Schuldhulpverlening moet niet alleen adviseren

Schuldhulpverleners moeten mensen motiveren hun financiële gedrag echt te veranderen in plaats van ze alleen maar adviezen en tips geven hoe met geld om te gaan. Dat stelt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting Nibud, dat 15 september het boek Van adviseren naar motiveren, motiverende gespreksvoering in de financiële hulpverlening presenteert.

Motiverende gespreksvoering wordt volgens het Nibud binnen andere takken van de hulpverlening al veel gebruikt. In de financiële hulpverlening is het echter nog relatief onbekend. Uitgangspunt van de methodiek is dat mensen gemotiveerd raken hun eigen verantwoordelijkheid te nemen in het veranderen van hun financiële gedrag, aldus het Nibud.

In het boek wordt beschreven hoe schuldhulpverleners, maatschappelijk werkers en medewerkers van woningbouwcorporaties mensen kunnen motiveren om hun financiële gedrag echt te veranderen. "Die gedragsverandering is noodzakelijk om de problemen van de klant duurzaam op te kunnen lossen", stelt het Nibud.