Aanklager wil nader onderzoek dood militairen

Nederland • Geschreven door ANP op 02-09-2010 @ 15:07
print 

De advocaat-generaal van het Openbaar Ministerie wil dat er nader onderzoek wordt gedaan naar het fatale schietincident in Afghanistan, waardoor twee Nederlandse militairen in januari 2008 onbedoeld door eigen Nederlandse eenheden werden neergeschoten. De militairen Wesley Schol en Aldert Poortema overleefden het incident niet.

Dat bleek donderdag volgens de betrokken advocaten uit een procedure achter gesloten deuren die de ouders van de overleden militairen hadden aangespannen bij het gerechtshof in Arnhem. De ouders willen het OM alsnog door het hof laten dwingen de betrokken bataljonscommandant en een voertuigcommandant te vervolgen voor fouten die ze zouden hebben gemaakt.


Bron: ANP


Lees ook:

» 20:06 Nullijn valt niet in de smaak12
» 18:52 'Hoge Raad moet zaak rond vuurwerkramp herzien'8
» 17:26 Jongen slaat ontvoerder van zich af35
» 16:53 'Treinreizigers moeten minder betalen'46


delen | eKudos nujij

2355 views / 22 reacties
Reacties op dit bericht
22  van 22 reacties op deze pagina. Pagina  1
Foutje bedankt..
userIcon
Wat een achteraf gelul, alsof het die mensen terug kan brengen.

Volgende nieuws item: Joden willen nader onderzoek nazi diefstal.
quote:
Op donderdag 2 september 2010 @ 15:10 schreef SolidArt het volgende:
Wat een achteraf gelul, alsof het die mensen terug kan brengen.

Volgende nieuws item: Joden willen nader onderzoek nazi diefstal.
Diefstal

ik denk dat hitler er achter zit

Wel goed dat ze dit doen waarom FF? wat is de reden om het vuur te openen?
userIcon
quote:
Op donderdag 2 september 2010 @ 15:10 schreef SolidArt het volgende:
Wat een achteraf gelul, alsof het die mensen terug kan brengen.

Volgende nieuws item: Joden willen nader onderzoek nazi diefstal.
Dus als jou kind (vader/vrouw/etc.) wordt doodgeschoten door een fout van zijn/haar leidinggevende leg jij je daar ook zonder morren bij neer?
userIcon
quote:
Op donderdag 2 september 2010 @ 15:12 schreef Klaasvager het volgende:
[..]


Wel belangrijk, het zijn dingen die je liever wilt voorkomen. Met wat er nu aan onderzoek gedaan is, is dat in ieder geval nog niet duidelijk.
Als je dit wilt voorkomen dan moet je geen troepen sturen.
userIcon
Neem die ouders in bescherming tegen zichzelf. We begrijpen hun verdriet, maar in oorlogssituaties gebeuren onvoorziene dingen en onvoorziene dingen met grote wapens kosten mensenlevens.

Onderzoek ja, vervolging nee!
onnodig belasting geld verspilling zo'n onderzoek,
quote:
Op donderdag 2 september 2010 @ 15:20 schreef SolidArt het volgende:
[..]

Als je dit wilt voorkomen dan moet je geen troepen sturen.
op die manier kun je bv ook politie afschaffen, want als zij onschuldige slachtoffers maken....
of doktoren, na een medische misser alle ziekenhuizen gewoon sluiten

tegen de oorlog(of alle oorlogen) zijn is op zich niet verkeerd, maar als land is er besloten dat wij onze militairen uitzenden, ben je het daar niet mee eens, stem dan (anders) en overtuig genoeg mensen van je gelijk.
userIcon
Zolang er maar geen vervolging komt onderzoeken ze maar tot ze een ons wegen.
T zijn fucking militairen. Toen ze aan hun werk begonnen wisten ze dat ze een verhoogd risico lopen, daar krijgen ze ook naar betaald.

Als er dan een incident is (wat heel normaal is tijdens gevechten of in de oorlog) dan kan je niet achteraf gaan lopen huilen dat er iets is gebeurt.

Vind het lullig om te zeggen: Maar zout op met dat aanklagen! Iedereen deed zijn werk en dit is een foutje. We zijn allemaal mensen. Tis kut maar het is niet anders... en wat wil je nou? Geld voor je doodgeschoten zoon ofzo? Of gerechtigheid in een gebied waar oorlog heerst???
userIcon
quote:
Op donderdag 2 september 2010 @ 15:37 schreef AlfredKwak het volgende:
T zijn fucking militairen. Toen ze aan hun werk begonnen wisten ze dat ze een verhoogd risico lopen, daar krijgen ze ook naar betaald.

Als er dan een incident is (wat heel normaal is tijdens gevechten of in de oorlog) dan kan je niet achteraf gaan lopen huilen dat er iets is gebeurt.

Vind het lullig om te zeggen: Maar zout op met dat aanklagen! Iedereen deed zijn werk en dit is een foutje. We zijn allemaal mensen. Tis kut maar het is niet anders... en wat wil je nou? Geld voor je doodgeschoten zoon ofzo? Of gerechtigheid in een gebied waar oorlog heerst???
Dus als jij een foutje op je werk maakt waardoor er 2 doden vallen dan heeft dat geen gevolgen voor jou?
userIcon
quote:
Op donderdag 2 september 2010 @ 15:24 schreef ElectricEye het volgende:
Neem die ouders in bescherming tegen zichzelf. We begrijpen hun verdriet, maar in oorlogssituaties gebeuren onvoorziene dingen en onvoorziene dingen met grote wapens kosten mensenlevens.

Onderzoek ja, vervolging nee!
Ik geloof dat de meeste hier missen wat er gebeurd is:

Twee compagnies militairen, die op achthonderd meter van elkaar optrokken, kregen 's nachts te maken met Talibaanstrijders die tussen hen in zaten. De ene compagnie zag de andere aan voor Talibaan en opende het vuur met het wapen op een YPR-rupsvoertuig.
Bij de operatie, bedoeld als verkenningsmissie, werden abusievelijk ook twee militairen van het Afghaanse regeringsleger doodgeschoten. Een andere Nederlandse militair verloor beide benen.
De ouders van de omgekomen Nederlandse militairen vinden dat de betrokken pelotonscommandant en de voertuigcommandant grote fouten hebben gemaakt. Ze zouden nalatig zijn geweest door procedures niet op te volgen.

Slechte communicatie en niet opgevolgde procedures van de 2 commandanten kan dus de oorzaak zijn van de dood van deze 4 mensen...

Nog altijd niet verder onderzoeken?
userIcon
quote:
Op donderdag 2 september 2010 @ 15:10 schreef SolidArt het volgende:
Wat een achteraf gelul, alsof het die mensen terug kan brengen.
Wat een onzin. Van fouten moet geleerd worden en dat kan alleen na gedegen onderzoek.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 september 2010 @ 15:48 schreef wtplep het volgende:
[..]


Ik geloof dat de meeste hier missen wat er gebeurd is:

Twee compagnies militairen, die op achthonderd meter van elkaar optrokken, kregen 's nachts te maken met Talibaanstrijders die tussen hen in zaten. De ene compagnie zag de andere aan voor Talibaan en opende het vuur met het wapen op een YPR-rupsvoertuig.
Bij de operatie, bedoeld als verkenningsmissie, werden abusievelijk ook twee militairen van het Afghaanse regeringsleger doodgeschoten. Een andere Nederlandse militair verloor beide benen.
De ouders van de omgekomen Nederlandse militairen vinden dat de betrokken pelotonscommandant en de voertuigcommandant grote fouten hebben gemaakt. Ze zouden nalatig zijn geweest door procedures niet op te volgen.

Slechte communicatie en niet opgevolgde procedures van de 2 commandanten kan dus de oorzaak zijn van de dood van deze 4 mensen...

Nog altijd niet verder onderzoeken?
Wel onderzoeken, niet vervolgen. Wat begrijp je daar niet aan?

En voordat je verder gaat, ik WEET wat daar gebeurd is, dus bespaar me je uitleg.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 september 2010 @ 15:45 schreef GrotePierFR het volgende:
[..]

De waarheid kan je dus gestolen worden? Beetje dom van je.
Als ik zeg "wel onderzoeken", betekend dat dan dat ik de waarheid niet wil weten?

Ik heb familie en vrienden in het leger en de meesten daarvan hebben meermaals in Afghanistan gezeten. Ook bij deze situatie zijn er bekenden bij geweest. Denk je echt dat de waarheid voor hen en daardoor voor mij, niet belangrijk is? Dat is-ie wel!
Ik ben alleen fel tegen vervolgen! Daar wordt de situatie voor de mannen en vrouwen die wij naar dat soort gebieden sturen niet beter van. Integendeel.
userIcon
Het is natuurlijk ook wel extra klote dat je wordt doodgeschoten door je eigen mensen en dat onderzoek mag er wel komen, maar vervolg dan die commandanten niet. Alsof die daar voor gekozen hebben.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 september 2010 @ 15:44 schreef GrotePierFR het volgende:
Militairen hebben al geen respect voor het leven als ze hun contract tekenen, (rondlopen met en gebruiken van een geweer namens de dubieuze belangen van het Westen) dat moeten de nabestaanden maar begrijpen. Wie geen respect heeft voor het leven, verdient het leven ook niet.
Ik lees de laatste tijd wel meer domme posts, maar deze slaat werkelijk alles
22  van 22 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 20:06 Nullijn valt niet in de smaak12
» 18:52 'Hoge Raad moet zaak rond vuurwerkramp herzien'8
» 17:26 Jongen slaat ontvoerder van zich af35
» 16:53 'Treinreizigers moeten minder betalen'46


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden