij is geweest?
Feitelijk gaat het er niet eens om dt het ooit warmer is geweest (dat is zo) maar om de snelheid van opwarmen of afkoelen.

In de geschiedenis van de aarde zijn veel opwarm/afkoel momenten geweest die vrijwel allemaal een natuurlijke oorzaak hadden. Die veranderingen zijn dan langzaam en planten en dieren hebben de tijd om zich aan te passen (evolueren).

De paar keer dat verandering in een hele korte tijd plaats vond zijn veel soorten uitgestorven. De verhoging van de temperatuur van bijna 1 graden in 100 jaar is gezien de historie van de aarde gigantisch snel en daardoor zullen veel soorten niet snel genoeg kunnen evolueren om dit het hoofd te bieden (zie de youtube video hiervoor).
userIcon
Het is opvallend hoeveel landen dit jaar hun absolute temperatuur-record in de meetgeschiedenis hebben 'verbeterd'.


En even voor de leek, dat is niet iets wat een land om het jaar overkomt ofzo. Zo heel af en toe wordt er een record aangescherpt met iets als 0,1 graden. Ons record, bijvoorbeeld, stamt uit 1944, en het Finse record dat dit jaar aan diggelen is gegaan was er een uit 1914. (het oude record was nota bene geregistreerd in het uiterste zuiden van Finland, terwijl het nieuwe record op 62 graden noorderbreedte is geregistreerd)


Altijd een bijzondere aangelegenheid dus. Dat het nu echter in zo veel landen en op zo'n intensieve manier gebeurt (Moskou heeft er hup ruim anderhalve graad bij gegooid), zegt wel wat.

Dit jaar zijn er al behoorlijk wat records aan gegaan. Dit is een lijst van 2010 tot 2 augustus.

quote:
The island of Cyprus recorded its hottest temperature in its history on August 1, 2010 when the mercury hit 46.6C (115.9F) at Lefconica. The old record for Cyprus was 44.4C (111.9F) at Lefkosia in August 1956. An older record of 46.6C from July 1888 was reported from Nicosia, but is of questionable reliability.

Finland recorded its hottest temperature on July 29, 2010, when the mercury hit 99F (37.2C) at Joensuu. The old (undisputed) record was 95F (35C) at Jvaskyla on July 9, 1914.

Qatar had its hottest temperature in history on July 14, 2010, when the mercury hit 50.4C (122.7F) at Doha Airport.

Russia had its hottest temperature in history on July 11, when the mercury rose to 44.0C (111.2F) in Yashkul, Kalmykia Republic, in the European portion of Russia near the Kazakhstan border. The previous hottest temperature in Russia (not including the former Soviet republics) was the 43.8C (110.8F) reading measured at Alexander Gaj, Kalmykia Republic, on August 6, 1940. The remarkable heat in Russia this year has not been limited just to the European portion of the country--the Asian portion of Russia also recorded its hottest temperature in history this year, a 42.3C (108.1F) reading at Belogorsk, near the Amur River border with China. The previous record for the Asian portion of Russia was 41.7C (107.1F) at nearby Aksha on July 21, 2004.

Sudan recorded its hottest temperature in its history on June 25 when the mercury rose to 49.6C (121.3F) at Dongola. The previous record was 49.5C (121.1F) set in July 1987 in Aba Hamed.

Niger tied its record for hottest day in history on June 22, 2010, when the temperature reached 47.1C (116.8F) at Bilma. That record stood for just one day, as Bilma broke the record again on June 23, when the mercury topped out at 48.2C (118.8F). The previous record was 47.1C on May 24, 1998, also at Bilma.

Saudi Arabia had its hottest temperature ever on June 22, 2010, with a reading of 52.0C (125.6F) in Jeddah, the second largest city in Saudi Arabia. The previous record was 51.7C (125.1F), at Abqaiq, date unknown. The record heat was accompanied by a sandstorm, which caused eight power plants to go offline, resulting in blackouts to several Saudi cities.

Chad had its hottest day in history on June 22, 2010, when the temperature reached 47.6C (117.7F) at Faya. The previous record was 47.4C (117.3F) at Faya on June 3 and June 9, 1961.

Kuwait recorded its hottest temperature in history on June 15 in Abdaly, according to the Kuwait Met office. The mercury hit 52.6C (126.7F). Kuwait's previous all-time hottest temperature was 51.9C (125.4F), on July 27,2007, at Abdaly. Temperatures reached 51C (123.8F) in the capital of Kuwait City on June 15, 2010.

Iraq had its hottest day in history on June 14, 2010, when the mercury hit 52.0C (125.6F) in Basra. Iraq's previous record was 51.7C (125.1F) set August 8, 1937, in Ash Shu'aybah.

Pakistan had its hottest temperature in history on May 26, when the mercury hit an astonishing 53.5C (128.3F) at the town of MohenjuDaro, according to the Pakistani Meteorological Department. While this temperature reading must be reviewed by the World Meteorological Organization (WMO) for authenticity, not only is the 128.3F reading the hottest temperature ever recorded in Pakistan, it is the hottest reliably measured temperature ever recorded on the continent of Asia.

Myanmar (Burma) had its hottest temperature in its recorded history on May 12, when the mercury hit 47C (116.6F) in Myinmu, according to the Myanmar Department of Meteorology and Hydrology. Myanmar's previous hottest temperature was 45.8C (114.4F) at Minbu, Magwe division on May 9, 1998. According to Chris Burt, author of the authoritative weather records book Extreme Weather, the 47C measured this year is the hottest temperature in Southeast Asia history.

Ascention Island (St. Helena, a U.K. Territory) had its hottest temperature in history on March 25, 2010, when the mercury hit 34.9C (94.8C) at Georgetown. The previous record was 34.0C (93.2F) at Georgetown in April 2003, exact day unknown.

The Solomon Islands had their hottest temperature in history on February 1, 2010, when the mercury hit 36.1C (97F) at Lata Nendo (Ndeni). The previous record for Solomon Islands was 35.6C (96.0F) at Honaiara, date unknown.

Columbia had its hottest temperature in history on January 24, 2010, when Puerto Salgar hit 42.3C (108F). The previous record was 42.0C (107.6F) at El Salto in March 1988 (exact day unknown).
www.wunderground.com
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 09:42 schreef Mr.Bizarro het volgende:
We krijgen een ijstijd. Nog wat stuiptrekkingen en dan is het gebeurd met de halve mensheid.
Zelfs in het zuiden zal het zwaar kraken.
Alles valt stil.
Je moet dichter worden.
userIcon
Komt dit niet door de vele bosbranden?
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 09:52 schreef SolidArt het volgende:
Komt dit niet door de vele bosbranden?
Nee.
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 09:42 schreef Mr.Bizarro het volgende:
We krijgen een ijstijd. Nog wat stuiptrekkingen en dan is het gebeurd met de halve mensheid.
Zelfs in het zuiden zal het zwaar kraken.
Alles valt stil.
Oei, dat klinkt beangstigend!! Wanneer gaat dat gebeuren? Want voor die tijd wil ik wel een goede winter jas aanschaffen. En hoe weet je dat?
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 08:07 schreef Dhalsim het volgende:
Waar het dus eigenlijk op neer komt is dat 2010 tot nu toe -gemiddeld- dezelfde temperatuur heeft gehad als 1998. Vrij consistent dus.
Behalve dat 1998 een uitzonderlijk sterk El Nio jaar was.
quote:
De hoeveelheid ijs op de noordpool is zeer laag terwijl de hoeveelheid ijs op de zuidpool zeer hoog is.
Noordpool klopt, Zuidpool niet. Het Antarctische zeeijs extent is het langjarige gemiddelde en West Antarctica verliest netto ijsmassa.
quote:
Ook vrij consistent dus.
Nee, het Noordpool ijs is in zwaar verval.

quote:
Wat kunnen we hier dus uit opmaken? Zullen we zeggen:

- Klimaat kent een cyclus van 12 jaar.
- Patroon teruggevonden in temperatuurschommelingen.
- Het was 12 jaar geleden net zo warm als nu.

Nee, wacht....ik heb een beterere:

- 2010 op weg om warmste jaar ooit te evenaren.

Jaaaa, dat klinkt tenminste spectaculair. Daarmee kun je een een global hoax vast wel weer actueel mee maken....
Wat dacht je van: "ik weet eigenlijk niet zoveel van dit onderwerp af"? Dat lijkt me passender...
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 09:59 schreef pittig het volgende:
[..]

Dat soort ducumentaires heb ik al vaak gezien.
Een tijd geleden was er ook weer eens zo'n wazige doc. op tv, een paar honderd miljoen jaar geleden is er een vulkaanuitbasting geweest die volgens de wetenschappers zo'n 500.000 jaar aanhield en waardoor de aarde vergiftigd werd.
Bijna al 't leven werd weggevaagd, en slechts enkele soorten overleefden met name een klein zoogdiertje dat onder de grond leefde en onze 'voorouder' schijnt te zijn, ja je moet iets verzinnen om ons bestaan te verklaren!
Je reageert zo snel dat je die presentatie niet eerst hebt kunnen bekijken. Dat je ooit een keer een andere documetaire gezien hebt is mooi, maar dit is een presentatie van een gerespecteerd onderzoeker die al jaren onderzoek doet en daar nu zijn verslag van doet. Je kunt er zeker van zijn dat zijn presentatie door zijn collega's als "goed en correct" beoordeeld wordt. Dus kijk nou maar.

Die vulkanen waar jij het over hebt zijn de Siberian traps en die zijn er echt geweest. Maar het verhaal over dat ondergrondse diertje komt me niet bekend voor en lijkt me onjuist (maar daar heb ik geen expertise in).
userIcon
Even tussendoor.

Ze hebben het hier over DE HELE WERELD. Niet over ons kutland met kutnazomer.
userIcon
Constante sneeuw deze winter, en hooguit een maand of 2 warm weer. Ik kan me vl warmere jaren herinneren!
Nou, ten eerste waren de Siberian traps regionaal (Siberie) en dus, als je tegen verhoogde concentraties CO2 en andere gifgassen kunt, heb je kans om het te overleven (Mensen beginnen last te krijgen van 1000 ppm).

Ten tweede, stoten vulkanen niet bijzonder veel CO2 uit tenopzichte van de huidige menselijke uitstoot door verbranding van fossiele brandstoffen (op dit moment is het verschil een factor 130). De Siberian traps waren wel veel groter en actiever dus wellicht was de uitstoot destijds wel heel anders. In ieder geval is 500.000 jaar erg lang en dus tijd genoeg om een enorme hoeveelheid CO2 in de lucht te brengen en daarmee de oceanen te verzuren.

Ten derde: Sommige soorten zijn uitzonderlijk sterk (er leven bacterien en andere organismen in ontzettend zuur, heet of water). Sommige soorten kunnen enorm lang zonder eten of water enz. Hoewel de soorten rijkdom enorm kan afnemen hebben de aardbewoners tot nu toe elke ramp overleefd in n of andere vorm.

Met onze huidige snelle klimaatverandering zullen we ook een flinke hap uit de soorten rijkdom nemen. De vraag is welke invloed heeft dat op de mensheid, immers een oceaan vol kwallen is minder fijn dan tonijn, zalm en andere hogere soorten.
userIcon
"De gehele Aarde warmt op, je ziet dat de gemiddelde temperatuur op Aarde stijgt."
"Onzin, met je klimaathype. Op de camping was het koud!"

quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 11:24 schreef pittig het volgende:
Het gaat er toch niet om hoeveel CO2 je kunt verdragen, maar het gaat er toch om of je voldoende zuurstof tot je beschikking hebt of niet?
Niet pers. Voor leven zijn meerdere voorwaarden waaraan voldaan moet worden, waaronder niet teveel CO2 en genoeg O2. Dus als er teveel CO2 is n genoeg O2 kun je er toch van overlijden of schadelijke effecten van ondervinden.

quote:
En denk jij ook niet dat erbij zo'n gigantisch lange uitbarsting en de daarbij brandende vegetatie zoveel as-stof- en rookontwikkeling was dat na wellicht een paar duizend jaar [misschien eerder of later?], er geen zonlicht meer op de aarde kon doordringen en daardoor de vegetatie 'uitstierf' met als gevolg geen zuurstof meer, en toen kreeg 't leven het naar mijn idee knap benauwd!
Je ziet het iets te zwart/wit denk ik.
Er zijn planten die groeien bij minder zonlicht en er zijn dieren die bij minder O2 overleven. Er zijn zelfs dieren die geen O2 nodig hebben (cyanobacterien bijvoorbeeld) en er zijn zelfs dieren die O2 als afvalstof uitscheiden. Een wereld zonder O2 in de lucht is het destijds zeker niet geweest.

Het massale uitsterven destijds geeft wel aan dat het moeilijk overleven was, maar onmogelijk was het niet. Het geeft ook aan dat drastische klimaatverandering mogelijk is en dat het klimaat vijandig kan worden als je genoeg CO2 in de lucht hebt. Dat is iets wat de skeptici die met argumenten als 'de aarde is 5 miljard jaar oud' en 'het klimaat veranderde vroeger ook wel' en dergelijke aankomen lijken te vergeten.
userIcon
In Rusland koeler dan normaal? Ik ken wat bosbranden die daar anders over denken.
userIcon
Wat zijn er hier weer een hoop mensen die menen iets inhoudelijks te kunnen zeggen over het klimaat.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 09:17 schreef marthat het volgende:
Top 15 warmste jaren ooit gemeten:
2010?,
2005,
1998,
2003,
2002,
2006,
2009,
2007,
2004,
2001,
2008,
1997,
1999,
1995,
2000

Verder:

[..]


Maar het is natuurlijk allemaal maar een hoax....
Sinds 1800 is de aarde aan het opwarmen. Dat klopt. Dat komt omdat er in de honderden jaren ervoor een flinke afkoeling heeft plaatsgevonden die ook wel "Kleine IJstijd"genoemd wordt.

Het klimaat is een cyclisch iets, met cycli van honderden tot duizenden jaren. In de Middeleeuwen was het bijvoorbeeld veel warmer dan nu, net zoals het ca. 7000 jaar geleden nog veel warmer was dan nu (en de zeespiegel veel hoger stond dan nu, oorzaak van het ontstaan van de Bosporus).

Dus of de huidige opwarming (dus van de afgelopen 200 jaar) een natuurlijk verschijnsel is of door mensen wordt veroorzaakt kan ik hieruit niet opmaken, dus kan dat inderdaad een hoax zijn.
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 13:09 schreef sasquatsch het volgende:
[..]


Sinds 1800 is de aarde aan het opwarmen. Dat klopt. Dat komt omdat er in de honderden jaren ervoor een flinke afkoeling heeft plaatsgevonden die ook wel "Kleine IJstijd"genoemd wordt.

Het klimaat is een cyclisch iets, met cycli van honderden tot duizenden jaren. In de Middeleeuwen was het bijvoorbeeld veel warmer dan nu, net zoals het ca. 7000 jaar geleden nog veel warmer was dan nu (en de zeespiegel veel hoger stond dan nu, oorzaak van het ontstaan van de Bosporus).

Dus of de huidige opwarming (dus van de afgelopen 200 jaar) een natuurlijk verschijnsel is of door mensen wordt veroorzaakt kan ik hieruit niet opmaken, dus kan dat inderdaad een hoax zijn.
Ik zie dat je dezelfde argumenten gebruikt als bij een eerder nieuwsbericht. Daar heb ik toen op gereageerd, misschien dat je daar nu op kan reageren.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/403944/1/1/50#8300696
Wat betreft het ontstaan van de Bosporus, dat is nog helemaal niet zo zeker:

quote:
The exact cause for the formation of the Bosphorus remains the subject of vigorous debate among geologists. Thousands of years ago, the Black Sea became disconnected from the Aegean Sea. The Black Sea deluge theory (published in 1997 by William Ryan and Walter Pitman from Columbia University) contends that the Bosphorus was formed about 5600 BC when the rising waters of the Mediterranean/Sea of Marmara breached through to the Black Sea, which at the time (according to the theory) was a low-lying body of fresh water.

Some have argued[citation needed] that the resulting massive flooding of the inhabited and probably farmed northern shores of the Black Sea is thought to be the historic basis for the flood stories found in the Epic of Gilgamesh and in the Bible in Book of Genesis, Chapters 6-9. On the other hand, there is also evidence for a flood of water going in the opposite direction, from the Black Sea into the Sea of Marmara[citation needed] around 7000 or 8000 BC.

It is also said in myth that floating rocks known as the Symplegades or Clashing Rocks once crushed any ship that attempted passage of the Bosporus until the hero Jason obtained passage, whereupon the rocks became fixed, and Greek access to the Black Sea was opened.
Het is dus helemaal niet zeker dat de Bosporus door een hoge waterstand in de Middellandse Zee is ontstaan.

Bovendien, 7 of 8000 jaar voor Christus zou dat event plaatsen in een tijdvak waarin het zeeniveau fors lager was.
En dan te bedenken dat er hele volksstammen 'klimaatcynici' zijn die durven te beweren dat er geen sprake is van opwarming of dat er zelfs sprake is van afkoeling...

Het zou allemaal een 'Global Warming Hoax' zijn, wetenschappers zouden vooral geinteresseerd zijn in funding voor hun werk en daarom de feiten verdraaien, ja hoor

Die opwarming gaat gewoon door en de gevolgen zullen steeds pijnlijker worden. Hoe langer we onze kop in het zand houden, hoe groter de prijs die we uiteindelijk moeten betalen.

En of deze opwarming nu door de mens veroorzaakt wordt of niet is daarbij nieteens van belang: als we iets kunnen doen om die opwarming te vertragen moeten we dat doen.

Dat die opwarming voor een belangrijk deel door de mens veroorzaakt wordt, is inmiddels overigens steeds duidelijker: http://news.bbc.co.uk/2/hi/8550090.stm

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de cynici eindelijk overstag gaan - hun bestaan zorgt ervoor dat de politiek niet de juiste beslissingen neemt en dat gaat ten koste van ons allemaal - en vooral van onze kinderen. Diep triest!
userIcon
quote:
Op donderdag 16 september 2010 @ 13:37 schreef cynicus het volgende:
[..]
Ik zie dat je dezelfde argumenten gebruikt als bij een eerder nieuwsbericht. Daar heb ik toen op gereageerd, misschien dat je daar nu op kan reageren.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/403944/1/1/50#8300696
Heb ik gedaan!
69  van 69 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 12:35 Zweedse koning komt met schrik vrij bij ongeluk8
» 12:01 IS: klaar voor strijd tegen Amerikanen32
» 10:01 Al miljoen bezoekers 9/11-museum59
» 09:09 Schotland stevent af op fotofinish39
Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
Video's