Geen stormloop op hogesnelheidslijn Fyra

Het publiek weet de hogesnelheidslijn Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam nog niet erg te vinden. De bezettingsgraad van vijftien procent blijft vooralsnog achter bij die van gewone passagierstreinen (29 procent). Voor de Fyra moet een toeslag betaald worden, maar er zijn via internet ook goedkopere kaarten verkrijgbaar.

Een woordvoerder van de NS laat weten tevreden te zijn met de bezetting van de treinen. "We hebben er met de gewone treinen honderd jaar over gedaan om op een gemiddelde bezetting te komen van 29 procent, dus dan is dit in een klein jaar voor een uursdienst niet slecht."

De NS verwacht dat het aantal passagiers per Fyra-trein gaat toenemen als er straks meer treinen per uur gaan rijden. Voor de Fyra is in de concessie afgesproken dat een bepaald deel voor een lagere prijs wordt verkocht. De goedkope kaartjes zijn via internet verkrijgbaar. Berichten in de media dat er gestunt wordt met de prijs van de treinkaartjes weerspreekt de NS met klem. "Dat is absolute onzin. De goedkope kaartjes waar dat over gaat, zijn er al sinds het begin."

De rit tussen Amsterdam en Rotterdam is met een Fyra-trein twintig minuten korter dan in een gewone trein. De kaartjes kosten ongeveer twintig euro voor een enkele reis, zeven euro meer dan in een normale trein.