Kabinetsformatie in België muurvast

InternationaalPolitiekPolitiek Buitenland • Geschreven door ANP op 29-08-2010 @ 11:03
print 

De besprekingen over de vorming van een nieuw kabinet in België zijn in een impasse beland. De zeven onderhandelende partijen zijn in de nacht van zaterdag op zondag na bijna tien uur vergaderen uiteen gegaan zonder het eens te worden over een compromisvoorstel dat 'preformateur' Eli Di Rupo op tafel had gelegd. Dat ging over de splitsing van de tweetalige kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde en de toekomstige financiering van Brussel.

Di Rupo heeft geen nieuwe vergadering gepland, maar wacht op een signaal van de partijen. Blijft dat uit dan trekt hij zijn conclusies, aldus zijn woordvoerder.

Een kleine week geleden bereikten de partijen - Vlaamse en Franstalige socialisten, christendemocraten en groenen plus de Vlaams-nationalistische N-VA - overeenstemming over een staatshervorming die Vlaanderen en Wallonië meer autonomie moet geven. Over de interpretatie van die afspraak ontstond echter tweedracht, waardoor de sfeer verzuurde.


Bron: ANP


Lees ook:

» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia32
» 00:45 Winnaar 57e songfestival bekend54
» 00:35 Britten bereiden zich voor op invasie Grieken19
» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier5


delen | eKudos nujij

4056 views / 48 reacties
Reacties op dit bericht
48  van 48 reacties op deze pagina. Pagina  1
tja, het kan dus nog erger dan hier
userIcon
Beter muurvast, dan dat ze op losse schroeven staan
userIcon
7! onderhandelende partijen
userIcon
Ach, wij moeten over een paar dagen ook weer opnieuw beginnen.
userIcon
Dit bericht kan je ongeveer elke week plaatsen.
userIcon
Vlaanderen onafhankelijk! 'België' bestaat niet.
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:05 schreef Salatrel het volgende:
7! onderhandelende partijen
jup. Zegt genoeg over hoe het er hier aan toe gaat he.
Volgens mij zou het al heel wat beter gaan als er geen vlaamse en waalse partijen zijn, maar enkel belgische.
Het belgisch politiek systeem trekt op niks. Dat moet grondig hervormd worden. Het gewoon 'verschuiven' van bevoegdheden, wat nu gebeurt' zal helemaal niks helpen.
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:05 schreef Kiegie het volgende:
Ach, wij moeten over een paar dagen ook weer opnieuw beginnen.
Idd. Het zit ook altijd muurvast daar. Net als het verkeer,, altijd files.

[ Bericht gewijzigd door Danny op zondag 29 augustus 2010 @ 11:40 ]
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:05 schreef Salatrel het volgende:
7! onderhandelende partijen
De belgische 2 deling zit ook bij de politieke partijen. Ze hebben vrijwel allemaal een vlaamse en een waalse tak maar in feite zijn het dezelfde partijen.

quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:05 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
Vlaanderen onafhankelijk! 'België' bestaat niet.
Lijkt mij ook de beste oplossing. Wallonië kan dan de lang gekoesterde wens een departement van Frankrijk te worden vervullen.
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:09 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]


De belgische 2 deling zit ook bij de politieke partijen. Ze hebben vrijwel allemaal een vlaamse en een waalse tak maar in feite zijn het dezelfde partijen.

[..]


Lijkt mij ook de beste oplossing. Wallonië kan dan de lang gekoesterde wens een departement van Frankrijk te worden vervullen.
Een onafhankelijk Vlaanderen is absurd. Populistisch gelul voor idioten.
Er was overlaatst een stom wijf dat suggereerde om de belgische nationale voetbalploeg af te schaffen en een vlaamse en waalse te maken... Belachelijk gewoon.
userIcon
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:12 schreef KarelVH het volgende:
[..]

Een onafhankelijk Vlaanderen is absurd. Populistisch gelul voor idioten.
Er was overlaatst een stom wijf dat suggereerde om de belgische nationale voetbalploeg af te schaffen en een vlaamse en waalse te maken... Belachelijk gewoon.
Of je het nu leuk vindt of niet, het aantal ''populistische idioten'' in Belgie wordt steeds groter... het is niet voor niets dat die Bart de Wever de grootste werd. Vlamingen zijn Wallonie spuugzat.
België splitsen en Vlaanderen bij Nederland is nochthans de beste oplossing hoor KartelVH.
je kan moeilijk Nederlanders (Vlamingen) en Fransen (Walen) met mekaar verzoenen.
userIcon
Dat is de terreur van een stelsel met teveel partijen.
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Of je het nu leuk vindt of niet, het aantal ''populistische idioten'' in Belgie wordt steeds groter... het is niet voor niets dat die Bart de Wever de grootste werd. Vlamingen zijn Wallonie spuugzat.
net zo als wij Limburg
userIcon
Op naar een Groot-Nederland.
userIcon
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Of je het nu leuk vindt of niet, het aantal ''populistische idioten'' in Belgie wordt steeds groter... het is niet voor niets dat die Bart de Wever de grootste werd. Vlamingen zijn Wallonie spuugzat.
Het is sowieso een trend dat er steeds meer schreeuwlelijken opstaan, maar in België is het wel extreem...
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:12 schreef KarelVH het volgende:
[..]

Een onafhankelijk Vlaanderen is absurd. Populistisch gelul voor idioten.
Er was overlaatst een stom wijf dat suggereerde om de belgische nationale voetbalploeg af te schaffen en een vlaamse en waalse te maken... Belachelijk gewoon.
Waarom is het belachelijk?
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:17 schreef Zigger het volgende:
Dat is de terreur van een stelsel met teveel partijen.
Inderdaad hetzelfde als in Nederland. Waardoor je beleid van zachte heelmeesters gaat krijgen. Met alle nadelige consequenties voor de toekomst.
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:04 schreef zyx1981 het volgende:
Beter muurvast, dan dat ze op losse schroeven staan
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:05 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
Vlaanderen onafhankelijk! 'België' bestaat niet.
Nou, dan moet dat maar, denk ik. Want het wordt zo langzamerhand wel duidelijk dat de Vlaamse politiek los wil van de Walen.
Al hoe wel dat in de laatste verkiezingen niet echt duidelijk tot uiting is gekomen. In ieder geval kunnen de problemen, die te maken hebben met de taalstrijd, niet meer worden opgelost. Dat moet zo langzamerhand maar eens erkend worden.
Misschien moeten de Vlamingen maar streven naar aansluiting bij Nederland. Al weet ik niet of de Nederlanders daar zo blij mee moeten zijn.
Want een gemiddelde Vlaming is ongelooflijk afgunstig.

Dat blijkt bv uit de zure commentaren in de Vlaamse nieuwsmedia, als Nederland weer eens succesvol is in de sport, terwijl de Belgen amper een medaille kunnen behalen, tijdens bv de Olympische spelen.
Toen Nederland niet wereldkampioen voetbal werd, was de vreugde in België, bijna nog groter dan in Spanje.

Alles waar Nederland goed in is wordt altijd laagdunkend en kritisch benaderd. Van onze handelsgeest tot aan de sport aan toe..... Want een Nederlander is arrogant, vinden ze daar.
En als Vlaanderen zich in de toekomst bij ons willen aansluiten, wat gezien het verleden en ook staatskundig een bijna logische stap is, dan krijgen wij daar ook toenemend mee te maken.
Dit komt omdat Vlamingen een aangeboren minderwaardigheidscomplex bezitten. Ze denken altijd dat hun volkje wordt benadeeld.
En daar zitten wij, net als de Walen, niet op te wachten.
userIcon
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:17 schreef Zigger het volgende:
Dat is de terreur van een stelsel met teveel partijen.
Nee, dat krijg je bij een multiculturele samenleving, een onbestuurbaar land dat alleen nog maar gaat over etnische tegenstellingen.
userIcon
Ik zeg opsplitsen en alvast samenwerking zoeken met Frankrijk en Nederland om op lange termijn deze 2 nieuwe staten die op zichzelf toch geen bestaanskans hebben op te laten gaan in 2 nieuwe grote staten. Hierdoor wordt bijv. NL een stuk groter en krijgen we als 1 nieuw land zijnde bijna de gehele europese handel in handen met Rotterdam en Antwerpen samen. Dat zijn de grootste havensteden van Europa. Ook zijn we met een paar miljoen extra mensen ook een stuk sterker in Europa en hebben we wat meer invloed op europees beleid. NL en België hebben nu al veel overlappingen en staan we sterker als we deze willen verdedigen. Ook kunnen we onze taal beter beschermen. Of je nu vlaams of een ander dialect van het nederlands spreekt maakt weinig uit. Er is in nederland toch al niemand die ABN spreekt dus dat maakt ook niks uit, nederlands is 1 groot dialect maar we staan toch weer wat steviger om ons eigen te beschermen. Het zelfde geldt voor Wallonië.

Want hoe je het ook went of keert, belgië heeft volgens mij de laatste decennia vaker niet dan wel een vaste regering gehad en het wordt steeds erger. Die droom kun je wel proberen vast te houden maar het werkt toch niet en kost klauwen vol geld wat toch zonde is van je belasting centen.
userIcon
Rechtsom of linksom betalen de Vlamingen toch wel voor de Walen. Is het niet via hun eigen land, dan is het wel via de EU. Gewoon houwe zo... dat Belgie.
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:19 schreef betwet het volgende:
[..]

net zo als wij Limburg

Wacht maar tot de zeespiegel gaat stijgen.
Dan praat je wel anders
userIcon
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Of je het nu leuk vindt of niet, het aantal ''populistische idioten'' in Belgie wordt steeds groter... het is niet voor niets dat die Bart de Wever de grootste werd. Vlamingen zijn Wallonie spuugzat.
Net zoals NL'ers de moslims spuugzat zijn?
Die walen moeten is inbinden. DE vlaamse partijen hebben samen de meerderheid. Gewoon die dordon op vlaams blok opheffen en samenwerken. Dan kan je ook samen de belangrijke punten doorduwen. Problem solved.
userIcon
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:16 schreef LeoBelgicus het volgende:
België splitsen en Vlaanderen bij Nederland is nochthans de beste oplossing hoor KartelVH.
je kan moeilijk Nederlanders (Vlamingen) en Fransen (Walen) met mekaar verzoenen.
Wie zegt dat wij Vlaanderen willen?
userIcon
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 12:16 schreef dakraam het volgende:
[..]


Wie zegt dat wij Vlaanderen willen?
Wie zegt dat wij de Euro willen? Wie zegt dat wij de Europese Grondwet willen?
We hebben niks te willen, zo gaat dat al decennialang. Er is nu een beetje profijt, dat met Vlaanderen erbij we iets groter zijn in Europa en iets meer hebben in te brengen.
Vlamingen hebben een net zo'n grote hekel aan nederlanders als aan walen. Ik denk niet dat er een samenvoeging zal komen als belgië in tweeën splitst.
userIcon
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:12 schreef KarelVH het volgende:
[..]

Een onafhankelijk Vlaanderen is absurd. Populistisch gelul voor idioten.
Er was overlaatst een stom wijf dat suggereerde om de belgische nationale voetbalploeg af te schaffen en een vlaamse en waalse te maken... Belachelijk gewoon.
Waarom belachelijk,

Er zijn daar twee al bijna gescheiden bevolkingsgroepen met hun eigen taal en denkbeelden. Die als we de krant moeten geloven ook nog eens bijzonder weinig met elkaar te maken willen hebben.

Daarbij is de ene helft arm en kansloos en de andere kansrijk en vermogend.

De ene helft wil van de andere af omdat ze niets inbrengen en alleen maar centen vreten, en de arme helft wil alleen maar niet zelfstandig omdat ze dan een hoop geld mislopen.

Lijkt mij de ideale bodem om gewoon een scheiding aan te brengen.
userIcon
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 12:16 schreef dakraam het volgende:
[..]


Wie zegt dat wij Vlaanderen willen?
Economisch gezien zou het mijn inziens geen slechte beslissing zijn.
Alles staat muurvast, het gaat niet volgens de plannen van de eu.

"Ja jongens we hebben geen poot om op te staan al onze bilderbergers zitten niet in de belangrijke posities, zet alles maar stil tot we een strategie kunnen vormen om dit klootjes volk te bestrijden.
Het is Elio Di Rupo en niet Eli Di Rupo

Maar voorts: Het grote probleem is dat niemand iets kan toegeven, zonder dat dit bij de volgende verkiezingen *genadeloos* wordt afgestraft. Vraag dat maar aan de Vlaamse christendemocraten. Zeker de harde achterban van N-VA (de nationalisten) zullen geen enkele toegeving slikken. Het is een spelletje armworstelen geworden.
Ik dacht dat het in Nederland erg was
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 13:03 schreef aDogNamedDog het volgende:
Het is Elio Di Rupo en niet Eli Di Rupo

Maar voorts: Het grote probleem is dat niemand iets kan toegeven, zonder dat dit bij de volgende verkiezingen *genadeloos* wordt afgestraft. Vraag dat maar aan de Vlaamse christendemocraten. Zeker de harde achterban van N-VA (de nationalisten) zullen geen enkele toegeving slikken. Het is een spelletje armworstelen geworden.
het is alleen een kwestie wanneer de vlamingen gaan doordrukken en de walen vermorzelen

nu zijn ze zijn gewoon aant tegendrukken voor de eerste keer in een lange tijd en dat zijn de walen niet gewend
ze weten dat ze gaan verliezen ze willen gewoon niet opgeven
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 12:25 schreef heracles het volgende:
Vlamingen hebben een net zo'n grote hekel aan nederlanders als aan walen. Ik denk niet dat er een samenvoeging zal komen als belgië in tweeën splitst.
Helaas, dit kan wel eens heel dicht bij de waarheid zitten.
userIcon
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:45 schreef Steffy het volgende:
Ik zeg opsplitsen en alvast samenwerking zoeken met Frankrijk en Nederland om op lange termijn deze 2 nieuwe staten die op zichzelf toch geen bestaanskans hebben op te laten gaan in 2 nieuwe grote staten. Hierdoor wordt bijv. NL een stuk groter en krijgen we als 1 nieuw land zijnde bijna de gehele europese handel in handen met Rotterdam en Antwerpen samen. Dat zijn de grootste havensteden van Europa. Ook zijn we met een paar miljoen extra mensen ook een stuk sterker in Europa en hebben we wat meer invloed op europees beleid. NL en België hebben nu al veel overlappingen en staan we sterker als we deze willen verdedigen. Ook kunnen we onze taal beter beschermen. Of je nu vlaams of een ander dialect van het nederlands spreekt maakt weinig uit. Er is in nederland toch al niemand die ABN spreekt dus dat maakt ook niks uit, nederlands is 1 groot dialect maar we staan toch weer wat steviger om ons eigen te beschermen. Het zelfde geldt voor Wallonië.

Want hoe je het ook went of keert, belgië heeft volgens mij de laatste decennia vaker niet dan wel een vaste regering gehad en het wordt steeds erger. Die droom kun je wel proberen vast te houden maar het werkt toch niet en kost klauwen vol geld wat toch zonde is van je belasting centen.
Fok!-ers en realiteit

Denk je nu echt dat de Vlamingen bij Nederland willen horen... HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
userIcon
quote:
De zeven onderhandelende partijen zijn in de nacht van zaterdag op zondag na bijna tien uur vergaderen...
Net als hier dus! Stop met dat interessantdoen 's nachts... ga gewoon de volgende dag verder, declareer geen overuren en doe je werk normaal.
En als het niet opschiet: TNO-onderzoek heeft uitgewezen dat vergaderen aanzienlijk sneller gaat als iedereen moet staan! Dus gooi die stoelen er uit en laat ze allemaal gaan staan.
userIcon
the muppet show zoals hier in nl ook
userIcon
Had tot voor kort een Belgische (Franstalige) huisgenoot, hij zou zich nog liever van kant maken dan een Vlaams paspoort accepteren Ach ja, wel standvastig en duidelijk.
What else is new...
userIcon
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:12 schreef KarelVH het volgende:
[..]

Een onafhankelijk Vlaanderen is absurd. Populistisch gelul voor idioten.
Er was overlaatst een stom wijf dat suggereerde om de belgische nationale voetbalploeg af te schaffen en een vlaamse en waalse te maken... Belachelijk gewoon.
Hoezo absurd?
Best goed mogelijk toch.
Of het de meest verstandige en beste keuze is zal wel twijfelachtig zijn
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 11:05 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
Vlaanderen onafhankelijk! 'België' bestaat niet.
Mee eens.... laten we gaan voor een groot Nederland
userIcon
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 14:46 schreef muppetshow het volgende:
[..]


Mee eens.... laten we gaan voor een groot Nederland
Hoe vaak moet dit nou nog gezegd worden, Vlamingen hebben een nog grotere hekel aan den 'Ollanders dan aan de Walen, dus dat groot Nederland komt er niet tenzij Nederland Vlaanderen met geweld annexeert (en ik denk niet dat de rest van de wereld daar zo blij mee zou zijn.
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 @ 14:46 schreef muppetshow het volgende:
[..]


Mee eens.... laten we gaan voor een groot Nederland


Nee Nederland is dan echt een stuk groter met Vlaanderen erbij. Weleens in Vlaanderen geweest, lijkt wel een 2e wereldland. Met alles lopen ze achter.
userIcon
België is echt volledig onbestuurbaar aan het worden. Het wachten is op het moment dat de Walen gaan inzien dat België allang aan het uiteenvallen is.
Het wordt dringend tijd voor een splitsing.
België moet binnen afzienbare tijd wel uit elkaar vallen, er is op geen enkele manier meer overeenstemming te bereiken tussen de Walen en de Vlamingen. Een mooi recentelijk voorbeeld is nog de wijziging van de kentekens. De Vlamingen kwamen met het idee om het rood-witte kenteken te vervangen voor een geel kenteken met zwarte letters (zoals het Nederlands) omdat deze beter zichtbaar zijn. Maar de Walen weigerden dit omdat zwart en geel de kleuren waren van de Vlaamse vlag en omdat het rood-witte zogenaamd typisch Belgisch is.
@zo'n beetje iedereen hierboven:
Het probleem is niet dat vlamingen en walen 'apparte' volken zijn. Het probleem is dat de afspraken die gemaakt zijn die niet deugen. Het hele politieke systeem trekt op niks.
Maak België unitair en al je problemen zijn ook opgelost, maak gewoon goede afspraken, geef geen halve verantwoordelijkheden en het probleem is ook opgelost. 'Meer vlaanderen' is geen wondermiddel, geen magisch concept dat alles oplost. Meer vlaanderen kan ik mee leven, maar van een onafhankelijk vlaanderen walg ik. Volgens mij zou er al veel, heel veel, opgelost worden als je de partijen landelijk maakt, dan 3 kieskringen maakt voor deelstaatverkiezingen: VL, WAL, BRU (en duitstaligen ms) en 1 kieskring voor de federale verkiezingen: België.
48  van 48 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 01:28 Protest tegen verbod diensten in Hagia Sophia32
» 00:45 Winnaar 57e songfestival bekend54
» 00:35 Britten bereiden zich voor op invasie Grieken19
» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden