Formatie VVD-CDA-PVV mislukt

NederlandPolitiek • Geschreven door Rein (RvLaak) op 03-09-2010 @ 17:45
print 

Zojuist is bekend geworden dat de onderhandelingen tussen VVD, CDA en PVV mislukt zijn. Om 18:00 zal er, in Nieuwspoort, een persconferentie volgen met meer informatie over de reden waarom de besprekingen gestaakt zijn.

Hoewel er de laatste paar dagen veel problemen zijn in de besprekingen, vooral uit CDA-huize, gingen de onderhandelaars vanmorgen toch weer praten. Dit is dus uiteindelijk op niets uitgelopen.

De NOS meldt, via het kanaal Politiek24, dat het CDA uiteindelijk de partij was die de stekker uit de gesprekken heeft getrokken.

Rutte
In de persconferentie van de lijsttrekkers heeft Mark Rutte het spits afgebeten. Hij begon met een korte samenvatting van problemen binnen het CDA van de afgelopen dagen. De VVD heeft de conclusie getrokken dat het CDA een stabiele factor zou zijn voor verdere onderhandelingen. Echter wilde Geert Wilders niet mee in deze visie. Ook dankte Rutte Verhagen en Wilders voor de 'prettige samenwerking' van de afgelopen weken.

Rutte zal, voor de volgende ronde, adviseren dat hij zelf een regeerakkoord zal schrijven. Dit om de 'snelheid van het proces' te kunnen garanderen. Het idee hierachter is dat andere partijen zich hier bij aan kunnen sluiten.

Over de, tot nu toe, gemaakte afspraken tussen de drie partijen zei Rutte "Ik denk dat rechts-Nederland hun vingers zou aflikken als ze wisten wat er allemaal op papier stond".

Wilders
De leider van de PVV heeft zijn visie als tweede gegeven. Hij begon met de woorden "Helaas, met een streep onder 'helaas', is deze formatie mislukt." Hierna gaf hij aan dat het vertrouwen van Wilders in het CDA tot een dieptepunt was gedaald. Dit kwam enkel door de drie dissidenten binnen de christelijke partij. Wilders zei expliciet dat hij dit verlies van het vertrouwen niet wijt aan Verhagen.

Als eis voor verdere onderhandelingen wilde Wilders dat de drie dissidenten zich schriftelijk zouden commiteren aan de uitslag van een eventueel CDA-congres of anders hun zetel ter beschikking zouden stellen. Dit om de 21 zetels van het CDA, en hiermee de meerderheid in de Tweede Kamer, te kunnen garanderen. Volgens Wilders wilde en kon Verhagen deze garantie niet geven.

Volgens de PVV-voorman heeft links-Nederland, sinds de brief van Klink, weer een meerderheid gekregen in de Tweede Kamer. Op de vraag of de eis van een schriftelijke verklaring wel redelijk was, reageerde Wilders wat geïrriteerd. Hij gaf aan dat de problemen 'absoluut niet door ons werden veroozaakt, maar door het CDA'.

Volgens het enige PVV-lid was de partij bereid tot vergaande concessies. Hij sprak van 'ik weet dat hiermee niet het PVV-programma uitgevoerd zou worden en dat was acceptabel'. Ondanks deze bereidheid om het programma in te leveren, waren de dissidenten binnen het CDA voor Wilders de doorslag om de stekker uit de onderhandelingen te trekken.

Verhagen
De lijsttrekker van het CDA begon zijn verklaring over het vertrouwen dat nodig is voor een formatie. Hij schetste de situatie van de laatste 24-48 uur en gaf aan dat het vertrouwen binnen het CDA was hersteld. Echter heeft hij moeten constateren dat dit vertrouwen niet meer aanwezig was bij Wilders.

Hoewel Wilders er niet meer op vertrouwde dat het CDA 21 zetels zou kunnen behouden, weersprak Verhagen dit in zijn verklaring. Hij gaf aan dat de drie dissidenten zich open genoeg opstelden om in te kunnen stemmen met een eventueel akkoord. Verhagen is van vaste overtuiging dat de drie zich zouden schikken naar de koers die hij ingezet heeft.

Over de eis van Wilders zegt Verhagen dat deze niet alleen onredelijk is, maar zelfs onmogelijk. Kamerleden zijn immers op persoonlijke titel gekozen en niet op partijtitel. De kamerzetel hoort dus aan hen toe, niet aan een partij. Daarnaast is Verhagen volledig overtuigd van de volgzaamheid van de drie leden.

Het plan van Rutte om een eigen regeerakkoord te schrijven, voor er ook nog maar onderhandelingen of partners bekend zijn, vindt Verhagen een goed en moedig plan. Volgens hem heeft Rutte, als winnaar van de verkiezingen en onderhandelaar, een goed beeld van wat er allemaal op welke manier in zo'n akkoord zou moeten komen. Ook zou het CDA hier achter kunnen staan.

Het mislukken van de onderhandelingen is voor Verhagen niet een onverdeeld negatief resultaat natuurlijk. De problemen die binnen de partij waren ontstaan door het praten met de PVV zullen, naar alle waarschijnlijkheid, nu opgelost zijn. Echter is hij wel teleurgesteld. Hij geeft aan dat, na vier weken onderhandelen en twee dagen crisisberaad, het jammer is om geen resultaat te bereiken.

Over de positie van Verhagen binnen de fractie wilde hij geen duidelijk antwoord geven. Hij gaf enkel aan dat hij 'zich realiseert dat het CDA 21 zetels heeft in de Tweede Kamer'. Echter vindt hij zichzelf wel capabel genoeg om aan te blijven als fractievoorzitter, aangezien hij de fractie 'op één lijn' heeft kunnen houden.

De vraag 'wie heeft de formatie laten klappen, Klink of Wilders?', wilde Verhagen niet beantwoorden. Wel herhaalde hij nogmaals zijn overtuiging dat Klink cs zich zouden schikken naar de mening van het congres en de leden. Een CDA'er is immers 'zo trouw als een hond', aldus Verhagen.

Meer informatie volgt zodra deze bekend wordt.


VVD-leider Mark Rutte kan opnieuw coalitiepartners gaan zoeken

Bron: BNR


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

24331 views / 732 reacties
Reacties op dit bericht
32  van 732 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5 6 7 8
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 04-09-2010 @ 01:23 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 00:39 schreef Brabiliaan het volgende:
Het moet toch wel heerlijk zijn om zo'n simplistische kijk op de wereld te hebben
Weet je, de meeste erudiete, hoogbegaafde mensen die dit soort opmerkingen mijn richting uit sturen zijn meestal niet -zeg maar nooit- bereid te vinden zo'n opmerking toe te lichten middels een ronkend voorbeeld dat mijn grondvesten doet schudden.

Maar jij bent vast de uitzondering!
userIcon
Met het opstappen en de eisen die Geert Wilders had,
bekent Geert Wilders dat Ab Klink dus niet gelogen heeft.

Waarom anders zou je zulke eisen hebben.
Dat doe je alleen maar als je bang bent dat je zelf met iets komt en weet dat iemand daar tegen zal stemmen.

Voor de rest kwam Wilders maar nep over in het interview.
Hij liet ook al blijken dat hij wel meer standpunten had laten vallen.
En op de vraag of hij wel genoeg mensen had, vond ik hem ook niet eerlijk overkomen.

En nu een feestje.
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 04-09-2010 @ 01:25 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 00:24 schreef hendrik64 het volgende:
Truste allemaal. Na 3/4 fles Coteaux du Languedoc houd ik het voor gezien. Morgen nog een werkdag en dan is het weer weekend.

[afbeelding]
U bent winkelpersoneel? Waar kan ik me door u laten bedienen?
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 04-09-2010 @ 01:26 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 01:24 schreef Cobra1 het volgende:
Met het opstappen en de eisen die Geert Wilders had,
bekent Geert Wilders dat Ab Klink dus niet gelogen heeft.

Waarom anders zou je zulke eisen hebben.
Dat doe je alleen maar als je bang bent dat je zelf met iets komt en weet dat iemand daar tegen zal stemmen.

Voor de rest kwam Wilders maar nep over in het interview.
Hij liet ook al blijken dat hij wel meer standpunten had laten vallen.
En op de vraag of hij wel genoeg mensen had, vond ik hem ook niet eerlijk overkomen.

En nu een feestje.
Bij NOVA waren ze het anders met hem eens..! Geen vertrouwen, geen gedogen. Zowel Clairie als die bejaarde politieke commentator met die uitstekende toupet, hoe heetie ookalweer..
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 04-09-2010 @ 01:28 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 00:36 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]


Hij maakt zichzelf daar inderdaad aardig belachelijk mee
Ja, jij moet geloven dat hij een soort van WOII-verheerlijkende demon is.

Henk en Ingrid willen graag een regering waar ze es een keer van op aankunnen, dus zo gek handelt hij niet als 'populist' zijnde.
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 01:28 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]


Henk en Ingrid willen graag een regering waar ze es een keer van op aankunnen, dus zo gek handelt hij niet als 'populist' zijnde.
Henk en Ingrid wilden de pensioen leeftijd niet omhoog hebben,
maar zijn bedrogen uitgekomen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 01:26 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Bij NOVA waren ze het anders met hem eens..! Geen vertrouwen, geen gedogen. Zowel Clairie als die bejaarde politieke commentator met die uitstekende toupet, hoe heetie ookalweer..
Wat boeit mij de mening van de NOVA?
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 04-09-2010 @ 01:41 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 01:37 schreef Cobra1 het volgende:
[..]

Wat boeit mij de mening van de NOVA?
Als jij links bent hoor jij jouw opinieleiders na te denken, anders deug je niet! En dat wil jij natuurlijk niet, want dan ben je rechts. Je bent gewaarschuwd.(!)

Dat je dat niet weet joh, je gaat me toch niet vertellen dat je per ongeluk links bent gaan denken?
man ArchEnemy (Redactie Frontpage) 04-09-2010 @ 01:44 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 01:36 schreef Cobra1 het volgende:
[..]


Henk en Ingrid wilden de pensioen leeftijd niet omhoog hebben,
maar zijn bedrogen uitgekomen.
Als dat het enige punt van de PVV was had je helemaal gelijk.

Maar Henk en Ingrid zijn getrouwd, en getrouwde mensen snappen dat ze niet altijd hun eigen zin kunnen krijgen alsof ze nog steeds kindertjes zijn. Dus een beetje water bij de wijn accepteren ze wel. Maar geen vertrouwensbreuk, dan gaat Henk ergens anders wonen en Ingrid ook.

Zo gaat dat in de grote mensenwereld.
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 01:41 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Als jij links bent hoor jij jouw opinieleiders na te denken, anders deug je niet! En dat wil jij natuurlijk niet, want dan ben je rechts. Je bent gewaarschuwd.(!)

Dat je dat niet weet joh, je gaat me toch niet vertellen dat je per ongeluk links bent gaan denken?
Dit is mij te veel Telegraaf gezwam.
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 01:44 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Als dat het enige punt van de PVV was had je helemaal gelijk.

Maar Henk en Ingrid zijn getrouwd, en getrouwde mensen snappen dat ze niet altijd hun eigen zin kunnen krijgen alsof ze nog steeds kindertjes zijn. Dus een beetje water bij de wijn accepteren ze wel. Maar geen vertrouwensbreuk, dan gaat Henk ergens anders wonen en Ingrid ook.

Zo gaat dat in de grote mensenwereld.
Mijn ouders heten Henk en Ingrid,
Dus doe niet zo betweterig over mijn eigen ouders ja.
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 01:23 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Weet je, de meeste erudiete, hoogbegaafde mensen die dit soort opmerkingen mijn richting uit sturen zijn meestal niet -zeg maar nooit- bereid te vinden zo'n opmerking toe te lichten middels een ronkend voorbeeld dat mijn grondvesten doet schudden.

Maar jij bent vast de uitzondering!
Dat hooghartige toontje mag je gerust achterwege laten hoor, dat staat niet zo goed bij iemand met zo'n eenzijdige blik op zaken.

Ik denk dat ik meer dan voldoende heb aangegeven hoe ik erover denk, en waarom ik denk dat jouw interpretatie van het geheel nergens op slaat. Wat de JOVD heel terecht opmerkt is dat dit Wilders' manier was om met schone handen het strijdtoneel te verlaten. Bovendien is het natuurlijk altijd al Wilders' natte droom geweest om van een andere partij te kunnen zeggen dat het geen betrouwbare partij zou zijn. Gelukkig zal het overgrote merendeel van weldenkend Nederland door die doorzichtige en welhaast zielige poging heen prikken.

Daarnaast stap je gemakshalve even heen over het feit dat de eis van Wilders simpelweg onmogelijk was omdat hij dat volgens de grondwet niet eens kan verlangen.

Bovendien roept Wilders nu dingen over 3 dissidenten binnen het CDA, terwijl hij notabene zelf een VVD-dissident is. Iets met pot, ketel en zwart.... Maar goed, ook dat kennen we al van Wilders. Hij riep meteen na de verkiezingen al dat het belachelijk zou zijn dat de PVV, als 'grootste winnaar', buitenspel zou worden gezet. Terwijl hij er zelf in 2006 notabene als de kippen bij was om te roepen dat de SP wat hem betreft geen kans zou krijgen, ook al hadden ze na de verkiezingen destijds zelfs nog meer zetels bij gekregen dan de PVV bij de afgelopen verkiezingen. Hoe dik kan de plaat voor je kop zijn?

Wilders is echt een heel doorzichtig ventje, te triest voor woorden eigenlijk
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 01:44 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Als dat het enige punt van de PVV was had je helemaal gelijk.

Maar Henk en Ingrid zijn getrouwd, en getrouwde mensen snappen dat ze niet altijd hun eigen zin kunnen krijgen alsof ze nog steeds kindertjes zijn. Dus een beetje water bij de wijn accepteren ze wel. Maar geen vertrouwensbreuk, dan gaat Henk ergens anders wonen en Ingrid ook.

Zo gaat dat in de grote mensenwereld.
Een breekpunt laten vallen meteen na de verkiezingen lijkt me anders ook een aardige vertrouwensbreuk. Als je roept dat iets een breekpunt is, en dat je dus gerust op jouw partij kunt stemmen omdat je dan zeker weet dat dit specifieke punt niet onderhandelbaar is, en je laat vervolgens dat bepaalde punt METEEN vallen, dan ben je simpelweg onbetrouwbaar. Temeer omdat je zelf de avond ervoor gezegd hebt dat het kiezersbedrog zou zijn om dat breekpunt te laten vallen.

Dat is geen kwestie van water bij de wijn doen. Zoiets heet gewoon schofterig gedrag in de grote mensenwereld
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 01:28 schreef ArchEnemy het volgende:

Henk en Ingrid willen graag een regering waar ze es een keer van op aankunnen, dus zo gek handelt hij niet als 'populist' zijnde.
Het populist-gedeelte zit hem erin dat hij het beeld schetst dat je op hem wel aan kunt.
Heel links is nu feest aan het vieren, totdat de mocro-tjes je voordeur hebben bereikt of er een aanslag word gepleegd, dan, ja dan komt het zuur na het zoet.
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 @ 17:48 schreef Olle. het volgende:
[..]


links
lekker geld weg gooien!
Ja, dat geld wat jij dus als hardwerkend slaafje keurig netjes op maandelijkse basis afdraagt aan de fiscus. Dankjewel.
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 @ 17:51 schreef BasOne het volgende:
Van wat ik nu hoor is de PVV eruit gestapt
Al te slim ben je dus niet.
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 @ 17:50 schreef BasOne het volgende:
[..]

Een Meesterzet
Vage taal maakt je niet altijd slim.
userIcon
@ iedereen met hun woehoe , no offence maar hebben jullie liever geen kabinet dat problemen gaat aanpakken in plaats van dit poppenkast gebeuren de laatste maanden?
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 01:25 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
U bent winkelpersoneel? Waar kan ik me door u laten bedienen?
Nee, ik ben zelfstandig fotograaf. Maar is er iets mis met winkelpersoneel? Het komt nogal denigrerend over, namelijk.
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 01:26 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Bij NOVA waren ze het anders met hem eens..! Geen vertrouwen, geen gedogen. Zowel Clairie als die bejaarde politieke commentator met die uitstekende toupet, hoe heetie ookalweer..
NOVA, dat is toch van de linkse staatsomroep? Dat jij die propaganda gelooft
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 01:41 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Als jij links bent hoor jij jouw opinieleiders na te denken, anders deug je niet! En dat wil jij natuurlijk niet, want dan ben je rechts. Je bent gewaarschuwd.(!)

Dat je dat niet weet joh, je gaat me toch niet vertellen dat je per ongeluk links bent gaan denken?
Links mensen kunnen uitstekend voor zichzelf denken en hebben geen grote leider nodig, die ze klakkeloos napraten.
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 10:56 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


NOVA, dat is toch van de linkse staatsomroep? Dat jij die propaganda gelooft
Wanneer het hem even uitkomt wel hoor
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 11:09 schreef hans1235 het volgende:
[..]

Dat is ook waarom linkschen ubermensen zijn...
Kan iemand me uitleggen waarom bepaalde mongolen het woordje links telkens met sch schrijven? Moet dat grappig zijn of zo?
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 11:18 schreef hans1235 het volgende:
[..]

Deze keer was het inderdaad semi grappig bedoeld. Kan jij me uitleggen waarom je mensen direct voor mongool uitmaakt?
Kan me zo snel niet bedenken wie anders met dergelijke 'grapjes' aan zou komen...
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 03:27 schreef Vulcano68 het volgende:
[..]
Al te slim ben je dus niet.
Spuit 11 komt om half 4 aankakken, denkt lollig te zijn om mij voor dom uit te maken terwijl Wilders uuuren eerder in zijn eigen toespraak heeft toegegeven eruit te zijn gestapt...

Wie is hier nu niet al te slim....
userIcon
Nou Rutte, waar blijft je kabinet voor 1 juli nou? Bedoelde je 2011?
userIcon
Kunnen we niet gewoon opnieuw gaan stemmen. Word er een beetje moe van.
userIcon
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 @ 12:13 schreef big_al het volgende:
Kunnen we niet gewoon opnieuw gaan stemmen. Word er een beetje moe van.
Nee dat kunnen we niet, en wat dan?
Wat schiet je ermee op?

Geen van de partijen heeft een absolute meerderheid en dezelfde partijen zouden alsnog met elkaar moeten onderhandelen.
32  van 732 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4 5 6 7 8


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden