Cobra-schilder Corneille (88) overleden

Nederland • Geschreven door Novum op 05-09-2010 @ 18:27
print 

De Nederlandse Cobra-schilder Guillaume Cornelis Beverloo, die bekend staat als Corneille, is in Frankrijk op 88-jarige leeftijd overleden. Dat meldt de NOS. Corneille was met Karel Appel een van de oprichters van de expressionistische groep Cobra. Hij was een van de succesvolste Nederlandse kunstenaars van de twintigste eeuw.

Corneille staat bekend om zijn kleurrijke schilderijen vol vrouwen, vogels en bloemen. De schilder kreeg in kunstkringen ook kritiek op zijn commerciële werk. Hij ontwierp onder meer stropdassen, balpennen en cd-hoezen.


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

12070 views / 57 reacties
Reacties op dit bericht
57  van 57 reacties op deze pagina. Pagina  1
RIP . Geniale schilder.
userIcon
Ik heb ook een paar prachtige schaaltjes met zijn schilderwerk.

RIP...
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 18:30 schreef GerbenW het volgende:
Ik heb ook een paar prachtige schaaltjes met zijn schilderwerk.

RIP...
En ik een stropdas
ooh mooi worden mijn kunstwerken nu ook meer waard
userIcon
Ik vind Cobra dus helemaal niks. Komt op mij over als een stel kinderen die zich hebben uitgeleefd. Maar toch RIP. Zeer bekende schilder.
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 18:32 schreef jetelind het volgende:
ooh mooi worden mijn kunstwerken nu ook meer waard
Kan je nog wel een paar jaar wachten, zoveel werk van hem in omloop.
userIcon
des mans stijl:



r.i.p.
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 18:33 schreef gula het volgende:
say who??
Cultuurbarbaar
Mooie kunst maakte hij, misschien iets te commercieel, soms leek hij, qua commercie op Dali, maar hij heeft prachtige dingen gemaakt, zijn kleuren waren perfect!
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 18:36 fotoboek homepage
userIcon
Ah, mijn douchegordijn gaat fiks in waarde stijgen!
userIcon
Gaat hard de afgelopen weken met de BN-ers...
Kon hem wel waarderen. 88 jaar is toch een respectabele leeftijd.
Rust in Vrede.
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 18:33 schreef zxs het volgende:
des mans stijl:

[afbeelding]

r.i.p.
Hij had van mij niet dood gehoeven, maar als dat de enige manier is om ervoor te zorgen dat hij stopt met dat soort wangedrochten... Dan moet het maar.
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 18:30 schreef GerbenW het volgende:
Ik heb ook een paar prachtige schaaltjes met zijn schilderwerk.

RIP...

Goedkope replica's neem ik aan ?


Vreemd effect is dat wanneer je leest dat er iemand is overleden waarvan je geen flauw vermoeden had dat die nog steeds leefde, net of die dan juist ineens weer tot leven komt...
userIcon
En dit gaat nou op de TEFAF geld opbrengen
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 18:33 schreef zxs het volgende:
des mans stijl:

[afbeelding]

r.i.p.
En dit gaat nou op de TEFAF geld opbrengen...zeker weten
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 18:56 schreef maxson het volgende:
En dit gaat nou op de TEFAF geld opbrengen[..]
En dit gaat nou op de TEFAF geld opbrengen...zeker weten
Je weet het wel ERG zeker....
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 19:07 fotoboek homepage
userIcon
DIT IS EEN APPEL! (maar het is ook cobrakunst)

Dit hangt in weetikhoeveel huiskamers de
kinderen op te voeden tot ruimdenkende burgers.

En.

Heeft het gewerkt.
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:07 schreef ArchEnemy het volgende:
DIT IS EEN APPEL! (maar het is ook cobrakunst)
[afbeelding]
Dit hangt in weetikhoeveel huiskamers de
kinderen op te voeden tot ruimdenkende burgers.

En.

Heeft het gewerkt.
Je lijkt me iemand die regelmatig op Fok! komt...

Dus nee. Het heeft niet gewerkt.
Ken wel het Cobra-museum in Amstelveen.
Zal daar wel naar vernoemd zijn
jeeeeeej, weer een linkse hobbyist minder!! Toch fokkers?
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:11 schreef L1n het volgende:
Ken wel het Cobra-museum in Amstelveen.
Zal daar wel naar vernoemd zijn
Nee, niet echt...

Het museum was er eerst, en aangezien niemand anders die meuk wilde tentoonstellen, werd deze kunststroming in de loop der tijd naar het museum vernoemd.
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 19:15 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:13 schreef Symn het volgende:
jeeeeeej, weer een linkse hobbyist minder!! Toch fokkers?
Beetje met verf datgene doen wat de kunstacademie je probeerde af te leren en daar wat stampij omheen maken is nog vrij onschuldig.

Die mensen hadden de oorlog van dichtbij meegemaakt en aangezien Hitler landschapjes schilderde kon dat dus echt niet meer anders schoten de gaskampen natuurlijk als paddestoelen uit de grond.

Echt heel boeiend allemaal. Blij dat de laatste 'conceptuele' echo's aan het verdwijnen zijn.
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 19:17 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]

Je lijkt me iemand die regelmatig op Fok! komt...

Dus nee. Het heeft niet gewerkt.
Nouw, aan jouw reactie af te meten denk jij precies datgene na waar die jongens voor stonden!

Had je toevallig een broodtrommeltje van Corneille?
userIcon
RIP. Een Nederlandse kunstenaar waar ik de naam van weet

Zoveel zijn dat er niet...
userIcon
RIP Corneille. Sterke gewenst aan zijn familie.

Persoonlijk vind ik bijna alles van COBRA prutswerk. IMHO moet kunst ook een kunst zijn om te maken en niet het werk wat kinderen van de kleuterschool kunnen maken.
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:17 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Nouw, aan jouw reactie af te meten denk jij precies datgene na waar die jongens voor stonden!

Had je toevallig een broodtrommeltje van Corneille?
LOL. Broodtrommels zijn voor Fok!kers....

De rest gaat uit eten...
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:15 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Beetje met verf datgene doen wat de kunstacademie je probeerde af te leren en daar wat stampij omheen maken is nog vrij onschuldig.

Die mensen hadden de oorlog van dichtbij meegemaakt en aangezien Hitler landschapjes schilderde kon dat dus echt niet meer anders schoten de gaskampen natuurlijk als paddestoelen uit de grond.

Echt heel boeiend allemaal. Blij dat de laatste 'conceptuele' echo's aan het verdwijnen zijn.
Doe er af en toe ook eens een bronvermelding bij, dan weten we tenminste dat je niet aan het bazelen bent.
Ik denk dat weinig mensen het met je eens zullen zijn dat COBRA kunst niet interessant is. Het is gewoon wel aardig.
Als jij Hitler zo mooi vindt, dan hang je dat toch gewoon aan de muur? Niemand die er mee zit denk ik.
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 18:51 schreef DiederickJanvanVleuten het volgende:
[..]

Goedkope replica's neem ik aan ?
Uiteraard. Gratis zelfs, geloof dat mijn moeder ze met supermarktspaarpunten heeft gespaard. Maar toch, het zijn mooie schaaltjes. Van steen, niet eens van plastic.

Deze zijn het:


[ Bericht gewijzigd door GerbenW op zondag 5 september 2010 @ 19:35 ]
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:29 schreef GerbenW het volgende:
[..]
Uiteraard. Gratis zelfs, geloof dat mijn moeder ze met supermarktspaarpunten heeft gespaard. Maar toch, het zijn mooie schaaltjes. Van steen, niet eens van plastic.

Deze zijn het:
[afbeelding]
die hebbik ook; vrolijke bakjes zijn het!
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 19:54 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:29 schreef Jazoist het volgende:
[..]

Doe er af en toe ook eens een bronvermelding bij, dan weten we tenminste dat je niet aan het bazelen bent.
Dit had ik zelf eerder geschreven, dus ik ben de bron, ergo bazel ik niet. (wat een lulkoek, elke bron kan bazelen, zeker als het over conceptuele kunst gaat)
quote:
Ik denk dat weinig mensen het met je eens zullen zijn dat COBRA kunst niet interessant is. Het is gewoon wel aardig.
Ik zeg ook niet dat het niet interessant is om een stel kerels duimzuigend terug te zien gaan naar hun onbevangen kindertijd, ik zeg alleen dat je daarvoor echt niet naar de kunstacademie hoeft te gaan.
quote:
Als jij Hitler zo mooi vindt, dan hang je dat toch gewoon aan de muur? Niemand die er mee zit denk ik.
Hoe kom je daar nou weer bij, die gast had totaal geen kennis van perspectief en was volkomen fantasieloos. Zijn grote ideeën kwamen pas toen hij twee gram metamphetamine per dag spoot! ...beetje je geschiedenis kennen kan geen kwaad jongen, en leg me geen woorden in de mond, ookal brengt het je misschien in verwarring.
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 19:56 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:21 schreef Haagse-Harry het volgende:
RIP Corneille. Sterke gewenst aan zijn familie.

Persoonlijk vind ik bijna alles van COBRA prutswerk. IMHO moet kunst ook een kunst zijn om te maken en niet het werk wat kinderen van de kleuterschool kunnen maken.
Moa, ben het met je eensch, maar voor die tijd was het kunst. Echt.

Kun je nagaan hoe de babyboomers kwa mentale bovenkamer inelkaar steken...
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:21 schreef Haagse-Harry het volgende:
RIP Corneille. Sterke gewenst aan zijn familie.

Persoonlijk vind ik bijna alles van COBRA prutswerk. IMHO moet kunst ook een kunst zijn om te maken en niet het werk wat kinderen van de kleuterschool kunnen maken.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 19:59 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:29 schreef GerbenW het volgende:
[..]
Uiteraard. Gratis zelfs, geloof dat mijn moeder ze met supermarktspaarpunten heeft gespaard. Maar toch, het zijn mooie schaaltjes. Van steen, niet eens van plastic.

Deze zijn het:
[afbeelding]
..krijg ineens trek in borrelnootjes!

Macrobiotische natuurlijk, op een schaal van Corneille schep je geen groot-kapitalistische consumptiegoederen.
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:54 schreef ArchEnemy het volgende:

Ik zeg ook niet dat het niet interessant is om een stel kerels duimzuigend terug te zien gaan naar hun onbevangen kindertijd, ik zeg alleen dat je daarvoor echt niet naar de kunstacademie hoeft te gaan.
kunstenaars zijn nou eenmaal grillig.
toch zijn die zgn. kindertekeningen lastig uit je hoofd te maken. kan jij trouwens nog steeds tekenen zoals je als kind deed? ( try it!)
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 18:50 schreef teknomist het volgende:
[..]


Dat kan mijn nichtje van 12 ook!
Oh, die had ik nog niet eerder gehoord
Regel één uit het Cultuurbarbaren-Almanak.
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 05-09-2010 @ 20:10 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 20:02 schreef zxs het volgende:
[..]


kunstenaars zijn nou eenmaal grillig.
toch zijn die zgn. kindertekeningen lastig uit je hoofd te maken. kan jij trouwens nog steeds tekenen zoals je als kind deed? ( try it!)
Jahoor, lijkt nog steeds nerregens naar. Pappie schilderde, beide zussen zijn tekenleraressen, ik kan er niks van.. ..toen maar muziek gaan maken. En nee, ik kan niet zo vals meer zingen als toen ik drie was, en doe daar ook weinig mensen een plezier mee lijkt me.

Als je goed kijkt zie je ook geen kindertekeningen, maar getrainde talenten die hun best doen zoveel mogelijk te vergeten wat ze geleerd hebben. Niets verkeerds mee, maar ook niet wereldschokkend. Wil je echt fantastische kindertekeningen vinden, moet je op Heyboer zoeken:..op het prijskaartje na niet te onderscheiden van een tekening van je zusje van 8. Dat heeft die man toch maar mooi voorelkaar gekregen.
Rust zacht lieve meneer Uw kunst was prachtig, u heeft iets betekend en wij zullen nog vaak aan u denken
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]

Nee, niet echt...

Het museum was er eerst, en aangezien niemand anders die meuk wilde tentoonstellen, werd deze kunststroming in de loop der tijd naar het museum vernoemd.
Haha....

Cobra is vernoemd naar Copenhagen, Brussel en Amsterdam (de steden waar de belangrijkste kunstenaars van de stroming vandaan kwamen...)

En voor diegenen die roepen dat hun neefjes en nichtjes het ook kunnen: waarom zijn ze dan nog niet stinkendrijk van hun creatieve voortbrengselen? Juist ja......
userIcon
Jeetje, hoop bekende mensen die deze weken van hun stokkie gaan.

R.I.P. Die man had mooie kunstwerken.
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 20:10 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Jahoor, lijkt nog steeds nerregens naar. Pappie schilderde, beide zussen zijn tekenleraressen, ik kan er niks van.. ..toen maar muziek gaan maken. En nee, ik kan niet zo vals meer zingen als toen ik drie was, en doe daar ook weinig mensen een plezier mee lijkt me.

Als je goed kijkt zie je ook geen kindertekeningen, maar getrainde talenten die hun best doen zoveel mogelijk te vergeten wat ze geleerd hebben. Niets verkeerds mee, maar ook niet wereldschokkend. Wil je echt fantastische kindertekeningen vinden, moet je op Heyboer zoeken:[afbeelding]..op het prijskaartje na niet te onderscheiden van een tekening van je zusje van 8. Dat heeft die man toch maar mooi voorelkaar gekregen.
ik was ff tosti's maken.... aha, black sheep of the family hey?
die Cobra-schilders hebben wel degelijk zwaarte in hun werk, dat vind je dan ook. mss niet wereldschokkend, toch is Cobra wel bekend.

tja, wat die Heyboer schilderijen betreft: mss kunnen zijn weduwen er van leven(?). tis wel weer een slag kinderlijker natuurlijk.

je dacht dat je 'm nooit meer vinden zou, maar hier is ie dan: je eerste muziekinstrument!

userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 18:32 schreef ImMaxa het volgende:
Ik vind Cobra dus helemaal niks. Komt op mij over als een stel kinderen die zich hebben uitgeleefd. Maar toch RIP. Zeer bekende schilder.
Cobra was daarin juist revolutionair. In de tijd dat ze begonnen was kunst niet vrij maar vastgelegd hoe het eruit moest zien en dergelijke. Cobra had er schijt aan en maakte die "kindertekeningen" de kunstwereld was geschokt
Niet echt mijn smaak, maar toch jammer dat deze man dood is.
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 20:14 schreef hasse8 het volgende:
[..]


Haha....

Cobra is vernoemd naar Copenhagen, Brussel en Amsterdam (de steden waar de belangrijkste kunstenaars van de stroming vandaan kwamen...)

En voor diegenen die roepen dat hun neefjes en nichtjes het ook kunnen: waarom zijn ze dan nog niet stinkendrijk van hun creatieve voortbrengselen? Juist ja......
En wat is het verschil tussen een "cobra-artiest" en een tekening van een kleuter?
Leg het eens uit?

Wat mij betreft:
Kunst is iets wat mensen aanspreekt of niet. Spreekt het mensen aan dan is het waard wat een gek ervoor geeft.
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 21:54 schreef skual het volgende:
[..]


En wat is het verschil tussen een "cobra-artiest" en een tekening van een kleuter?
Leg het eens uit?

Wat mij betreft:
Kunst is iets wat mensen aanspreekt of niet. Spreekt het mensen aan dan is het waard wat een gek ervoor geeft.
Als de maatstaf is 'spreekt de mensen aan' dan kan zo elk kunsthistorisch boek met 95% geschrapt worden.
userIcon
Iedereen die nou roept KAN IK OOK, het is moeilijker dan je denkt. Echt waar. De 'kunst' is namelijk alle regels, alle routines los te laten en dat kan niet iedereen. Let op, ik zeg niet dat ik het mooi of geweldig vind hoor.
Ik heb het foute beroep gekozen.
Wat een gedrochten , een kleuter kan precies hetzelfde
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 22:48 schreef Chirop het volgende:
Ik heb het foute beroep gekozen.
Wat een gedrochten , een kleuter kan precies hetzelfde
Nope.. dat kan een kleuter niet en jij ook niet.

Althans.. die kans lijkt me erg klein.
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 19:54 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Dit had ik zelf eerder geschreven, dus ik ben de bron, ergo bazel ik niet. (wat een lulkoek, elke bron kan bazelen, zeker als het over conceptuele kunst gaat)
[..]
Ik zeg ook niet dat het niet interessant is om een stel kerels duimzuigend terug te zien gaan naar hun onbevangen kindertijd, ik zeg alleen dat je daarvoor echt niet naar de kunstacademie hoeft te gaan.
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij, die gast had totaal geen kennis van perspectief en was volkomen fantasieloos. Zijn grote ideeën kwamen pas toen hij twee gram metamphetamine per dag spoot! ...beetje je geschiedenis kennen kan geen kwaad jongen, en leg me geen woorden in de mond, ookal brengt het je misschien in verwarring.
Mag ik vragen welke stroming jou aanspreekt? Mocht dat bijvoorbeeld Barok zijn, bedenk dan dat het zo precies mogelijk naschilderen van wat je ziet ook niet bepaald veel fantasie vergt .
Nou ben ik ook niet bepaald een fan van Corneille, maar goed.
userIcon
"Dat kan mijn kleine nichtje ook." Ja, maar de vraag is: kan jij het ook? Mensen verwijderen zich in de loop van hun leven steeds meer van hun natuur. De kunstenaars van begin vorige eeuw probeerde terug te komen tot hun oorsprong, omdat kunst volgens hun te gecultiveerd en pretentieus was geworden. Vandaar de kinderlijke uitstraling.
Ondanks dat zullen er maar weinig zijn die het na kunnen doen, met evenveel creativiteit en gevoel voor kleur, vorm en compositie.

R.I.P. Corneille.
userIcon
quote:
Op zondag 5 september 2010 @ 20:10 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
......
Laat jouw vrouw (of man) niet meer posten onder jouw account. Deze ongelooflijke crap kan jij zelfs niet eens verzinnen.
57  van 57 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden